Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xavi
#3215466
Hallo,
Ik wil voor mijn witte herder Xavi (6 mnd )een eliminatie dieet met konijn.
Hij heeft volgens een Bioresonantie praktijk verschillende allergieën waaronder gevogelte,granen en huisstofmijt.Ik voer sinds een paar weken Lotgering en nu lijkt hij voor rund ook gevoelig te zijn.Hij heeft veel jeuk en diaree.
Wil nu barf gaan proberen en wil met een eliminatie dieet konijn beginnen.Xavi is 23 kilo
Hij zou 495 gr vleesbot
110 gr orgaanvlees
475 gr spiervlees
Ik las al dat bij elimineren je geen pens en groente mocht geven dus heb die niet meegerekend.
Ik ben echt een leek in dit en vind het ook best eng om dit zelf uit te zoeken.kan ik het beste een heel konijn bestellen of gewoon bij de supermarkt/slagerij?Bij dogmeat kon ik een heel konijn bestellen voor E4.95 kl.Dat vond ik wel erg duur om dat dan de komende weken te geven iedere dag.
Moet ik dit een week of 4 volhouden en dan wat anders?
Alle hulp is welkom
Door Martine-Tom
#3216033
Ik zou op die leeftijd eerst een goede allergietest laten afnemen voor ik ging elimineren...
Door Lizzy
#3216037
Xavi schreef:Hallo,
Ik wil voor mijn witte herder Xavi (6 mnd )een eliminatie dieet met konijn.
Hij heeft volgens een Bioresonantie praktijk verschillende allergieën waaronder gevogelte,granen en huisstofmijt.Ik voer sinds een paar weken Lotgering en nu lijkt hij voor rund ook gevoelig te zijn.Hij heeft veel jeuk en diaree.
Wil nu barf gaan proberen en wil met een eliminatie dieet konijn beginnen.Xavi is 23 kilo
Hij zou 495 gr vleesbot
110 gr orgaanvlees
475 gr spiervlees
Ik las al dat bij elimineren je geen pens en groente mocht geven dus heb die niet meegerekend.
Ik ben echt een leek in dit en vind het ook best eng om dit zelf uit te zoeken.kan ik het beste een heel konijn bestellen of gewoon bij de supermarkt/slagerij?Bij dogmeat kon ik een heel konijn bestellen voor E4.95 kl.Dat vond ik wel erg duur om dat dan de komende weken te geven iedere dag.
Moet ik dit een week of 4 volhouden en dan wat anders?
Alle hulp is welkom
Mjah, ik geloof dus helemaal niet in dit soort allergie-testen... Maar goed, als je toch een eliminatie dieet wilt doen (wat heus niet onverstandig is - er zijn overigens voedingsallergietesten die wel goed zijn en dat is die van Dr Jean Dodds en die kan in Duitsland gedaan worden - je dierenarts kan bloed daar naartoe sturen. Alleen, dat kost een vermogen. Volgens mij bijna €300). Ik denk dat je het beste bij vraag en aanbod een oproep kunt plaatsen voor hele konijnen of konijnkarkas + orgaan + spiervlees los (want dat maakt in feite niet uit, waar je het makkelijkst aan kunt komen). En bijv. een mail sturen aan barfvlees.nl (Islam Centrum). Zij hebben ook hele konijnen, misschien kun je 50 kg tegelijkertijd bestellen ofzo.

Als je hele konijnen gaat voeren is het natuurlijk makkelijk. Dan hoef je niks te berekenen. En nee, je mag daar niks bij voeren. Geen groenten, geen pens, geen multivitamine, niks. En dat is best vervelend met zo'n jonge hond.

Je kunt natuurlijk ook nog even contact opnemen met TinLo bijv. En daar zou je kunnen vragen of hun KVV konijn ook echt 100% konijn is en of daar echt nul (gegarandeerd) sporen van ander vlees bij/tussen kunnen zitten. Je moet dan natuurlijk even uitleggen dat je gaat elimineren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3216083
Martine-Tom schreef:Ik zou op die leeftijd eerst een goede allergietest laten afnemen voor ik ging elimineren...
Wat voor test? Want elke test die je kan laten doen voor minder dan 200 euro zegt gewoon echt niks.

Elimineren is niet tof, ik weet het, maar als je hond geen allergieën blijkt te hebben kan dat natuurlijk ook gewoon heel snel gaan. 6 weken een eerste diersoort duurt natuurlijk best lang maar daarna kan je elke twee weken wat gaan toevoegen.

Ik nam het zekere voor het onzekere en ging elimineren met deze hond. Het is simpelweg gewoon heel erg slecht voor het immuunsysteem als de hond steeds iets binnen krijgt waar hij allergisch op reageert. Als er zoveel jeuk is dan moet je gewoon iets en ik denk dat elimineren daar best een heel goed plan in kan zijn. Overigens vraag ik me af of allergieën echt alleen bij oudere honden voorkomen hoor. Ik heb nu echt al behoorlijk wat honden gehoord die met 3 of 4 maanden toch echt een voedselallergie te pakken hadden.
Door Lizzy
#3216109
Hope schreef:Wat voor test? Want elke test die je kan laten doen voor minder dan 200 euro zegt gewoon echt niks.

Elimineren is niet tof, ik weet het, maar als je hond geen allergieën blijkt te hebben kan dat natuurlijk ook gewoon heel snel gaan. 6 weken een eerste diersoort duurt natuurlijk best lang maar daarna kan je elke twee weken wat gaan toevoegen.

Ik nam het zekere voor het onzekere en ging elimineren met deze hond. Het is simpelweg gewoon heel erg slecht voor het immuunsysteem als de hond steeds iets binnen krijgt waar hij allergisch op reageert. Als er zoveel jeuk is dan moet je gewoon iets en ik denk dat elimineren daar best een heel goed plan in kan zijn. Overigens vraag ik me af of allergieën echt alleen bij oudere honden voorkomen hoor. Ik heb nu echt al behoorlijk wat honden gehoord die met 3 of 4 maanden toch echt een voedselallergie te pakken hadden.
Voedsel allergie wel. Ik zag laatst op FB een pup van 10 weken met een voedsel allergie. Atopische dermatitis zie je weer veel minder bij zulke jonge honden.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3216129
Lizzy schreef:Voedsel allergie wel. Ik zag laatst op FB een pup van 10 weken met een voedsel allergie. Atopische dermatitis zie je weer veel minder bij zulke jonge honden.
Precies, daarom vind ik nu ook dat bij deze hond elimineren niet onverstandig is!

TS: ik ging ook voor hele konijnen kijken bij Islam Centrum.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door