Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Gin_tonic
#3215233
Met hoe begin 'ik' bedoel ik dus of ik nog iets met het kwarteltje moet doen vooraleer ik het aan de kittens geef, zij zullen wel weten wat te doen ;) Ik ben best nog een newby op het vlak van barfen en geef voornamelijk kvv omdat dit ons beter uitkomt met alle drukte 's ochtends en 's avonds. Maar ik wil een beetje de balans vinden tussen kvv en lekkere stukken natuurlijk prooi om aan te kauwen een paar keer per week (op momenten dat we allemaal rustig de tijd kunnen nemen en ik ze goed in de gaten kan houden).

Ik heb 3 hele kwartels in de vriezer liggen, dus met kop, poten, organen,... alles er op en er aan! Ze zijn wel gelukkig al ontpluimd haha :) Ik heb 2 katten van ongeveer 5 maanden het zijn toch wel best flinke kwartels (ik gok zo'n 350g?). Kan ik gewoon een hele kwartel ontdooien in de ijskast (hoe lang duurt dit ongeveer?) en het zo aanbieden in één geheel? Of is het een beter idee dat ik het in twee stukken verdeel (hoe begin ik hier zelfs aan? Ik ben al heel mijn leven vegetariër en heb geen idee hoe ik vlees moet snijden hahaha)? Moet ik de darmen eruit halen? ...?

De 2 broertjes hier hebben qua kauwervaring enkel kippennekjes, dus vandaar dat ik de overstap met kwartel maak :) Ik heb ook nog kuikentjes en muisjes om te proberen dit weekend!

Eigenlijk zijn alle tips gewoon welkom om deze vegetariër in nood te helpen :D
Door frodo quin
#3215238
Ik zou het gewoon geven en kijken of ze het snappen. Als ze het niet door hebben kan je een snee in de kwartel maken. Ik vermoed dat ze op ongeveer 24 uur in de koelkast ontdooit zullen zijn.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3215248
Ik zou hem ook gewoon zo aanbieden. Als ze het zo eten, is dat voor jou minder werk en dat is makkelijker.
Mochten ze het te imposant vinden, dan merk je dat vanzelf en kan je hem altijd nog in twee knippen (gewoon in de lengte, met een scherpe keukenschaar of een snoeischaar). De darmen zullen ze waarschijnlijk niet opeten. De meeste katten laten die zelf liggen en dan kan je die na het eten weer opruimen.
Als je hem in twee knipt, knip dan niet door de darmen en galblaas heen. Dat is vies; zowel voor jou als voor de katten. Dus de buitenkant knippen en als je bij het binnenwerk bent, dat even eruit peuteren. Bij de action verkopen ze allerlei handschoenen (latex en rubberen huishoudhandschoenen) :P
De ontdooitijd id afhankelijk van hoe warm het in je koelkast is. Reken op een halve dag minimaal.
Gebruikersavatar
Door Gin_tonic
#3215308
koekje schreef:Ik zou hem ook gewoon zo aanbieden. Als ze het zo eten, is dat voor jou minder werk en dat is makkelijker.
Mochten ze het te imposant vinden, dan merk je dat vanzelf en kan je hem altijd nog in twee knippen (gewoon in de lengte, met een scherpe keukenschaar of een snoeischaar). De darmen zullen ze waarschijnlijk niet opeten. De meeste katten laten die zelf liggen en dan kan je die na het eten weer opruimen.
Als je hem in twee knipt, knip dan niet door de darmen en galblaas heen. Dat is vies; zowel voor jou als voor de katten. Dus de buitenkant knippen en als je bij het binnenwerk bent, dat even eruit peuteren. Bij de action verkopen ze allerlei handschoenen (latex en rubberen huishoudhandschoenen) :P
De ontdooitijd id afhankelijk van hoe warm het in je koelkast is. Reken op een halve dag minimaal.
Ok, bedankt voor alle tips! :) Bij alle dissecties die ik al heb moeten uitvoeren tijdens mijn studies waren er inderdaad altijd 3 gevarenzone's: galblaas, darm én milt. ;) Handschoenen heb ik al gelukkig 'geleend' uit het labo waar ik werk hahaha :D

Ik zal het al eerst eens gewoon heel proberen dan! Gin heeft precies het meeste wilde DNA, dus hoogstwaarschijnlijk zal hij het even voordoen voor Tonic net zoals bij de nekjes ;)
#3215320
Ik haal de darmen er eerst uit. Ik geef het ook in maaltijden en geef dan dus een stuk dat zo groot is als een maaltijd. Als je het gewoon wil neerleggen en hen laten eten wanneer ze willen, kan je ze gewoon heel laten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door