Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3214368
Hallo allemaal,

Voor Nelson heb ik weer een nieuw menu gemaakt (voor zover dat kan dan, met zijn allergieën) en ik zou graag willen dat jullie even mee keken.

Hij krijgt nu 2,5% van 30 kilo, maar hij is daarmee stiekem 2 kilo afgevallen en ik vind hem op 30 kilo beter in conditie. Ik moet omhoog dus. Hoeveel zouden jullie omhoog gaan?

Ik houd de volgende verhoudingen aan
45 % vleesbot
35% spiervlees
20% orgaan inclusief pens

Groenten krijgt hij ook maar tel ik niet mee in het menu. Geef ik minder dan 35% spiervlees krijgt hij krijtpoep. Als groenten krijgt hij andijvie, boerenkool, spitskool, bloemkool en broccoli. Hij krijgt per dag 1 tot 2 soorten groenten, ongeveer een grote eetlepel. Ik weet dat het veel kool is, maar hij is ook voor best wat groenten allergisch helaas. Zou spinazie iets kunnen zijn? Gewoon zo af en toe een beetje? Zijn er hier nog mensen die middels genetica een gooi durven doen naar extra diersoorten en/of groenten die ik nog zou kunnen proberen? Hij lijkt voor gevogelte echt allergisch. Fazant, kip, kalkoen, eend, kwartel en parelhoen verdraagt hij absoluut niet. Ik wil hem toch nog eens een keer haas geven, kijken of hij daar niet toch tegen kan. Ik heb het eens geprobeerd en toen reageerde hij niet goed maar ik had ook MDM gegeven. Wellicht dat daar iets doorheen zat wat niet goed viel. Zou hert nog een optie zijn?
Ik weet dat ik nu genoeg diersoorten heb dus het is geen must, maar het is wel lastig als iets heel prijzig is of niet leverbaar, dan valt er gewoon meteen wel echt wat weg.

Zijn menu ziet er als volgt uit:

Maandag:
Konijnkarkas
Paardenspiervlees
1 grote sardien (extra)

Dinsdag:
Lamsribben
Lama spiervlees
Lever (lam of konijn)

Woensdag:
Stuk geitenbokje
Paardenspiervlees
Nier (lam of konijn)

Donderdag:
Konijnkarkas van wild konijn
Geitenspiervlees
Hart (paard, konijn of lam)

Vrijdag:
Ree-ribben
Lamaspiervlees
Zalmkarkas (extra)

Zaterdag:
Ree-ribben
Paardenspiervlees
Pens (biologische lamspens van grasgevoerde lammeren)

Zondag:
Konijnkarkas of konijnenkoppen (wild)
Paardenspiervlees
Klein appeltje (extra)

Als trainingssnoepjes gebruik ik gedroogde long, spiervlees en ook walnoten. Een stuk of 6 kleine walnoten per week. Dat kan wel, toch?
Verder krijgt hij per dag 1 capsule quercitine van Solgar, 1 capsule visolie (3x strength) en een schepje luchtwegkruiden extra forte van Groene Os.
Hij eet 1 x per dag na de grote wandeling.
Door Lizzy
#3214379
Hope schreef:Hallo allemaal,

Voor Nelson heb ik weer een nieuw menu gemaakt (voor zover dat kan dan, met zijn allergieën) en ik zou graag willen dat jullie even mee keken.

Hij krijgt nu 2,5% van 30 kilo, maar hij is daarmee stiekem 2 kilo afgevallen en ik vind hem op 30 kilo beter in conditie. Ik moet omhoog dus. Hoeveel zouden jullie omhoog gaan?

Ik houd de volgende verhoudingen aan
45 % vleesbot
35% spiervlees
20% orgaan inclusief pens

Groenten krijgt hij ook maar tel ik niet mee in het menu. Geef ik minder dan 35% spiervlees krijgt hij krijtpoep. Als groenten krijgt hij andijvie, boerenkool, spitskool, bloemkool en broccoli. Hij krijgt per dag 1 tot 2 soorten groenten, ongeveer een grote eetlepel. Ik weet dat het veel kool is, maar hij is ook voor best wat groenten allergisch helaas. Zou spinazie iets kunnen zijn? Gewoon zo af en toe een beetje?
Spinazie kan best. Courgette, is hij ook allergisch voor? Waterkers?
Zijn er hier nog mensen die middels genetica een gooi durven doen naar extra diersoorten en/of groenten die ik nog zou kunnen proberen? Hij lijkt voor gevogelte echt allergisch. Fazant, kip, kalkoen, eend, kwartel en parelhoen verdraagt hij absoluut niet. Ik wil hem toch nog eens een keer haas geven, kijken of hij daar niet toch tegen kan. Ik heb het eens geprobeerd en toen reageerde hij niet goed maar ik had ook MDM gegeven. Wellicht dat daar iets doorheen zat wat niet goed viel. Zou hert nog een optie zijn?
Ja, ik zou haas gewoon nog een keer apart proberen. En het mooiste heb je echte wilde haas.... (niet die gekweekte handel uit Argentinië). Hert kun je zeker ook proberen! Ik zag laatst ergens waterbuffel.... Ik weet alleen niet meer waar :g: . Gans gaat 'm ook niet worden denk je? Echte wilde gans kan ook wel fijn zijn. Nou ja, als hij er tegen kan dan).
Ik weet dat ik nu genoeg diersoorten heb dus het is geen must, maar het is wel lastig als iets heel prijzig is of niet leverbaar, dan valt er gewoon meteen wel echt wat weg.

Zijn menu ziet er als volgt uit:

Maandag:
Konijnkarkas
Paardenspiervlees
1 grote sardien (extra)

Dinsdag:
Lamsribben
Lama spiervlees
Lever (lam of konijn)

Woensdag:
Stuk geitenbokje
Paardenspiervlees
Nier (lam of konijn)

Donderdag:
Konijnkarkas van wild konijn
Geitenspiervlees
Hart (paard, konijn of lam)

Vrijdag:
Ree-ribben
Lamaspiervlees
Zalmkarkas (extra)

Zaterdag:
Ree-ribben
Paardenspiervlees
Pens (biologische lamspens van grasgevoerde lammeren)

Zondag:
Konijnkarkas of konijnenkoppen (wild)
Paardenspiervlees
Klein appeltje (extra)

Als trainingssnoepjes gebruik ik gedroogde long, spiervlees en ook walnoten. Een stuk of 6 kleine walnoten per week. Dat kan wel, toch?
Verder krijgt hij per dag 1 capsule quercitine van Solgar, 1 capsule visolie (3x strength) en een schepje luchtwegkruiden extra forte van Groene Os.
Hij eet 1 x per dag na de grote wandeling.
Dit ziet er toch perfect uit?! Menig hond zou er stik jaloers op worden!

Hoe gaat het met hem?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3214381
Waterkers is een goede, dat kan ik nog wel eens proberen. Ik zal ook eens naar de jager gaan hier in het dorp, die heeft echte wilde haas (zelf geschoten) in de vriezer liggen.

Wat zou jij doen met de hoeveelheid?
Gebruikersavatar
Door pike
#3214908
Voor zo'n moeilijke hond als Hope is, vind ik dat je echt een geweldig menu hebt gecreëerd! Ik snap ook wel dat je toch nog graag wat anders zou willen geven, maar je loopt natuurlijk wel weer een risico als je dat gaat doen natuurlijk. Als je haas wilt proberen dan ben ik het met Lizzy eens en zou ik ook gaan voor echte inlandse haas en de Argentijnse links laten liggen (kost wel wat meer maar misschien ken je een aardige jager). Want die Argentijnse, die smaakt niet eens naar haas. Bij Dogmeat kan je orgaan van waterbuffel kopen: hart, long ,lever. Long en trimmings van kameel. En trimmings van kangoeroe. Met prijzen die varieren van 4 tot 5 euro per kg. Ik heb het nog nooit gehad dus weet niet hoe de kwaliteit is. Hij heeft ook regelmatig wild konijnkarkas. Dat vind ik zelf waardevoller dan het tamme.
Van groente weet ik het niet. Ik vind het al heel bijzonder dat hij geen last heeft van de vele koolsoorten. Die mix zou ik hier niet hoeven geven! Ik weet ook niet wat je wel en niet geprobeerd hebt in het verleden. Als je iets aparts zoekt, dan kan je naast waterkers misschien denken aan wat zeekraal of lamsoor, alhoewel lamsoor hier lastig verkrijgbaar is. (Als ik zeekraal koop bij de groenteman dan smaakt die lekker en is hij zoutig, als ik zeekraal koopt bij AH dan smaakt die nergens naar :-\ ). Snijbiet is misschien ook nog een leuke bladgroente voor erbij.
Hoeveel eten meer? Ik zou voorzichtig beginnen met 5% extra. En dan na enkele paar weken kijken wat het met het gewicht gedaan heeft. Blijft het stabiel dan kan je nog eens 5% extra geven om hem weer wat zwaarder te krijgen. Ik doe zelf het liefst kleine beetjes omhoog, want als 10% extra te veel blijkt moet je weer gaan minderen. Dan krijg je weer zo'n jojo gebeuren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3214959
pike schreef:Voor zo'n moeilijke hond als Hope is, vind ik dat je echt een geweldig menu hebt gecreëerd! Ik snap ook wel dat je toch nog graag wat anders zou willen geven, maar je loopt natuurlijk wel weer een risico als je dat gaat doen natuurlijk. Als je haas wilt proberen dan ben ik het met Lizzy eens en zou ik ook gaan voor echte inlandse haas en de Argentijnse links laten liggen (kost wel wat meer maar misschien ken je een aardige jager). Want die Argentijnse, die smaakt niet eens naar haas. Bij Dogmeat kan je orgaan van waterbuffel kopen: hart, long ,lever. Long en trimmings van kameel. En trimmings van kangoeroe. Met prijzen die varieren van 4 tot 5 euro per kg. Ik heb het nog nooit gehad dus weet niet hoe de kwaliteit is. Hij heeft ook regelmatig wild konijnkarkas. Dat vind ik zelf waardevoller dan het tamme.
Van groente weet ik het niet. Ik vind het al heel bijzonder dat hij geen last heeft van de vele koolsoorten. Die mix zou ik hier niet hoeven geven! Ik weet ook niet wat je wel en niet geprobeerd hebt in het verleden. Als je iets aparts zoekt, dan kan je naast waterkers misschien denken aan wat zeekraal of lamsoor, alhoewel lamsoor hier lastig verkrijgbaar is. (Als ik zeekraal koop bij de groenteman dan smaakt die lekker en is hij zoutig, als ik zeekraal koopt bij AH dan smaakt die nergens naar :-\ ). Snijbiet is misschien ook nog een leuke bladgroente voor erbij.
Hoeveel eten meer? Ik zou voorzichtig beginnen met 5% extra. En dan na enkele paar weken kijken wat het met het gewicht gedaan heeft. Blijft het stabiel dan kan je nog eens 5% extra geven om hem weer wat zwaarder te krijgen. Ik doe zelf het liefst kleine beetjes omhoog, want als 10% extra te veel blijkt moet je weer gaan minderen. Dan krijg je weer zo'n jojo gebeuren.
Ja ik ben echt blij met zijn menu. Ik weet dat het in de basis zo gewoon echt goed in elkaar zit, maar het feit blijft natuurlijk ook dat hoe meer diersoorten je geeft hoe minder kans je krijgt dat hij voor een diersoort een allergie gaat ontwikkelen. Maar goed, het is geen must en ik ga het alleen proberen als hij echt lekker in zijn velletje zit. Nu, in deze tijd, is hij gewoon wat minder (pollen, denk ik) en ga ik het niet proberen. Maar een maand of drie geleden was hij zo topfit, toen heb ik een keer wortel geprobeerd (en dat ging dus niet goed maar dat was na 3 dagen ook weer helemaal over).

Ik mix de groenten niet, en ik geef ook echt niet elke dag. 3 of 4 keer in de week meestal. Mixen durf ik het niet, maar gelukkig heeft hij nooit last van gas, kramp of andere dingen. Het zou leuk zijn, niet perse noodzakelijk misschien, als ik wat meer soorten had die niet in de koolfamilie thuishoren zodat ik wat vaker groenten kan geven.

Ik denk dat ik inderdaad gewoon eens rustig wat meer ga voeren en dan maar ga kijken of het genoeg is. Het blijft natuurlijk een lab dus zit er sneller wat aan dan dat het er weer af is. Ik heb het vermoeden dat hij, doordat hij nu zo goed in zijn vel zit, gewoon actiever is geworden en dus ook wat meer mag eten.
Door Diego
#3215033
Wat ze hier erg lekker vinden en wat volgens mij ook wel gezond is, mocht Nelson er tegen kunnen, is winter en zomer postelein.
Schijnt ook nog veel Omega 3 in te zitten.
Je hebt een mooi menu voor een hond die op veel dingen reageert! knap hoor.
Door Cindy de Wolf
#3215036
Je menu is al super. Mocht je nog iets willen aanbrengen bij Dogmeat hebben ze naast de waterbuffel (wat een rundsoort is) nu ook kangoeroe en kameeltrimmings. Het is best goed vlees vind ik, zeker geen snijlingen ofzo. Ik heb een foto van de kangoeroe voor je. De kameel ziet er vergelijkbaar uit.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3215053
Lizzy schreef:Ik zou hem 3% of 3,5% gaan voeren.
Ik ga eens beginnen met 3,5 om hem weer aan te laten komen.

Lizzy, hoe zit het eigenlijk met ei? Nelson krijgt geen ei, komt hij dan op langere termijn iets tekort of komen die voedingsstoffen ergens anders in terug?
Door Lizzy
#3215063
Hope schreef:Ik ga eens beginnen met 3,5 om hem weer aan te laten komen.

Lizzy, hoe zit het eigenlijk met ei? Nelson krijgt geen ei, komt hij dan op langere termijn iets tekort of komen die voedingsstoffen ergens anders in terug?
Natuurlijk is ei gezond. Anders voerde we het niet. Maar met dit menu gaat Nelson geen ei missen hoor. Het is een leuke aanvulling, ei. En het doet de vacht mooi glanzen. Maar er zit volgens mij niks in dat niet ergens anders ook wel in zit, zeker orgaanvlees.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3215067
Lizzy schreef:Natuurlijk is ei gezond. Anders voerde we het niet. Maar met dit menu gaat Nelson geen ei missen hoor. Het is een leuke aanvulling, ei. En het doet de vacht mooi glanzen. Maar er zit volgens mij niks in dat niet ergens anders ook wel in zit, zeker orgaanvlees.

Aaah mooi, dat is toch wel fijn om te weten.
Glanzen doet hij zonder ei ook wel geloof ik ::)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pike
#3215173
Hope schreef:Ik ga eens beginnen met 3,5 om hem weer aan te laten komen.

Lizzy, hoe zit het eigenlijk met ei? Nelson krijgt geen ei, komt hij dan op langere termijn iets tekort of komen die voedingsstoffen ergens anders in terug?
Van mij mag je natuurlijk maar realiseer je je wel dat die ene procent omhoog een verhoging is van 40%?
van 750 naar 1050 gram, dan mag je wel oppassen dat hij niet doorschiet de verkeerde kant op. Het is een lab, zoals je zelf al aangeeft krijg je het er moeilijk weer af.

Een spiegeltje heb jij niet nodig zo te zien :D
Gebruikersavatar
Door Hope
#3215658
pike schreef:Van mij mag je natuurlijk maar realiseer je je wel dat die ene procent omhoog een verhoging is van 40%?
van 750 naar 1050 gram, dan mag je wel oppassen dat hij niet doorschiet de verkeerde kant op. Het is een lab, zoals je zelf al aangeeft krijg je het er moeilijk weer af.

Een spiegeltje heb jij niet nodig zo te zien :D

Hij staat nu op 3%. Eens kijken hoe snel hij hiervan aan komt en dan kijken of hij later weer naar beneden moet. Ik ga hem de komende tijd regelmatig wegen!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door