Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spoo
#3214187
Hallo iedereen! :cool:

Mijn lieve grote poedel is ondertussen 1.5 jaar. Nog altijd een moeilijke eter, maar toch beterschap. Bijvoorbeeld: hij eet veel beter uit een PLAT bord dan uit een diepe kom. Een weetje. ;D
Vandaag zou ik toch graag advies hebben ivm de duimnagel. In zijn prille leven heeft Harvey al drie keer zijn duimnagel gebroken en de laatste keer is deze gewoonweg afgescheurd. Het stond recht naar boven en hing nog vast aan zijn vel. Kon dus de nagel niet afknippen. De dierenarts heeft de nagel ineens afgeknipt met een grote tang. Er is zelfs nog een deel van het leven in de nagel blijven zitten. Veel pijn en altijd natuurlijk tijdens een weekend. :o

Omdat hij altijd zijn duimnagel verliest, heb ik met mijn dierenarts gesproken. Zij raadde me aan de duim te laten wegnemen. Ik ben ervan overtuigd dat er iets moet gebeuren en spreek met haar af voor volgende woensdag. Nu begin ik echter verder na te denken en heb een beetje zitten uitkijken. Een duim is een deel van zijn pootje (hand) en als je daar iets van wegneemt, is de stabiliteit, ook niet meer zoals het moet zijn. Bovendien, toch een zware operatie. :-\ Wat denken jullie hiervan?
De fokster vertelde me de nagel kort te houden. Maar de trimster heeft niets van de nagel moeten afknippen, gezien deze zo lang zijn en ze anders in het leven zou snijden.

Alternatieven?
Dremmelen: is het waar dat je de nagel kan dremmelen, en dat dan het leven korter wordt en zodus de nagel beetje bij beetje korter kan worden?
Of is dit een fabeltje? ::)
De nagel laten verwijderen. Wat kan er dan gedaan worden zodat de nagel niet terug groeit? Ik heb gelezen dat bij sommige honden de nagel nadien niet terug groeit. Is dat omdat het leven stuk is? :g:
Ik weet het dus niet zo goed. :'( Wil alleen het beste voor mijn lieve spoo! :-*

Lieve groeten en bedankt voor jullie advies,

Ann en spoo Harvey

PS wou een foto plaatsen vanuit mijn pc, maar het lukt niet! (kopiëren en plakken) daar stond de nagel met een deel van het leven nog in, op.
Door Erna
#3214199
Weet je zeker dat je de duimnagel bedoelt? Want het duimpje is geen onderdeel van de voet en heeft dan ook niets te maken met de stabiliteit van het staan. Het duimpje zit iets hoger op de poot.
Door Lil
#3214283
Angelique schreef:Het schijnt dat die duimpjes best veel te doen hebben met stabiliteit en dat honden waarbij de verwijderd zijn gevoeliger zijn voor schouderblessures en/of artrose in de voeten.
Staat mij ook bij!

Ik zou de nagel definitief laten verwijderen. Volgens mij doen ze dan iets zodat het niet teruggroeit. Maar hoe erg is het als het gebeurd en hoe vaak gebeurd het?

Ik heb dat hier wel eens gehad met de nagels van tenen waar ze op lopen liefst om 5 uur s Ochtends of zo. Eens gezien wat de da deed.... Ik doe dat zelf. Veel snoep, hoppa tang of schaar pakken en die nagel eraf. Veel snoep erin, knuffel, ontsmetten, verbandje en einde stress. Da is meer stress en doet even veel pijn.
Gebruikersavatar
Door spoo
#3214301
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Het gebeurt altijd als de nagel van de duim tamelijk lang is. Die is nu aan de andere kant zeker 1 cm lang. Daarom ook de vraag van de Dremmel. Heeft iemand hier ervaring mee? Als de dremmel ervoor zorgt dat het leven zich terug trekt, kan de nagel korter worden afgevijld. En is de zaak ook opgelost zonder dat de duimpjes worden geamputeerd. En heb ook gehoord dat de hand een geheel is, ik wil zeggen poot. Alles "hangt" aaneen. Zodus niet zo denderend om dit allemaal weg te nemen.

Bedankt voor het meedenken! :-*
Gebruikersavatar
Door doranto
#3214312
Het leven gaat zich nergens mee terug trekken. Niet met knippen en niet met vijlen / slijpen. Door heel kort te knippen of slijpen wordt het leven uiteraard ook korter. Dit is echter maar tijdelijk (en uiteraard pijnlijk) en de nagel inclusief het leven zal gewoon weer aan groeien. Ik zou persoonlijk niet gaan slijpen maar de nagel tot ongeveer 1 à 2 mm. vóór het leven kort knippen. Bij een witte nagel is het leven vaak wel te zien. Bij een donkere nagel is dat lastiger. Je kunt een redelijke inschatting maken van hoe ver het leven doorloopt, door het dikste deel van de nagel te nemen en deze ongeveer 3x te nemen. Dat is dan de lengte die je moet laten zitten.
Gebruikersavatar
Door joel
#3214616
Ik dremel de nagels van de honden, de meeste nagels zijn zwart dus op gevoel dremel je ze tot een bepaalde lengte.
Waar je wel goed op moet letten is dat door het dremelen (=wrijving) de nagel heet wordt. Dus als ze echt heel lang zijn moet je even een andere nagel doen, dan pas weer verder gaan met de duimnagel
Gebruikersavatar
Door spoo
#3215143
:D Bedankt weeral voor jullie reacties!

Ben langs geweest bij de dierenarts. Zij heeft de duim onderzocht en ..... heeft afgeraden om deze te laten amputeren. Bij een amputatie gaat niet enkel het buitenste duimpje eraf, maar ook heel het beentje tot aan zijn pols! Dit geeft een snede van zeker 15 cm (zware operatie). Dit kan enkel als de duim geen nut heeft en deze een soort van kraakbeen is. Dan is ook het beentje tot aan de pols heel zwak aanwezig. Bij Harvey is de duim een deel van de poot. Zijn duim is heel sterk aanwezig en ook het been tot aan de pols. Als deze wordt verwijderd, dan is er ook een deel van de poot verwijderd. Met gevolgen: stabiliteit en ..... later mogelijk artrose. Enkel het kleine gedeelte dat "buiten" hangt wegnemen is niet mogelijk.
Zij raadde mij aan om toch de lange duim bij te vijlen, elke dag een beetje. Hierdoor zou het leven zich "terugtrekken". In ieder geval moet ik toch proberen de duim wat korter te krijgen.
Hopelijk zijn jullie hiermee ook geholpen! :)
Ann & Harvey
Gebruikersavatar
Door spoo
#3215309
Super Evelyn02,
Ik ben bezig eerst met een gewone vijl om hem toch al een beetje gewoon te maken. Binnenkort als ik een leuke promo zie, dan koop ik zo'n dremel :P .
Bedankt allemaal voor het meedenken! :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door