Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3213810
Ik zit hier maar weer eens alle boeken van Myra Savant Harris te lezen. En zij schrijft het volgende (even snel vertaald door mij van Engels naar Nederlands):

"Oxytocine wordt gebruikt na de bevalling van honden om een baarmoedercontractie te veroorzaken dat alle troep uit de baarmoeder zal verwijderen. Recente studies tonen aan dat het gebruik van oxytocine als "opruim-injectie" de kans op mastitis verkleind. Teven die zo'n injectie hebben gekregen na de bevalling, krijgen minder vaak mastitis dan teven die zo'n injectie niet hebben gekregen. Vraag daarom aan je dierenarts om na de bevalling Oxytocine toe te dienen. En als ie niet wil, geef hem dan bovenstaande info".

Nou ja, ik hoef waarschijnlijk niemand uit te leggen dat ik het in de broek doe voor mastitis...

Maar nu was ik wel benieuwd. Hier zitten wel fokkers. En ik weet ook wel van fokkers dat zij piton hebben gebruikt of nog gebruiken. En nou ben ik eigenlijk benieuwd als je dus terug kijkt of je een verband ziet tussen het gebruik van piton en mastitis. Ik bedoel, gebruik je altijd piton na de bevalling en heb je nooit last van teven met mastitis? Of gebruikte je het vroeger wel en nu niet meer maar merk je geen verschil? Of ja, nu je het zegt, ik heb vaker teven met mastitis?
#3213813
Hanny schreef:Met mijn reactie schiet je niet veel op..
Nog nooit zoiets vervelends als een mastitis meegemaakt Niet met en niet zonder gebruik van piton.
Als er al eens een ietwat harde schijf om de tiet zit, dan verdwijnt die wel weer.
Ik ben een gelukkig mens.

Hanny
Ik weet niet Hanny, of ik hier niks mee op schiet.... Misschien kun je me iets meer vertellen over wanneer je wel of geen piton gebruikt?

En ja, je bent een gelukkig mens, dat wel. Hoe is het met je pupjes en mams?
#3213829
Ik heb wel wat ervaring met mastitis, boxers zijn er redelijk gevoelig voor. Bijvoorbeeld mijn Aafke, bij het eerste nest had ze al voordat er pups waren mastitis... ze had dus na de bevalling bijna geen melk en ik heb het nest met de fles grootgebracht. Met een ab kuur was de mastitis wel onder contole maar de melk kwam niet meer op gang. Ze had geen piton gehad na de bevalling. Bij het tweede nest vreesde ik hetzelfde maar nu had ze geen mastitis van tevoren. Omdat de bevalling helemaal niet vlotte heb ik in overleg met de dierenarts meerdere keren piton gespoten en heeft ze na de bevalling een ab kuur gehad en wonderwel had ze deze keer melk zat. Tanja heeft drie nesten gehad en alleen bij het eerste nest een piton gehad. Zij kreeg altijd na een dag of vijf wat mastitis maar door de plekken te masseren , uit te melken en pups goed daar aan te leggen was dat altijd snel over. Ik weet dus niet zeker of piton iets doet tegen mastitis maar het zou zomaar kunnen.
#3213830
Pjoew, hier ook niet vele hulp. Bij het 1ste nestje (1 pup) is er volgens mij geen piton gespoten (1 pup was er en meer zouden er niet komen wisten we al) Tedje heeft later met 9 pups 1 tiet licht ontstoken gehad, mocht amper naam hebben en die heeft toen Piton gehad. Angels was nog niet eens bevallen, dus die heeft geen piton gehad c.q zelf aangemaakt.
#3213832
Zou je niet naar de oorzaak van mastitis moeten kijken? Mastitis ontstaat doordat de melk niet goed stroomt, door warmte en ophoping heb je kans op mastitis. Mijn mening is dat gebruik van oxytoxine niets uitmaakt. Pups goed laten drinken en evt masseren van harde plekken in de melkbar wel
#3213861
Tot een jaar of 8 geleden heb ik altijd piton gespoten na een bevalling en ook toen was er wel eens een mastitis. Nu ik geen piton meer spuit heb ik ze ook en ook meer dan vroeger. Maar of dat nu echt aan de piton ligt durf ik niet te zeggen hoor. Onze Roos bv heeft een klein minitietje en daar ontwikkelt een dag of 3 na de bevalling een ontsteking. Die zou ook niet verholpen zijn door een spuit piton.
#3213869
Ik heb geen ervaring. Maar oxytocine heeft natuurlijk wel een duidelijke relatie met de melkgift. De pups die drinken zorgen voor het vrijkomen van dit hormoon en tegelijk brengt oxytocine weer de melkgift op gang. Vanuit die redenatie begrijp ik de theorie wel. Als er goede melkgift is in het hele uier en alle tepels worden gebruikt zal dat denk ik minder mastitis geven. Mijn teckeltje had twee tepels die de pups niet wilde gebruiken en die rommelden. Bij de Petit werd alles gebruikt en was er niks aan de hand.
#3213934
Vroeger (tot een jaar of 11 geleden) werd er standaard piton gespoten na de bevalling, soms ook tijdens wanneer er 2 uur tussen de pups zat.
Sindsdien doen we het niet meer, gewoon omdat ik verhuisd was en de da het hier niet wilde meegeven, hij zou langskomen moest het echt nodig zijn.
Vroeger dus, nooit mastitis, na de periode met piton 2 X mastitis gehad, wel met dezelfde teef. Dus of het nu echt aan de piton ligt? Dit op 10 nesten.
#3213966
Lizzy, het gaat goed met de pupjes, ze groeien allemaal prima. Eentje groeit wat minder heftig, maar groeit ook genoeg. Helemaal niets te flessen, lekker makkelijk. Bed is uit de kamer, slaap weer boven, wel met de babyfoon aan
Juul krijgt weer lach ogen, blij toe, ze kan zo stilletjes zitten kijken. Ze is dunnetjes, veel eten is nog niet echt aan de orde, ze heeft nog steeds te dunne poep. Het is aan het beteren en daar zijn we al blij mee. Ik had voor mijn gemak ook een aantal kvv worsten gekocht, als je dat eet schijn je dood te gaan, dus dat wordt hem niet. Misschien later. Ze eet nu de gewone maaltijden en twee maal per dag een hap eten, gemalen kikkarkas met vlees, mooie kwaliteit. Het is niet volgens de aangeraden verhoudingen, maar het smaakt haar en de poep wordt wat beter. Beetje pupmelk, groene leem en bijenpollen. Ze heeft trek, maar niet in van die vieze worsten. Dan voorlopig maar zo.
Piton wordt niet zo maar gespoten, als de teef klaar is. Ze hebben dan al zo hard gewerkt, dat we maar afwachten of er toch nog eentje in zit.
Bij dit nest hebben we wel gespoten voor de laatste pup. Ergens zal nog een bubbel en als ik er aan frummelde, dan begon ze licht te persen.
Een uur gewacht en toen 0.2 ml gespoten en huppie daar kwam de laatste dame. Bij zoiets gebruiken we wel piton, omdat hier de ervaring is, dat als het heel lang duurt er een mooie dode pup geboren wordt. Ik weet, dat er wordt gezegd, dat er gerust uren tussen mogen zitten, maar die ervaring hebben we niet.
Een aantal dagen voor de bevalling en nog een paar weken er na, geef ik altijd propolis, soms ook wel Echinacea om de weerstand zo goed mogelijk te houden. Nu niet, want mevr. blieft geen nu geen propolis, komt wel weer.
Ik zie de link tussen piton en ontstekingen niet zo, zelf zou ik gaan voor anti ontstekings middelen en die aan het eind van de dracht al geven.
Ik weet nog niet wat, maar daar zou je naar kunnen zoeken en dat doe je vast wel.
Ik heb altijd geleerd, dat je van de tieten af moet blijven, maar dat is mooi geklets, als het verkeerd gaat. Het lijkt me niet meer dan logisch, dat je heftig bezorgd ben voor mastitis, dat zou ik ook zijn. Nu ook wel, ik let natuurlijk goed op, maar als de moeder van mijn teef een afgrijselijke mastitis had gehad, dan geeft dat toch extra angst.
Het is nog niet zo ver en het enige wat ik kan zeggen is, dat angst een slechte raadgever is

Hanny
#3213989
Geen ervaring met honden, wel met mijn paard.
Eerste keer veulenen geen piton gespoten (was niet nodig) en heel lang last gehad van vuiligheid dat eraf kwam en ook een uierontsteking gehad wat gelukkig met een ab-kuur over ging.

Tweede keer veulenen piton gespoten omdat de nageboorte niet wilde komen. Geen vuiligheid gezien in de dagen erna en ook geen last van de uier. Geen idee of het door de piton komt.
#3213995
mizzsylver schreef:Staat erbij welke studies dat zijn? Die wil ik wel eens lezen.
Het lijkt me niet heel logisch, of de bacteriën die vermeerderen in de "vuile" baarmoeder moeten hun weg naar het uier vinden, maar dan verwacht je eerder een baarmoederontsteking door achtergebleven vuil.
Nee, helaas staat dat er niet bij. Maar aangezien oxytoxine wel heel veel invloed heeft op de melkgift, denk ik dat we het eerder daar moeten zoeken en niet zo zeer bij bacterieen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door