Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#3212141
Hai, ik heb een vraagje over cusing, onze oudste teckel, 13 jr. is positief getest op cushing. Ze stond eerst op Chinese kruiden, dat helpt niet meer, ze wordt echt bijna helemaal kaal, gewoon hier en daar wat plukken haar. Voorafgaand aan dit is ze ook al getest, ruim een jaar geleden, toen kwam er niet echt uit dat ze cushing had. De chinese kruiden hielpen toen wel. Afgelopen januari is ze dus weer getest dmv bloedprikken. Ze heeft een dikke buik, is mager en vraatzuchtig. Die vraatzucht heeft ze al een paar jaar. Met Tannetje nu afgesproken dat ze een lage dosering vetoryl krijgt. Dit krijgt ze nu zo'n 2.5 week. Nu krijgt ze schilferige plekken op haar lichaam. Ze heeft nog nooit huidproblemen gehad. Ik vind ook dat ze ruikt, de huid, d'r bekkie. Ze kwispelt, loopt mee met de andere honden. Ze speelt niet meer jammer genoeg. Die vetoryl kan ik zo geven, ze eet alles, maar ik doe er wat kokosolie op. Heeft iemand nog tips? Ik ga natuurlijk van de week met Tannetje overleggen. Maar mss dat iemand dit bekend voorkomt. Die plekken op de huid, wat moet ik daar nou aan doen. Verder drinkt ze niet abnormaal veel.
Ik weet het even niet meer. Mss moet ze een truitje aan of zo?
Door hamada
#3212180
Onze Joy krijgt al een paar jaar prednison en had daar een erg droge huid en lelijke vacht van. Droge dorre haren die nauwelijks groeiden, kale pleken, zwarte plekken op haar huid. Schilfers op haar huid. Toen ik haar CBDolie ging geven ivm zenuwpijnen merkte ik na een paar maanden dat haar vacht weer normaal was (en is gebleven). Groeit weer, glanzend, geen kale of zwarte plekken meer, geen schilfers. Ze kreeg toen 2x2 druppels; van een lage dosering. Tegenwoordig zit ze op de CBD olie 4%.
Door flodder en dwarrel
#3212221
op facebook is een cushing contact groep waar je heel veel informatie kunt krijgen

Flodder heeft eerst chinese kruiden gebruikt en in t laatste jaar is zij naast de chinese kruiden gestart met een lage dosis vetoryl
Door enya13
#3212224
slechte huid en kaal worden zie je idd. vaak bij cushing. zeker als ze er al lang mee doorlopen zonder goede medicatie. vaak zijn de schildklierwaarden ook [te] laag door de cushing.
hoeveel weegt ze en welke dosering krijgt ze? ook al zit je goed qua dosering kan het wel tot een half jaar duren tot de vacht weer aangegroeid is.
heeft tannetje het ook over de acth test gehad die je moet laten doen om te kijken of de dosering goed is? max. na 4 weken gebruik.
vetoryl moet altijd met eten gegeven worden voor een goede opname.
die cushing contact groep op fb is een goede tip.
als ze kaal is zou ik haar zeker een trui of [buiten] jasje/dekje geven.
Door vagebond
#3212235
De chinese kruiden zijn net een maandje op, we wilden eerst zo eens kijken. De chinese kruiden ga ik deze week bestellen bij Tannetje. Dus het kan een half jaar duren? Dan moet ik niet zeuren na 2.5week Vetoryl. Gekke was dat ze jan.2015 -dec2015 chinese kruiden heeft gehad. De vacht werd weer redelijk goed. Toen is er ook bloed geprikt voor cushing, maar dat kwam er niet uit. Halverwege dec 2015, de kruiden waren op en ik moest toch naar Tannetje in januari, werd ze weer kalig en dat heeft zich doorgezet. Zelfs de zijkant van de neusbrug wordt kaal. Toen weer met de kruiden gestart, maar bleek duidelijk niet voldoende en daarom de lage dosering vetoryl erbij nu. Ze krijgt 1 capsule 10mg per dag, en weegt 9.5 kilo (heb toen wel gewogen), volgens mij was het 9.5 kilo. Dat verbaasde me nog, ze ziet er dik uit door die vreselijke buik, maar is gewoon mager.
Wat zal ik met die overgebleven vacht doen? Laten zitten, scheren op een lange lengte? Het is een plukvacht, maar ik durf haar echt niet te plukken, zeker met die rare plekken niet.
Door enya13
#3212460
10 mg voor een hondje van 9,5 kg is idd laag. als je niet test weet je ook niet of deze lage dosering genoeg is. dechra de fabrikant van vetoryl adviseert nu 2 mg/kilo als startdosis. [helaas staat op de gebruiksaanwijzing nog de oude, veel hogere dosis.]
die test heet acth test en is helaas erg duur. max. 4 weken na starten vetoryl laten doen.
mijn 2 cushinghonden hadden niet veel haaruitval, maar dat verschilt per hond.
ik zou de vacht eens aan een goede trimmer laten zien en vragen wat zij zou adviseren.
google ook eens op calcinosis cutis, dat is een huidaandoening die regelmatig voorkomt bij cushinghonden. ook hebben ze vaak een gistinfectie op de huid en dat maakt dat de hond gaat ruiken/stinken. hier is speciale shampoo voor. ook kan puppyschurft [demodex] weer de kop opsteken.
mss heeft jouw hondje wel een schildklierprobleem, dat kan ook de slechte vacht verklaren.
lage schildklierwaarden komen heel regelmatig voor bij cushing.
als de vetoryl goed ingesteld is herstelt zich dit vaak, anders is [tijdelijk] medicatie nodig.
dat was bij mijn hond ook zo.
ik hoop dat ze nog opknapt, maar het is vaak een hele uitzoekerij.
Door vagebond
#3212474
Ik ben zelf trimster, en weet ook dat als de vacht geschoren wordt, het een wollig prutje gaat worden. Maarja, dat is het nu ook al, alleen wordt het dan grijs. Ze is black en tan. Ik hoop dat het nog goed kan komen. Ze heeft lage schildklierwaardes. Dus dat zou met de Vetoryl beter moeten worden. Ze is wel gewoon fit en vrolijk, vreet echt alles op wat voor haar pootjes komt:).
Door enya13
#3212652
ik heb weinig verstand van vachten, maar als jij trimster bent, weet jij het vast wel. al is het moeilijk om jouw hondje zo kaal te zien en mss ook het commentaar dat je krijgt.............
vraatzucht hoort bij cushing, maar zou bij een goede instelling ook minder moeten worden.
soms hebben ze toch [tijdelijk] schildkliermedicatie nodig, ook als ze nog in de laag-normale waarden zitten.
die van mij knapte er erg van op. zeker de vacht.
het blijft een lastige rotziekte helaas.
Door vagebond
#3212681
Ja, dit is mijn"eerste" cushing hondje. Ik ga haar gewoon voorzichtig kammen en wacht nog af, wie weet komt de oorspronkelijke vacht terug. Ben tenslotte net 2.5 week met de vetoryl begonnen. Deze week komen de kruiden erbij ter ondersteuning. Da zei dat die plekken komen omdat de ziekte nog doorwoekert. Voor de rest zou je niet zeggen dat ze ziek is, als je haar buiten ziet lopen. Wie weet als ze weer wat beter is, dat ze mollen gaat vangen weer. Zou fijn zijn. Daar is ze nl ook mee gestopt sinds vorige zomer ;) Ze vangt ze en eet ze op. Tenminste, dat deed ze dus, nu zitten we met allemaal molshopen in de tuin. Gister zag ik haar wel graven in het veld. Zo handig zo'n mollenvangser :biggrin2:
Door enya13
#3213017
ze kunnen weer helemaal normaal worden qua gedrag, maar de cushing tast wel de organen aan en dat vreet uiteindelijk toch wel aan de conditie. kijk ook uit met warmer weer, daar hebben cushinghonden ook meer moeite mee.
de vacht verandert wel van structuur als hij terugkomt.
jouw hondje is al 13 en loopt er blijkens de vacht al langer mee rond. sommige honden blijven dan kaal helaas.
als je het kunt betalen is een scan/echo een goed idee om te kijken hoe het er van binnen aan toe is. hoe zijn de bloedwaarden verder? vooral de lever heeft het hard te verduren.
ik heb helaas 2 cushinghonden gehad. 1 is er maar 10 mee geworden, de andere 14,5.
Door vagebond
#3213054
Ja, ze loopt er al langer mee rond. Januari 2015 is ze getest, maar kwam het er niet duidelijk uit. Ze heeft toen kruiden gekregen voor de kale plekken en het werkte, de vacht werd weer mooi, tot december 2015, toen zag ik weer wat kalige plekken achter op de rug. In januari is ze weer getest en toen kwam het er duidelijk uit. En kruiden alleen helpt iig niet meer.
Door enya13
#3213282
kruiden kunnen de cushing idd. niet tegenhouden, daar is echt vetoryl voor nodig. ga je binnenkort de acth-test doen om te kijken hoe de cortisol zich nu gedraagt? anders weet je niet of die 10 mg de goede dosis is. ben benieuwd of de vacht zich nog herstelt.
Door vagebond
#3213387
Nee, ik denk niet dat ik dat ga doen, we kijken of dit aanslaat, of dat mss de medicatie opgeschroefd moet worden. Als ik zo de bijsluiter van de vetoryl doorlees, is het een behoorlijk complex verhaal allemaal.
Door flodder en dwarrel
#3213466
Bij Flodder kwam er niets bijzonders uit het bloedonderzoek en ook de cushingtest was negatief maar omdat ze toch heel veel verschijnselen van cushing had zijn we haar als zodanig gaan behandelen met chinese kruiden en ze knapte zienderogen op. Van een hondje wat achter me aan liep te sjokken liep zij na een week weer kwispelstaarten voor mij uit ;)
Voor een hond uit spanje had zij al niets met de warmte en door de cushing had zij duidelijk last van de warmte, daar heeft zij ook chinese kruiden voor gekregen.
Flodder had altijd al een vrij dikke (pluk) vacht pas het laatste jaar werd zij wat minder behaard op haar flanken
Door vagebond
#3213753
Ma Biche is echt niet sloom, gister heeft ze nog een zweetspoortje gelopen en dat vindt ze echt geweldig. En ze doet het nog goed ook:) Zo leuk om achter haar te lopen, ze is doof, dus ik kan haar niet corrigeren met de stem. Ook met uitlaten, loopt ze altijd haar eigen ding te doen, ze hobbelt nooit achter ons aan. Dan zou ik me idd pas echt zorgen gaan maken. Ik hoop ook dat ze op gaat knappen nu met de kruiden erbij. Ik heb wel 2 shirts besteld voor de zomerdag. Die vacht komt denk ik niet meer terug.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door