Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3212003
Aanstaande zaterdag komt Tannetje naar Limburg en wordt mijn oudste hond getiterd. Gaia van bijna 10. Ze heeft haar puppy entingen gehad en op 12 weken een cocktail en daarna nooit meer iets. Ze heeft 3 nesten gehad en die pups zijn op 6 weken geënt.

Nu is Cella dragend en ik vraag me af of ik Gaia nou moet enten als de antistoffen laag blijken te zijn.

En of het zin heeft om Cella te titeren, die heeft toen ze 1 jaar was de cocktail enting gehad en zou pas volgend jaar weer moeten.

De onzekerheid slaat toe merk ik :-\
Laatst gewijzigd door mizzsylver op za 23 apr 2016, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3212010
mizzsylver schreef:Aanstaande zaterdag komt Tannetje naar Limburg en wordt mijn oudste hond getiterd. Gaia van bijna 10. Ze heeft haar puppy entingen gehad en op 12 weken een cocktail en daarna nooit meer iets. Ze heeft 3 nesten gehad en die pups zijn op 6 weken geënt.

Nu is Cella dragend en ik vraag me af of ik Gaia nou moet enten als de antistoffen laag blijken te zijn.
Ik zie het verband niet tussen de dracht van Cella en het vaccineren van Gaia? Persoonlijk kijk ik afwijkend tegen titeren aan. Al is er maar iets van antistof, hoe laag ook, vind ik het wel best. En zeker een hond van 10. Die zou ik sowieso nooit meer laten enten (en dus ook niet titeren).
En of het zin heeft om Cella te titeren, die heeft toen ze 1 jaar was de cocktail enting gehad en zou pas volgend jaar weer moeten.

De onzekerheid slaat toe merk ik :-\
Natuurlijk wil je dat Cella haar antistoffen doorgeeft aan de pups. Maar waarom zou je haar laten titeren? Wat moet je met die wetenschap? Je kunt haar nu toch niet laten enten. En aan de hand van de antistoffen van de moeder kun je niet voorspellen of en hoeveel antistoffen de pups van mams meekrijgen. Nou OK, dat is niet helemaal waar. Als mams geen antistoffen zou hebben tegen geen van de 3 ziektes (dan kun je haar nog steeds niet laten enten, ze is immers drachtig), dan zou het kunnen zijn dat de pups geen antistoffen van moeders meekrijgen (of heel weinig). En dan zou ik toch wel heel voorzichtig met de pups omgaan (en met bezoek) en ik geloof dat ik 1 pup zou laten titeren met 5 a 6 weken en als die nul antistoffen heeft: het hele nestje met 6 weken laten vaccineren. Maar goed, ik ga daar niet van uit. Als je hond als pup is gevaccineerd en met 1 jaar heb je de DHP herhaalt, dan zou je een "non responder" moeten hebben. Ik acht die kans niet zo groot. Sterker nog, die kans is buitengewoon klein. Maar goed, in theorie kan alles natuurlijk.

Ik zeg je ook eerlijk: ik ging met een drachtige hond niet naar een titer-bijeenkomst.
Door TomsBorders
#3212013
ik denk dat Tannetje je voldoende kan informeren.
waarschijnlijk wil je van je oude hond weten of ze de herd immunity versterkt? technisch gezien kan dat 2 kanten op werken natuurlijk, maar bij zo'n oude hond zou ik het prima vinden als de aanwezige antilichamen iets lager zijn dan de controle.
verder zou ik niet naar een titerbijeenkomst gaan met een dragende hond, ik denk dat ze voldoende antilichamen heeft gezien haar ent verleden maar je wilt niet dat ze andere ziektes op loopt natuurlijk vanwege lagere weerstand. Wil je haar toch laten titeren, dan zou ik je DA vragen of ze een beetje bloed afnemen in een EDTA buis, 1 dag van de voren, koel bewaren, en meenemen naar Tannetje.
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3212014
Pfieuw gelukkig, ik dacht al hetzelfde maar een bevestiging is wel heel fijn. :-*
Gaia laat ik uit nieuwsgierigheid titeren. Ik was al niet van plan om haar te enten mocht ze geen antistoffen hebben. Ze heeft in die 10 jaar nooit wat gehad en dat hou ik graag zo. :)

Idd dacht ik zo over Cella maar ik verwacht dat ze gewoon beschermd is. Ik laat het zo en titer de pups op 6 weken.

En het verband was dat als Gaia niet beschermd zou zijn ze dus besmet kon worden en zo de pups besmetten. Maar dat is allemaal wel vergezocht en ik moet mezelf niet zo gek maken :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3213657
Vandaag geweest en Gaia is nog steeds beschermd, Hondenziekte was de laagste maar toch nog goed voor 3 jaar. Dus over 3 jaar weer titeren was het advies. Was toch wel even spannend, ze is bijna 10 en na de 12 weken enting nooit meer geënt maar blijkbaar was dat toch genoeg voor haar. :biggrin2:

De foto's:
Afbeelding
Afbeelding
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door