Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Cabus
#3208398
Ik ben al een paar dagen aan het lezen maar toch nog wat vraagjes..
Ik heb al een paar jaar wat darmklachten , vermoeidheid en hoofdpijn etc. Per toeval kwam ik dus wat info tegen over tarwe allergie. Dus ik ga even tarwe vrij eten. Ik zou ook graag een probiotica gebruiken en dan als ik me beter voel eens ontgiften. Welke probiotica is goed en waar vind ik die?
Ik eet verder redelijk gezond, geen junk food maar veel vers en ik drink weinig frisdrank (maar een bio winkel wandel ik meestal alleen voor de honden naar binnen ::) , nu dus wat meer in een poging om iets eetbaars te vinden.) Alcoholische drankjes gaan er wel goed in ... Is het dan verstandig om een tijdje te stoppen met alcohol voordat ik ga ontgiften? Een paar dagen op sapjes leven spreekt me niet aan. Vooral omdat ik toch nog voor mijn man moet koken en dan geen sapje wil slurpen. Ik dacht zelf aan chlorella of spirulina maar wat is het beste , pilvorm , poedervorm , in smoothies met andere dingen. Hoe lang moet ik dat doen en hoe weet ik zeker dat ik een goed product heb? Ik wil het zeker in de toekomst wel meer doen en mijn man ook zover krijgen :)
Door MillyMol
#3208587
Misschien moet je niet alles tegelijk willen. Probeer voor jezelf te bepalen wat je het eerst wilt doen en hou dat een tijdje vol.

Je zegt dt je denkt dat je een tarwe allergie hebt, dus daar focus ik dan maar even op. Heb je al geprobeerd dat te laten objectiveren middels onderzoek? Anders begin je misschien aan iets wat toch niet tot een verbetering zal lijden. Een allergische reactie op tarwe verloopt via immunoglobuline E. Dat is met een simpel onderzoek te achterhalen (al weet je dan nog steeds niet of het tarwe is dat triggert, je weet alleen dat je allergisch bent voor iets dat het IgE doet stijgen).

Er zijn twee factoren die een groter risico geven op het ontwikkelen van tarwe allergie:

• Familiegeschiedenis
Tarwe allergie kan erfelijk zijn. Er bestaat dus een verhoogd risico op allergie voor tarwe of andere voedingsmiddelen waar de ouders voedselallergieën voor hebben. Wanneer de ouders bijvoorbeeld andere allergieën hebben, zoals hooikoorts door een allergie voor pollen van gras of bomen, hebben de kinderen een verhoogde kans op het ontwikkelen van een allergie. Bij hooikoorts voor graspollen is er een toegenomen kans op een tarwe allergie.

• Leeftijd
De tarwe allergie komt het meest tot uiting bij baby’s en peuters. Bij het stijgen van de leeftijd worden de klachten minder duidelijk, maar de ziekte blijft aanwezig. Vaak denkt men de tarwe allergie ontgroeid te zijn en wordt bij volwassen vaak tarwe allergie over het hoofd gezien. Klinische studies tonen aan dat mensen die als kind een tarweallergie hadden, ook als volwassenen heel veel klachten hebben. Maar volwassen met klachten leggen vaak niet het verband tussen hun klachten en de tarwe allergie, daar zij elke dag brood eten. Hun reacties veel ernstiger dan men aannam, zij weten alleen niet dat hun problemen door tarwe worden veroorzaakt.

Producten die tarwe bevatten en moeten worden vermeden bij een tarwe allergie:
Brood
Cakes en muffins
Koekjes
Ontbijtgranen
Pasta
Couscous
(Gemodificeerd) zetmeel
Griesmeel
Spelt
Krakers
Bier
Sojasaus
Ketchup
Vleesproducten (zoals hotdogs)
Zuivelproducten, zoals ijs
Aroma’s
Plantaardige gom
Drop
Snoepjes
Door Cabus
#3208605
Ik wil ook nog niet meteen aan alles beginnen maar ik wil gewoon al weten waar en wat ik dan het beste koop van producten. Ik moet voor bepaalde producten mss naar een winkel in NL dus dan is het gemakkelijker om het eens mee te nemen als ik daar ben voor andere dingen. Dan alleen voor probiotica ofzo.

Ik heb ondertussen al een paar jaar last. Het is erger geworden sinds ik volkoren brood eet. Van de HA krijg ik alleen te horen dat ik dan maar wat diarree remmers , pijnstillers etc moet innemen.
Ik heb zelf hooikoorts , lactose intolerantie , nog een allergie op een stof in alcoholische dranken maar ben vergeten welke , allergie voor huidschilfers van honden en katten.
Mijn vader heeft hooikoorts ,mijn moeder een allergie op alcoholische drank , grootmoeder heeft hetzelfde maar erger en dan allergie voor berken.

Ik heb gisteren na een week voor de eerste keer gewoon brood gegeten. Zoals gewoonlijk paar minuten later hoofdpijn en last van mijn darmen. Reactie komt dus snel.

Ik ben toen ik 3 en 18 was getest op allergieën. De huidschilfers is pas sinds mijn 18de.

Ik was ergens tegengekomen dat ze het niet altijd zouden kunnen zien daarom dacht ik mijd wel even de tarwe producten.
Maar ik zal dan eens kijken of ik een HA vind die wat verder wil kijken dan neem maar wat pijnstillers
Door Cabus
#3208617
Even opgezocht wat een orthomoleculaire arts is. Ik had er nog nooit van gehoord maar het lijkt me wel interessant.
En kefir met lactose intolerantie is dat dan wel een goede combinatie? Ik heb er redelijk weinig last van. Ik kan 2 weken iedere dag een glas melk drinken zonder dat ik er iets van merk. Of kan ik dat ook met soya ofzo maken?
Door Hydra
#3208688
Lizzy schreef:De allerbeste probiotica vind ik nog steeds de Solgar Advanced 40+ Acidophilus. Daar kan geen kefir tegenop.
* high five * dat wilde ik net zeggen.
En als je darmen nu al van slag zijn, dan kun je best een goede probiotica nemen naast tarwevrij eten, dat ondersteunt de boel alleen maar lijkt me. :)
Door Cabus
#3213224
Ik ben zowat bij ieder apotheker hier in de buurt geweest. Solgar kennen ze hier dus niet. Dat word een ritje naar NL. Waar kan je Solgar kopen?
Door Borke
#3213231
Cabus schreef:Ik ben zowat bij ieder apotheker hier in de buurt geweest. Solgar kennen ze hier dus niet. Dat word een ritje naar NL. Waar kan je Solgar kopen?
Heb je al online gezocht?
Door Cabus
#3213243
Nee dat nog niet, stom dat ik er nog niet aan gedacht heb. Dan heb ik het mss wat sneller. Anders moet ik nog een paar weken wachten.
Door Cabus
#3213259
Ik steel de firmawagen van mijn man dus ik rij gratis heen en weer. Maastricht kom ik om de 2 a 3 maand om een voorraad Lush te halen. Bij de tuinen hebben ze het iig niet daar had ik voor dit topic al gekeken.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3213261
Nou tarwe allergie zal het niet direct zijn als zijnde echt allergisch, eerder intolerantie of wat ook kan gevoeligheid. En dat laatste is met name moeilijk "weetenschappelijk"te bewijzen.
Proefondervindelijk natuurlijk wel door alle tarwe, granen, gluten te mijden. En ja die alcoholishe dranken, ja die moet je eigenlijk dan ook wel stopzetten, die kunnen nl. net zo goed oorzaak zijn, of van invloed zijn op je klachten.
Vaak werkt wel alles weglaten wat fout is, en dan als het stabieler gaat, dingetjes weer toevoegen welke je wilt toevoegen.
Door Cabus
#3213265
wat ik eigenlijk heb kunnen terug vinden is dat je juist aan gliadine, het eiwit in tarwesoorten een allergie kan hebben. Gluten is idd een intolerantie en geen allergie. Mij is altijd gezegd dat een allergie een onmiddellijke reactie geeft en intolerantie eerder een latere reactie. De drank is aan het minderen ;D . Maar ik voel me nu eigenlijk heel goed . Ik ben energieker en mijn vreetbuien zijn weg. Ik breng niet de helft van de dag door op een wc . Het opgeblazen gevoel is weg en ik ben geen wandelende gasballon meer :biggrin2:
Door Cabus
#3213270
Ik wil iig zeker proberen 6 weken tarwevrij te zijn en dan eens iets eten met tarwe als ik een onmiddellijke reactie heb dan weet ik meteen. Denk ik toch? Maar heb er tot hiertoe geen probleem mee. Ik heb zelf tortilla's gemaakt van boekweit met tijm en look . Met wat sla , gekruide kip en zelfgemaakte guacamole was het super lekker. Ik ben ondertussen verslaafd aan boekweit pannekoeken . Zodra ik tijd heb ga ik eens proberen om koekjes te bakken. Ik mis het graan nog niet . Tot hiertoe heb ik er geen probleem mee hebben om graanvrij te eten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door