Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door MarSpit
#3213031
Over twee weekjes is het zover, een puppekind in huis. De rottweilerpup is met brok grootgebracht en moedermelk,
Ik wil cold turkey overstappen. Gewicht weet ik nog niet,
Mijn vriezertje is gevuld met: sardientjes, tam konijn, gemalen rundvlees, gemalen haas, herten hart en lever, rundernier, kippebouten met rugstuk, hertenstrot, konijnenkopjes zonder vacht, reeribben met wat vlees en gedroogde schapenlong
Lams/geitenpens staan nog op het boodschappenlijstje. Net als een doosje kwartels en wilde duifjes, maar heb even geen plaats.

Zit ik goed in de variatie, wat moet er zeker nog bij en wat nog niet te voeren??
Groenten voer ik niet, af en toe krijgen mijn honden wat 'tafelrestjes' en ei van onze kippen met yochurt.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3213043
Zitten er bij de reeribben wel meer ribben aan 1 stuk? Los zou ik ze niet geven. Verder zou ik qua bot met beginnersbotjes beginnen, zoals kippen- en eendennek.
Qua afwisseling in diersoorten ziet het er al netjes uit.
Heb je wel al een overzichtje van de verhoudingen?

Wel heerlijk trouwens dat je pup overgaat op vers voer, top!
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3213048
Een rottweiler pup doet niet echt onder voor een ambul pup van mij natuurlijk en persoonlijk vind ik reeribben nog net iets te hard.

Ook wordt hier de vis er net zo hard weer uitgekotst. Dus ik heb nu vis KVV gehaald. Kan ik het daar een beetje mee aanvullen. Wat KVV vind ik overigens wel makkelijk hoor. Het groeit zo hard dat de gewichten qua voer ook wekelijks wijzigen

En de tip die bij mij stond, bewerken met de hamer, dat is ook een goede
Door MarSpit
#3213083
Dank alvast voor de reactie, menuutje ga ik maken als ik weet hoe zwaar de pup is an als ik de rest heb ingekocht. daisy moet even dooreten, dan is er weer ruimte :-)

Hoe denken jullie over de konijnenkoppen ? Daisy (volwassen rottie van 9) kraakt ze met gemak, net als een zalmkoppie. Tien tellen en het is weg bij wijze van spreken.
kVV zat ik over te twijfelen. Er zit vaak orgaan in, dat geef ik liever los, dan weet ik hoeveel,ik voer.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3213131
Ik heb ook konijnenkopjes, van jonge konijntjes nog. Zelf gefokt en geslacht door schoonvaders, beter kun je ze niet krijgen. Hier zit nog vacht aan maar deze zijn mooi voor Lola, die is 6. Voor de pup vind ik ook dat nog te hard.
Hier roept iedereen ooh wat is hij al groot, echt nog maar 10 weken? Jeetje wat een joekel. En ik zie alleen maar een heel klein pupseltje. Oh hij is stukken groter dan Lola was, maar hij is echt nog een klein puppy.
Ik heb momenteel voor hem, kwartel, kipvleugels, eendevleugels, parelhoen en konijn, de puntmutsjes zoals ik gister geleerd heb
De konijn en parelhoen sla ik met een hamer de rest kan hij prima zelf al.
Spiervlees heeft hij kalkoen en fazant. Orgaan is mix en pens is rund of geit. Dus variatie meer dan genoeg.
Ja, samenstellen is beter omdat je dan beter weet wat hij binnen krijgt, maar het groeit momenteel bijna een kilo per week. En als ik aan het begin van die week porties maak, is dat al snel weer uit verhouding natuurlijk. Vandaar dat ik kvv bijvul.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3213189
Oh en nog een tip, ik maak alles in verschillende groottes, qua porties en zet overal het gewicht op. Dan kan ik op die manier het makkelijkst wat kloppend krijgen, ik merk bij Harry echt dat de porties niet te groot moeten zijn nog, dan kotst hij, dus dan is aanvullen met kvv wel handig
Door MarSpit
#3213295
Wordt dan nog leuk hier, heb bijna alles in kiloporties :D Meestal ontdooi ik het half en leg de rest terug.
Maar ik heb een zeer hongerige oude dame, die dolgraag alle restjes wil nuttigen :cool:
Door MarSpit
#3213669
Het puppekind is in huis... Een weekje eerder dan gepland... Onze Tommie weegt 5 kg.
We kregen keurig twee zakken puppybrokken mee, van een goed merk.. Daar stonden de brokken de hele dag Klaar.
Thuis besloot ik om onze Tommie zijn brok nog even te geven om de stress niet al te groot te maken. Daisy kreeg een hertenstrot. Daar knipte ik een stukje vanaf en legde dat bij de brokjes. Tommie weet wat lekkerder is. Hij pakte het stukje strot eruit en begon gelijk met kluiven :D :D :D :D :D :D :D :D

De brokjes heeft hij nog niet aangeraakt, doggie weet wat lekker is.

Met vijf kilootjes schoon aan de haak is het lastig rekenen. Klopt het dat hij tussen de 250 en 500 gram per dag mag ? Ik start met 300 gram per dag

Lever 25 gram per week nier 12 gram (ga uit van 50 gr per 10 kilo hond en nier 25 gram per 10 kilo hond, richtlijn voernatuurlijk.nl)
Orgaan vul ik aan tot 300 gram.
Vind een menu lastig maar wil deze week konijn, gemalen rundvlees, hazenvlees (gemalen) kippebout als dat lukt (denkmdat hij hem kaalkluift)
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3213835
Wat leuk dat hij er al is! Foto!!

Klopt, tussen de 5 en 10% mag een pup, meestal de grotere rassen eerder naar de 5 %.

Ik heb zelf pup even goed laten kauwen, eerst kwartel, met kalkoen spiervlees, geitpens en kippenlevers, hartjes en konijnnier.
Op die manier eerst al wel genoeg variatie in diersoorten, en kwartel is een makkelijk bot voor ze, niet te klein, ze moeten wel echt kauwen, maar ook niet te groot. Dit heeft Harry de eerste week gehad en daarna heb ik konijnvleesbot toegevoegd. Zo wil ik langzaam de vleesbotten uitbreiden. Ik heb het konijn nog wel bewerkt met de hamer

Ik heb de barf rekenhulp gebruikt voor de exacte verhoudingen. Gewoon omdat ik super slecht ben ik rekenwerk. En met de rekenhulp snap ik het in elk geval.
Door MarSpit
#3213841
Geen foto, wel een filmpje...



Ik voer al negen jaar vers, dus ik ben wat 'makkelijker' geworden met het rekenen.
Hij krijgt in ieder geval elke week zijn portie orgaan van circa 25 gram lever circa 12 gram nier en circa 330 gram overig
Op dit moment proberen we te voeren naar behoeft, hij stopt namelijk vanzelf als het buikje vol is, er ligt vanaf nu diverse kleine portie's in de koelkast te ontdooien waaronder konijn, kipstukjes, rundergehakt, gemalen haas, en stukje eend.

Ik vind het knap dat hij nu al begrijpt wat de bedoeling is. Hij eet vanaf nu in zijn bench omdat hij veel trager eet dan Daisy en Daisy geen concurrentie duldt tijdens het eten in de tuin. Ze heeft hem al aangevlogen omdat hij zijn kippetje nog niet op had en zij wel..de Bitch...
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3214231
Hij krijgt in ieder geval elke week zijn portie orgaan van circa 25 gram lever circa 12 gram nier en circa 330 gram overig
Ik ben nog wakker na een nachtdienst, dus wellicht zie ik iets over het hoofd, maar deze verhouding klopt volgens mij niet.
Normaliter voer je 20% orgaanvlees. De helft daarvan is pens en de andere helft verdeel je iig over hart, lever, nier. (En evt soms een ander orgaan)
Door MarSpit
#3214439
Ik ga voor het orgaan uit van de richtlijnen van voernatuurlijk.nl
Ivm de verontreinigingen in lever en nier mag een hond 50 gram lever per 10 kg hond en 25 gram nier per 10 kg hond. Decrest vul je dan aan met hart/tong/long etc.
De hond was 5 kg dus dan 25 gr lever en 12 gram nier per week, aangevuld met overig orgaan tot 330 gram 15% van de weekportie.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door