Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3212451
Beste mensen,

Ik ben al een jaar bezig met zoeken naar werk en ik dacht wel zo een baan te vinden. Ik solliciteer zelfs op schoonmaakwerk..

Nu weet ik dat ik zelfstandige kan gaan worden en je kan met de bijstand een starterskrediet (zonder rente) krijgen.
Hier 1 km van mijn huis zit een kleine versvlees winkel die het al 5 jaar uithoudt. 10 km verderop zit een grotere dierenwinkel met 10 vriezers die ook enorm goed loopt. Nou lijkt het me wel wat om zelf een hondenwinkel te beginnen, gewoon een kleine ruimte die niet zoveel huur kost en hier Biologische en wild kvv en barf te verkopen, voerbakken (slobowl/green) en speeltjes als kong te verkopen, en wat verzorgingsproducten en supplementen.

Nu weet ik ook dat eko4petz al een aantal jaren bestaat. Blijkbaar is er vraag naar?
Denken jullie dat het rendabel zou zijn? Ik wil namelijk niet met een schuld opgezadeld zitten.

Alvast bedankt!
#3212455
Retrievers schreef:Beste mensen,

Ik ben al een jaar bezig met zoeken naar werk en ik dacht wel zo een baan te vinden. Ik solliciteer zelfs op schoonmaakwerk..

Nu weet ik dat ik zelfstandige kan gaan worden en je kan met de bijstand een starterskrediet (zonder rente) krijgen.
Hier 1 km van mijn huis zit een kleine versvlees winkel die het al 5 jaar uithoudt. 10 km verderop zit een grotere dierenwinkel met 10 vriezers die ook enorm goed loopt. Nou lijkt het me wel wat om zelf een hondenwinkel te beginnen, gewoon een kleine ruimte die niet zoveel huur kost en hier Biologische en wild kvv en barf te verkopen, voerbakken (slobowl/green) en speeltjes als kong te verkopen, en wat verzorgingsproducten en supplementen.

Nu weet ik ook dat eko4petz al een aantal jaren bestaat. Blijkbaar is er vraag naar?
Denken jullie dat het rendabel zou zijn? Ik wil namelijk niet met een schuld opgezadeld zitten.

Alvast bedankt!
De enige manier om daar achter te komen, is een bedrijfsplan maken. Het valt namelijk echt nog niet zo mee, ondernemen.

Ga eens op zoek naar de kosten en mogelijkheden. Denk aan vergunning, verzekering (stel, de stroom valt uit etc) en huur van een pand. Maar ook reiskosten (van en naar je winkel), inkoopkosten, hygiënemaatregelen, noem alles maar op.

Ik werk nu een jaar als zelfstandige en ik vind het gewoon echt goed tegenvallen. De administratieve rompslomp, de kosten van de boekhouder, het heen- en weer gemail, klanten die niet op tijd betalen, een levering die niet komt of niet in orde blijkt, noem alles maar op.
Bedenk jezelf dat je gemiddeld vijf jaar nodig hebt om op te starten. Waar ga je een salaris uit halen? Vlees verkopen lijkt mij echt totaal geen vetpot. En als je maar alleen bent, hoe ga je dan portioneren? In kilo's inkopen zal niet rendabel zijn vrees ik.
#3212464
Zoek héél goed uit wat er qua administratie allemaal bij komt kijken!! De sancties zijn niet misselijk als je dat niet correct doet.
De KvK heeft een korte cursus voor starters, ik denk dat dit een goede orientatie mogelijkheid kan zijn t.a.v. of je uberhaupt zelfstandig wilt werken. Vergeet niet dat je geen ww, wao of zw hebt, tenzij je dat (zeer kostbaar) verzekerd (en dan nog.. de ervaringen die ik hierover hoor zijn ronduit slecht).
Er komen de nodige risico's bij, je ontkomt ook niet aan eerst flink investeren natuurlijk, zowel in geld, tijd als energie. Dus het is zéker interessant om te onderzoeken, maar onderschat het niet!!
Hoe zijn de mogelijkheden om onbetaald te gaan werken (als je dat nog niet doet)? Het is natuurlijk concurrentie-vervalsing én je hebt toestemming van de Sociale Dienst nodig, máár het is goed voor je CV dat je werkt en als het mee zit kun je ergens onbetaald aan de slag om middels die werkervaring interessanter te worden voor dat bedrijf dan wel binnen die tak (zo heeft het voor mij in het verleden uitgepakt).

Heel veel succes!!!
#3212468
Ik sluit me helemaal bij mijn voorgangers aan. Ondernemen is geweldig, maar vergis je niet in de investeringen die je moet doen.
Als je niet een sluitende business case hebt, steun van investeerders, wettelijk alles op orde en een mega-dosis energie, lef en iets om op terug te vallen in slechte tijden, is de kans dat je er slechter uitkomt dan ingaat (en dan niet alleen financieel) bijzonder groot.

Zorg dat je je zaakjes goed voor elkaar hebt voordat je start. En heel eerlijk, met alles wat ik van jou hier voorbij heb horen komen aan ideeën die (nog) geen werkelijkheid zijn geworden, vraag ik me af of je heel goed weet wát je wilt, hóe je het wilt, wat er voor nodig is en waar je moet beginnen.

De KvK is een goed startpunt; zij kunnen realistisch met je meedenken en je tips geven.
Mijn advies: Staar je niet blind op anderen en zorg dat je een (meer dan) stabiele basis hebt om zonder al te veel risico te proberen of een eigen onderneming iets voor je is.
#3212473
Ik ben na 6 jaar gestopt met mijn webwinkel in hondenvoer.
Ik deed dit naast een baan van 15 uur.
Doordat ik het ook overal bezorgde hield ik steeds minder vrije tijd over en op een gegeven moment moest ik kiezen voor mijn baan of webwinkel.
Na overweging verdiende ik meer met mijn baan van 15 uur dan met mijn webwinkel waar ik bijna dag en nacht mee bezig was.
Ik deed het vanuit huis dus ik had geen huur om te betalen, maar wel een giga stroomrekening met 5 vriezers.
Een hele berg administratie en weinig vrije tijd.
Ik hield er per maand wel wat aan over, maar als ik al mijn tijd ging rekenen wat er in ging zitten, heb ik het nu een stuk makkelijker en rustiger met mijn baan van 15 uur.
#3212477
Je geeft aan dat er al vers vlees te koop is op 1 en 10 km van je huis. Hoe zie je het voor je om daar tussen te komen? Dan moet je al wel een sterke business case hebben.
En wat mijn voorgangers ook al zeggen, er komt nogal wat administratie bij kijken, onderschat dat niet!
#3212504
Ik zie het als behoorlijk kansloos als je zoiets vanuit niks, met niks moet beginnen. Het assortimentje wat je noemt is voor een veel te smal publiek en als je pandjes moet huren wordt als snel een jaar huur vooruitbetalen gevraagd en dan zit je al met een kostenpost van xduizend euro en heb je nog geen kipkarkasje verkocht. Sowieso moet er om te starten al veel te veel geld in en begin je dus al met een megaschuld en moet je heel wat verkopen wil je je variabele kosten, je salaris en je schulden iedere maand kunnen dekken.

Dat was met foto's iets proberen een betere optie, dat vraagt enkel kennis en ervaring, veel minder startkapitaal en je houdt ook nog een leven over.
#3212509
Ik heb geen verstand van zaken doen, laat ik dat even voorop stellen :biggrin2:

Maar wat ik steeds van je lees is, is dit niet iets? Of dat? Of zus? Of zo?

Mijn kennis van zaken doen, is tot zo ver, dat ik inschat, dat het iets is waar je echt helemaal voor moet willen gaan. En aangezien ik regelmatig een idee van je lees, krijg ik het idee dat je niet goed weet wat je nu precies wilt. En ik denk dat daar de clue ligt.
#3212522
Ik ken de voorgeschiedenis niet, de eerdere berichtjes over werk, maar begreep dat TS vooral 'werk' wil? Wat dan ook, gewoon onafhankelijk zijn van bijstand: "desnoods schoonmaken". Meer op zoek is naar 'iets' om de kost mee te verdienen, dan naar de allerleukste baan (een baan IS het allerleukste ;) )
#3212533
Toen ik dit de eerste keer las had ik ook mijn bedenkingen. Alles wat hier boven vermeld wordt is gewoon de realiteit. Zo moeilijk is het.
in 1 ding kan ik me niet in vinden. Alles begint met een idee. Met deze tips weet je hoe je aan de slag kan, begin je verder na te denken en daarin zal je in gedachten en daarna concreet die ideeën wel uitbouwen.

Wat ik nog kan toevoegen is vanuit je toekomstige klanten. Op dit moment halen zij hun spullen ergens. Waarom zouden zij naar je toe komen? Dan moet je iets heel anders, beter, goedkoper,... hebben of moet jij een heel aangenaam persoon zijn waar ze een babbeltje kunnen slaan (lees: moet jij veel te veel tijd in steken en ondertussen kan je niet...) en het 2e punt binnen de klanten: hoe gaan zij jou leren kennen? Veel reclame maken (= veel geld uitgeven) is nodig en hopen dat ze het lezen.

Wat ik zo moeilijk vind in jou keuze-artikel is dat je dingen hebt die kunnen vervallen: jij hebt het betaald en kan het nog alleen aan je eigen honden geven (of weggooien of weggeven) en ook dat het je duur gaat kosten als de stroom uitvalt of een diepvries het begeeft.
#3212556
De bijstand houdt helaas altijd in dat je over weinig financiele buffers beschikt. Dan een eigen bedrijf starten waarvoor je je ook nog eens in de schulden moet steken is en blijft dan een riskante onderneming. Ik sluit me dan ook aan bij wat hierboven al is geschreven door anderen.
Als je echt geen betaald werk kunt vinden en toch op korte termijn heel erg graag uit die bijstand wilt komen, dan zou je misschien ook kunnen kijken of je niet iets kunt starten waarvoor minder investeringen nodig zijn. Ik ken je niet en heb dan ook geen idee wat je opleiding is en over welke vaardigheden je beschikt, maar kun je niet iets vanuit huis starten? Een dienst verkopen i.p.v. een product?
Zelf werk ik naast mijn baan van ca. 20 uur per week ook nog als zzp-er en heb op die manier met een minimaal bedrag aan investeringen kunnen beginnen zonder ook direct helemaal afhankelijk te hoeven zijn van de inkomsten van mijn eigen onderneming.
#3212586
Dank jullie wel allemaal!

@ Sonja

Het liefst wordt ik honden/dierenfotograaf, maar hier heb ik met een bekende dierenfotograaf over gesproken en ze raadde het me af omdat je er echt weinig mee verdient (€6 de uur) en zij niet afhankelijk is van haar loon en daarom dus dat werk kan doen.

@ chouka

Daar heb ik niet eens over nagedacht, dat je dat ook moet verzekeren en zoveel vriezers vreet natuurlijk erg veel stroom.

@ eelke

Ik zou zo honden fotograaf willen worden maar het verdient zo slecht.
Ik wil gewoon graag iets met/voor dieren doen, ik wil niet nog eens 40 jaar wachten en kijken op de klok dat ik weer naar huis mag.

@ angelique

Fotografie lijkt me ook veeeel leuker. Daar kan je ook nog naast werken..
Ik wil niet met een schuld opgezadeld zitten zoals met een winkelpand.

@ dribbeldiesel

Het is niet mijn bedoeling om 50 uur per week te gaan werken.

@ hope

5 jaar? Daar heb ik geen reserve geld voor.
#3212598
Retrievers schreef:Dank jullie wel allemaal!

@ Sonja

Het liefst wordt ik honden/dierenfotograaf, maar hier heb ik met een bekende dierenfotograaf over gesproken en ze raadde het me af omdat je er echt weinig mee verdient (€6 de uur) en zij niet afhankelijk is van haar loon en daarom dus dat werk kan doen.

@ chouka

Daar heb ik niet eens over nagedacht, dat je dat ook moet verzekeren en zoveel vriezers vreet natuurlijk erg veel stroom.

@ eelke

Ik zou zo honden fotograaf willen worden maar het verdient zo slecht.
Ik wil gewoon graag iets met/voor dieren doen, ik wil niet nog eens 40 jaar wachten en kijken op de klok dat ik weer naar huis mag.

@ angelique

Fotografie lijkt me ook veeeel leuker. Daar kan je ook nog naast werken..
Ik wil niet met een schuld opgezadeld zitten zoals met een winkelpand.

@ dribbeldiesel

Het is niet mijn bedoeling om 50 uur per week te gaan werken.


@ hope

5 jaar? Daar heb ik geen reserve geld voor.
Ik denk dat je daar toch gauw aan zult zitten, wil je wat verdienen
Je zult je pand toch open moeten hebben voor klanten die willen komen en dat zal een aantal dagen zijn van 9 tot 18.00 uur.
Dan heb je de zaterdag nog en de koopavonden.
De laatste twee jaar moest ik qua administratie alle uren bij houden die ik aan mijn webshop besteed had.
Alle telefoon gesprekken, administratie, webshop, bezorgen, klanten die kwamen halen, etc.
Als je dat optelt zit je gauw aan de 50 uur in de week.
Dan moet je de huur verdienen, de stroom, kosten webshop, adverteren, boekhouder misschien, je moet investeren, en je wil er nog een salaris aan overhouden.
Als je geen buffer heb zou ik de gok niet durven wagen.
Ik durfde het niet eens om mijn baan op te zeggen terwijl bij mij alles al liep.
#3212642
Retrievers schreef:Dank jullie wel allemaal!

@ Sonja

Het liefst wordt ik honden/dierenfotograaf, maar hier heb ik met een bekende dierenfotograaf over gesproken en ze raadde het me af omdat je er echt weinig mee verdient (€6 de uur) en zij niet afhankelijk is van haar loon en daarom dus dat werk kan doen.

@ chouka

Daar heb ik niet eens over nagedacht, dat je dat ook moet verzekeren en zoveel vriezers vreet natuurlijk erg veel stroom.

@ eelke

Ik zou zo honden fotograaf willen worden maar het verdient zo slecht.
Ik wil gewoon graag iets met/voor dieren doen, ik wil niet nog eens 40 jaar wachten en kijken op de klok dat ik weer naar huis mag.

@ angelique

Fotografie lijkt me ook veeeel leuker. Daar kan je ook nog naast werken..
Ik wil niet met een schuld opgezadeld zitten zoals met een winkelpand.

@ dribbeldiesel

Het is niet mijn bedoeling om 50 uur per week te gaan werken.

@ hope

5 jaar? Daar heb ik geen reserve geld voor.
In dat geval kan je beter niet je eigen bedrijfje beginnen. Want dan ben je die uren per week echt wel kwijt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door