Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3212265
Goede morgen,

Ik ben nieuw op het forum.
Onze BC pup van bijna 7 maanden (17 kg) is sinds donderdag volledig overgegaan van brok naar kvv (volledig).
We hebben sindsdien ook 2 kippennekken, een kuiken en een eitje bijgegeven (bedoeling is gedeeltelijk over te gaan naar BARF ook).

Zijn ontlasting is nu hard en zeer beperkt (niet wit van kleur). Hij lijkt wel geen pijn te hebben.
Kan dit iets te maken hebben met het calciumgehalte (maar dan zou de ontlasting wit moeten zijn dacht ik)?
Is er iets dat we kunnen bijgeven om de ontlasting te vergemakkelijken?

Ik plaatste dit bericht ook in het BARF-topic, als het ergens niet thuishoort mag het gerust worden verwijderd.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
#3212268
Hoi Ice,

Zelf geef ik barf aan Diza, maar ook hierbij geldt: als de ontlasting te hard is, dan komt dit vaak doordat de verhouding bot/vlees voor jouw hond niet de juiste is.
Jij geeft kvv, dus je kan hier zelf heel lastig aan sleutelen. Je zou extra spiervlees erbij kunnen geven, waarmee de verhouding wijzigt.
Misschien is het handig om van merk te veranderen. Zelf zou ik hiervoor kiezen. Het is sowieso beter om verschillende merken te geven.
De kenners van kvv gaan je dit ook vast adviseren ;).

Het is wel heel normaal dat er veel minder gepoept wordt als je geen brokken meer geeft, maar te harde poep is niet goed.

Er komen vast meer tips van leden die kvv geven.

groet,

Judith
#3212272
Hoe hard is hard? Stevig of echt te hard?
Hier hebben de meesten op kvv maar 1 keer per dag ontlasting en die is stevig.
Te veel calcium krijgen ze hier witte ontlasting van.
1 van mijn shelties heeft snel te harde ontlasting, die geef ik soms wat extra olie of vezels of groenten en bij.
Welke kvv geef je?
#3212275
Dank voor jullie reacties!

Omdat ik me enigszins had ingelezen, geven we al verschillende soorten kvv, dus het lijkt me sterk dat de verhouding in allemaal (3 soorten tot hiertoe) verkeerd zou zijn voor onze hond?
Spykie, Daily Meat, Alroda hebben we al gegeven (respectievelijk de mix (rund, paard, schaap, en nog iets; rund en kip; heek)
We hebben ook DIBO bijgegeven (onvolledig, dat weet ik, maar omwille van de vuile pens).

Als de verhouding met bot niet ok was, zou de ontlasting dan niet wit moeten zijn? Het is toch echt wel hard (en erg weinig)

Welke olie of groenten zijn een goed idee om hem te helpen?
#3212276
Hangt het samen met de pens?
Sommige honden krijgen daar slappere ontlasting van, andere net hardere.
Qua groenten: kijk hier eens bij groentenmix, staat wat allemaal mag. Ik geef die ene hond dan gewoon een lepeltje bij van wat wij die dag van groenten eten.
#3212279
De pens hebben we woensdag en donderdag gegeven. En echt niet zoveel. Ontlastingsprobleem valt sinds gisteren op...

Die lijst met groenten heb ik.
Geen specifieke groenten die beter zijn dan andere voor dit probleem?
En welke olie mag, want daar vind ik tegenstrijdige berichten over?
#3212290
Ik heb net bij de barf gereageerd...
misschien moet je maar even niet teveel sleutelen en geen olie gaan geven
geef het systeem even tijd om te wennen en jezelf ook ;)

Want is het echt een probleem of is het alleen anders dan het op brokken was?
#3212356
Goh... Ik zit er natuurlijk op te kijken (bij wijze van spreken...) omdat we pas overgezet hebben.
Het valt ook op dat het zo weinig is. Ik zou niet graag willen dat hij verstopt geraakt, dat is de voornaamste bezorgdheid eigenlijk.
Hij lijkt me geen pijn te hebben.
#3212379
Straks sta jij met afgrijzen en verbijstering te kijken naar de hoeveelheden die brokkenhondjes produceren
Een fijne barfdrol laat zich moeiteloos oppakken, je hebt geen xxl zakken nodig.. ideaal
#3212489
Bedankt voor alle goede raad!
Ik merk dat hij nu toch regelmatiger gaat dus misschien niet te veel veranderen en even volhouden.
Heb wel wat groenten bijgegeven dus hoop dat hij snel een beetje 'regelmaat' vertoont, dan kan ik zelf ook wat geruster in zijn :)

Hij lijkt wel constant hongerig. 600 gram voor een pup van 17 kg per dag, dat zou toch ok moeten zijn?
#3212495
Dat is..3.5% vind ik best weinig voor een jonge actieve hond , ik denk dat hij echt trek heeft.

700 gram.. en dan s kijken wat er gebeurt?

De richtlijnen zijn ook precies dat : richtlijnen, je past aan aan de behoefte van je hond
Voeren doe je voornamelijk met je ogen en je handen.. te veel hond een schepje minder, te schraal een hapje meer.
#3212519
Dan staat hij er goed voor, want van de mijne kan ik nooit teveel hond hebben :D

Wij hebben die richtlijn gekregen in de kvv winkel.
't Is natuurlijk een BC, dus energie te over en zeer actief.
Dus: 700g per dag, plus hetzij 2 kippennekken of een kuiken of een eitje per dag erbij?
#3213059
7 maanden en 1 7 kg lijkt me niet te dun voor een border collie... tenzij het echt een groot en stevig gebouwd type is. Mijn volwassen borders wegen ook zoiets.
Maar op die leeftijd gaf ik wel meer. Ik denk 800 gram per dag toen, nu zit ik ook op 600 voor die van 2 en 500 voor die van 6. Allebei actieve honden waar ook mee gesport wordt.
Ribben voelbaar met een halve cm ongeveer er boven, heupbotten licht voelbaar maar niet uitstekend.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door