Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3212044
Olaf was om onverklaarbare redenen gestopt met eten op donderdag. De dag ervoor at hij al minder, maar ik zocht er toen nog niet veel achter. Donderdag at hij een hapje vlees en verder wilde hij niks. Hij had geen koorts, prima ontlasting, hij braakte niet en ook geen braakneigingen. Hij niest en hoest niet. Hij was even speels als altijd, maar hij wilde niks eten. Uiteindelijk letterlijk alles uit de kast en vriezer gehaald, al zijn favoriete vleessoorten en zelfs blikvoer. Hoogstens een paar likjes en hij stopt weer met eten.

Vrijdag zijn we naar de dierenarts geweest, maar hij snapte er ook niks van, want alles zag er goed uit en klonk goed. Zijn oogleden waren wel een beetje rood aan de binnenkant. Voor de zekerheid een röntgenfoto gemaakt, ook daar was niks op te zien. De dierenarts heeft hem een ontstekingsremmer en iets tegen de misselijkheid gegeven. Vrijdagavond had hij een paar lepeltjes blikvoer (RC, Gourmet, Whiskas en Hill's a/d) en wat kipfilet op. Gisteren begon hij eindelijk weer wat beter te eten, maar nog niet genoeg. Hij had in totaal zo'n 120 gram vlees op en 60 gram blikvoer. Hij weegt 5.6 kg en hij is 8 maanden oud, dus voor hem is dit te weinig. Normaal gesproken eet hij 250 gram vlees (barf) per dag.

Vandaag eet hij weer hetzelfde als gisteren, tot nu toe 70 gram vlees op, blikvoer wil hij niet meer. Hij is ontzettend kieskeurig nu, en weigert de meeste dingen die je hem voorschotelt, inclusief snoepjes, blikvoer en brokken, dus het ligt niet aan het vlees. Hij is nog steeds alert en actief, je merkt verder niks aan hem, behalve dat hij slecht eet :-\

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Of tips? Alle hulp en tips zijn heel erg welkom!
#3212112
Is zijn bloed getest?

Het kan van alles zijn en niet alles is duidelijk te zien. Ik zou dus beginnen met een bloedtest. En ik zou daar ook wel haast mee maken morgen, want zo lang zo slecht eten is ontzettend slecht voor een kat.
#3212115
Kaela schreef:Is zijn bloed getest?

Het kan van alles zijn en niet alles is duidelijk te zien. Ik zou dus beginnen met een bloedtest. En ik zou daar ook wel haast mee maken morgen, want zo lang zo slecht eten is ontzettend slecht voor een kat.
We hebben met de dierenarts afgesproken dat we morgen terugkomen voor verder onderzoek, als hij nog steeds slecht eet. Ik zit de uren al af te tellen tot morgenochtend. Hij is gelukkig niet meer afgevallen sinds vrijdag, dat is een geruststelling, maar hij moet snel goed gaan eten weer.

Ik zal vragen om een zo uitgebreid mogelijk bloedonderzoek, inclusief test op alvleesklierontsteking.
#3212204
Dasha schreef:We hebben met de dierenarts afgesproken dat we morgen terugkomen voor verder onderzoek, als hij nog steeds slecht eet. Ik zit de uren al af te tellen tot morgenochtend. Hij is gelukkig niet meer afgevallen sinds vrijdag, dat is een geruststelling, maar hij moet snel goed gaan eten weer.

Ik zal vragen om een zo uitgebreid mogelijk bloedonderzoek, inclusief test op alvleesklierontsteking.
Zijn haarballen uitgesloten? Ik hoop dat het niets ernstig is. Veel sterkte met het wachten!
#3212206
Hier ook zo een die al een poos slecht eet. Ik twijfel soms heel erg of ik het eens moet laten nakijken, maar dan ineens eet ze wel weer d'r bakje leeg. Uiteindelijk komt het ook wel leeg maar het gaat heel traag allemaal en soms gooi ik wel een portie weg. Inmiddels zit ze weer op een overgeslagen dagportie omdat ze het dan gewoon dusdanig rekt dat ze uiteindelijk weer 'goed' uitkomt ('s morgens vleesbot + orgaan en 's avonds spiervlees). Ik snap je onzekerheid, ik weet ook nog steeds niet of ik het serieus moet nemen of niet. Of dat ze gewoon aan het trutten is want soms eet ze weer als een bootwerker. Ze staat er wel voor het eten en dan kijkt ze een keer en dan loopt ze weer weg. Of ze eet alleen de orgaantjes en de rest van de dag niets, 's avonds soms nog een paar hapjes en dan pas de volgende ochtend weer. Nu ik dit zo lees moet ik misschien ook eens voor de zekerheid wat onderzoek laten doen.. :???:
#3212243
frodo quin schreef:Zijn haarballen uitgesloten? Ik hoop dat het niets ernstig is. Veel sterkte met het wachten!
Het zou altijd kunnen bij zo'n langharige kat. Hij heeft een paar keer deze week een flinke portie Kat-a-lax gehad toevallig. Eergisteren ook weer een flinke klodder Kat-a-lax gegeven, maar het helpt helaas niet. In principe vind ik elke dag een haarbal in zijn ontlasting, en hij heeft er nog nooit een opgehoest. Hij braakt normaal gesproken al snel, wanneer iets hem dwars zit in zijn maag, en nu doet hij dat niet. Ik zal hem zo weer wat Kat-a-lax geven voor de zekerheid.
#3212251
Ligaa schreef:Hier ook zo een die al een poos slecht eet. Ik twijfel soms heel erg of ik het eens moet laten nakijken, maar dan ineens eet ze wel weer d'r bakje leeg. Uiteindelijk komt het ook wel leeg maar het gaat heel traag allemaal en soms gooi ik wel een portie weg. Inmiddels zit ze weer op een overgeslagen dagportie omdat ze het dan gewoon dusdanig rekt dat ze uiteindelijk weer 'goed' uitkomt ('s morgens vleesbot + orgaan en 's avonds spiervlees). Ik snap je onzekerheid, ik weet ook nog steeds niet of ik het serieus moet nemen of niet. Of dat ze gewoon aan het trutten is want soms eet ze weer als een bootwerker. Ze staat er wel voor het eten en dan kijkt ze een keer en dan loopt ze weer weg. Of ze eet alleen de orgaantjes en de rest van de dag niets, 's avonds soms nog een paar hapjes en dan pas de volgende ochtend weer. Nu ik dit zo lees moet ik misschien ook eens voor de zekerheid wat onderzoek laten doen.. :???:
Heel herkenbaar! Olaf is ook altijd al zo'n moeilijke eter geweest, ontzettend frustrerend. Hij is ook vooral gek op orgaantjes. Door heel veel variatie in zijn menu eet hij uiteindelijk wel 250 gram per dag, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Ik lijk soms wel zijn full-time chefkok ::)
Nu is het verhaal echt anders, hij wilde helemaal niks, zelfs niet zijn favorieten eend en fazant. Ik heb werkelijk alles voor zijn neus gehouden, maar hij at vrijwel niks. Dit weekend heeft hij aanzienlijk beter gegeten, maar nog lang niet voldoende. Gisteren 165 gram vlees (van de 250 gram), blikvoer wilde hij niet meer. We gaan zo weer naar de dierenarts, voor verder onderzoek.

Ik neem aan dat jij ook veel varieert. Als jouw poes recent begonnen is met slecht eten, dan is het idd verstandig om haar even te laten onderzoeken. Misschien is er wel iets mis met haar tandjes of tandvlees? Als ze wat ouder is, dan is het ook verstandig om bloedonderzoek te doen.
#3212256
Dasha schreef:Heel herkenbaar! Olaf is ook altijd al zo'n moeilijke eter geweest, ontzettend frustrerend. Hij is ook vooral gek op orgaantjes. Door heel veel variatie in zijn menu eet hij uiteindelijk wel 250 gram per dag, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Ik lijk soms wel zijn full-time chefkok ::)
Nu is het verhaal echt anders, hij wilde helemaal niks, zelfs niet zijn favorieten eend en fazant. Ik heb werkelijk alles voor zijn neus gehouden, maar hij at vrijwel niks. Dit weekend heeft hij aanzienlijk beter gegeten, maar nog lang niet voldoende. Gisteren 165 gram vlees (van de 250 gram), blikvoer wilde hij niet meer. We gaan zo weer naar de dierenarts, voor verder onderzoek.

Ik neem aan dat jij ook veel varieert. Als jouw poes recent begonnen is met slecht eten, dan is het idd verstandig om haar even te laten onderzoeken. Misschien is er wel iets mis met haar tandjes of tandvlees? Als ze wat ouder is, dan is het ook verstandig om bloedonderzoek te doen.
Hmm nee dat is toch weer net iets anders dan poeslief hier. Gisteravond moest ze ineens wel weer wat eten, gaat ook het halve bakje leeg, maar vanmorgen hield ze het na twee kippenhartjes weer voor gezien. Ze zeurt ook niet om eten. Ze kauwt gewoon als normaal en ze heeft ook geen moeite met slikken voor zover ik kan zien. Ik heb al eens een poosje in die mond zitten loeren maar niets kunnen zien, geen bloed of ontstoken tanden. Ze heeft ook geen moeite met vleesbot, ze laat willekeurig wat staan. Ik bied haar dan ook niet snel wat anders aan want het gaat volgens mij meer om het eten zelf dan om de smaak. Het maakt ook niet uit wat voor smaak, ze eet alles wel en ze laat ook alles wel een keer staan. We variëren inderdaad genoeg, zit gauw op 15 soorten. Ze is ook altijd al stevig geweest, met haar 5,5 kg krijgt ze 120 gram te eten en afvallen doet ze niet. Meer eet ze ook gewoon niet. En de laatste tijd haalt ze dat dus niet eens altijd. Maar als je haar dan weer wel ziet eten.. maak je je spontaan geen zorgen meer. Het is zo dubbel. Ze is 4,5 trouwens. Dus nog niet echt oud. Het is altijd wel een mieperd geweest, in de zomer slaat ze regelmatig 1,5 dag over maar dan is ze gewoon 'weg' en dan eet ze in één keer alles van 1,5 dag op. Dat doet ze nu niet.

Veel sterkte straks, laat je wel wat weten?
Laatst gewijzigd door Ligaa op ma 18 apr 2016, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
#3212345
We zijn weer terug van de dierenarts. Olaf heeft een flinke darmontsteking! Hij heeft een uitgebreide buikecho gehad, waarop te zien was dat de lymfeklieren rondom de darmen flink vergroot waren. Hij heeft een injectie ontstekingsremmer gekregen, en pilletjes tegen de misselijkheid. Morgen moeten we laten weten hoe het met hem gaat. Plan van aanpak zal worden aangepast, afhankelijk van hoe hij herstelt de komende dagen.

Ik ga hier even lezen over darmontstekingen en hoe ik zijn darmen kan helpen herstellen. Alle tips zijn wederom welkom! Bedankt voor alle steun en tips, dat doet me goed.

Nu even bijkomen van alle stress, en Olaf flink knuffelen :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door