Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3212061
Een tijdje terug kwam ik een bekende tegen die na een paar jaar weer aan een pup was begonnen. Een bouvier, net als hun vorige hond. Dat was er een die niet oud is geworden vanwege rugproblemen, het arme dier kon toen hij een jaar of 5 was nauwelijks nog lopen. Toen ik de nieuwe pup ontmoette viel me meteen op dat hij geen staart heeft en ik zei dat ik dat jammer vond. Ik als onnozelaar dacht dat het een foutje was. Maar dat was niet zo, dit is een hond die met speciale vergunning zonder staart is gefokt, dat betekent dat er een genetische afwijking is en ook deze hond misschien wel rugproblemen krijgt. Hij had ook diarree toen ik hem de eerste keer zag.
Vandaag hoorde ik van zijn baasje dat de hond - inmiddels is hij een maand of 6 - al darmparasieten had toen ze hem meekregen. Welke? Nee, dat wist het baasje niet. Maar de dierenarts had gezegd dat het wel een paar jaar kan duren voor de hond van die parasieten af is en hij krijgt steeds antibiotica. En een goeie tip van de dierenarts : de hond krijgt elke dag 3 bruine boterhammen, want dat werkt als een stopmiddel en dan heeft hij niet zo'n last van de diarree :-\ .
Ik heb nog wel verteld wat mijn hond eet maar toen keek het baasje net zo vies als ik eigenlijk keek na zijn verhaal :-X . Ik ben maar gewoon weer verder gewandeld............
#3212104
Staartloos geboren wil niet zeggen dat daar een afwijking aan verbonden is zoals sommigen wel eens zo graag willen geloven en rondbazuinen.
Het staartloos gen komt voor bij verschillende rassen en kan enkel doorgegeven worden indien 1 van de ouders een korte staart heeft of een kortere staart.
Eventuele rugproblemen staan los van dit gen en het feit dat een pup met een kortere staart geboren worden bij de rassen waar dit gen voorkomt.
Ik weet niet of er bij de Bouvier dit gen voorkomt.
Ik wist niet dat er een speciale toelating voor nodig was om korte staarten te mogen fokken.
#3212214
kaszi schreef: Eventuele rugproblemen staan los van dit gen en het feit dat een pup met een kortere staart geboren worden bij de rassen waar dit gen voorkomt..
Hiervan weet ik niet voldoende, maar ik geloof je :)
Maar een andere reden voor een "kortere" of rare staart, is de knikstaart, en daarvan is wel bekend dat dat rugproblemen kan geven (en mogelijk meerdere problemen), dus misschien bedoelen ze dat ?
#3212218
kaszi schreef:Staartloos geboren wil niet zeggen dat daar een afwijking aan verbonden is zoals sommigen wel eens zo graag willen geloven en rondbazuinen.
Het staartloos gen komt voor bij verschillende rassen en kan enkel doorgegeven worden indien 1 van de ouders een korte staart heeft of een kortere staart.
Eventuele rugproblemen staan los van dit gen en het feit dat een pup met een kortere staart geboren worden bij de rassen waar dit gen voorkomt.
Ik weet niet of er bij de Bouvier dit gen voorkomt.
Ik wist niet dat er een speciale toelating voor nodig was om korte staarten te mogen fokken.
De bobtails die met korte staart (en dat is nooit zo kort als gecoupeerd) geboren werden/worden is bij ons altijd geclassificeerd als "genetisch defect". Ooit in een ver verleden heeft men getracht "natural bobtail" te fokken, maar daar kwamen ze snel van terug. Voor zover ik weet is dat bij de bouviers ook het geval. Komt er een natural bob bij de bouviers voor kan die gewoon geregistreerd worden, daar is geen vergunning voor nodig.
Echt...mensen bedenken wat hoor om speciaal gevonden te worden.

Ik moest eigenlijk meteen denken aan mensen met een bouvier die ik ooit kende, hondje was boomloos, maar ze wilden een nestje. Nah, een dekking bij letterlijk 1 van ollands topfokkers was geen probleem, maar voorwaarde was dat ze geen stambomen mochten aanvragen, aangezien de vaderhond Nederlands kampioen was en die man gezegd zou hebben dat hij bang was dat de pups zo mooi zouden worden dat ze hem de titel zouden afpakken. *uch* Sommige mensen moeten nou eenmaal alles spannender maken dan het is en "voor de buren" zijn dit leuke verhalen, maar als je een beetje hoed/rand kent vallen ze binnen 1 nanoseconde door de mand.
#3212281
miik schreef:Hiervan weet ik niet voldoende, maar ik geloof je :)
Maar een andere reden voor een "kortere" of rare staart, is de knikstaart, en daarvan is wel bekend dat dat rugproblemen kan geven (en mogelijk meerdere problemen), dus misschien bedoelen ze dat ?
En dat is ondertussen ook al naar het land der fabelen gestuurd.
#3212350
Op het moment zit ik meer in over het feit dat de hond al van kleins af aan diarree heeft en 3 bruine boeterhammen per dag krijgt om dat te verhelpen, in combinatie met hypo-allergene brokken natuurlijk. Het is zo'n schat van een hond, ik zou hem iets beters gunnen.
#3212355
Tanna schreef:Op het moment zit ik meer in over het feit dat de hond al van kleins af aan diarree heeft en 3 bruine boeterhammen per dag krijgt om dat te verhelpen, in combinatie met hypo-allergene brokken natuurlijk. Het is zo'n schat van een hond, ik zou hem iets beters gunnen.
Maar tja als een eigenaar niet wil, liever zo door wil gaan, kun je niks anders voor de hond doen. Je kunt aangeven hem te willen helpen, maar dwingen om hem er anders over te laten denken kun je niet. Dus meer kun je niet doen. JA van je af zetten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door