Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3211404
Mahru hebben we gisteren laten titeren.
Parvo was heel goed beschermd, Hepatitis ook maar hondenziekte niet hele erg. Dus volgend jaar weer titeren om te kijken hoe het dan is.
Nu zei de dierenarts dat je de hondenziekte niet apart kan enten. Ik vroeg me af of jullie hier ook echt geen andere manier weten dan tzt toch weer de cocktail er in.

Ik vond het echt superfijn trouwens, ook een geweldig lieve dierenarts (Froukje Seip voor wie het wil weten).
Er zijn 18 honden getitert en allemaal hadden ze nog ruim voldoende bescherming. De meesten hoeven pas over 4 jaar weer een test.
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3211421
Nee die is idd niet apart maar een cocktail hoeft ook niet. Je zou ook de pupenting kunnen geven, hondenziekte, hepatitis en parvo.
Door Diego
#3211422
Allereerst bedankt voor je posting! Ik ben al een poosje aan het kijken naar een d.a. hier in de omgeving die titeren wil en die daarnaast ook nog er verstand van heeft. Ik ga haar benaderen want dit is redelijk in de buurt en ze kan ook aan huis komen lees ik.
Hondenziekte kan inderdaad niet helaas niet los.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3211423
Diego schreef:Allereerst bedankt voor je posting! Ik ben al een poosje aan het kijken naar een d.a. hier in de omgeving die titeren wil en die daarnaast ook nog er verstand van heeft. Ik ga haar benaderen want dit is redelijk in de buurt en ze kan ook aan huis komen lees ik.
Hondenziekte kan inderdaad niet helaas niet los.
Graag gedaan ik vond haar zo fijn ik maak er graag reclame voor. Ze heeft er zeker verstand van ook veel ervaring met pups titeren en ze is aangeraden door Tannetje Koning.
Door Lizzy
#3211426
Nee, je kunt helaas hondenziekte niet apart vaccineren. Dus dan zul je een DHP moeten vaccineren. Puppy DP kan ook maar mij is geleerd dat deze zwaarder is om door de maternale immuniteit heen te kunnen breken. Ik zou dus DHP kiezen.
Door Yvonne K
#3211915
Jura&Mahru schreef:Mahru hebben we gisteren laten titeren.
Parvo was heel goed beschermd, Hepatitis ook maar hondenziekte niet hele erg. Dus volgend jaar weer titeren om te kijken hoe het dan is.
Nu zei de dierenarts dat je de hondenziekte niet apart kan enten. Ik vroeg me af of jullie hier ook echt geen andere manier weten dan tzt toch weer de cocktail er in.

Ik vond het echt superfijn trouwens, ook een geweldig lieve dierenarts (Froukje Seip voor wie het wil weten).
Er zijn 18 honden getitert en allemaal hadden ze nog ruim voldoende bescherming. De meesten hoeven pas over 4 jaar weer een test.
Hallo Jura&Mahru, klinkt als dat je bij de titersessie bij Gaby bent geweest......
Door hannabelgje
#3211965
Heb laatst Tannetje nog gesproken en die zegt dat als een volwassen hond ooit een titer heeft gehad voor hondenziekte dat je die dan niet meer hoeft te herhalen. Hondenziekte komt hier nl helemaal niet meer voor en mocht er toch een uitbraak komen dan is hij alsnog voldoende beschermd vanwege de aangemaakte geheugencellen. Een lage titer geeft sowieso nog gewoon bescherming en zolang er nog antistoffen zijn kun je ook niet enten.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Door yazzie
#3211996
Precies. Zo is dus bij mij ook de situatie. Twee honden: allebei hoge titers voor Parvo, voldoende voor hcc en heel minimaal nog zichtbaar voor hondenziekte. Eigen da adviseerde vaccineren maar ik twijfelde. Dus ook Tannetje gemailed. En precies zoals hannabelgie schreef. Ik heb besloten niet meer te enten en te vertrouwen op de geheugencellen. Dat doen we tenslotte ook bij onszelf, nietwaar? ;)
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3211998
yazzie schreef:Precies. Zo is dus bij mij ook de situatie. Twee honden: allebei hoge titers voor Parvo, voldoende voor hcc en heel minimaal nog zichtbaar voor hondenziekte. Eigen da adviseerde vaccineren maar ik twijfelde. Dus ook Tannetje gemailed. En precies zoals hannabelgie schreef. Ik heb besloten niet meer te enten en te vertrouwen op de geheugencellen. Dat doen we tenslotte ook bij onszelf, nietwaar? ;)
Dus dan blijf je alleen nog titeren als test voor Parvo en hcc? Ik vind het uiteraard belangrijk dat ze beschermd is.
De d.a. die bij ons titerde die noemde dat de kans op hondenziekte wel 'groter' wordt omdat hier steeds meer buitenlandse honden heen komen. Maar dat vond ik zelf wat gek, die zijn toch juist ook geënt voordat ze op reis mochten? Zo heeft Mahru ook in Portugal dus alle pupentingen en Rabies gehad voordat ze over kwam naar Nederland.
Door yazzie
#3212001
Nee ik titer ook niet meer. Ik heb twee keer getiterd. Eerste titer liet antistoffen zien voor hondenziekte, leverziekte en Parvo. Dus vaccinaties waren aangeslagen. Tweede keer titeren was puur uit nieuwsgierigheid. Alleen hondenziekte was dus minimaal. Maar omdat vaccins zijn aangeslagen en geheugencellen zijn aangemaakt (ga ik tenminste vanuit) vaccineer ik niet meer.

Mijn honden zijn nu ruim acht en net tien. Een heeft een chronische aandoening, ander kanker gehad. Dat speelt natuurlijk ook mee. En als voor Parvo geen antistoffen meer waren aangetroffen, had ik er nog een keer over nagedacht... Maar ook omdat Tannetje dus zei dat hondenziekte hier praktisch niet meer voorkomt, heb ik hiervoor heel bewust gekozen.

En ja, ik ben ook voor bescherming hóór. Volgende pup/hond zal ik zeker titeren en vaccineren maar alleen op het juiste moment. :)
Door Lizzy
#3212012
hannabelgje schreef:Heb laatst Tannetje nog gesproken en die zegt dat als een volwassen hond ooit een titer heeft gehad voor hondenziekte dat je die dan niet meer hoeft te herhalen. Hondenziekte komt hier nl helemaal niet meer voor en mocht er toch een uitbraak komen dan is hij alsnog voldoende beschermd vanwege de aangemaakte geheugencellen. Een lage titer geeft sowieso nog gewoon bescherming en zolang er nog antistoffen zijn kun je ook niet enten.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
200% met Tannetje eens.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3212024
Zo heeft Tannetje het mij ook uitgelegd.

Oscar is met 1 jaar en met 2 jaar geent voor hondenziekte. Met 2 jaar was hij eerst getiterd door Tannetje en geen titer voor hondenziekte. Omdat we geen idee hadden wat hij voor entingen heeft gehad als pup, hebben we hem op 2 jaar dus nog een keer gevaccineerd. Met 3 jaar is hij door Any Animal getiterd en weer geen titer voor hondenziekte, dus hoppa weer enting erin. De assistente/stagaire bij Any Animal zei al dat hondenziekte bijna niet meer voorkomt en dat ze daar dus na de enting niet meer mee in aanraking komen en daardoor heb je na een jaar geen titer meer.

Ik heb toen aan Tannetje gevraagd en die zei ook dat je dan moet vertrouwen op geheugencellen. En dat na 3 keer enten het of goed aangeslagen is, of de vierde keer ook niet aan zal slaan. Dus toen de keuze gemaakt hem niet meer te enten op basis van een lage titer op hondenziekte. Kon ik nog een titer afnemen, dan zou ik me dus door Parvo en leverziekte laten leiden.
Door Lizzy
#3212026
Kaela schreef:Zo heeft Tannetje het mij ook uitgelegd.

Oscar is met 1 jaar en met 2 jaar geent voor hondenziekte. Met 2 jaar was hij eerst getiterd door Tannetje en geen titer voor hondenziekte. Omdat we geen idee hadden wat hij voor entingen heeft gehad als pup, hebben we hem op 2 jaar dus nog een keer gevaccineerd. Met 3 jaar is hij door Any Animal getiterd en weer geen titer voor hondenziekte, dus hoppa weer enting erin. De assistente/stagaire bij Any Animal zei al dat hondenziekte bijna niet meer voorkomt en dat ze daar dus na de enting niet meer mee in aanraking komen en daardoor heb je na een jaar geen titer meer.

Ik heb toen aan Tannetje gevraagd en die zei ook dat je dan moet vertrouwen op geheugencellen. En dat na 3 keer enten het of goed aangeslagen is, of de vierde keer ook niet aan zal slaan. Dus toen de keuze gemaakt hem niet meer te enten op basis van een lage titer op hondenziekte. Kon ik nog een titer afnemen, dan zou ik me dus door Parvo en leverziekte laten leiden.
Ik zou dus zelf hebben gekozen om 4 weken na de enting te hebben getiterd. Heb je dan wel een hoge titer: weet je dat de enting is aangeslagen. Als je steeds geen titer hebt voor hondenziekte kan hij in theorie ook een non responder zijn voor hondenziekte entingen. Maar goed, dat is nu natuurlijk een koe in z'n bips kijken, maar ik wou het toch even gezegd hebben. Ik vind titeren na een enting dus een mooiere methode dan een of twee of drie jaar na de enting titeren.

Want hetzelfde verhaal gaat natuurlijk op voor allebei de andere ziektes. Waarom zou je niet op geheugencellen vertrouwen in geval van Parvo en HCC, mocht daar ooit de titer laag voor zijn?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door