Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3211697
Vandaag dan eindelijk de verlossende echo en Cella is overduidelijk dragend van minimaal 5 puppies. :mbounce:

Cella is een Duitse herder, door mijzelf gefokt, uit kynologische lijnen. Ze komt uit mijn 3e nest en wordt in juli 3 jaar. In de afgelopen 3 jaar heb ik heel veel geleerd over genetica, erfelijkheid, inteelt, verwantschap en werd me meer en meer duidelijk dat er iets moest veranderen. En waar beter beginnen dan bij jezelf :biggrin2:

Ik ben begonnen met DNA testen, DM testte ik al vanaf het B nest, en Cella is ook in het nest getest, vrij. Daarna de MyDogDNA gedaan en de Combibreed van VHL. Heupen, ellebogen en rug geröntgend.
Toen op zoek naar een geschikte reu, ik ben eerst gaan zoeken binnen de kynologische lijnen. Ik wilde een goed werkende reu, niet extreem gehoekt en bepaalde honden wilde ik niet in de lijnen erachter hebben. Daarnaast moest de eigenaar bereid zijn om DNA testen te doen. Ik vond een reu die daaraan voldeed, enkel de COI zou tegen de 10% komen.
Vorig jaar december werd ze loops, maar de reu vertrok naar de show in Italie net op het hoogtepunt van de loopsheid. Kans verkeken.
De maanden daarna werd me nog meer duidelijk hoe belangrijk die COI is, en wat de in's en out's zijn. Toen begon het idee voor een "outcross" te ontstaan. Maar dan wel binnen het ras, met een Duitse herder uit werklijnen.
Opnieuw op zoek dus!
In januari ben ik bij een reu gaan kijken en was op slag verkocht. Wat een fijne hond! Hij lijkt van karakter heel erg op de moeder van Cella, Gaia, dat is ook zo'n topper. :smitten:
Hij werkt super, heeft meegedaan aan het Provinciale Africhtings Kampioenschap, goede gezondheidsuitslagen en hij was zelfs al getest op DM. De eigenaar vond het geen probleem om meer te testen dus inmiddels is de Combibreed ook gedaan en alles prima in orde!
Daarna was het wachten op de volgende loopsheid van Cella, en in maart werd ze weer loops. Ze heeft de reu flink voor haar laten werken ;D De dekking ging volgens het boekje en toen begon het wachten. Tot vandaag want toen zagen we dit:
Afbeelding Afbeelding

De gelukkige ouders van dit nest worden Celebrity Cella von Haus Gaea en Succes vom Sennertal
Afbeelding Afbeelding

De COI over 10 complete generaties wordt 0,48%
Nu duimen dat de rest van de dracht goed gaat en de bevalling voorspoedig! De puppies worden rond 22 mei verwacht :daisy:
Laatst gewijzigd door mizzsylver op zo 22 mei 2016, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3211704
Geweldig! Van harte gefeliciteerd :-* !

Mooi, zo'n combinatie. Ook echt leuk om te lezen hoe het zo gekomen is en wat je heeft bewogen om deze reu/deze combinatie te fokken.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3211712
Gefeliciteerd!!

Wat ontzettend goed dat je je zo verdiept hebt in genetica e.d. en de tijd genomen hebt om perfecte match te zoeken!
Toppie!!

Heel veel plezier met het wachten op de pupjes. :)
Door yazzie
#3211729
Geweldig dat je showlijn x werklijn doet. Zouden veel meer fokkers van Duitse herders moeten doen. Eindelijk iemand met lef! Er zijn er maar weinig die combifok überhaupt overwegen. En dan alle gezondheidstesten: helemaal top! Hoop voor je dat alles goed gaat. :)
Door frodo quin
#3211827
yazzie schreef:Geweldig dat je showlijn x werklijn doet. Zouden veel meer fokkers van Duitse herders moeten doen. Eindelijk iemand met lef! Er zijn er maar weinig die combifok überhaupt overwegen. En dan alle gezondheidstesten: helemaal top! Hoop voor je dat alles goed gaat. :)
Dat snap ik dus niet, het zou toch goed zijn voor de gezondheid van het ras en je fokt er zelfs geen ander ras in. Mja bij die showlijnen wordt er natuurlijk vaak gefokt op een specifiek uiterlijk dat ongezond is, misschien is het daarom?

Proficiat met het komende nestje. Ik wens je meisje (en jou natuurlijk ook) een voorspoedige zwangerschap en bevallig toe en een nest supergezonde pups met geweldige karakters. :)
Door jasmijn
#3211832
O wat leu gefeliciteerd, dadelijk heb je een berg van schattig pupies :D


Wel gaaf dat je deze combo doet, echt heel goed van je :thumbup:
Wat een mooie man heb je uit gezocht voor je schone dame, daar komen vast helen mooie pupies van :smitten:

Heb wel een brutale vraagje, heb je misschien 2 stand foto van cella?

Ik zou zo graag een keer willen zien hoe dezelfde hond er uit ziet in showe stand gezet en in haar natuurlijk stand.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3211846
Altijd weer fijn om te lezen wanneer een fokker zo bewust bezig is met zo goed mogelijke nesten te fokken met daarbij de nadruk op gezondheid :)

Gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3211860
Dank jullie wel allemaal! Was toch een beetje eng om te plaatsen na alle commotie van de Crufts DH. :shy:
Lizzy schreef:Geweldig! Van harte gefeliciteerd :-* !

Mooi, zo'n combinatie. Ook echt leuk om te lezen hoe het zo gekomen is en wat je heeft bewogen om deze reu/deze combinatie te fokken.
Dank je, ik heb ook nog even overwogen om niet met Cella te fokken, haar eigen COI loopt ook tegen de 10% over alle generaties. Maar ik vond geen nieuwe pup en/of fokker die aan mijn wensen voldeed. En omdat ik van Cella haar voorouders heel veel weet, ook van de broers/zussen van haar voorouders, van haar eigen (half)broers/zussen ook, en omdat ze zelf helemaal gezond is heb ik besloten toch met haar te fokken. En natuurlijk blijft er ook een teefje van :smitten:
frodo quin schreef:Dat snap ik dus niet, het zou toch goed zijn voor de gezondheid van het ras en je fokt er zelfs geen ander ras in. Mja bij die showlijnen wordt er natuurlijk vaak gefokt op een specifiek uiterlijk dat ongezond is, misschien is het daarom?

Proficiat met het komende nestje. Ik wens je meisje (en jou natuurlijk ook) een voorspoedige zwangerschap en bevallig toe en een nest supergezonde pups met geweldige karakters. :)
Ik snap het wel hoor, en het is ook niet zo dat al die honden door hun uiterlijk ongezond zijn, want alle honden die in de gebruikshondenklas op de HZS worden voorgebracht hebben allemaal goede heupen en ellebogen. Het gangwerk en de stand ziet er misschien niet uit, maar last hebben ze er niet van. Ze rennen en springen net zo hard als andere honden. Maar er komen steeds meer overextremen, ik zag het op een clubmatch vorig jaar januari. En die honden wonnen. En dat is geen goede ontwikkeling. Want mede daardoor krijgen de gezonde kynologen, de honden die wel kunnen werken, die wel kunnen rennen en springen, die wel gewoon een rechte rug in natuurlijke stand hebben, onterecht commentaar.

En combifok is ook eng, je gooit toch genen uit 2 totaal verschillende lijnen door elkaar dus het is een grote verrassing wat eruit gerold komt ;D Ik vind het in elk geval superspannend. :biggrin2:
jasmijn schreef:O wat leu gefeliciteerd, dadelijk heb je een berg van schattig pupies :D


Wel gaaf dat je deze combo doet, echt heel goed van je :thumbup:
Wat een mooie man heb je uit gezocht voor je schone dame, daar komen vast helen mooie pupies van :smitten:

Heb wel een brutale vraagje, heb je misschien 2 stand foto van cella?

Ik zou zo graag een keer willen zien hoe dezelfde hond er uit ziet in showe stand gezet en in haar natuurlijk stand.
Ja ik heb er naar gezocht maar ik heb alleen maar rennende foto's of zittende of liggende of wazige ;D Ik ga morgen weer naar de club en zal dan mn camera meenemen en iemand charteren voor fotos. Ik wil ze best laten zien namelijk.
Hier wel al een voorbeeld van een andere hond:
Afbeelding
Door frodo quin
#3211914
Ik bedoel ook niet dat elke DH uit showlijnen ongezond is, maar dat er door veel fokkers gefokt wordt op een bepaald uiterlijk wat gezondheidsproblemen meebrengt. Aangezien ik een leek ben en jij er wat meer over weet, enkele vraagjes voor jou:

Ik zie af en toe is een DH voorbijgaan die stapt zoals de hond op de standfoto staat, soms zelfs met de kont nog lager bij de grond, die van laatst waggelde ook nogal. Honden die effectief zo lopen, kunnen die gezond zijn? Ik zie er gelukkig nog steeds meer rond lopen die er min of meer normaal bijlopen.

Wat is er juist eng aan de combifok? Het karakter en temperament of...?

Mijn vragen zijn trouwens helemaal niet aanvallend bedoeld, ik ben oprecht benieuwd.
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3211930
onee heb ik mijn reactie verwijderd omdat ik dacht dat het er 2x stond :-[ Ik ga even vragen of een mod het terug kan zetten en anders typ ik wel opnieuw :'(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door