Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kim.boekelman
#3211851
Goedemiddag,
Ik heb al heel veel gelezen over Barf in combi met KVV. Nu voer ik onze hond 3 dagen Barf en overig KVV compleet.
Ik ben alles netjes volgens de normen aan het wegen. Nu blijf ik mij onzeker voelen over het vleesbotten.
Wanneer ik 40% vlees en 30% bot voer dan is het toch nooit 30% bot omdat er aan het bot ook vlees zit. Bijvoorbeeld eenden nek of patrijskarkas. Ik weeg dan 30% van 600 gram af als bot, waar dus ook vlees aan zit. Hoe doen jullie dat?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pluk
#3211859
Het botpercentage in kvv is het percentage kaal bot, bij barf reken je met een percentage vleesbot. Vleesbot is ongeveer 50/50 bot en vlees. Eendennek of kippenvleugel is bijvoorbeeld vleesbot.
Je kunt het dus niet 1 op 1 vergelijken.

Bij barf voer je doorgaans 40-50% vleesbot, aangevuld met een deel spiervlees en een deel orgaan.
Een karkas (inclusief organen!) is compleet, dus vleesbot, spiervlees en orgaan.
Dan hoef je dus niets toe te voegen of aan te vullen.
Gebruikersavatar
Door kim.boekelman
#3211861
pluk schreef:Het botpercentage in kvv is het percentage kaal bot, bij barf reken je met een percentage vleesbot. Vleesbot is ongeveer 50/50 bot en vlees. Eendennek of kippenvleugel is bijvoorbeeld vleesbot.
Je kunt het dus niet 1 op 1 vergelijken.

Bij barf voer je doorgaans 40-50% vleesbot, aangevuld met een deel spiervlees en een deel orgaan.
Een karkas (inclusief organen!) is compleet, dus vleesbot, spiervlees en orgaan.
Dan hoef je dus niets toe te voegen of aan te vullen.
Dank je wel voor je uitleg. Dus als ik het goed begrijp:
Wanneer er staat 40% vleesbotten dan is 240 Gr eendennek voor die dag goed? (Hij krijgt 600 Gr per dag )
En dan vul ik aan met spiervlees etc?
Ooh dat vh karkas wist ik niet. Dat geldt voor alle karkassen?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3211869
kim.boekelman schreef:
Dank je wel voor je uitleg. Dus als ik het goed begrijp:
Wanneer er staat 40% vleesbotten dan is 240 Gr eendennek voor die dag goed? (Hij krijgt 600 Gr per dag )
En dan vul ik aan met spiervlees etc?
Ooh dat vh karkas wist ik niet. Dat geldt voor alle karkassen?
240 tot 300 gram eendennek of ander vleesbot inderdaad. Aangezien je de overige dagen kvv voert zou ik aanvullen met een kwalitatief goed spiervlees en eventueel een klein beetje orgaan. Dat ligt er ook aan wat je in de kvv hebt zitten en hoeveel.

Er zijn 2 soorten karkassen: met organen en zonder organen. Darmen zijn er overigens meestal wel uit, maar hart, long, maag, etc zit er dan nog in.
Kleine karkassen van bijv kwartel zijn eigenlijk altijd compleet omdat het heel kleine organen zijn.
Ook de bevleesdheid verschilt enorm per karkas. Je hebt soms heel kale karkassen, hier geef ik meer spiervlees bij, terwijl ik ander karkas zo geef als volledige maaltijd (zonder orgaan).

Verder kun je het menu natuurlijk nog aanvullen met groente, eitjes, etc.
Heb je ook al vis in je menu?
Gebruikersavatar
Door kim.boekelman
#3211879
pluk schreef:
240 tot 300 gram eendennek of ander vleesbot inderdaad. Aangezien je de overige dagen kvv voert zou ik aanvullen met een kwalitatief goed spiervlees en eventueel een klein beetje orgaan. Dat ligt er ook aan wat je in de kvv hebt zitten en hoeveel.

Er zijn 2 soorten karkassen: met organen en zonder organen. Darmen zijn er overigens meestal wel uit, maar hart, long, maag, etc zit er dan nog in.
Kleine karkassen van bijv kwartel zijn eigenlijk altijd compleet omdat het heel kleine organen zijn.
Ook de bevleesdheid verschilt enorm per karkas. Je hebt soms heel kale karkassen, hier geef ik meer spiervlees bij, terwijl ik ander karkas zo geef als volledige maaltijd (zonder orgaan).

Verder kun je het menu natuurlijk nog aanvullen met groente, eitjes, etc.
Heb je ook al vis in je menu?
Ja, ik geef sinds vorige week ook zalmkop aangevuld met zalmbuik. Ook krijgt hij 1x Pw Pens. Daar lees ik verschillende verhalen over, wel of niet als compleet 1x Pw.
Ik vul aan met groente en 1x Pw een ei met schil (rauw). Daarnaast krijgt hij elke dag klein lepeltje kokosolie.
Door Too
#3212252
Wat mij betreft is een karkas dat wat overblijft nadat het spiervlees verwijderd is, de filets en bouten zijn van de kip gehaald wat rest is bv kippenkarkas.
En regelmatig zit er nog een restant orgaan in, dat tel je een beetje mee zolang je geen mini-hond of kat hebt (dan zijn kleine beetjes al snel een weekportie)
Karkassen kom je in allerlei variëteiten tegen van heel dik bevleesd tot nagenoeg kaal bot, die laatste voer je liever niet.
Gaandeweg leer je wel in te schatten hoe in een stuk karkas of vleesbot de verhouding kaal bot-vs. vlees is : 50/50, 60/40 of 40/60.

Als je een compleet dier, bv een hele kip , een complete kwartel of konijn voert dan is de verhouding vleesbot, spiervlees helemaal goed, daar hoef je niks aan te rekenen, qua orgaan moet je wel even kijken of dat er überhaupt in- of bij zit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door