Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sharond
#3211723
De rattenpopulatie is hier iets te groot geworden voor goed te zijn.
En nu leek het mij wel goed om het vlees van deze ratten niet verloren te laten gaan en overweeg ik het om het aan mijn hond te geven.
Is dat een goed idee, de ratten vangen en geven aan de hond?

Moet ik bang zijn voor ziektes?
Maakt het uit welk soort rat het is?
En wat met vergif, ik gebruik gene en woon afgelegen, maar toch?

Ik heb het nog niet gedaan, maar ik denk erover na...
Gebruikersavatar
Door pluk
#3211724
Bij ratten denk ik direct aan leptospirose. Voor mij reden om niets eens te overwegen om dit aan mijn hond te geven.
Door Martine-Tom
#3211740
Hmm geen idee eigenlijk...zou mn hond niet snel rat geven, maar katten wel...raar eigenlijk, al denk ik dat de meeste honden het ook niet eten... Wild zou ik sowieso niet doen, maar dat is verder niet ondersteund door onderzoek, ik heb gewoon het idee dat de kans op ziekte te groot is.
Gebruikersavatar
Door pike
#3211742
Soort rat: In Nederland komen twee (echte) ratten voor: de Bruine rat en de Zwarte rat. Eerstgenoemde is het meest verspreid. Vroeger werden honden op boerenbedrijven gewoon gehouden om ratten te vangen. Of ze ze ook opaten? Geen idee. Zou ik ze zelf voeren? Ik denk het niet. Ik vertrouw ze niet echt. Niet eens zo zeer vanwege de leptospiren (ze kunnen ook allerlei andere ziektes verspreiden) maar ze kunnen ook in contact geweest zijn met rattengif, landbouwgif of weet ik wat voor gif. Als het om leptospiren gaat zijn er nog wel meer beestjes potentieel gevaarlijk, van het RIVM:

"In principe kan bijna elk zoogdier een infectiebron of reservoir vormen, maar vooral knaagdieren en insecteneters.
Ratten, vooral de bruine rat (Rattus norvegicus), zijn het reservoir voor de serovars Icterohaemorrhagiae en Copenhageni. Veldmuizen (Microtus arvalis) en muskusratten (Ondatra zibethicus) zijn het belangrijkste reservoir van serovar Grippotyphosa. Recent onderzoek heeft aangetoond dat de huisspitsmuis (Crocidura russula) een reservoir voor het serovar Mozdok (type 3) vormt.
Natuurlijk dragerschap bij huis- en nuts dieren is vooral bekend bij honden (reservoir voor serovar Canicola), runderen (belangrijkste reservoir voor serovar Hardjo), varkens, paarden evenals geiten en schapen (reservoir voor o.a. serovar Bratislava)."
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3211747
Geen idee. Instinctief zou ik het ook niet geven, maar dat is een niet onderbouwd gevoel. ;)

Zou invriezen helpen om ziektes e.d. 'dood' te maken in het rattenvlees?

Ik vind het wel mooi dat je onderzoekt of het vlees nog te gebruiken is.
Gebruikersavatar
Door pike
#3211751
Als ik dit lees (RIVM):

" Leptospiren kunnen weken tot maanden in ‘het milieu’ overleven als de condities gunstig zijn (nat/vochtig, optimale in vitro temperatuur 28-30°C, neutrale tot licht alkalische pH 6,5-7,2. Leptospiren zijn zeer gevoelig voor droogte, hoge temperaturen (>42oC) en een zuur (pH<6,0) of alkalisch (pH>8,5) milieu en voor detergentia (zeep). "

is bakken een beter idee dan invriezen. ::) In sommige landen een delicatesse :

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#3212019
Hier worden ratten en muizen aangevoerd door de katten , maar alleen de veldmuis wordt opgegeten door de kat , en soms de hond.
Ook mijn onlangs gestorven alles eter heeft de rat nooit gegeten.
Door spikkel
#3212037
Jonge ratten worden zowel door de hond en katten doodgemaakt, maar ze worden niet opgegeten.
Door frodo quin
#3212041
Bij mijn weten zijn er niet zoveel katten die er in slagen om een rat te doden, maar mijn moeder haar huidige kat zeker wel. Hij eet ze nooit op, dat geld ook voor dollekes (ik denk dat dat veldmuizen zijn) en mollen. Of lepto veel extra gevaar oplevert als de hond in de zelfde omgeving als de ratten rond neust, geen idee.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3212072
Ik denk dat je nog wel eens een groter probleem kan hebben dan het voeren van die ratten aan je hond. Heb je namelijk al bedacht hoe je die ratten gaat vangen zonder gif? En hoe je ze dan, als je ze levend gevangen hebt, gaat doodmaken?

Geloof me, ratten in de val zijn écht niet blij. Daar moet je echt heel goed mee oppassen, want ze zijn gevaarlijk. Wij hebben hier ooit een rattenval gehad en wij zijn ermee gestopt. Het is namelijk echt een drama om die beesten dood te maken, daarvoor moet je dan eigenlijk al een geweer hebben en ze een schot hagel kunnen geven. En een hele sterke vangkooi, want ze knagen echt alles door. Zet je klemmen bijten ze hun poot af. Leg je lijmplankjes (wat ik echt barbaars vind, maar goed) dan doen ze dat óók.

En als je ze dan al gevangen hebt en ze dood zijn, dan moet je ze nog gaan voeren? Mwa. Ik zou dat persoonlijk niet doen. Je weet niet waar ze geweest zijn, wat ze hebben opgepikt en wat ze gegeten hebben. Ratten eten alles, ze nemen van alles mee. Ik weet niet waarom hoor, maar het is echt een gevoelskwestie waardoor ik zeg: niet voeren.
Gebruikersavatar
Door pike
#3212152
Hope schreef:Ik denk dat je nog wel eens een groter probleem kan hebben dan het voeren van die ratten aan je hond. Heb je namelijk al bedacht hoe je die ratten gaat vangen zonder gif? En hoe je ze dan, als je ze levend gevangen hebt, gaat doodmaken?

Geloof me, ratten in de val zijn écht niet blij. Daar moet je echt heel goed mee oppassen, want ze zijn gevaarlijk. Wij hebben hier ooit een rattenval gehad en wij zijn ermee gestopt. Het is namelijk echt een drama om die beesten dood te maken, daarvoor moet je dan eigenlijk al een geweer hebben en ze een schot hagel kunnen geven. En een hele sterke vangkooi, want ze knagen echt alles door. Zet je klemmen bijten ze hun poot af. Leg je lijmplankjes (wat ik echt barbaars vind, maar goed) dan doen ze dat óók.

En als je ze dan al gevangen hebt en ze dood zijn, dan moet je ze nog gaan voeren? Mwa. Ik zou dat persoonlijk niet doen. Je weet niet waar ze geweest zijn, wat ze hebben opgepikt en wat ze gegeten hebben. Ratten eten alles, ze nemen van alles mee. Ik weet niet waarom hoor, maar het is echt een gevoelskwestie waardoor ik zeg: niet voeren.
Daar heb je een goed punt. Een rat is een gedegen tegenstander. En ze zijn ook voor de duvel niet bang. Ik kan me een situatie herinneren van vroeger op een manege, daar was een echte rattenplaag. De gemeente was ingeschakeld maar hun bakjes met gif maakten helemaal niks uit. De eigenaar had toe een geweer aangeschaft en zat 's nachts in de stal de ratten te schieten. Het was de enige manier om er van af te komen. Ik weet nog dat hij er de eerste nacht in no time ruim 70 had geschoten....... Maar, intussen hadden die ratten dus wel dat gif gegeten. Dat was te zien aan hun uitwerpselen. Maar ze waren resistent. En het kan dus heel goed zijn dat je je hond een rat te eten geeft die gif heeft opgenomen zonder er aan dood te gaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door