Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Gin_tonic
#3210735
Hey iedereen!

Ik ben superblij dat ik dit forum heb gevonden!
Ik heb 2 Bengaaltjes van 4 maand oud die ondertussen al een goede maand op kvv staan. Ze wegen ondertussen beiden ongeveer 3kg. Ze lusten ook alles wat ik geef. Van Tinlo: kip, eend, natuurlijk (rund en kip), lam en cattery. Van Alroda: bosduif, wilde gans en kalkoen. En van Bibi zijn ze helemaal zot.

Nu heb ik wel een vraag: Vorige week kon ik ze beiden niet bijhouden qua hoeveelheid voedsel en leek het alsof ik een bodemloze put moest vullen ;D Ze hadden bv elk op één dag een goede 300g kvv ophadden + kippennek + 3 kippenhartjes op. Gisteren begon ik dan opnieuw met kip van Tinlo, een absolute favoriet ook, maar hier werd niet echt naar omgezien door beiden... ik heb er op een hele dag maar zo'n 80g voor elk ingekregen (na gedehydrateerde kip erover te strooien werden er wel een paar hapjes genomen). We hebben nochtans goed zot gedaan en veel gespeeld voor het eten! Ook heb ik de kvv op lichaamstemperatuur geserveerd.

2 weken geleden had ik dit probleem enkel met 1 van de 2 broertjes. Hij wou plots van geen enkele smaak meer eten en had er ook totaal geen interesse meer in, maar hij bleek wel veel honger te hebben nadat ik hem na 2 dagen (waar hij wel enkele hapjes kvv at, maar zeker niet genoeg) een blikje natvoer had gegeven dat op minder dan 1 minuut was verdwenen...

Ik begrijp niet zo goed waarom ze een smaak die ze superlekker vinden, plots totaaaaal niet meer interessant lijken te vinden. Ik heb een beetje schrik dat ze te weinig eten binnenkrijgen op deze manier aangezien ze nog kitten zijn en toch wel meer dan 100g zouden moeten eten! Of moet ik me hierin niet zo'n zorgen maken?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
#3210745
Oei nee, niet echt ervaring hier.
Wel vind ik het niet onlogisch dat als ze zich de ene dag serieus vol eten, ze de volgende dag minder honger hebben. Ik vind het wel een vreemd verschijnsel dat ze zo verschillend zijn op bepaalde dagen, en dan zeker voor kittens. Dat die niet alle dagen evenveel eten is normaal, maar bepaalde dagen vrijwel niet, dat heb ik nog niet gehoord. Hoeveel wegen ze voor het moment?

Katten kunnen wel wat wispelturig zijn in smaken, maar normaal gaat dat eerder in perioden dan echt van dag tot dag verschillend.
#3210756
pearlsofpassion schreef:Oei nee, niet echt ervaring hier.
Wel vind ik het niet onlogisch dat als ze zich de ene dag serieus vol eten, ze de volgende dag minder honger hebben. Ik vind het wel een vreemd verschijnsel dat ze zo verschillend zijn op bepaalde dagen, en dan zeker voor kittens. Dat die niet alle dagen evenveel eten is normaal, maar bepaalde dagen vrijwel niet, dat heb ik nog niet gehoord. Hoeveel wegen ze voor het moment?

Katten kunnen wel wat wispelturig zijn in smaken, maar normaal gaat dat eerder in perioden dan echt van dag tot dag verschillend.
Het zijn 2 katers. Tonic weegt 3kg en Gin 2,8kg. Het zijn wel Bengalen, dus die wegen nogal veel! ;)
#3210784
koekje schreef:Welkom!

Ot heeft als kitten ook wel wisselvallig geheten en nu geregeld nog. Maar ik weet niet meer of dat ook zo extreem was.
Eten ze buiten wat?
Het zijn 100% binnenkatten. Schrooien of restjes stelen doen ze ook niet aangezien de baasjes allebei vegetariër zijn en er dus niks interessants aan ons bord is haha ;)

Het enige voedsel dat ze eten is dus ook effectief wat ik hen geef.
#3210793
Joran was ook een miep als kitten, door hem minder vaak eten aan te bieden en mij niets meer van zijn grillen aan te trekken is het over gegaan. In het begin was hij nog zo jong en was ik bang dat het hem zou schaden als hij een keer niet zou eten, maar zo creëer je ook een miep. Bij hem speelden er ook nog andere dingen mee, maar als ze verder gezond zijn zou ik ze een maaltijd durven laten overslaan als ze niet willen eten. Hoe vaak voer je trouwens per dag? Bij Joran heeft het veel geholpen door hem 3 keer per dag ipv 4 keer te laten eten.
#3210794
frodo quin schreef:Joran was ook een miep als kitten, door hem minder vaak eten aan te bieden en mij niets meer van zijn grillen aan te trekken is het over gegaan. In het begin was hij nog zo jong en was ik bang dat het hem zou schaden als hij een keer niet zou eten, maar zo creëer je ook een miep. Bij hem speelden er ook nog andere dingen mee, maar als ze verder gezond zijn zou ik ze een maaltijd durven laten overslaan als ze niet willen eten. Hoe vaak voer je trouwens per dag? Bij Joran heeft het veel geholpen door hem 3 keer per dag ipv 4 keer te laten eten.
Ik voer 3-4 keer per dag. Ik probeer 3x te geven als ze normaal eten, maar vorige week heb ik een paar keer zelfs 4-5x eten gegeven omdat ik merkte dat ze echt nog veel honger hadden. Dan krijgen ze bv nog een 'late night snack' kippennek ;)

Maar momenteel probeer ik dus echt 3x aan te houden in de hoop dat ze wat honger krijgen.
#3210865
pearlsofpassion schreef:Vaste etenstijden aanhouden helpt ook om honger te induceren.
Daar gaan ze waarschijnlijk toch iets regelmatiger van worden.
Dat probeer ik inderdaad al. Ze krijgen meteen eten als ik opsta (is maar een uurtje later in het weekend ;D ), dan tegen 1u en als laatste vlak voor wij avondeten en dan soms nog een extra portie voor we gaan slapen (als ze duidelijk nog veel honger hebben).

Nu dacht ik daarnet nog aan iets... zou dit gedrag misschien iets te maken kunnen hebben met het wisselen van tanden? Dat ze wel honger hebben maar niet echt zin hebben om de moeite te doen om te eten? Dit zou wel kunnen verklaren waarom ze er soms wat minder zin in hebben dan anders. Ik zal straks eens hun gebit goed checken! :)
#3210928
Ik heb 2 Bengaaltjes van 4 maand oud die ondertussen al een goede maand op kvv staan.
Oooo, Bengaaltjes! Die vind ik zo leuk :smitten: :smitten: :smitten:

Met 4 maanden zou het best kunnen dat ze tandjes aan het wisselen zijn. Dat doen ze tussen de leeftijd van 4 en maximaal 6 maanden. En dan hebben ze inderdaad soms geen zin om te eten ook al hebben ze honger. Is niet zo'n punt als ze daardoor eens een maaltje missen, maar het moet niet structureel worden, zeker niet bij kittens maar dat wist je volgens mij al ;) . Bij katten gaat het wisselen sneller dan bij mensen en het is ook pijnlijker voor ze. Je kunt het vaak merken doordat de katjes kwijlen en/of veel over hun snuitjes wrijven. Misschien helpt het om ze op zo'n dag dat ze dingen laten staan de fijnst gemalen kvv te geven - ik zie in de Alroda best fikse botstukjes zitten, mijn oudere kater tuft die altijd uit - of desnoods een keertje een blikje graanvrij kattenvoer. Op dagen dat het wel gaat, lekker laten kauwen op bijvoorbeeld een kippennek, dat is tandenborstel en wisselhulp in één.

Mijn ervaring is dat alle katten op hun eigen manier mietemeuten zijn met eten. De één lust dit niet en de ander juist wel, ze willen hun visje heel of juist als kvv, en soms vinden ze iets de ene week heerlijk en de volgende keer halen ze er hun neusje voor op. En het kan best dat ze zich de ene dag (of week) volproppen en dan weer een maaltijd laten staan. Geen peil op te trekken ;D Als je een beetje fatsoenlijk formaat vriezer hebt zou ik je aanraden om vooral veel verschillende smaakjes in te slaan, dan kun je dat een beetje ondervangen. Ook daarin ben je al goed bezig.
#3210941
Mijn ervaring is dat alle katten op hun eigen manier mietemeuten zijn met eten. De één lust dit niet en de ander juist wel, ze willen hun visje heel of juist als kvv, en soms vinden ze iets de ene week heerlijk en de volgende keer halen ze er hun neusje voor op. En het kan best dat ze zich de ene dag (of week) volproppen en dan weer een maaltijd laten staan. Geen peil op te trekken ;D .
Heus niet alle katten hoor :) Ik heb eigen katten en opvangers samen 5 katten op vers gehad, drie daarvan hadden in het begin dingen die ze niet wouden eten of niet snapten, maar na een paar weken vrat iedereen alles. Als ik vreten zeg bedoel ik trouwens ook echt vreten ::) Jammer genoeg blijft dat niet bij dierlijke voeding, gisteren is Joran nog tot twee keer toe mij te snel af geweest en in mijn chilli gedoken. Hoe vaak ik ook al uitgelegd heb dat ik plantaardig eet, zij obligate carnivoren zijn en ze dus van mijn eten af moeten blijven, het dringt maar niet door :(
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3210948
mariekes_katten schreef:Oooo, Bengaaltjes! Die vind ik zo leuk :smitten: :smitten: :smitten:
Mijn ervaring is dat alle katten op hun eigen manier mietemeuten zijn met eten. De één lust dit niet en de ander juist wel, ze willen hun visje heel of juist als kvv, en soms vinden ze iets de ene week heerlijk en de volgende keer halen ze er hun neusje voor op. En het kan best dat ze zich de ene dag (of week) volproppen en dan weer een maaltijd laten staan. Geen peil op te trekken ;D
Ja dat herken ik ook hoor. De ene keer zijn kippennekken hap slik weg, koop je ze een keer weer in een grotere verpakking: lusten ze het niet meer. >:( En vaak is het dan de een na de ander die iets niet meer lust. Vreet de een alles weer, loopt de ander te miepen. Zeker nu het weer warmer wordt en ze buiten bijsnaaien is het heel makkelijk om 's morgens je neus op te trekken voor iets wat je niet zo heel lekker vindt. Soms eten ze het dan 's avonds wel maar als de kop echt verkeerd staat niet. En dan geef ik ze 's avonds laat nog maar wat anders. In de hoop dat ze er van leren dat ze dan wel de hele dag een beetje honger hebben gehad. IJdele hoop waarschijnlijk. ::)
Gebruikersavatar
Door Dasha
#3210949
Ik lees mee, want ik heb er ook een die zo eet. Hoewel het bij hem echt miepen om eten is, hij is heel erg verwend ::)

Het zou best te maken kunnen hebben met wisselen in jouw geval. Je zou ook even hun tandvlees in de gaten kunnen houden, soms kan het gaan ontsteken tijdens het wisselen. Dat heb ik met een kat meegemaakt, die wilde toen alleen zachte dingen eten.
Wanneer ze kiezen gaan wisselen hoor je weleens dat ze gaan knarsetanden tijdens het eten. Alsof ze kauwen op de losse kiezen.

Succes! :)
#3210953
mariekes_katten schreef:Oooo, Bengaaltjes! Die vind ik zo leuk :smitten: :smitten: :smitten:

Met 4 maanden zou het best kunnen dat ze tandjes aan het wisselen zijn. Dat doen ze tussen de leeftijd van 4 en maximaal 6 maanden. En dan hebben ze inderdaad soms geen zin om te eten ook al hebben ze honger. Is niet zo'n punt als ze daardoor eens een maaltje missen, maar het moet niet structureel worden, zeker niet bij kittens maar dat wist je volgens mij al ;) . Bij katten gaat het wisselen sneller dan bij mensen en het is ook pijnlijker voor ze. Je kunt het vaak merken doordat de katjes kwijlen en/of veel over hun snuitjes wrijven. Misschien helpt het om ze op zo'n dag dat ze dingen laten staan de fijnst gemalen kvv te geven - ik zie in de Alroda best fikse botstukjes zitten, mijn oudere kater tuft die altijd uit - of desnoods een keertje een blikje graanvrij kattenvoer. Op dagen dat het wel gaat, lekker laten kauwen op bijvoorbeeld een kippennek, dat is tandenborstel en wisselhulp in één.

Mijn ervaring is dat alle katten op hun eigen manier mietemeuten zijn met eten. De één lust dit niet en de ander juist wel, ze willen hun visje heel of juist als kvv, en soms vinden ze iets de ene week heerlijk en de volgende keer halen ze er hun neusje voor op. En het kan best dat ze zich de ene dag (of week) volproppen en dan weer een maaltijd laten staan. Geen peil op te trekken ;D Als je een beetje fatsoenlijk formaat vriezer hebt zou ik je aanraden om vooral veel verschillende smaakjes in te slaan, dan kun je dat een beetje ondervangen. Ook daarin ben je al goed bezig.
Haha ja het zijn echte zotjes die Bengalen! Maar dat kan je wel zien op mijn profielfoto ;D

Ik zie momenteel nog geen echte symptomen van het wisselen (had deze gisteren al opgezocht), maar het zou inderdaad al wel kunnen aangezien hun leeftijd!

Ze hebben in ieder geval sinds gisteren hun appetijt al wat terug :)
Het rare is dat ze altijd superenthousiast worden van een nieuwe smaak of een nieuw merk! Dit vind ik echt raar voor katten, niet? :o
Ik had ze gisterenavond een kleine 'teaser' Carnibest lam gegeven aangezien ik dit voor deze ochtend had gepland. De bordjes waren meteen leeggelikt vanaf het moment dat ik ze op de grond plaatste! ;)
Ik had deze rol 2 weken geleden gekocht omdat Gin toen in die periode wat moeite had om met plezier te eten, dus heb ik maar veel smaakjes en verschillende merken ingeslagen om hem zo toch nog verkocht te krijgen aan kvv! Carnibest was eigenlijk mijn backup rol, want door de rijst en plantaardige olie zou ik deze toch niet graag al te vaak willen geven... maarja het gaat er wel met veel enthousiasme in!

Ik heb trouwens net een vriezer speciaal voor de katten hun eten gekocht! Ze zijn niet verwend hoor... :p Kan ik ook ineens kuikens en muizen inslaan, want dat vond ik toch maar vies naast ons eten :)

Kippennekjes zal ik eind deze week nog eens voorschotelen. Ik blijf er graag nog even bij omdat ik nog altijd een beetje ongerust ben haha ::)
Toen ik ze vorige vrijdag voor de eerste keer gaf, veranderde Gin echt in een wild luipaard! Hij wist meteen wat hij moest doen. Tonic daarentegen probeerde de nek altijd maar in één keer in zijn mondje te duwen ;D Hij heeft er veel plezier aan gehad maar niet veel eten hahaha.
Een vraagje: mag ik echt zomaar op de kippennek kloppen om het voor Tonic makkelijker te maken? Gin is een goede kauwer (zelfs bij plate kvv!), maar Tonic is eerder een slurper... ik heb een beetje schrik dat hij dan te weinig moeite gaat doen of een te groot/ te scherp stuk gaat inslikken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door