Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door denise1968
#3210516
Goedemorgen,

Ondertussen krijgen mijn twee katten als zo n 8 jaar rauw vlees en ik ben hiermee begonnen dat ze 5 maanden waren als kitten. In Principe gaat het goed alleen heb ik met de kater wel de nodige problemen op het moment. Hij kan niet tegen kip/rund (bultjes op zijn oren en jeuken) en dit heb ik nu helemaal uit het rauw voer geëlimineerd. Aangezien ik nog heel veel voer had liggen heb ik in eerste instantie voor hem nu van Kiezebrink Eend, Konijn en Paard gehaald en dit krijgt hij afgewisseld. Bultjes/Pukkeltjes en de jeuk verdwijnen en hij is blij en hobbelt lekker rond. Ik heb Kiezebrink gekozen omdat dit een samenstellingen kvv is waar geen kip/rund in is verwerkt. Paard is geen prooidier en dat weet ik maar ik krijg eend er al moeilijk in en als ik duif bestel blijf ik met nog meer eten zitten. Paard en konijn eet hij goed en daar mix ik dan de eend doorheen. Komt mijn kater nu iets te kort? Zelf samenstellen ga ik niet aan beginnen want ik ben alleen en werk fulltime.

Waar ik nu ook steeds tegenaan loop is dat het gebit van Fokke (mannetje niet zo best is) Ben al bij de dierenarts geweest voor tandsteen en het zit alleen een beetje op zijn kiezen. Ze heeft dit met een tangetje verwijdert en ze zegt het valt wel mee. Nu na zes weken kijk ik weer naar zijn kiezen en er zit weer tandplak op en kan ik met mijn nagel verwijderen, maar toch ben er niet blij mee. Wat kan ik hem proberen te laten kluiven of scheuren en het mag geen kip/rund zijn? Konijnenkarkas gaat denk ik niet werken en eendennekken liet hij ook liggen.

Hoop dat iemand advies voor mij heeft want ik ben het een beetje kwijt nu.

Groet,
Karin

https://afbeelding.im/qXe6Mkdm
Laatst gewijzigd door denise1968 op ma 11 apr 2016, 12:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3210728
Persoonlijk kijk ik in de kattenvoeding niet zo strikt naar of het dier een prooidier kan zijn. Mijn katten hebben standaard paard, rund en lam in hun menu. Ik zou wat dat betreft niet bang zijn voor tekorten, als je maar in totaal aan 4 a 5 diersoorten komt.

Qua tandplak en kauwen kom je toch al snel bij barf uit. Als ze kvv gewend zijn, is het even schakelen naar kauwwerk. Je zou kunnen beginnen met wat grotere stukken spiervlees, kuikens en dan eens een hele kwartel. Dit zou je in het weekend kunnen doen als je er door de weeks te weinig tijd voor hebt.

Wat ik je wel zou aanraden is om niet alleen kiezebrink te voeren. Ik zou meerdere merken kvv afwisselen, er zijn meer merken die enkelvoudige smaken maken. Ik weet haaksbarf, carnivoer, bandit en er zullen er vast nog wel meer zijn. Door meerdere merken en smaken af te wisselen verklein je het risico op tekorten en voorkom je "kvv-moeheid" bij je katten. Vaak willen deze zinnige wezens na een tijdje een bepaald merk niet graag meer eten en dat ondervang je door afwisseling.
#3210732
Was al bezig met meerdere kvv te voeren vanwege de allergie van de kater. Nu even Kiezebrink maar heb ook altijd Tinlo gehad en er ligt nog Carnibest in de vriezer en Bandit is al op. Hetgeen ik nu nog voor de helft heb liggen zit kip/rund en dat mag hij niet. Super bedankt ga ermee aan de slag!
#3210779
Kiezenbrink mixen zijn doorgaans niet compleet, ook niet met afwisseling, dus ik zou dat even nakijken. Bij kvv zonder kip en rund denk ik aan bv: bandit wildmix, alroda (moet wel nog extra hart bij), haaksbarf, carnivoer, carnibest, tinlo,... Ik geef ook zo veel mogelijk kleinere dieren, maar dat mag niet ten koste van voldoende variatie gaan.

Als je een barfhapje voor de tanden wil geven zou je kunnen beginnen met een stuk spiervlees, als dat lukt gemept vleesbot van bv eend, konijn, parelhoen of duif en als dat goed gaat niet meer voor meppen. Zolang het maar voor af en toe is kan je wel wegkomen met afwisselend een stuk spier en een stuk vleesbot te geven, als het meer wordt dan af en toe een snack, dan ga je toch de verhoudingen moeten accepteren. Een andere optie is tanden poetsen.
#3210783
Bedankt voor je reactie. Mijn voorkeur heeft wel om complete kvv voer te geven en dan iets voor de tanden 1 of 2 keer per week. Wist niet dat kiezenbrink niet compleet is met bijvoorbeeld vier dieren. Het valt niet mee om dit allemaal uit te zoeken, maar ik ga weer kijken en neem je advies mee als ik weer voer moet bestellen. Waar haal ik spiervlees vandaag van hert, geit, lam etc? Moet de rund/kip vermijden.
#3210788
Je zou het de volgende keer kunnen mee bestellen als je weer kvv koopt (alroda heeft geen spier of karkas, maar mag je samen met darf bestellen, is dezelfde eigenaar) en het voorlopig bij een slagerij halen.
#3210852
Maak het wel even op want ik heb nu zoveel in de vriezer liggen en de poes eet alles dus komt goed. Kater zal niet meteen dood neervallen denk ik? als ik nieuwe kvv ga halen bestel ik wel Tinlo en Bandit Wildmix/Geitmix en nog wat erbij zoals hierboven genoemd. En voor de tandjes begin ik met spiervlees.
#3210878
Dood waarschijnlijk niet onmiddellijk neen, maar ik zou dit menu toch niet lang geven en je zegt dat er nog veel in de vriezer zit. Ik heb even op voerwijzer gekeken en de mixen zijn allesbehalve in verhouding. Maar drie diersoorten zou ik in geval van nood nog aandurven voor een paar weken, maar echt heel scheve verhoudingen zou ik niet riskeren voor weken of langer. Ik kan echt niet inschatten hoeveel schade je er mee doet. Ik vermoed dat hij het wel zal overleven voor een tijdje, maar tussen dood neer vallen en geen schade zit nog wel wat tussen in.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door