Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3210185
Ik had deze per ongeluk bij de honden gepost, maar nu ook bij de katten :)
Hoi allemaal,

na veel uitproberen en het lezen van de tips hier doe ik een eerste menu-poging.
Het menu is voor mijn twee fulltime-BARFers Pung (bijna 1,5 jaar, 6 kilo, gecastreerd) en Hessel (3 jaar, 4 kilo, gecastreerd). O ja, het zijn twee ex-katers en allebei heel energiek en beweeglijk.
Per maaltijd krijgt Pung 120 gram en Hessel 70.

Maandag: 's ochtends KVV (Alroda konijn), 's avonds kwartelkarkas met orgaan.
Dinsdag: 's ochtends KVV (Alroda wilde eend), 's avonds hertenspiervlees.
Woensdag: 's ochtends kalkoenspiervlees, 's avonds duifkarkas met orgaan. Tussen de middag ben ik thuis en krijgen ze een 'snackie': elk 2 kippenhartjes.
Donderdag: 's ochtends KVV (Alroda bosduif), 's avonds konijnkarkas met orgaan.
Vrijdag: 's ochtends zalmfilet, 's avonds kippennekjes. Tussen de middag bij wijze van snack elk 3 sprotjes.
Zaterdag: 's ochtends KVV (Alroda runderhart), 's avonds kwartelkarkas met orgaan. Tussen de middag elk 2 kippenmaagjes (goed uitgespoeld uiteraard).
Zondag: 's ochtends KVV (Alroda haas), 's avonds borrelpootjes van patrijs. Tussen de middag elk een stukje lamslever van 50g. Borrelpootjes krijgen ze iets minder van, daar zit relatief veel bot in: Pung krijgt 100g en Hessel 50.

De karkasjes zijn goed gevuld: alle belangrijke organen als lever, hart en nier zitten er nog in.

Hebben jullie nog opmerkingen en tips? Missen jullie iets? Suggesties hartelijk welkom. Alvast dank namens de beide roodjes :kitty: :kitty:
Door frodo quin
#3210213
Hoe zeker ben je van de hoeveelheden? 70 gram/dag is wel erg weinig.

Je menu ziet er heel mooi uit qua variatie! De vleesbotten zullen vermoedelijk ook allemaal goed gaan. Ze eten nu al een tijdje rauw en af en toe vleesbot hé?

Qua verhoudingen vind ik het moeilijk om iets over te zeggen omdat er geen gewichten bij staan. Ik heb het idee dat je te veel lever geeft. 3à5% is waar je binnen moet vallen. Als je 5% zou geven en 100 gram per dag zou voeren komt dat op 35 gram lever per week, dus inclusief wat in de karkassen zit. Volgens mij ga je ook veel te weinig spiervlees geven, als je karkassen normaal bevleesd zijn (en dus ook echt karkas zijn en geen hele dieren) dan zal je er ongeveer evenveel spiervlees moeten geven als karkas met orgaan. Hart gaat waarschijnlijk te weinig zijn, dat zit ook al te weinig in de alroda en moet je daar extra bij bijgeven.

Persoonlijk zou ik berekenen wat je aan barf gaat geven op een week per kat. Karkassen leegmaken en hart, lever en bij het konijn ook de nieren er uithalen en samenstellen volgens de percentages (natuurlijk met de organen uit de karkassen en waar nodig extra), long laat ik bij gevogelte gewoon in mijn karkas zitten, bij konijn zou je ze er kunnen uithalen en als extratje geven. Ik zou persoonlijk je 15% orgaan opdelen in minstens 10% hart (in alroda zit 3%, dus met 10% kom je imo nog altijd laag uit) en 5% lever en de nieren in het konijn karkas. Wel even nakijken dat je lever boven de 3% blijft, maar dat zal vermoed ik geen probleem zijn. De nieren uit een vogelkarkas zijn heel klein en plakken goed vast, dus die laat je het best zitten. Vleesbot zal vermoedelijk tussen de 30 en 40% worden en de rest is dan spiervlees.

Als je dit toch niet wil doen en er van uit gaat dat de karkassen qua orgaan ook echt in verhouding zijn (durf ik zelf niet tenzij het om een volledig dier gaat, zeker bij het konijn gaat het niet kloppen) dan kun je ook de helft karkas met orgaan en de helft spier geven, doe dan nog 5 gram lever bij de patrijspootjes en een vijftal kippenhartjes en je zal ook aardig in de buurt zitten.

Persoonlijk vind ik de laatste manier prima voor een hond, maar bij een kat steekt het allemaal wat nauwer en zou ik het zelf niet aandurven, al zou ik wel durven om het kwartelkarkas met wat extra spier als compleet te rekenen, maar een complete kwartel is ongeveer een dagportie en één dag per week ongeveer in verhouding zou ik wel durven, een heel menu niet, want bij een kat maakt een paar gram al een groot verschil.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3210294
Hoi, dankjewel allemaal voor de uitgebreide reacties!

Ja, van mijn hoeveelheden ben ik zeker. Hessel is een kleine eter voor zijn gewicht en activiteit. Ik kan hem wel meer voorschotelen dan die 140 g per dag (= 70 gram per maaltijd), maar dat eet hij gewoon niet op.

Alroda bevat 70% spiervlees, 20% bot en 10% orgaan. Bot en orgaan zijn dus echt aan de lage kant, zeker voor mijn jongere katten. Dat zie ik ook aan de drolletjes, die zijn nog behoorlijk zacht.

Ik heb de karkasjes even nader bekeken. Het zijn beslist geen kale skeletten, maar zonder borstfilets en dijen is het wel een beetje weinig.

Ook orgaantjes uitpulken en wegen is een goed idee. Thuiscursus anatomie! :biggrin2: De kwartels en sprotjes laat ik intact, die zijn heel en volledig bevleesd, dus die reken ik dan 'goed'.

Even voor de berekening:
Pung eet 1680 gram per week (7x240), Hessel eet 980 gram (7x140). Voor twee katten is dat 2660 gram.
Ik heb de verhoudingen 50% spier, 30% bot en 20% orgaan aangehouden om mee te beginnen.
Dan kom ik uit op 1330 gram spiervlees, 798 gram bot en en 532 gram orgaan per week.
Van dat orgaan is 266 gram hart, en de andere 266 gelijk verdeeld tussen lever en nier.

Ik laat de berekening even achterwege, dat is tekstvulling, maar waar ik op uitkom is:
Als ik leeg karkas (dus zonder organen) = vleesbot ga voeren moet ik:
2 maaltijden vleesbot vervangen door een orgaanmengsel in een gewichtsverhouding van 2 hart: 1 lever: 1 nier.
1 maaltijd vleesbot vervangen door puur spiervlees.

Dat gaat er zo uitzien:
maandagmorgen KVV met nijn, maandagavond kwartelkarkas
Dinsdagmorgen KVV met wilde eend, dinsdagavond zelfgemaakte orgaanmix (zie boven)
Woensdagmorgen kalkoenspiervlees, 's middags 50 gram kippenhart voor Pung en 30 voor Hessel, 's avonds kwartelkarkas
Donderdagmorgen KVV met haas, 's avonds hertenspiervlees
Vrijdagmorgen zalmfilet, 's avonds konijnkarkas
Zaterdagmorgen zelfgemaakte orgaanmix, 's middags kippenmaagjes (weer 50 en 30 gram), 's avonds duifkarkas
Zondagmorgen KVV met kalkoen, 's middags sprotjes (50 en 30), 's avonds reeënspiervlees
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3210322
Heb gelijk even orgaantjes gekocht. Woensdag worden ze bezorgd. Ga ik fijn verantwoord orgaantjes mixen.

:waarom is er geen smiley van een slager met een groot vleesmes?:
Door frodo quin
#3210351
koekje schreef:Ik dacht ook even dat je 70 gram per dag bedoelde, maar het is per maaltijd. Dat klinkt als een normale hoeveelheid :)
Idem hier. 140 gram per dag voor een kat van 4 kilo is namelijk helemaal niet weinig :)

Alroda bevat 70% spiervlees, 20% bot en 10% orgaan. Bot en orgaan zijn dus echt aan de lage kant, zeker voor mijn jongere katten. Dat zie ik ook aan de drolletjes, die zijn nog behoorlijk zacht.

Denk er wel aan dat bot kaal bot is en dus geen vleesbot. 20% kaal bot komt ongeveer overeen met 40% vleesbot, het orgaan gehalte is vrij laag, maar dat komt omdat je voor een kat nog hart moet toevoegen (er zit ongeveer 3% in de mix) en voor een hond pens.

Ik heb de verhoudingen 50% spier, 30% bot en 20% orgaan aangehouden om mee te beginnen.

Die 20% zit daar ook het extra hart in dat je nog bij alroda moet geven?

Dinsdagmorgen KVV met wilde eend, dinsdagavond zelfgemaakte orgaanmix (zie boven)

Het kan zijn dat enkel orgaan in een grote hoeveelheid niet goed gaat. Zelf geef ik elke dag spier, vleesbot en orgaan ongeveer in verhouding (katten eten inde natuur ook volledige prooien). Ik weeg af op 5 dagen en verdeel dan in 5 ongeveer gelijke porties. Ik voer wel niet standaard kvv, dus misschien geeft het bij jou geen probleem.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3210458
Hahaha, ze krijgen echt genoeg te eten hoor! Ik vind Hessel dus een kleine eter met zijn 140 gram op 4 kilo, maar dat komt misschien doordat Fritz en Pung van die hollebollegijzen zijn.

Yes, de percentages zijn over het totaal.
Inderdaad wil ik ongeveer 20% orgaan aanhouden, waarvan dan de helft uit hart bestaat.

Klopt, die 10% op Alroda is kaal bot. Maar dat is volgens mijn bevindingen aan de lage kant - zachte, natte keutels. Ik zit liever richting 15% bot en dat is inderdaad 30% goed bevleesd vleesbot. Misschien kan het nog wel verder omhoog, maar ik begin liever voorzichtig. Het zijn ook nog beginnende knagers dus wat keuze voor vleesbot betreft zijn we voorlopig nog wat beperkt.

Tot nu toe heeft een portie orgaan in één keer geen problemen gegeven. Als ik merk dat het anders gaat, zal ik de orgaanporties opsplitsen. Dank voor de tip! Enneh, zo grappig... Hessel is GEK op orgaan. Zijn lievelings is lamslever (!). Wat dat betreft een buitenissige kat want de meesten hebben er in het begin moeite mee schijnt het.
Als ik de orgaantjes combineer met iets anders, kan ik die dan het beste bij bot geven of juist bij spiervlees?

Ik krijg de natuurlijke verhoudingen per dag niet goed voor elkaar met een kvv- en een BARFmaaltijd. Dat wordt zo'n geklieder en geklier met die kleine porties allemaal in plastic zakjes. Dan laat ik liever het vleesbot en het spiervlees zo veel mogelijk intact zodat ze ook nog lekker kunnen kauwen en scheuren. Ik wissel dan af tussen vlees en vleesbot, en doe orgaan op dagen nadat ze een serieuze portie bot hebben weggekauwd. O ja, nu je het zegt... Ik zie dat ik de duif van zaterdag en de kwartel van maandag beter kan omwisselen.
Op dagen dat ik thuis werk is het portioneren makkelijker want dan kunnen ze ook 's ochtends BARFen, dan heb ik tijd om erbij te blijven. Ik streef ernaar dat de percentages over de week genomen wel exact kloppen.

Opnieuw dank voor alle tips!
Door frodo quin
#3210498
mariekes_katten schreef:Hahaha, ze krijgen echt genoeg te eten hoor! Ik vind Hessel dus een kleine eter met zijn 140 gram op 4 kilo, maar dat komt misschien doordat Fritz en Pung van die hollebollegijzen zijn.

Yes, de percentages zijn over het totaal.
Inderdaad wil ik ongeveer 20% orgaan aanhouden, waarvan dan de helft uit hart bestaat.

Klopt, die 10% op Alroda is kaal bot. Maar dat is volgens mijn bevindingen aan de lage kant - zachte, natte keutels. Ik zit liever richting 15% bot en dat is inderdaad 30% goed bevleesd vleesbot. Misschien kan het nog wel verder omhoog, maar ik begin liever voorzichtig. Het zijn ook nog beginnende knagers dus wat keuze voor vleesbot betreft zijn we voorlopig nog wat beperkt.

Tot nu toe heeft een portie orgaan in één keer geen problemen gegeven. Als ik merk dat het anders gaat, zal ik de orgaanporties opsplitsen. Dank voor de tip! Enneh, zo grappig... Hessel is GEK op orgaan. Zijn lievelings is lamslever (!). Wat dat betreft een buitenissige kat want de meesten hebben er in het begin moeite mee schijnt het.
Als ik de orgaantjes combineer met iets anders, kan ik die dan het beste bij bot geven of juist bij spiervlees?

Ik krijg de natuurlijke verhoudingen per dag niet goed voor elkaar met een kvv- en een BARFmaaltijd. Dat wordt zo'n geklieder en geklier met die kleine porties allemaal in plastic zakjes. Dan laat ik liever het vleesbot en het spiervlees zo veel mogelijk intact zodat ze ook nog lekker kunnen kauwen en scheuren. Ik wissel dan af tussen vlees en vleesbot, en doe orgaan op dagen nadat ze een serieuze portie bot hebben weggekauwd. O ja, nu je het zegt... Ik zie dat ik de duif van zaterdag en de kwartel van maandag beter kan omwisselen.
Op dagen dat ik thuis werk is het portioneren makkelijker want dan kunnen ze ook 's ochtends BARFen, dan heb ik tijd om erbij te blijven. Ik streef ernaar dat de percentages over de week genomen wel exact kloppen.

Opnieuw dank voor alle tips!
Zij je niet dat het 20% bot was? Dat zou ook beter kloppen met de analyse als je naar de calcium fosfor verhouding kijkt. 15% kaal bot is inderdaad een normaal botgehalte voor een kat. Hier ben ik jaren geleden gestart met 30% en in de loop der jaren heb ik dat moeten opschroeven naar 35% bij bio vleesbot en 30% als het echt wild is. Enkel Finn heeft meer bot nodig. Dat is dus iets wat je zelf moet merken, maar dat weet je al.

Ik denk net omdat je deels kvv geeft dat het niet zo'n probleem gaat geven als je barfdeel niet dagelijks uit verhouding is. Als je toch zou merken dat de ontlasting wisselend is zou ik het orgaan bij het vleesbot voeren, vleesbot stopt op en orgaan laxeert.

Ik portioneer trouwens niet dagelijks, maar per 10 kg, dat gaat net iets meer dan een maand mee. Ik weeg dus af per 5 dagen en dat gaat dan in 5 ongeveer gelijke porties in zakjes samen in een grotere diepvrieszak. Wat jij het makkelijks vindt zal je op termijn wel merken.

140 gram voor een kat van 4 kg vind ik trouwens echt niet weinig hoor. Hier zitten de gewichten tussen iets meer dan 4kg en 5,3 kg en ze staan allemaal goed op 100 gram per dag, iets meer in de winter en de lichtste krijgt soms nog wat extra. Dat is wel vrij weinig voor hun formaat en dat vinden zij ook, jammer genoeg voor hen worden ze te dik als ik meer geef.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3210529
Zij je niet dat het 20% bot was?
Wacht even, ik keek scheel. :) Ja, in Alroda zit 20% bot.
Alleen voerde ik in mijn eerste menupoging duidelijk te veel vleesbot bij. Dat zit nu wel goed. Meer spiervlees, en meer orgaan. In de orgaanmix die ik ga geven zit minder lever en meer nier. Misschien kwam de wat zachtere ontlasting tot nu toe wel door de levertjes die ze af en toe kregen om te kijken welke ze lusten...
Ik denk net omdat je deels kvv geeft dat het niet zo'n probleem gaat geven als je barfdeel niet dagelijks uit verhouding is. Als je toch zou merken dat de ontlasting wisselend is zou ik het orgaan bij het vleesbot voeren, vleesbot stopt op en orgaan laxeert.
Dank dank, ik doe de orgaantjes dan in combinatie met vleesbot als gecombineerd geven nodig is.
Ik portioneer trouwens niet dagelijks, maar per 10 kg, dat gaat net iets meer dan een maand mee. Ik weeg dus af per 5 dagen en dat gaat dan in 5 ongeveer gelijke porties in zakjes samen in een grotere diepvrieszak. Wat jij het makkelijks vindt zal je op termijn wel merken.
Portioneren moet ik inderdaad nog een beetje leren :biggrin2: En omdat mijn katjes pas aan de BARF zijn kocht ik tot nu toe kleine hoeveelheden in, om te kijken wat ze lusten en of er eventueel spul bij zit waar ze niet goed op reageren. Het zal op termijn wel meer routine worden. Dat van portioneren met grote hoeveelheden tegelijk en dan per 5 dagen (of week) afwegen vind ik een goede tip. Dat ga ik van de week eens proberen want dan krijg ik wildorgaantjes, twee kilo hele haringen, plus een paar kilo fazant en kwartels binnen.
140 gram voor een kat van 4 kg vind ik trouwens echt niet weinig hoor. Hier zitten de gewichten tussen iets meer dan 4kg en 5,3 kg en ze staan allemaal goed op 100 gram per dag, iets meer in de winter en de lichtste krijgt soms nog wat extra. Dat is wel vrij weinig voor hun formaat en dat vinden zij ook, jammer genoeg voor hen worden ze te dik als ik meer geef.
Gelukkig maar. Op de hoeveelheden die ik nu geef, zijn ze niks te dik. Pung is zelfs iets afgevallen wat ook de bedoeling was, hij begon te neigen naar het theemutsmodel.
Wat ik nu ook zie als ze gapen, zijn hagelwitte tandjes (ook bij de twee kvv'ers). En dat doet goed!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3210536
Ik kan hier niet helemaal meer volgen, maar geef je dan nog goede percentages van orgaan? Lever en nier evenveel en dubbel zoveel hart kan prima. Nog meer hart zou ik afraden. Is dat dan.met de orgaanpercentages van de kvv meegerekend?

En met portioneren heeft iedereen zijn eigen methode. Maar let je er wel op dat je vlees maar 2 dagen in de frigo kan bewaren, eens ontdooit? En soms eet er eens eentje niet meteen alles op, of dat is hier toch zo. Dus ik ontdooi elke dag voor de volgende dag, dan kan ik ook.iets doorschuiven naar de dag erna zonder dat dat problemen geeft. Karkassen of nekken doe ik vaak wel in stukken van minstens een dag maar vaak groter en dat schuift dus steeds door naar de volgende dag. Omdat ik geen zin heb om daarmee te beginnen prullen.
Orgaan hou ik sowieso maar 1 dag bij.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3210543
Ik kan hier niet helemaal meer volgen, maar geef je dan nog goede percentages van orgaan? Lever en nier evenveel en dubbel zoveel hart kan prima. Nog meer hart zou ik afraden. Is dat dan.met de orgaanpercentages van de kvv meegerekend?
Via de KVV krijgen ze 10% per dag. Maar ik geef ze 5 van de 7 dagen KVV, dus 5/7 * 10% = ongeveer 7%.
Dan moet ik nog 13% aanvullen van 2660 gram in totaal. Dat is ongeveer 350 gram. En dat is 2 maaltijden ongeveer (2x 100 voor Pung en 2x 70 voor Hessel).
En met portioneren heeft iedereen zijn eigen methode. Maar let je er wel op dat je vlees maar 2 dagen in de frigo kan bewaren, eens ontdooit?
Zekers. Tot nu toe heb ik altijd porties bevroren verdeeld. Ik ontdooi ze dan per maaltijd.
Ik krijg de hartjes en niertjes losgevoren (van eend en nijn). Lever vind ik in bevroren toestand vrij goed te snijden met mijn zware koksmes, anders pak ik een kleine zaag en is het zo gebeurd. Dan gaat het bevroren de vrieszakjes in en weer terug naar de vriezer. Idem voor de haring.
Met de vogels wordt dat wel even prakkizeren. De fazant is karkas, de kwartels zijn heel (gelukkig wel zonder veren). Iemand een idee? Ik ben geen fan van ontdooien en weer invriezen omdat je dan voedingsstoffen en structuur verliest...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3210555
Op je laatste vraag: ontdooien en opvoeren. Over meerdere dagen desnoods. Het is dat of ontdooien tot je erin.kan knippen, afhalen wat je nodig hebt en de rest terugstoppen.

Over je orgaan ben ik niet zeker van je rekenwijze...
Je voert 340gr per dag? Beide katten samen? Dat is dan 2380 per week? Jij komt aan 2660 per week dus blijkbaar zie ik het ergens verkeerd. Maar goed, ik ga nu even hiermee rekenen om.te zien of ik ongeveer op hetzelfde uitkom als jij...
Je wil 20% orgaan voeren in totaal, dus van 2380 gr is dat 476gr. Per week.
Met de kvv voer je 5x34gr is 170gr. 476-170 is 306gr. Ik kom dus uit dat je dik 306gr zou moeten toevoegen, maar het kan deels liggen aan dat met iets lagere getallen reken...
Hoeveel voer je dan op een dag? Want 2660 krijg ik zo uit mijn hoofd niet gedeeld door 7...
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3210566
Op je laatste vraag: ontdooien en opvoeren. Over meerdere dagen desnoods. Het is dat of ontdooien tot je erin.kan knippen, afhalen wat je nodig hebt en de rest terugstoppen.
Helder, dankjewel.
Over je orgaan ben ik niet zeker van je rekenwijze...
Dat komt doordat ik te enthousiast ben geweest. Pung krijgt 120 gram per maaltijd en geen 100. De katten krijgen samen 120+70 = 190 gram per maaltijd, dat is 380 gram per dag. En 7 x 380 = 2660.
Reken ik even met jou mee.
20% van 2660 = 532 gram orgaan per week.
Uit de KVV komt 10% van 5 x 190 gram (5 maaltijden dus) = 10% van 950 = 95 gram ongedefinieerd orgaan.
532 - 95 = 437 gram moet dan uit mijn eigen orgaanmix komen.
Dan kom ik inderdaad 437 - 380 (2 maaltijden) = 57 gram orgaan tekort. Dat lijkt me vrij veel aangezien ik niet precies weet wat er in de Alroda zit. Maagjes zijn ook orgaan bijvoorbeeld, maar voegen niet zo veel toe...
Dan ga ik ergens in de week een orgaan-met-kippennekjes maaltijd inplannen voor ze. Of misschien toch kijken of ik orgaan en vleesbot handig kan combineren. Het valt nog niet mee ;D Maar al doende leert men.

Dankjewel!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door