Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3210352
Misschien kijk ik er overheen, maar hebben we ergens een nierdieet voor katten staan?

Gisteren weer met Plukje naar de dierenarts geweest en haar nieren gaan jammer genoeg niet de goede kant op. Ze is ontzettend futloos, slaapt veel, eet slecht. Bloedonderzoek liet zien dat de anabolen de nierwerking niet verbeterd hadden, we hebben nu benakor meegekregen.

Het werd me ook aangeraden om met een nierdieet te beginnen, maar mijn dierenarts weet dat ik dat toch echt eerst met vers wil proberen. Maar ik heb even gezocht en kan niets vinden. Ik kijk vast met mijn neus, in de nieuwe indeling.

Alvast bedankt!
Door frodo quin
#3210364
Een nierdieet voor katten is een gewoon menu met enkele aanpassingen:
- Minder bot en orgaan: 10% bot (dus ongeveer 20% vleesbot) en 10% orgaan (ik zou dit onderverdelen in 7% hart en 3% lever)
- Eventueel extra vet toevoegen onder de vorm van Ghee, dat is geklaarde boter, te vinden in biowinkels
- Dagelijks visolie als supplement
- Geen vis in het menu (omwille van de fosfor, maar persoonlijk vind ik die zware metalen of bij kweekvis ab ook niks)

Naar mijn mening is het ook belangrijk om biologisch of wild te voeren om de rommel in industriedieren te vermijden en zo veel mogelijk kleine dieren wordt ook aangeraden.

Veel succes en beterschap voor je dame.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3210388
De dierenarts wilde juist wel wat vis in het menu vanwege een bepaalde hoogwaardige eiwit. Hij heeft het niet over fosfor beperken gehad.

Visolie is uiteraard mogelijk, vleesbot verlagen ook.

Waarom geen nier meer? Ze krijgen nu 15 % orgaan waarvan altijd wat meer hart, dan lever en dan nier qua hoeveelheden.
Door frodo quin
#3210391
Omdat nier niet perse moet en de afvalverwerkende organen zo weinig mogelijk zouden moeten worden gevoerd.

Wat betreft vis: het wordt dus afgeraden vanwege het hoge fosforgehalte, dat is wat je doet met een nierdieet, de fosfor beperken. Vandaar ook minder vleesbot en orgaan. Persoonlijk ben ik niet zo voor vis te vinden. Is het echt wilde vis, dan zitten er zware metalen in en andere vervuiling, is het kweekvis, dan zit het vol het ab en dan zou er dan ook weinig omega 3 inzitten. Los van de fosfor zou ik het dus ook al niet aan een nierkat geven.
Door enya13
#3210480
als je kat het wil eten zou ik ipakitinepoeder over het eten strooien. nierkatten willen vaak niet alles meer eten en zo houdt je de fosfor toch laag en kun je vers blijven voeren.
zowel bij kat en hond goede ervaringen ermee.
ik heb nog een halve pot staan als je het wilt uitproberen.
Door frodo quin
#3210495
enya13 schreef:als je kat het wil eten zou ik ipakitinepoeder over het eten strooien. nierkatten willen vaak niet alles meer eten en zo houdt je de fosfor toch laag en kun je vers blijven voeren.
zowel bij kat en hond goede ervaringen ermee.
ik heb nog een halve pot staan als je het wilt uitproberen.
Maar dat is wel gevaarlijk als het fosfor gehalte niet verhoogd is en wel zeker aan te raden als dat wel het geval zou zijn. Met bot en orgaan naar beneden te halen haal je fosfor en calcium in verhouding naar beneden. Je ontlast de nieren dus zonder je voeding uit evenwicht te halen, want te veel calcium in verhouding is ook gevaarlijk.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3210506
Ik ga sowieso niets aan middelen toevoegen zonder overleg met de dierenarts.

Morgen zal ik nog even navraag doen over wat hij bedoelde met het eiwit dat hij noemde en vragen of in Pluk haar geval fosforbeperking nodig is. Dan kan ik vervolgens kijken wat ik met haar dieet doe.

Mochten er nog tips en ideeën zijn hoor ik dit graag.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3210528
Of fosforbeperking nodig is, is natuurlijk afhankelijk van het menu dat je gaat geven. Nierdieet is erop gericht om fosfor te beperken, dat is het doel. Je moet kijken hoe laag je in bot kan gaan, dat ze niet aan de dunne gaat. Maar als je echt naar 20% vleesbot gaat, lijkt het me sterk dat je teveel calcium zou voeren, zelfs als je een fosforbinder gaat geven. Volgens mij wordt dat meestal wel gedaan. Fosfor zit in bot, bij de calcium, maar zit ook in spier en orgaan. Minder in spier maar toch nog steeds.
Er zit geen fosfor in vet, geen eiwitten, maar wel energie, en bij een nierpatiënt ga je dus vetter voeren. Er zit ook geen fosfor in groenten, dus je zou een klein beetje groenten kunnen toevoegen, maar zeker niet veel want een kat kan moeilijk met plantaardige eiwitten om. Een paar % kan.
Eiwitten moet je enkel in heel extreem nierfalen gaan beperken, maar de kwaliteit van de eiwitten moet steeds hoog zijn bij een nierpatiënt. Zodat de eiwitten die ze binnen krijgen zo goed mogelijk benut kunnen worden en zo weinig mogelijk afvalstoffen geven. Van die afvalstoffen wordt ze misselijk.

Lees eens over nierdieet bij honden. In wezen zijn hetzelfde aanpassingen bij katten, maar dan vertrekkende van een kattenmenu ipv een hondenmenu. Je kan veel leren.over nierfalen in de topic over honden want het principe is hetzelfde bij katten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3210567
Het menu dat ik nu gemalen heb staan is 40% vleesbot, 40% spier, 15% orgaan en 5% vis (in dit geval een keer een hele makreel en een hele haring gemalen, normaal heb ik zalm). Aangezien we net een voorraad voor bijna 3 maanden gemalen hebben, wil ik eerst proberen dit als uitgangspunt te nemen. Als ik het alleen aan Otje op moet voeren duurt het een eeuwigheid voor ik dat opgevoerd heb.

Bij het hondenmenu vind ik dit: Dus, 20% vleesbot, 20% groentes en fruit, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en lever, 5% vetten, 15% à 30% spiervlees of 15% spiervlees en 15% koolhydraten.

20% groente en 20% pens gaat hem niet worden natuurlijk. Ik denk dan aan 5% groente (nog voorkeur voor soorten? En zou het eerst 1 a 2 soorten mogen zijn ipv de 10 die je bij honden graag behaalt?) en dan het aandeel spiervlees verhogen.

Als ik aan het huidige gemalen voer per 100 gram bijvoorbeeld 50 gram spiervlees, 10 gram groente en 10 gram vet toevoeg, dan kom ik uit op:

23,5% vleesbot, 53% spiervlees, 8,8% orgaan, 2,9% vis, 5,9% groente en 5,9% vet.

Aangezien Pluk momenteel nog geen schokkende nierwaardes heeft, lijkt dit me eerst een prima stap en dan zou ik de volgende keer als we malen het nog wat strikter kunnen doen. Vet zou ik willen doen in de vorm van visolie. Wat zou nog meer een geschikte vet zijn? De schapenvet bonbons uit de dierenwinkel heb ik nogal afkeer van (bewerkt en vaak toevoegingen).

In ieder geval alvast super bedankt allemaal! Ik ben erg geneigd om erg na te denken over de inhoud en daarop te reageren, maar ik waardeer het heel erg dat jullie met me mee denken!

De anabolen doen in ieder geval alweer iets. Pluk is weer iets actiever en "frisser". Ik moet morgen nog even bellen met wat vraagjes over de benakor en dan gaan we daar morgen mee starten. Ik ben voor nu al heel blij dat ze weer wat beter lijkt!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3210585
Lijkt mij ook een prima uitgangspunt.

Je moet het hondendieet natuurlijk vergelijken met het normale menu.
Dus die percentages waar je nu aan komt lijken me prima. Qua vet kan je ook gewoon wat vetter voeren en het vet van vlees of hart niet afhalen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3210592
Dank je PoP. Dan gaan we hiermee beginnen. En dan maar zien wat het, samen met de benakor voor haar gaat doen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3210874
Aangezien Pluk vers momenteel in alle toonaarden weigert en wel de brokjes van Otje (die krijgt deels vers en een klein deel blaasgruisbrokjes) eet, ga ik morgen maar wat nierdieet meuk halen. Eerst maar zorgen dat ze eet, voordat ik me druk ga maken om wat ze eet.
Door frodo quin
#3210879
Hopelijk heeft het weigeren niets te maken met de nieren. Ik zou eerder voor natvoer gaan als ze dat wil, niernatvoer is wel ongelofelijke rommel, maar er zit ten minste vocht in. Veel succes met de dame.
Door Mowgli
#3210886
En anders de brokjes in water inweken

Gesendet von meinem GT-I9295 mit Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3210892
Normaal krijgen ze bij de kvv ook een plens water, maar zelfs dat raakt ze nu niet aan. De brokjes eet ze gelukkig wel nat. Ik was ook van plan om ook natvoer mee te nemen. Ook om de benakor in te kunnen stoppen, want die krijgen we er nu ook niet in.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door