Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#3209427
Wat was onze max een makkelijke eter!

Nu 2 nieuwe hondjes , een kruising boxer Mastin , teef , met de naam Wiefie, en een shi-tzhu , reu die Badoo heet.
De shi , van 2 jaar , heeft al moeite met een kippenbout , het bot wat daar in zit. Dat krijgt hij niet meer.Hij was er mee bezig , opeens janken en languit gestrekt gaan liggen...naar de dierenarts....
Variatie in bot is erg moeilijk voor hem , hij krijgt nu eendennek en kippennek , en als het te krijgen is een kwarteltje , maar alleen de kippennek gaat er [te] makkelijk in.
Een ei met schaal? bah!!
Orgaan wil hij sowieso niet!!!
kip/konijn/muis/rund/paard/kwartel/lam/geit/ , hij spuugt het uit en laat het liggen.
Dat gebeurt dus ook met onze 6 maand oude kruising boxer , echt geen orgaan!! Niks noppes nada!
Bot gaat redelijk , maar kan haar nog niet alles geven[is even wennen hoor , zulke jonge honden]
Kippenbout gaat kantje boord goed[toch dragend bot...] , gemalen karkas konijn gaat ook goed.strot en zalm wil ook , en heb nu voor het eerst lamsribjes besteld.

Beide zijn ex brokkenvreters , de shi is nu 5 maand bij ons , en de boxer x is 1 maand bij ons.

Wat is mijn vraag nu eigelijk?
Hoe krijg ik ze zover dat ze orgaan gaan eten ?

En , de shi , die kan niet kluiven , kippennekjes slik hij in het geheel door [dit gaat wel goed] , maar eendennekjes moet ik echt in hapklare stukjes hakken , idem met een kwartel , die moet ook in hapklare stukjes gemaakt worden. Zijn gebit is ook niet optimaal , maar ik weet ook niet wat ik van zoon hondje kan verwachten...
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3209437
Hoe is het met pens? Misschien eens een lekkere mix maken met pens en dan ook door elkaar laten ontdooien?

Misshien een kippenvleugeltje, kippenbout bij een chi vind ik nogal 'veel' klinken.. ::) En dan inderdaad maar gewoon in kleine stukjes knippen. Liever dat hij het eet en aan de smaak went, dan leert dat 'weigeren' iets oplevert...

Ik heb het hier ook wel eens hoor, laatst met zwanenvlees.. Eerste dag: Bot en orgaan gegeten, vlees heb ik weggegooid - tweede dag: eerst vlees gegeven, niet eten weer weg - derde dag: ik wilde hetzelfde doen, maar toch nogmaals aangeboden nadat ik het in stukjes had gesneden en toen at hij het wel, en daarna zijn bot en orgaan. Nu eet hij het gewoon zo, omdat hij denk ik aan de smaak moest wennen.
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#3209449
vuile pens in stukjes[weer hapklare stukjes] voor de shi gaat er wel in , maar alleen als hij dat krijgt en niks anders.
De Boxer idem , maar ben bij beide al lang blij dat ze het eten.

De shi is nu 2 jaar , die durf ik echt wel eens 2 a 3 keer hetzelfde voor te schotelen zonder dat ik bang ben dat hij te weinig krijgt als hij er niks van eet.
Maar een 6,5 maand oude hond gewoon een maaltijd laten overslaan is dat zonder probleem te doen?....of doe ik nu te paniekerig?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3209451
Heb je een voedseldroger?
Je zou kunnen proberen om orgaan een uurtje of wat in de droger te leggen. Dan wordt de textuur aan de buitenkant wat anders en lusten ze het vaak wel.
Ook kun je nog proberen om orgaanvlees heel kort aan te bakken. Drupje olijf of kokosolie in de pan en aan beide zijden enkele tellen bakken zodat het net dicht geschroeid is.

Als dit werkt, steeds korter drogen of bakken zodat je weer bij rauw uitkomt.

Een kippenbout vind ik ook nogal groot, zeker voor een beginner. Misschien kun je aan vleugeltjes komen? Deze zijn net wat groter dan nekken.
Door jasmijn
#3209463
Ik doe met organen ze malen en dan mengen met iets dat ze echt super lekker vinden, bij haku is dat groenten maar ik denk voor jou honden zal dat vast iets anders zijn ;)

Eventuweel iets er door mengen wat niet super goed voor ze is en het dan langzaam af bouwen zo dat ze aan de smaak wennen.

Je kan ook een bouillon maken van botten en kruiden, daar mee mengen wil ook nog wel eens werken.

Ik heb hier ook een mieperd dus ik voel je pijn :(
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#3209507
pluk schreef:Heb je een voedseldroger?
Je zou kunnen proberen om orgaan een uurtje of wat in de droger te leggen. Dan wordt de textuur aan de buitenkant wat anders en lusten ze het vaak wel.
Ook kun je nog proberen om orgaanvlees heel kort aan te bakken. Drupje olijf of kokosolie in de pan en aan beide zijden enkele tellen bakken zodat het net dicht geschroeid is.

Als dit werkt, steeds korter drogen of bakken zodat je weer bij rauw uitkomt.

Een kippenbout vind ik ook nogal groot, zeker voor een beginner. Misschien kun je aan vleugeltjes komen? Deze zijn net wat groter dan nekken.
Helaas geen droger , inmiddels wel een hakselding op de kop getikt bij de aldi.
Vleugeltjes gaan inderdaad goed , als ik ze wel inknip , maar ik had een portie hele biologische kippen...heb het dus niet goed ingeschat , een boutje bij een hondje van 7 kilo.
Kokosolie wordt door de 1 wel gegeten , door de ander absoluut niet , maar heel kort bakken is een goeie tip!
Thanks
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#3209509
jasmijn schreef:Ik doe met organen ze malen en dan mengen met iets dat ze echt super lekker vinden, bij haku is dat groenten maar ik denk voor jou honden zal dat vast iets anders zijn ;)

Eventuweel iets er door mengen wat niet super goed voor ze is en het dan langzaam af bouwen zo dat ze aan de smaak wennen.

Je kan ook een bouillon maken van botten en kruiden, daar mee mengen wil ook nog wel eens werken.

Ik heb hier ook een mieperd dus ik voel je pijn :(

Wat voor botten geef jij aan je hondje? een chiwawaatje gezien je foto?

Ik heb een hakselding , eens kijken wat er gebeurd in combi met paard , dat vinden ze beide erg lekker....

''Vroeger'' kon ik gewoon aan komen zetten met een hele aangereden ree , of een mooie verse haas[nachtdiensten komen nog wel eens van pas ;) ]...nu , ook al ontdoe ik ze van de vacht , en maak er kleine stukjes van , niet graan gevoerd vlees , lees wild , gaat er hier ook niet meer in...helaas......zo zonde.....
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#3209830
Oke , hakselding kan geen pens verhakselen lol
Wiefie heeft het wel opgegeten , maar na 15 minuten alles er weer uit gegooid , ook het gewone vlees...dat schiet niet op....
Bado waagde zich er niet aan , rook er aan en liep weg...daar kan ik het bakken nog even bij proberen.

Maar het braken van Wijfie , hoe kan ik dat voorkomen?
Vorige week had ze zich 1 keer vergist , en ook orgaan gegeten , en alles eruit gekotst.
Het is een mengsel van nier/lever.
Hart en pens eet ze dus wel en dat gaat goed , maar ik heb eigenlijk altijd het nrv dieet gevolgd , en dan is pens een volledige maaltijd , en kun je hart zien als spiervlees...
Door petralita
#3209872
Drama, hier ook een mieperd in huis, vooral met orgaan. Al zit er met bv hart wel een verschil in diersoort, groter dieren eet ze wel, klein niet. Nier en lever sowieso niet. Dat is hier ook alles malen en met gemalen pens.

Kip wil ze vaak niet, ik snij dat in hap klare stukjes en leg het vaak even in loeiheet water, zodat de buitenkant een beetje wit wordt. Afkoelen en dan eet ze het wel.

Qua botten is er ook errug weinig keus. Haas en kip wil ze de rest niet. Soms moet ik kip ook vooraf kraken anders eet ze het ook niet.

Gelukkig hier nog wel veel vraat in huis. Dus ik kan veel uitproberen en als madam het niet lust dan hoef ik het niet weg te gooien. Wild is ze juist weer gek op. Ik kan er geen pijl op trekken.

Door haar gemiep doe ik toch regelmatig kvv want ik krijg er anders onvoldoende variatie in.
#3209874
Het kan lang duren hoor, de overstap. Mijn husky heeft er acht maanden over gedaan. In de tussentijd heb ik zijn barf gemalen (we woonden destijds in Spanje en daar was geen kvv te verkrijgen) en opgelukt met alle mogelijke lekkernijen: (ongezouten) tonijn uit blik, andere vis, groenten, de boel even met heet water overgieten, beetje kattenvoer (blik) erdoor. Zo kreeg hij in ieder geval wat te eten binnen. De uiteindelijke omslag, en dan ook van de ene op de andere dag, kwam toen ik een eendennek in de droger deed en die een uurtje of 2 liet drogen. Daardoor was het kleffe eraf, en dat was blijkbaar wat hem zo tegenstond al die tijd. Orgaan is natuurlijk ook megaglibberig, dus drogen zal daar zeker bij helpen. Plus dat het een beetje warm wordt en dus sterker ruikt. Vanaf die dag heeft hij rauw gebarft als de wolf die er qua uiterlijk nog ergens in moet zitten. :biggrin2: Ik hoefde na de tweede dag ook niets meer te drogen, hij at het in één keer op.

Dus ik zou als ik jou was investeren in een goedkoper drogertje, om het te proberen, of misschien woont er een andere barfer in de buurt die even wat voor je op de droger wil leggen?

Succes!
Door jasmijn
#3210278
Maxioscar schreef:Wat voor botten geef jij aan je hondje? een chiwawaatje gezien je foto?

Ik heb een hakselding , eens kijken wat er gebeurd in combi met paard , dat vinden ze beide erg lekker....

''Vroeger'' kon ik gewoon aan komen zetten met een hele aangereden ree , of een mooie verse haas[nachtdiensten komen nog wel eens van pas ;) ]...nu , ook al ontdoe ik ze van de vacht , en maak er kleine stukjes van , niet graan gevoerd vlees , lees wild , gaat er hier ook niet meer in...helaas......zo zonde.....
Hij is inderdaad een chihuahua en dit is heb bot wat ik hem voer:
Kippen karkas
Eend wild en tam
Konijn
Parelhoen
Baby geit
En kwartel ( kwartel vind hij vies dus dat ben ik hem aan het leren eten)

Niet heel veel afwisseling maar dit is wat hij tot nu toe eet, eens in de zo veel tijd probeer ik hem te laten wennen aan iets nieuws zo al nu de kwartel.
Dat krijgt hij dan 1 keer per maand, bij hem is het ook zo dat hoe tammer het dier hoe lekkerder hij het vind.
Door jasmijn
#3210899
Van de baby geit krijgt hij de ribben, rug en nek, de poten zijn echt te hard dus daar trek ik bolion van.

Hij krijgt het altijd wel goed weg, heel soms heeft hij een stukje dat hij moeilijk in zijn bek krijgt of hij heeft geen zin meer om moeiten te doen. hij is een beetje lui maar een soms staat hij er echt een half uur op te werken en dan vind ik ook wel een beetje dat hij dan ook zat mag zijn ;). Bij dingen die hij niet zo heel erg lekker vind geeft hij het eerder op maar geit vind hij echt heel erg lekker :)
Dan knip ik het altijd in stukken die hij in een keer in zijn mond kan nemen en dan heeft hij er geen moeiten meer mee. hij is een helen rustige eter en kauwt bot werk heel goed, spiervlees meestal ook maar dat wil hij heel soms nog wel eens wat groter door slikken ::) :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#3211210
Knap dat jou chi de rug weg kan krijgen!! Sterk bekkie :biggrin2:

stukje lever/nier met 2 rodi plak hart en pens is er in gegaan , en erin gebleven.
Wat wordt dat een vieze plakkerige bende in die molen , jak!

Ik heb de shi nog eendevleugeltips gegeven , maar die laat hij ook liggen , de boxer x vreet ze wel helemaal op.
We gaan vrolijk verder ''vogelen'' ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door