Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door faya
#3210134
tegenwoordig geef ik vaker KVV wissel dit af met bot en spiervlees, soms wat orgaan en uiteraard met wat groente, eitje, yoghurt e.d. Komende week wordt ze gedekt en ik wil weer wat meer BARF geven tijdens dracht. Heb een aantal probleempjes qua eetgedrag: vis wil ze liever niet, enige wat ze dan wel eet is een mix van kip/makreel, gemalen zalm soms en mix van kalkoen/zalm, dame blieft ook niet veel wildsoorten ( geen fazant, parelhoen, haas, konijn, soms wil ze dit wel eten in een mix )Teefje weegt 22 kilo, is zeer actief, hou nu gemiddelde op 2,5% ( meestal krijgt ze meer per dag nu ik KVV en BARF door elkaar geef ) dit is dan 3850 per week, wv 50% bot, 20% spiervlees, 10% groente en diverse en 10% pens, 10% overig orgaan


dag 1: kalkoennek 180 gr en lamspens 385 gram
dag 2: eendkk 250 gr, rundvlees 220, paardlever 80 gr
dag 3: gemalen zalmmix Dogmeat 400 gr, 150 gr groentemix/ei
dag 4: kipkarbonade 280, paardvlees 100, lamshart 170
dag 5: rundknars 250, geitensnippers 100, kalfsnier 200
dag 6: kwartelkarkas ( geen idee hoe zwaar ) kipvlees 100 gr ( ga kwartel weer eens proberen )
dag 7: eendnek 120, rundmix wv 80% spiervl en 20% bot= 160/40 gram, 230 groente/ei

dag 8: kalkoennek 220, paardvlees 200, eendhart 130
dag 9: geitrib 250, rundvlees 230, paardlever 70
dag 10: kalkoen/zalmmix dogmeat is 60% kalkoen, 40% zalm = 44 kalkoenbot, vis 150gr en kalkoenvlees 176 en ook groentemix/ei 180gr.
dag 11: kipkarkas 165, lamspens 385
dag 12: eendrugstuk 365, kalfsnier 185
dag 13: kwartelkarkas ( geen idee hoe zwaar ) geitensnippers 200
dag 14: kipkarbonade 350, 200 groente/ei mix met yoghurt

om iets meer variatie erin te brengen kan ik weer eens hertenvlees proberen maar ook niet echt succes, wat ze ook graag eet, maar is weer mix van natuur en dier kalkoen, parelhoen, paard of mix met wild van Lotgering ( niet de wild variant zelf, in die met wild zit maar 20% wild rest rund en lam )

heb in ieder geval genoeg diersoorten, wat gemalen vis, maar niet te veel. Wat vinden jullie hiervan?
Door Lizzy
#3210181
Ohwwww, ik kan dat niet he, BARF menu's berekenen als iemand ook KVV geeft :-[

Want voorbeeldje: zit er in de KVV mixen helemaal geen orgaan dus ook geen lever? Qua lever moet je namelijk de eerste weken voorzichtig zijn!! Ga je tegen het eind van de dracht ook koolhydraten voeren? In welke vorm?

Welke percentages kom je nu zelf op uit?
Door faya
#3210404
Hi lizzy, volgens mij kom ik aardig uit met % ( heb het er bij gezet, zijn maar 2 mixen in 2 weken en gewoon omdat tenzij je zalmmix ook als mix ziet, maar is 100% zalm - dit ook zorgt voor meer variatie: rundmix verhouding 80% vlees en 20% bot geen orgaan volgens hun, bij kalkoen/zalm: 60% kalkoen, 40% zalm = 44 kalkoenbot, vis 150gr en kalkoenvlees 176 - ik kom volgens mij dan uit op 50% bot, 20% spiervlees, 10% groente en diverse en 10% pens, 10% overig orgaan - lever voer ik maar 1x per week 70/80 gram dus is toch maar 2% of moet ik lever helemaal schrappen die eerst 2 weken? Deze lijst voor week I en II daarna pas ik het aan, zeker koolhydraten laatste weken: pompoen, bataat, havervlokken, geitenmelk ( eigenlijk geen idee of dit laatste koolhydraten zijn ;) )
#3210965
Er staat mij iets bij dat paardenlever niet gezond zou zijn. Iets met dat een paard geen galblaas zou hebben... of dat werkelijk af te raden is daardoor, weet ik niet zeker, maar ik zou bij een drachtige hond voor de zekerheid voor iets anders gaan.

Je zegt niet te weten hoeveel een kwartelkarkas weegt, maar hoeveel zou je ervan moeten voeren om aan je percentages te komen? Dat telt en die karkasjes zijn erg klein doorgaans, dus kan je gemakkelijk een bepaald gewicht van samenstellen.
Als je wat meer vis zou willen voeren kan je ook een goede visolie overwegen. En in makreel zou meer omega 3 zitten dan in zalm, moest je dat interessant vinden. ;)
#3210980
faya schreef:(...) lever voer ik maar 1x per week 70/80 gram dus is toch maar 2% of moet ik lever helemaal schrappen die eerst 2 weken? (...)
Ik heb altijd begrepen dat je gedurende de eerste weken maat moet houden met lever en daarmee bedoeld wordt dat je niet meer dan de het gebruikelijke percentage mag geven dan. Dus niet zo zeer dat je minder geven moet, maar goed op moet letten dat je het reguliere, aanbevolen percentage niet overstijgt. Dus liever naar beneden afronden dan naar boven.
Ik vind 2% overigens een beetje weinig als reguliere portie, al zag ik dat voerwijzer.com als voorbeeld 2,5% lever geeft. Op dit forum heb ik eigenlijk altijd geleerd dat je 10% van het menu laat bestaan uit de combi hart, lever en nier wat je in gelijke delen mag geven. Dus 3% zou ik zeker doen. Het lever(t) o.a. relatief veel chroom, ijzer, koper, zink, vitamine A, vitamine B12 en vitamine D!
Door faya
#3211014
paardenlever niet gezond? Lamslever dan beter? Waarom? Tijdens week 1 en 2 van de dracht zou je minder moeten geven volgens mij iets met een teveel aan vitamine A wat dan niet goed is toch Lizzy? Mogen ze dan ook geen wortels ( zit toch ook vitamine A in en is een groente die ze bij mij regelmatig krijgen, lusten ze tenminste graag )
#3211312
Er zouden meer afvalstoffen in terechtkomen omdat een paard geen galblaas heeft. En tenzij je dus weet dat het vb een natuurgrazer is geweest, zou ik als je kan iets anders nemen. Lam is prima.

In wortels zit bèta-caroteen, dat kan omgezet worden in vit A. Vit A kan je overdoseren, maar bèta-caroteen volgens mij niet.
#3211447
faya schreef:(...) Tijdens week 1 en 2 van de dracht zou je minder moeten geven volgens mij iets met een teveel aan vitamine A wat dan niet goed is toch Lizzy? (...)
Ik ben dan weliswaar Lizzy niet, weet er ook bij lange na niet zo veel vanaf, maar bij mijn weten is een te veel gedurende de eerste 6 weken kwalijk. Echter, is de normaal aanbevolen hoeveelheid - tot 3% - ook gedurende die weken niet te veel, gaat het er alleen om dat je maat houdt.
Ik vermoed eigenlijk dat dit advies m.n. te maken heeft met de vraag of er extra's gevoerd moeten worden tijdens de dracht. We willen immers graag iets 'doen' na de dekking, om de teef/dracht/slagingskans te ondersteunen. En in die zin is een waarschuwing op z'n plaats dat in déze periode van de dracht extra vit. A kwaad kan. Dus gedurende die weken geen bijv. levertraanolie supplementeren, geen hoger percentage lever geven of enorme hoeveelheden wortel.

Misschien een rustige gedachte: Voer je een hond een kant-en-klare voeding (brok, blik of kvv) dan geef je ook geen 'zwangerschaps variant' (en dat mag een wonder heten, gezien alle varianten die bedacht worden :biggrin2: ). Voor zover tijdens de dracht andere kant-en-klare voeding gegeven wordt, betreft dit voor wat de 1e helft van de dracht betreft een voeding met extra B11 (ter preventie van pups met open gehemelte) en vanaf de 2e helft van de dracht een geconcentreerde (puppy)voeding, nooit een voeding met minder vitamine A. Waarmee ik niet wil zeggen dat kant-en-klaar de beste norm is, maar dat de reguliere verhoudingen v/d voeding niet leidt tot problemen.
#3211465
mizzsylver schreef:Zelfs dat bestaat al: https://www.royalcanin.nl/assets/files/ ... LD-PRO.pdf
;D Maar dat is dus idd die voeding met extra B11 (foliumzuur) wat de kans op pups met open gehemelte verkleind (wanneer daarop verhoogd risico is natuurlijk, anders valt er niets te verkleinen..).
Overigens, als je de analyse hiervan vergelijkt met die van een reguliere versie van hetzelfde merk, zelfde formaat hond, zelfde gewicht, zelfde aktiviteit, zelfde portie, dan is de hoeveelheid vit. A in de voeding die zij voor dekking en 1e helft dracht aanbevelen zelfs hóger dan in hun reguliere. Daarmee probeer ik niet te zeggen dat je méér geven moet natuurlijk! Slechts ter relativering van wat 'te veel' geven betekent.
Door faya
#3211960
Inmiddels is ons teefje in Duitsland gedekt op 14 april voor de eerste keer en de dag erna in de herhaling. Nu geen KVV meer - of althans zo min mogelijk ( ze zal toch nog een aantal enkelvoudige mixen krijgen omdat ik haar toch wat vis wil geven en ze dit het beste eet gemalen en dan met groente/eimix erdoor )

Was toch allemaal weer erg spannend - ook nog maar 2x eerder meegemaakt met haar moeder, die heeft in 2012 en 2014 nestjes gehad. Dochterlief leek mij toch wat lastiger want is erg op mij gericht en heeft eigenlijk niets met andere honden: wil alleen samen met mij leuke dingen doen, apporteren! Honden die ze kent, vind ze prima, maar een toch vreemde reu..... We hadden de reu dan vorig jaar in mei en later in augustus wel gezien en meegemaakt, maar ja, dat kan je geen vertrouwde relatie noemen ;) Spannend met het progesteron prikken, info inwinnen over hoe en wat als dekking niet spontaan mocht lukken, wat dan: dekmeester, KI..... Enfin het is allemaal vlot verlopen, aan de dekkingen kan het niet liggen. De eerste dag - donderdag om 1500 waren we bij de reu - verliep het redelijk vlot na zo'n 20 minuten spelen en heel erg zijn best doen van de kant van de reu zaten ze vast. Helaas wilde onze dame direct weglopen en dat kon dus niet, gelukkig stonden we niet te ver weg en konden we het stel daarna rustig op de plaats houden. Omdat progesteronwaarde van de dinsdag - toen 4.28 en 13e dag loopsheid - ineens erg omhoog geschoten was toen we op donderdagochtend weer gingen prikken ( 14.4 ) , wilde ik niet wachten tot de vrijdagmiddag ( 24 uur ertussen ) en hadden we in de ochtend onze 2e date. Wederom gelukt, langer gekoppeld gezeten en deze keer zonder teefje dat er vandoor probeerde te gaan. Het kostte de reu wat meer moeite om onze dame te "verleiden", maar binnen het uur stonden we weer buiten. Nu afwachten, duimen en hopen, spannende tijden breken aan.
Door faya
#3213079
ja, zeker spannend, wel weer meer gaan opletten wat te geven qua voer, nu niet of nauwelijks KVV en weer meer BARF dingen, helaas moet ik voor vis terugvallen op gemalen dingen ( varianten vaak met kip of kalkoen die dan wel gegeten worden ) wild is ook niet haar ding, helaas en dat terwijl ze als jonge pup met gewoon konijnkarkas en zalmstaart at en nu dus echt niet meer, no way!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door