Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3209870
Voorlopig hebben beide heren al 3 dagen een slechte eetlust, pff. Ze lijken absoluut niet ziek. Ontlasting is ook prima :-\ Misschien haarballen, vooral Tygo heeft daar vaak last van. Ik heb nu Kat-a-lax van de dierenarts, dat helpt meestal goed, maar er zit paraffine in. Kent iemand een verantwoord alternatief tegen haarballen?
Roep maar. Ikzelf heb geen idee. Mijn korthaartjes hebben zelden een haarbal.
Door frodo quin
#3209992
Mijn korthaartjes hebben hier nauwelijks problemen mee, mijn langhaar wel en die geeft helemaal niet snel genoeg over, dus die haarballen zorgen wel is voor problemen. Ik kamen pluk regelmatig tijdens de rui, maar dat lost het niet helemaal op. Hij heeft ook tarwegrasplantjes staan en dat zou naar het schijnt ook helpen om de haarballen te kunnen overgeven.
Gebruikersavatar
Door Dasha
#3210003
frodo quin schreef:Mijn korthaartjes hebben hier nauwelijks problemen mee, mijn langhaar wel en die geeft helemaal niet snel genoeg over, dus die haarballen zorgen wel is voor problemen. Ik kamen pluk regelmatig tijdens de rui, maar dat lost het niet helemaal op. Hij heeft ook tarwegrasplantjes staan en dat zou naar het schijnt ook helpen om de haarballen te kunnen overgeven.
Kammen en grasplantjes helpt helaas niet voldoende :( Een maand geleden was Tygo in de rui, en toen stopte hij op een gegeven moment met eten. Na een klodder anti-haarbalpasta (Kat-a-lax) kwam er een grote ketting van haarballen uit, via de ontlasting. Een week later zelfde verhaal. Nu eet hij weer slecht, dus ik wil voortaan preventief iets gaan geven. De paraffine in de Kat-a-lax staat me een beetje tegen, maar als het niet anders kan, dan moet dat maar.
Door frodo quin
#3210006
Met meneer pluis (Joran) dus ook van die toestanden. Hij blijft wel eten, maar op een bepaald moment sluit een sterk samengeperste worst zijn maag af en na een paar maaltijden begint hij dan hevig over te geven, uiteindelijk komt de worst er dan ook mee uit. Ook een keer een worst haar uit zijn anus moeten trekken die bleef vaststeken en dat was duidelijk flink pijnlijk. Ik maak mij dan vooral zorgen omdat de haarworsten zo hard samengeperst zijn dat ze kei hard zijn. Tips voor een gezonde manier om haarballen tegen te gaan zijn ook voor mij welkom.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3210060
dinky89 schreef:Ik weet niet of hier op medpets een verantwoord alternatief staat? http://www.medpets.nl/maag+darmen+diarree+kat/1624/
Weet ook niet of alle maltpasta's bijvoorbeeld paraffine bevatten? Die hebben een ondersteunende werking en zijn gewoon in de dierenwinkel verkrijgbaar.
Je moet opletten want er zit ook vaak suiker in, en dat is toch echt te vermijden.
Lactose ben ik ook niet zot van en dat zit ook in heel wat laxeerpastas.
Goed de ondervacht weghalen bij het begin van de rui lijkt me al een grote hulp. En ook verder regelmatig borstelen. Zeker als het dagenlang warm is.
Door hamada
#3210199
Misschien helpt het als je de langhaar 2x per jaar plukt/laat plukken. Dan haal je de losse ondervacht weg, het scheelt in het verharen en daardoor ook in evt. allergische reacties.
Ik heb destijds een kattentrim workshop gevolgd bij een trimsalon in Almere, maar er zijn diverse salons die nu het kattentrimmen aanbieden. Onvoorstelbaar hoe veel haar er af komt en hoe vrolijk de poekels er dan bij zitten. Helpt ook goed tegen klitten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3210252
Ik zou ook voor de optie kattentrimmer gaan. Mijn Ot eet ook slechter bij een haarbal, maar ze krijgt ze zelf wel altijd eruit. Heel soms met hulp van een beetje haarbalpasta (hier wordt alleen gimpet gegeten) of een beetje kattengras.
Laatst gewijzigd door koekje op wo 13 apr 2016, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd. Reden: Fout door auto-correct
Gebruikersavatar
Door Dasha
#3211294
koekje schreef:Ik zou ook voor de optie kattentrimmer gaan. Mijn Ot eet ook slechter bij een haarbal, maar ze krijgt ze zelf wel altijd eruit. Heel soms met hulp van een beetje haarbalpasta (hier wordt alleen hompelt gegeten) of een beetje kattengras.
Daar zat ik ook aan te denken, voor de toekomst. Tygo is een Maine Coon van 1 jaar, en zijn vacht is nog niet volgroeid, maar voor de toekomst is een trimmer zeker een optie. De haarballen kwamen dit keer deels door de rui, en deels doordat ze de laatste tijd veel stoeiden. Plukken haar overal en waarschijnlijk belandde een deel ook in de maag. Mijn andere kater, Olaf, begint last te krijgen van de hormoontjes en wilde even laten zien dat hij vanaf nu de baas wil zijn ::) De rust is nu gelukkig weer terug.

Ik ga even kijken naar dat merk dat je noemt, want Tygo wil Kat-a-lax en Lax-a-past niet eten, alleen als ik het op zijn pootje smeer.
Door Martine-Tom
#3212071
Ik kwam tegen dat je de furminator gebruikt?
Dat ding wegmikken en gewoon een grove kam en slicker gebruiken, zeker een langhaarvacht sloop je op die manier (met de furminator) ik zou zeker een (kat en vachtvriendelijke) trimster adviseren. Zodra ze beginnen over alle onderwiol weghalen of preventief scheren...een ander bellen ;)
Gebruikersavatar
Door Dasha
#3212074
Martine-Tom schreef:Ik kwam tegen dat je de furminator gebruikt?
Dat ding wegmikken en gewoon een grove kam en slicker gebruiken, zeker een langhaarvacht sloop je op die manier (met de furminator) ik zou zeker een (kat en vachtvriendelijke) trimster adviseren. Zodra ze beginnen over alle onderwiol weghalen of preventief scheren...een ander bellen ;)
Dat was iemand anders :) Ik gebruik een slicker borstel en een kam met roterende tandjes, die redelijk ver uit elkaar staan. Bedoel je dat met grof? Ik heb idd ook begrepen dat een furminator funest is.
Door Martine-Tom
#3212078
Dasha schreef:Dat was iemand anders :) Ik gebruik een slicker borstel en een kam met roterende tandjes, die redelijk ver uit elkaar staan. Bedoel je dat met grof? Ik heb idd ook begrepen dat een furminator funest is.
Gelukkig haha die furminators zijn echt vachtslopers....

Je hoor die zijn prima, met de slicker korte bewegingen maken (het likken van de kat nadoen zeg maar) en met de kam, met het uiteinde, zeg met 4 pinnetjes ofzo eventuele klitjes uitkammen, de broek gaat het best met de slicker, mocht er veel onderwol los zitten kan je met maizena of rijstzetmeel de vacht wat stugger maken en goed uitkammen.
Een wasbeurt helpt ook heel goed tegen uitvallen van haar. En coons vinden dat doorgaans niet eens zo erg (shampoo zonder parfum gebruiken).
Gebruikersavatar
Door Dasha
#3212123
Martine-Tom schreef:Gelukkig haha die furminators zijn echt vachtslopers....

Je hoor die zijn prima, met de slicker korte bewegingen maken (het likken van de kat nadoen zeg maar) en met de kam, met het uiteinde, zeg met 4 pinnetjes ofzo eventuele klitjes uitkammen, de broek gaat het best met de slicker, mocht er veel onderwol los zitten kan je met maizena of rijstzetmeel de vacht wat stugger maken en goed uitkammen.
Een wasbeurt helpt ook heel goed tegen uitvallen van haar. En coons vinden dat doorgaans niet eens zo erg (shampoo zonder parfum gebruiken).
Dankjewel voor de tips! :)
Ik vind de slicker borstel inderdaad ideaal voor de broek. Sinds ik het gebruik, heeft Tygo geen klitten meer in zijn broek, echt een super borstel! De rest van de vacht doe ik inderdaad met korte bewegingen. Had die tip al eens ergens gelezen, en hij vindt het heel fijn om zo geborsteld te worden. Wassen is een goed idee, zal ik binnenkort even doen!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door