Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door petralita
#3210000
Het gaat lekker hier, nu een hond die mank loopt, ik vermoedt verstapt in het bos.
Als ze heeft gelegen loopt ze op 3poten, 1 achterpoot belast ze niet, daarna stapt ze erop zonder echt te belasten en na enige tijd loopt ze normaal. Heeft ze weer gelegen, dan begint het opnieuw.

Ik heb (met enige creativiteit) gevoeld, en voel niks geks, met aanraken geeft ze geen pijn aan. Het is niet gezwollen, je ziet op het oog geen verschil. Ik heb niet goed alles kunnen bewegen, want dat wordt grijpen.

Ik heb traumeel gehaald, tabletten, was het enige wat ik kon vinden hier. Hoeveel moet ik haar geven? Ze weegt 24-25kg.
Ik las in een ander topic MSM, maar wat doet dat eigenlijk?

Zijn er nog andere dingen die helpen? Smeren is geen optie, dat accepteerd ze niet.
Door Lizzy
#3210027
petralita schreef:Het gaat lekker hier, nu een hond die mank loopt, ik vermoedt verstapt in het bos.
Als ze heeft gelegen loopt ze op 3poten, 1 achterpoot belast ze niet, daarna stapt ze erop zonder echt te belasten en na enige tijd loopt ze normaal. Heeft ze weer gelegen, dan begint het opnieuw.

Ik heb (met enige creativiteit) gevoeld, en voel niks geks, met aanraken geeft ze geen pijn aan. Het is niet gezwollen, je ziet op het oog geen verschil. Ik heb niet goed alles kunnen bewegen, want dat wordt grijpen.

Ik heb traumeel gehaald, tabletten, was het enige wat ik kon vinden hier. Hoeveel moet ik haar geven? Ze weegt 24-25kg.
Ik las in een ander topic MSM, maar wat doet dat eigenlijk?

Zijn er nog andere dingen die helpen? Smeren is geen optie, dat accepteerd ze niet.
MSM is voor pezen. Het is bij jou hond niet gezegd wat er aan de hand is dus dat zou te voorbarig zijn om te geven (msm werkt pijnstillend http://www.orthokennis.nl/artikelen/msm ... ijnstiller)

Traumeel: daarvan kun je de helft geven van de volwassen mensendosering.

En als het met een paar dagen niet beter is: dan is een bezoekje aan de dierenarts wel de moeite waard. Ik denk bijv. dat jij geen schuifladetest kunt en moet uitvoeren. En dat kan je DA wel.
Door Parelridder
#3210032
Als ze de poot vandaag nog steeds zo ontziet, zou ik gedurende ca. 3 dgn. een NSAID geven. Een ontstekingsremmers bevorderd vaak het herstel én je voorkomt dat ze middels het ontzien van de pijnlijke poot elders pijn krijgt.
Zo lang ze zó veel pijn heeft, zou ik haar slechts kort (5 minuten per wandeling) uit laten. En zo lang ze niet hersteld is, alleen aangelijnd (rechtlijnig en gecontroleerd).
Voor iedere blessure geldt aanvankelijk toch dat je vooral rust moet nemen. Als je pijnstilling geven gaat en ze daarop weer beter gaat belasten, desondanks de eerste dagen die rust opleggen, tbv het herstel.

Je kunt al vast bekijken of je dingen ziet als hoe ze de poot belast tijdens een bocht linksom maakt en een bocht rechtsom. Of ze als je haar netjes laat zitten beiden achterpoten recht onder zich plaatst. Als je haar recht op haar buik laat liggen, ze haar beide achterpoten op dezelfde wijze recht onder zich plaatst. Als je haar op haar zij laat liggen, kun je de pijnlijke achterpoot dan even ver buigen, naar voren - en naar achteren strekken als de niet-pijnlijke? (natuurlijk steeds de poot waarvan je de beweging wilt vast stellen boven).
Houdt ze de knie stijf? Mag je de voetjes onderzoeken? En de hak?

Als het al wat beter lijkt te gaan zou ik even aan kijken hoe het met rust en ontstekingsremmer gaat. Maar bij twijfel of als het na enkele dagen niet aanzienlijk beter gaat, zou ik zeker naar de dierenarts gaan.

Ow en wat de schuiflade test betreft: bij mijn hond is die door 2 fysio's en 2 artsen zónder roesje uitgevoerd. Het is goed te weten dat je zónder roesje slechts kunt vaststellen of een band echt is dóór gescheurd. Dwz, de speling tgv de scheuring moet dan al zodanig zijn dat deze ondanks spierspanning waarneembaar is. Het vaststellen van een (kleinere) inscheuring kun je daarom zonder roesje niet vast stellen.

Beterschap!
Door petralita
#3210230
Dank voor de info en de tips!

Gelukkig vandaag beter, ze komt weer op 4poten de mand uit. Nog steeds niet helemaal goed, maar gelukkig niet meer op 3 poten.
Ik geef nu elke ochtend en avond 1 tablet traumeel. Ik zal dat voorlopig even blijven doen.

Voorlopig even niet achter de bal aan, niet fietsen en niet dwars door de bossen struinen.
De wandelingen zijn nu gereduceerd tot 20 min. Zal toch echt wel wat moeten laten bewegen ivm diabetes.
En de deuren staan open naar buiten, ze gaat nu af en toe even buiten kijken.

@parelridder. Roeska valt niet normaal te onderzoeken, ze grijpt en ook met muilkorf is het oppassen geblazen. Ik heb haar poot op kunnen tillen en gevloed en wat druk uitgeoefend bij de knieen, enkel en tenen. Maar dat was alles wat ik kon doen. Bij de DA valt ze alleen masr uit en probeert zich los te wringen. Een dergelijk onderzoek zal dan met roesje moeten gebeuren. :-\
Ik hoop heel erg dat het zich zelf oplost...
Door Parelridder
#3210262
Dat het al zo snel weer duidelijk beter gaat, klinkt goed!! Rustig aan te kijken, want ze reageert goed op wat je doet/laat. Hopelijk gaat het zo vanzelf en gauw weer helemaal goed! :duimen:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door