Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door PLientje
#3209660
Ik wil al een tijdje starten met hardlopen samen met Brisa. Nu het langer licht blijft kan ik dit ook gemakkelijker uit gaan voeren. Ik heb echter nog wel wat vragen.

Hebben jullie tips om te beginnen? Zijn er speciale schema's voor hardlopen met je hond? Wat voor heupgordel is een aanrader? Verder ben ik benieuwd naar jullie ervaringen :)
Door Danny
#3209668
Weet niet of je hond al gewend is om naast de fiets te lopen?
Qua opbouw zou je een fiets schema aan kunnen houden denk ik.

Mijn man loopt regelmatig hard en dan neemt hij Fendi af en toen mee. Zij is wel gewent om naast de fiets te lopen.
Qua lopen en conditie is het voor haar makkelijk te doen. Het is vooral opletten voor haar voetzooltjes. Ze lopen over de weg/fietspaden enz.
Na een rondje van een km of 13 komt mijn man moe thuis, en Fendi vraagt zich af wat ze verder nog gaan doen ;D

Hij heeft gewoon haal lijn in zijn hand. Fendi loopt heel braaf mee zonder te trekken of te snuffelen.
Door Cathelijn
#3209726
Ik heb totaal geen tips :biggrin2: Als ik eens een klein stukje loop ben ik al blij als ik de 10 meter haal voordat Ilan weer iets heel belangrijks ruikt :biggrin2:
Door petralita
#3209805
Wat wil je zelf?

Hond die je vooruit trekt?
Als je facebook zit, er zijn groepen voor canicross.
Er zitten ook diverse mensen in kleindere groepjes die in elkaars buurt wonen waar je mee kan trainen en je van tips of andere hulp kunnen voorzien.

Hond die naast je loopt?
Dan eerst met rustig lopen hond leren niet te trekken en daarna tempo op gaan voeren.

Wat doe je nu met de hond?
Of wel moet jij conditie opbouwen of jullie samen? Fietsen is een goed idee, echter houd wel rekening dat je meestal sneller fietst dan rent.
Ik zou er errst voor zorgen dat je zelf een beetje wat kan. Ik denk dat een hond er ook tureluurs van word als je een stukje rent weer loopt rent etc. Misschien is dan wel een idee de hond los te laten lopen.

Materiaal, tuig voor de hond, ikzou eerst een simpel tuig doen tot je weet of het je bevalt.
Je kan eerst ook een normale leren kleding ruem gebruiken om te zien of een gordel zou bevallen.
Vroegah toen ik zelf liep vond ik ern gordel prettig, je hebt je handen vrij.
Nadeel van een simpel gordel is dat als de hond trekt ze te hoog om je middel zitten, als de hond niet trekt vind ik het geen probleem.
Die andere gordels met bandjes zitten dan beter, alleen dat is eerst wel even wennen.
Door Shanti en co
#3209806
Met Boeke en Shanti (een per keer) doe ik aan canicrossen, op het moment even niet want mijn enkel is verstuikt. Zij hebben een trektuig om en die zit met een elastische lijn vast aan mij heupgordel. Alle spullen zijn van zero dc en ik ben er heel tevreden over. :)

Het canicrossen hebben we niet echt speciaal opgebouwd. Wel liepen ze allebei al regelmatig mee naast de fiets. Bij Boeke waren we daar 2 maanden eerder ofzo mee begonnen met 1 of 2 keer per week en bij Shanti hebben we haar conditie echt bewust getraind vanwege de fysiotherapie.
Ik loop een keer per week met een groep en de afstanden wisselen tussen de 5-8km met pauzes. De eerste 2 keer gaf Boeke aan moe te zijn na 4km ofzo maar sindsdien ben ik altijd de reden dat we stoppen. :P
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3209971
IK doe aan hardlopen en Jacy mag mee. Dat betekent dat ik echt lekker alleen met mezelf bezig ben, heerlijk!! :D :D
We gaan meestal 'sochtends naar het bos, waar we niemand tegen komen, hooguit de bejaardenclub en dan gaat Jacy even onder commando liggen. Hij luistert er goed genoeg voor zolang we geen andere honden tegenkomen :)
Door Siberienne
#3210052
Ik hoop binnenkort weer te gaan cancrossen met een van de heren. Ik heb een heupgordel van Non-stop dogwear.

Heb trouwens nog een heupgordel van manmat liggen. Jarenlang met volle tevreden gebruikt maar de nieuwe is net wat luxerder en minimaler (minder zweterig, makkelijke te combineren met rugzak op trektocht, vandaar.) Mocht je belangstelling hebben, stuur me PB'tje.
Het is deze: Afbeelding

Sowieso vind ik de manmat spullen fijn: goede stevige bungee lijnen die lang mee gaan en waar niet snel de rek uit gaat. Prijs vind ik ook meevallen. Ik gebruik ook hun tuigen voor canicross: http://www.cooldogs.nl/logivert/nl/p/wa ... g/10000012 heb ik, als ik een nieuwe nodig zou hebben, zou ik voor deze gaan denk ik http://www.cooldogs.nl/logivert/nl/p/so ... s/10000013

Ik zie nogal eens mensen canicrossen met een X-back tuig (zo'n lang tuig dat tot achteraan de hond loopt). Persoonlijk vind ik dat niet zo: je ziet nogal eens dat honden geknepen gaan lopen en doordat de lijn omhoog loopt naar een heupgordel, heb je kans dat het tuig bij de keel omhoog kruipt en daar op de luchtpijp drukt. Honden gaan dan krom lopen om dat tegen te gaan.
Door PLientje
#3210105
Bedankt voor alle info, het andere topic heb ik ook even doorgenomen!

De conditie van mijn hond is prima, ze heeft tot voor kort altijd behendigheid gedaan en kan ook langs de fiets mee lopen. Het zal meer aan mij liggen dat we pauzeren dan aan haar :biggrin2: . Ik trek wel meer richting het Canicrossen toe omdat mijn hond graag voorop loopt, naast de fiets wil ze dat ook het liefst. Maar dat gaat natuurlijk niet. Daarom denk ik dat zij canicrossen leuker vindt, ik wil gewoon graag met haar lopen. Lekker samen bezig zijn.

Mijn hond draagt altijd al een tuig, dat wil ik in eerste instantie gewoon gebruiken. Ik zelf heb graag mijn handen vrij dus ben aan het denken over een gordel. Daar heb je veel keus in zeg! Gezien mijn lichaamsbouw gaat mijn voorkeur naar zo'n broekje. Die manmat lijkt me idd wel wat had. Zelf had ik deze gevonden. http://www.mushingsupplies.eu/Kiwaq-Profi-Broekgordel

Is zo'n flexibele lijn echt veel fijner dan een "gewone"?
Door Shanti en co
#3210118
Ja want als ze trekken dan komen de schokken niet zo hard aan, dat is fijner voor jouw rug maar ook voor die van de hond. Er zit wat rek in en daardoor is de klap niet zo hard.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door