Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3208894
Hi!

Ik ben nieuw hier, dus ik zal me eerst even kort voorstellen :) Ik ben Dasha en ik heb 2 geweldige huistijgers, Tygo (16 maanden) en Olaf (8 maanden).
Tygo weigert iets anders dan brokken te eten, en schiet bij elke verandering ontzettend in de stress, dus ik ben allang blij dat hij inmiddels af en toe een stukje spiervlees eet. Olaf is gek op vers vlees, en dat is maar goed ook, want hij kan niet tegen brokken en blikvoer. Na maandenlang last te hebben gehad van bacteriële overgroei, heel veel diarree, talloze AB kuren, wekelijks abonnement op de dierenarts, endoscopie, etc. kwamen de artsen tot de conclusie dat ze het niet meer wisten. Ipv hypoallergene brokken besloot ik hem op vers te zetten. Hij is hij na 2 dagen op kvv helemaal beter geworden : :biggrin2: Inmiddels zijn we 2 maanden verder en hij eet nu voornamelijk zelf samengestelde maaltijden. Alle KVV was voor hem na 1 of 2 keer eten jakkie bah, en barf vindt hij gelukkig geweldig. Nog beter! :P

Hij eet ongeveer 250 gram per dag. Dit verdeel ik in:

40% vleesbot (parelhoenkarkas, kwartelkarkas, duifkarkas, kippennekken, kippenvleugels, fazantdrumsticks, konijnkarkas)
45% spiervlees (kip, kalkoen, rund, eend, struisvogel, guanaco, kangoeroe, hert, konijn, parelhoen, lam, fazant, sardientjes of makreel uit blik)
15% orgaan, waarvan:
7% hart (runderhart,lamshart,eendenhart, kippenhart)
5% lever (kippenlever, lamslever)
3% nier (konijnenniertjes, en wat er in de karkassen aanwezig is)

Snack: gedroogde sprotjes

Hij lust vrijwel alles ;D .... behalve vis en ei. Vroeger kreeg hij een aantal geklutste kwarteleitjes per week erbij, maar de laatste weken wil hij dat niet meer eten. Hij wil ook geen kippenei (ook niet zachtgekookt) en kuikens. Gemalen kuiken, of in stukjes gesneden met wat lekkers erbij, weigert hij ook te eten ::)
Verse sprotjes lustte hij graag, maar ook dat wil hij niet meer eten. Haring, sardines en zalm ook niet. Vette vis uit blik, of gedroogde sprotjes lust hij wel, dat krijgt hij nu, om toch nog aan extra omega 3 te komen. Grizzly zalmolie was ook geen succes helaas.

Mijn vraag is hoe ik ei het beste kan vervangen. Ik ben zo bang dat hij nu iets tekort komt, omdat hij geen ei of kuikens eet :-\ Ook vind ik het niet ideaal dat hij alleen vis uit blik en gedroogde visjes eet.

Alle tips en opmerkingen zijn welkom :)
#3208905
Welkom!

Je menu ziet er op het eerste oog netjes en goed uit. Mooie verdeling, verschillende diersoorten, etc. Ik heb het niet nagerekend, ik neem aan dat dat wel klopt.
Wat jammer dat hij geen vis en ei eet. Vette vis voer je voornamelijk voor de omega3vetzuren. Met vis uit blik ondervang je dit ook. Hier ook moeilijkheden met vis; Ot eet het helemaal niet en Sien alleen uit blik of zalmfilet uit de vriezer van de supermarkt. Ot eet niet vaker dan 2x per jaar, en dan alleen als ze in een gekke bui is, een hapje makreel uit blik van Sien. En dan bedoel ik ook echt een muizenhapje. Ik heb het opgegeven :P
Ot eet wel knaagdiertjes als ratten en muizen en ik hoop dan maar dat ze op die manier wat minder omega6 binnen krijgt, om zo de balans tussen 3 en 6 niet te ver uit te laten slaan.
Wild bevat overigens wat minder omega6 vetzuren, dus dat zou je ook nog kunnen voeren als vette vis echt geen optie blijken te zijn en je geen overmaat aan omega6 in je kat wilt.

Geen ei en kuikens is wel erg jammer.
Deze zijn rijk aan verschillende voedingsstoffen, maar biotine is de meest in het oog springende. Ze zullen er niet acuut van dood neervallen, dat ze dat niet eten. Maar het wel eten zou wel mooi zijn inje menu.
Je zou kunnen kijken welke diersoorten en welke onderdelen nog meer rijk aan biotine zijn, om dit op te vangen door deze wat vaker te voeren, mits voor kat geschikt.
In de Aziatische toko kan je soms aan eendeneieren komen. Zorg er wel voor dat het geen gefermenteerde eieren (century eggs) zijn en ook geen gezouten eendeneieren. Misschien wordt dat wel gegeten.
Probeer eens een schaaltje met een geklutst ei oid 'zomaar' op het aanrecht te laten slingeren. Katten houden er vaak van dat ze het stiekem kunnen jatten.
Als het allemaal echt niet lukt, kan je het ook even laten rusten met de eieren (en vissen) en over een tijdje weer eens proberen. Hij is nog jong en bij mensen verandert ook de smaak naarmate ze ouder worden.

Heb je voor de oudste kat wel een ratten en muizen geprobeerd?
Ik heb aan Otje ook een zware dobber gehad om die over te zetten. Kvv lukte net, met heel veel pushen en water bij de wijn doen vanuit mijn kant (ze at ook eigenlijk alleen maar brok). Totdat ik eens een proefpakketje knaagdiertjes en andere kleine prooitjes had, eigenlijk bedoeld voor Sien. Sien moest dat niet, maar Ot heeft ze allemaal op zitten schranzen :cool:
#3208915
Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips :) Ik zal eens kijken of ik eendeneieren kan vinden. En ik ga dalijk even doen alsof ik roerei ga maken voor mijzelf, en even weglopen van het aanrecht hihi. Hopelijk lukt het op die manier wel!

Ik zal ook wat muizen bestellen binnenkort, dat wilde ik sowieso nog proberen.
#3208953
Geef je verder ergens nog iets gemalen of dergelijk? Anders zou je er een klein beetje ei of gemalen kuiken onder kunnen mengen en evt de verhouding stilaan opdrijven. Je kan katten vaak ook aan smaken laten wennen.
Ook vis zou ik malen en mengen, dat doe ik hier ook. Zowiezo geef je vis best samen met wat ander vlees of bot en geen hele maaltijd enkel vis. Omdat het erg zwaar op de maag kan vallen. Dat is natuurlijk niet erg aangenaam en zo kunnen ze ongewild ook afleren van Nog vis te eten.

Je menu ziet er mij verder ook super uit.
#3209002
Mooi menu. Respect.
Hoe krijg je dat allemaal bij elkaar verzameld?

Hier wil ook niet iedereen ei. Ik krijg wel hapjes binnen gesmokkeld door een beetje in de kvv te stoppen. Maar echt een succesnummer is het niet, ook niet als ik het 'per ongeluk' op de eettafel laat staan.
Vis eten ze wel, maar dan wil bijvoorbeeld de één zijn zalm graag met huid, de ander zonder, en weer een ander katzel blieft het alleen in de kvv-vorm. Eh... wat wilde ik nou zeggen... O ja, je kunt dus ook variëren in de vorm waarin je het aanbiedt, dan lusten ze het soms opeens wel. De haring-kvv wilden de heren bijvoorbeeld niet, maar de hele visjes wel. En zo heb ik er ook eentje die geen losse lever hoeft, maar het als onderdeel van een heel karkas wel lekker oppeuzelt.

Katten :biggrin2:
#3209025
pearlsofpassion schreef:Geef je verder ergens nog iets gemalen of dergelijk? Anders zou je er een klein beetje ei of gemalen kuiken onder kunnen mengen en evt de verhouding stilaan opdrijven. Je kan katten vaak ook aan smaken laten wennen.
Ook vis zou ik malen en mengen, dat doe ik hier ook. Zowiezo geef je vis best samen met wat ander vlees of bot en geen hele maaltijd enkel vis. Omdat het erg zwaar op de maag kan vallen. Dat is natuurlijk niet erg aangenaam en zo kunnen ze ongewild ook afleren van Nog vis te eten.

Je menu ziet er mij verder ook super uit.
Ik knip alles in grote stukken. Hij knaagt te gretig aan karkassen, waardoor de helft er weer uit komt ::) Kippenvleugels hak ik redelijk fijn, misschien kan ik de volgende keer daar wat ei of vis doorheen mengen :) Thanks voor het meedenken!


mariekes_katten schreef:Mooi menu. Respect.
Hoe krijg je dat allemaal bij elkaar verzameld?

Hier wil ook niet iedereen ei. Ik krijg wel hapjes binnen gesmokkeld door een beetje in de kvv te stoppen. Maar echt een succesnummer is het niet, ook niet als ik het 'per ongeluk' op de eettafel laat staan.
Vis eten ze wel, maar dan wil bijvoorbeeld de één zijn zalm graag met huid, de ander zonder, en weer een ander katzel blieft het alleen in de kvv-vorm. Eh... wat wilde ik nou zeggen... O ja, je kunt dus ook variëren in de vorm waarin je het aanbiedt, dan lusten ze het soms opeens wel. De haring-kvv wilden de heren bijvoorbeeld niet, maar de hele visjes wel. En zo heb ik er ook eentje die geen losse lever hoeft, maar het als onderdeel van een heel karkas wel lekker oppeuzelt.

Katten :biggrin2:
Ik koop het meeste bij Oervoer (orgaanvlees en karkassen). Ik heb niet veel ruimte in mijn vriezer en maar 1 kat die vlees eet, dus die kleine porties van Oervoer vind ik ideaal. Het "exotische" vlees en konijnenniertjes koop ik bij Animal Food Express. De rest haal ik bij de slager en de supermarkt :)

Tja, katten idd :biggrin2: Waarom hij opeens geen sprotjes, sardines en ei wil? Pffff...Hij kan iets heerlijk vinden en dan een week later denken "eet die troep zelf maar op". Door zoveel te variëren eet hij in ieder geval al het vlees goed. Rundvlees moet wel een luxe biefstuk zijn, soepvlees blieft meneer niet ::) Ik zal eens wat verschillende soorten en vormen vette vis zoeken. Dankjewel voor de tip :)
#3209369
Een kat eet van nature geen ei of vis, dus op zich hoeft het ook niet in je menu te zitten. Ei is imo een leuke toevoeging, maar hoeft niet. Vis heeft een aantal nadelen, maar het industrievlees is bijzonder omega 3 arm en dat wil je natuurlijk ook niet, dus tenzij je overwegend wild voert met eventueel wat bio zou ik wel vis of visolie voeren. Misschien krijg je met visolie onder een eitje wel de hele meuk binnen, katten kunnen soms een tikje vreemd zijn. :)

Je hebt een mooi menu, percentages zien er goed uit, wel vrij veel vleesbot, maar dat hangt af van je kat en ik ga er van uit dat de ontlasting goed is op die hoeveelheid. Ik heb er ook zo eentje die aan 40% bot zit hoor, maar de rest zou daarvan verstopt raken. Persoonlijk vind ik je hoeveelheid nier een klein beetje aan de hoge kant en zou ik eerder voor 2% gaan, tenzij je vaak gevogeltekarkassen met nier voert en daar dan geen nier meer bijvoert, dan lijkt 3% mij prima.
#3209411
frodo quin schreef:Een kat eet van nature geen ei of vis, dus op zich hoeft het ook niet in je menu te zitten. Ei is imo een leuke toevoeging, maar hoeft niet. Vis heeft een aantal nadelen, maar het industrievlees is bijzonder omega 3 arm en dat wil je natuurlijk ook niet, dus tenzij je overwegend wild voert met eventueel wat bio zou ik wel vis of visolie voeren. Misschien krijg je met visolie onder een eitje wel de hele meuk binnen, katten kunnen soms een tikje vreemd zijn. :)

Je hebt een mooi menu, percentages zien er goed uit, wel vrij veel vleesbot, maar dat hangt af van je kat en ik ga er van uit dat de ontlasting goed is op die hoeveelheid. Ik heb er ook zo eentje die aan 40% bot zit hoor, maar de rest zou daarvan verstopt raken. Persoonlijk vind ik je hoeveelheid nier een klein beetje aan de hoge kant en zou ik eerder voor 2% gaan, tenzij je vaak gevogeltekarkassen met nier voert en daar dan geen nier meer bijvoert, dan lijkt 3% mij prima.
Bedankt voor je reactie :) Ik begon met 35% vleesbot, maar toen werd zijn ontlasting iets te zacht en bleef het aan zijn (langharige) broek hangen. Op 40% is zijn ontlasting mooi. Ik ben ook verbaasd dat 40% goed gaat, aangezien hij van de meeste KVV last kreeg van te harde ontlasting. Als een karkas minder goed bevleesd is, geef ik iets minder vleesbot en iets meer spiervlees.
Ik wil idd niet meer dan 3% nier geven. Wanneer er nieren in de karkassen zitten, geef ik er geen of minder nier bij, afhankelijk van het formaat van het dier.

Ik ga aan de slag met alle tips die ik heb gekregen :) Kwartelei mengen door zijn eten was geen succes, na een paar hapjes wilde hij zijn eten niet meer. Volgende keer nog minder ei proberen... Visolie zelfde verhaal ::)

Vis uit blik is dus eventueel ook goed? Het gaat om sardientjes en makreel op water, dat eet hij wel.
#3209643
Waarom heeft (bijna) iedereen hier in deze draad rode katten op zijn / haar profielfoto? ;D

Als de vis in blik niet gekookt is of gezouten, is het een prima alternatief. En in water bewaard, niet in olie, want van die plantaardige oliën gaan ze aan de racekak... :P
#3209669
frodo quin schreef:En gebakken vis? Zonder graten dan voor de duidelijkheid.
Daar zat ik ook aan te denken. Dat zou hij vast heerlijk vinden! Misschien heel kort bakken, zodat het merendeel nog rauw is?

mariekes_katten schreef:Waarom heeft (bijna) iedereen hier in deze draad rode katten op zijn / haar profielfoto? ;D

Als de vis in blik niet gekookt is of gezouten, is het een prima alternatief. En in water bewaard, niet in olie, want van die plantaardige oliën gaan ze aan de racekak... :P
Hihi viel me ook op ;D Mijn andere kater is een black tabby, maar die eet helaas geen vlees :-\

De vis is gestoomd en ik vrees dat het ook licht gezouten is. Ik spoel het af met water, om het overtollige zout er een beetje uit te krijgen :-\ Het is niet ideaal, maar beter iets dan niets, denk ik dan.
#3209688
Hihi viel me ook op ;D Mijn andere kater is een black tabby, maar die eet helaas geen vlees :-\

De vis is gestoomd en ik vrees dat het ook licht gezouten is. Ik spoel het af met water, om het overtollige zout er een beetje uit te krijgen :-\ Het is niet ideaal, maar beter iets dan niets, denk ik dan.
Jouw rooie is wel een prachtexemplaar trouwens. Wat een mooie kop! En die lange vacht... :kitty: :-* Is het een raskat?

Hmmmmm, zout is echt heel slecht voor ze. Bezwaar als ik even meedenk?
Ik heb voor je gegoogled, maar kan ook zo gauw geen blikjes vis zonder zout vinden.
Een alternatief is misschien een graanvrij merk kattenblikvoer, ik geef Meneer Jip regelmatig Prins Graanvrij en die is er ook met vis, en in kleine verpakking. Dit merk is vrij gemakkelijk te vinden (dierenspeciaalzaak en soms zelfs de super).
Ik heb de katten ook een tijdje Animonda Carny gegeven, ook binnen dit merk zijn visvarianten te koop, en eveneens wat kleinere blikjes (200g) als je dat wilt. Is in de gewone winkel wat moeilijker aan te komen, maar via de dierenspeciaalzaak of internet prima verkrijgbaar.
Andere merken graanvrij staan op voerwijzer.nl, een heel informatieve site. Ze hebben een hele blikvoer-database en je kunt die met allerhande criteria doorzoeken, waaronder 'graanvrij'.
Succes!
#3209703
mariekes_katten schreef:Jouw rooie is wel een prachtexemplaar trouwens. Wat een mooie kop! En die lange vacht... :kitty: :-* Is het een raskat?

Hmmmmm, zout is echt heel slecht voor ze. Bezwaar als ik even meedenk?
Ik heb voor je gegoogled, maar kan ook zo gauw geen blikjes vis zonder zout vinden.
Een alternatief is misschien een graanvrij merk kattenblikvoer, ik geef Meneer Jip regelmatig Prins Graanvrij en die is er ook met vis, en in kleine verpakking. Dit merk is vrij gemakkelijk te vinden (dierenspeciaalzaak en soms zelfs de super).
Ik heb de katten ook een tijdje Animonda Carny gegeven, ook binnen dit merk zijn visvarianten te koop, en eveneens wat kleinere blikjes (200g) als je dat wilt. Is in de gewone winkel wat moeilijker aan te komen, maar via de dierenspeciaalzaak of internet prima verkrijgbaar.
Andere merken graanvrij staan op voerwijzer.nl, een heel informatieve site. Ze hebben een hele blikvoer-database en je kunt die met allerhande criteria doorzoeken, waaronder 'graanvrij'.
Succes!
Hij is een maine coon, mijn andere kater ook :) Jij hebt ook een snoezige rode kat! Wat een schatje :-*

Ik ga proberen om de vis licht te stomen of bakken, kijken of hij dat wel eet, en dan steeds minder. Hopelijk went hij zo aan de smaak ::) En anders kijken naar geschikt blikvoer idd, bedankt voor de tip!
Voorlopig hebben beide heren al 3 dagen een slechte eetlust, pff. Ze lijken absoluut niet ziek. Ontlasting is ook prima :-\ Misschien haarballen, vooral Tygo heeft daar vaak last van. Ik heb nu Kat-a-lax van de dierenarts, dat helpt meestal goed, maar er zit paraffine in. Kent iemand een verantwoord alternatief tegen haarballen?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door