Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door jasmijn
#3209237
Zo als jullie weten komt hier binnen kort een kleinen naakte aap, en hoe lief haku ook met kinderen is ik weet dat kinderen dat zonder toezicht ook wel eens gemeen kunnen zijn.
En voor zo'n klein hondje als haku vind ik het heel erg belangrijk dat ik hem kan beschermen en rust kan geven.

Dus ik zat zelf te denken aan een stoffen bench en een hekje om de keuken en/of de halve huiskamer te kunnen af zetten, ook met het eten zou dat fijn zijn want haku wil nog wel eens even weg lopen om later weer veder te gaan.
Haku is niet gewent aan een bench maar vind zijn reis tas heel fijn om in te zitten vandaar dat ik dacht aan een stoffen bench, die wil ik dan wel al snel aan schaffen zo dat het echt zijn plek kan worden.

Ik wil ook bijvoorbeeld in het hekje een klein poortje maken voor haku wat ik open en dicht kan doen zo dat hij wel heen er weer kan maar de baby niet, wat denken jullie goed idee?


Wat zijn nog meer dingen waar in aan moet denken of rekening mee moet houden?
zijn er nog anderen genialen dingen waar ik aan moet denken?
Door Jantina
#3209257
Wij vinden dat inderdaad erg prettig, honden een plek waar ze hun gang mogen gaan, en kind ook. Hier heeft mijn zoontje nooit tussen de honden gekropen ofzo. Maar hij is nu 2,5 en het blijft altijd opletten, simpel zat.
Je moet ook vast bedenken wat je straks wel/niet wilt van de hond en daar vast mee beginnen. Jullie hadden wat problemen met hem met op bed liggen bijvoorbeeld dacht ik? Daar moet je nu dan echt heel hard aan werken want dat zijn best linke dingen als hij de baby niet op jullie bed accepteert bijv. Wij hebben het ook gehad, waren net thuis en baby lag midden op ons bed en wij even in de badkamer, Saartje was er blijkbaar bij gaan liggen maar was met haar neus bezig het kind weg te rollen. Dat zijn wel even momenten dat je denkt oké, dit kan dus echt mis gaan! En dan moet je toch, hoe moeilijk ook, de honden wat privileges afnemen.
Door jasmijn
#3209261
Hij slaap al een tijd niet meer op bed dus daar is gelukkig geen probleem mee, zit allen heel erg te twijfelen over de bank :-\
Ik vind het heel gezellig als hij op de bank zit alleen is dat wel handig als de baby er is, misschien kan ik een tussen stap doen en hem leren dat hij alleen op de bank mag als wij het zeggen?
Door Siberienne
#3209262
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb ooit een stukkie erover geschreven op mijn blog. Niet zozeer praktische tips en vanuit een ander perspectief (was naar aanleiding van een discussie op een ander forum), maar wie weet staat er nog wat nuttigs bij

http://huskyheren.blogspot.nl/2014/03/bijtertje.html

er staat een link in naar dit artikel: http://www.robinkbennett.com/2013/08/19 ... esnt-work/ en dat vond ik wel goed omdat het ook aangeeft waar je op moet letten VOOR iets mis gaat. Een eigen ruimte voor de hond is dan wel erg prettig
Gebruikersavatar
Door pluk
#3209267
Persoonlijk vind ik dat kinderen en honden niet zonder toezicht bij elkaar moeten zijn. Je kunt de keuken wel afsluiten met een hekje, maar kleine kindervingertjes gaan daar gewoon doorheen natuurlijk. Haku heeft dan weliswaar de ruimte om afstand te nemen, maar alsnog kan het voor hem bedreigend zijn. Idem voor een bench, daar kun je als kindje heel goed tegenaan slaan bijvoorbeeld.

Zolang de baby nog niet kruipt is een hekje natuurlijk een goede oplossing. Zo kun je ze scheiden als jij even naar de wc moet of zo. Ik zou ook niet kiezen voor een hekje waar Haku wel doorheen kan. Anderzijds, als je je nu al aanwendt om Haku even in de gang te zetten als je zelf even iets anders moet doen, dan is dit gedrag ingesleten voor de kleine gaat kruipen.

Ik zou de box, wipstoel, maxi cosi dat soort dingen al ruim tevoren in de kamer zetten en Haku leren dat hij hier niet in mag. Mijn zusje heeft er bij haar ballonnen ingelegd. Tav de bank, zou ik hem inderdaad aanleren dat hij alleen nog op uitnodiging op de bank mag.
Door jasmijn
#3209321
Inge en Bono schreef:Ik ben niet zo thuis in de babies ;D Maar ik bedacht me ineens dat er op fb een webinar voorbij was gekomen; http://dierbareontmoetingen.nl/webinar- ... te-fouten/ Op 26 april wordt hij weer gegeven, misschien heb je er wat aan :)
O geweldig super bedankt, ik heb me gelijk aangemeld :biggrin2:

Siberienne schreef:Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb ooit een stukkie erover geschreven op mijn blog. Niet zozeer praktische tips en vanuit een ander perspectief (was naar aanleiding van een discussie op een ander forum), maar wie weet staat er nog wat nuttigs bij

http://huskyheren.blogspot.nl/2014/03/bijtertje.html

er staat een link in naar dit artikel: http://www.robinkbennett.com/2013/08/19 ... esnt-work/ en dat vond ik wel goed omdat het ook aangeeft waar je op moet letten VOOR iets mis gaat. Een eigen ruimte voor de hond is dan wel erg prettig
Heel intersant stuk, gelukkig heb ik al veel kennis van honden gedrag en kan ik haku vrij goed lezen.

ik moet nog met haku aan de slag want hij vertoond gedrag wat niet goed is en waar ik in vast loop, maar had er helaas even geen geld daar voor. ( had een tijdje amper geld voor eten, maar van af mei komt dat helemaal weer goed :biggrin2: )
Van af mei weer wel dus dan gaan we naar een gt daar voor.

Haku heeft namelijk soms wel de nijging om te grommen en te happen naar mensen ( eerst duidelijk grommen maar gaan ze door dan hapt hij in de lucht naar ze )
Dit is sinds mijn zwangerschap echt 10 keer zo erg geworden, echter 1 goed punt is dat hij dit gedrag nog nooit naar kinderen heeft vertoond.
1 keer was het zelfs zo dat ik in een huisje zat met meerderen mensen en 2 kleine meisje, 'S avonds was haku moe en mocht niemand hem meer aan raken behalven ik en de kindjes.
Raakte een volwassen hem aan gelijk grommen en weg kijken, raakten een kindje hem aan gelijk helemaal ontspannen en op zijn rug gaan liggen ( slappen vaatdoek ontspannen, hij gleed zo bijna van mijn schoot af ::) :biggrin2: ). Bij kindjes laat hij ook echt geen stress signalen zien terwel bij volwassen hij dat vaak wel laat zien als ze hem bijvoorbeeld willen aaien.
pluk schreef:Persoonlijk vind ik dat kinderen en honden niet zonder toezicht bij elkaar moeten zijn. Je kunt de keuken wel afsluiten met een hekje, maar kleine kindervingertjes gaan daar gewoon doorheen natuurlijk. Haku heeft dan weliswaar de ruimte om afstand te nemen, maar alsnog kan het voor hem bedreigend zijn. Idem voor een bench, daar kun je als kindje heel goed tegenaan slaan bijvoorbeeld.

Zolang de baby nog niet kruipt is een hekje natuurlijk een goede oplossing. Zo kun je ze scheiden als jij even naar de wc moet of zo. Ik zou ook niet kiezen voor een hekje waar Haku wel doorheen kan. Anderzijds, als je je nu al aanwendt om Haku even in de gang te zetten als je zelf even iets anders moet doen, dan is dit gedrag ingesleten voor de kleine gaat kruipen.

Ik zou de box, wipstoel, maxi cosi dat soort dingen al ruim tevoren in de kamer zetten en Haku leren dat hij hier niet in mag. Mijn zusje heeft er bij haar ballonnen ingelegd. Tav de bank, zou ik hem inderdaad aanleren dat hij alleen nog op uitnodiging op de bank mag.
Persoonlijk vind ik ook dat kinderen en honden niet zonder toezicht bij elkaar moeten zijn, echter vind ik niet dat gescheiden door een hekje of een stoffe bench bij elkaar zijn is.

De opening die in het hekje zou zitten is er zo dat als ik er bij ben haku ook er bij kan zijn zonder dat ik het helen hek open hoef te zetten of weg moet halen ( hek voor de keuken is ook voor dingen zo als de oven en de vriezer ;), dus dan is het handig dat haku er wel door kan zonder dat de baby er door kan)
Dus het hekje kan dan dus helemaal dicht, open zo dat haku er door kan en helemaal open.

Tuurlijk kan een kind zijn vingers door het hekje steken maar haku is niet bang van kinderen en kan het kind gewoon uit de weg gaan zonder problemen.
Tuurlijk kan een kind op de bench slaan maar je kan ze ook dingen aan leren lijkt me dus als je ze aan leerd dat ze er niet aan mogen komen lijkt me dat ook geen probleem.
( haku heeft vandaag weer een kudden kinderen tegen gehouden, super druk en schreeuwerige kinderen die de hoek om kwamen. Hij kon makkelijk weg gaan als hij wou maar stond pal midden voor ze en eisten aandacht, de leeraar wou dat de kinderen door liepen dus een boze haku mee naar huis genomen want geen kindje had hem geaait >:( :'( :biggrin2: )

Op de gang zetten als ik bijvoorbeeld naar de wc moet lijkt me juist geen goed idee, wat ik van veel moeders hoor is dat kinderen graag mee naar de wc willen als mama daar heen gaat en laat die nu net in de gang zijn ;)
Dus dan wil ik juist dat haku in de huiskamer of keuken blijft.

De tip van de baby spullen alvast in huis zetten had ik ook al bedacht, morgen ga ik alvast de box op zetten zo dat hij daar aan kan wennen.
Ballonnen is allen niet zo'n goed idee, ik heb hem namelijk geleerd dat als hij ze aan raakt hij iets lekker krijgt om hem wat minder bang voor onverwachter dingen te zijn.
Maar ik bedenk wel iets anders :biggrin2:

Ik snap trouwens wel waar jou gedachten vandaan komt, want jou hond vind kinderen eng.
In dat geval moet je ook nog wel exstra opletten, ik wil echt gewoon zorgen dat haku zijn eigen ruimte heeft en bij ons kan zijn zonder dat ik als een havik constant op moet letten.
Dus hij gaat er alleen bij zijn als ik echt allen aandacht er bij heb, zo dra ik ook maar een beetje afgeleid bent gaat hij achter het hek of in de bench ( dus bij voorbeeld de telefoon gaat of ik heb bezoek of zit op barfplaats te kijken of ...... )
En heel eerlijk ben ik niet zo zeer bang dat haku het kind pijn doet maar eerder andersom, het is wel een kwetsbaar hondje.
Door Jantina
#3209332
Kan je man wellicht de training met hem doen? Tijdens mijn zwangerschappen is iedere vorm van training/opvoeding volkomen zinloos geweest, ik word totaal niet serieus genomen. Zou zonde van je geld zijn...
Door Siberienne
#3209341
Top dat Haku zo goed reageert op kleintjes. Shadow is ook zo: kindjes zijn geweldig en mogen echt heel veel bij hem. Ik heb daar niks speciaals voor hoeven doen maar het is wel heel makkelijk. Sommige honden vinden het nou eenmaal leuk en prettig, dat kleine grut.

Ik kan me ook zomaar voorstellen dat voor zo'n kleine hond als Haku grote mensen ook echt groot zijn. Dat vereist best vertrouwen. Terwijl grote mensen toch heel vaak juist op zo'n klein hondje wel afkomen en zijn persoonlijke zone niet respecteren?

enfin, succes met de training & met je zwangerschap!
Door jasmijn
#3209342
Jantina schreef:Kan je man wellicht de training met hem doen? Tijdens mijn zwangerschappen is iedere vorm van training/opvoeding volkomen zinloos geweest, ik word totaal niet serieus genomen. Zou zonde van je geld zijn...
Hoe bedoel je dat?


Ik was zo ie zo al van plan om samen te gaan trainen met de gt en vriendlief, want zeker in het beging zal hij veel met haku moeten doen en hun band is wel al beter dan het was maar kan nog een stuk verbeteren.


Iemand trouwens tips om haku aan te leren dat hij niet meer uit zich zelf op de bank mag springen?
Door jasmijn
#3209343
Siberienne schreef:Top dat Haku zo goed reageert op kleintjes. Shadow is ook zo: kindjes zijn geweldig en mogen echt heel veel bij hem. Ik heb daar niks speciaals voor hoeven doen maar het is wel heel makkelijk. Sommige honden vinden het nou eenmaal leuk en prettig, dat kleine grut.

Ik kan me ook zomaar voorstellen dat voor zo'n kleine hond als Haku grote mensen ook echt groot zijn. Dat vereist best vertrouwen. Terwijl grote mensen toch heel vaak juist op zo'n klein hondje wel afkomen en zijn persoonlijke zone niet respecteren?

enfin, succes met de training & met je zwangerschap!
Ja mensen bukken vaak over hem heen wat echt zo not do is :-X

Tel daar bij op dat hij als pup een paar keer zo maar opgepakt is door volwassen waar hij heel erg van is geschrokken, ik trouwens ook was gebeurd voor ik er erg in had :-X
Dus volwassen zijn eng en gevaarlijk en kinderen zijn lief, leuk en speelgoed waar je heel hard om heen kan rennen :biggrin2:

Pas wel heel lief iemand tegen gekomen die hem ook wou aaien maar het op de goede manier deed :)
Was een bouwvakker en hij ging op zijn zij op de grond liggen voor haku en liet hem heel langzaam zelf ontdekken zonder gelijk aan hem te zitten, na een tijdje krop haku zo wat in hem zo lief als die man met hem was :smitten:
Door frodo quin
#3209352
Ik zou net omdat Haku kinderen zo lief vind niet kiezen voor iets met spijlen om hen te scheiden, maar bv zo'n gaas wat ook vaak bij een babypark of reisbed wordt gebruikt. Ik zou namelijk bang zijn dat peuter naar het hekje gaat, Haku enthousiast komt kijken en peuter vol overtuiging aan de oren of de staart gaat trekken en je moet die kleintjes niet onderschatten, die kunnen al best wat kracht zetten voordat ze begrijpen dat het niet mag.

Persoonlijk lijkt het mij het meest handig om baby in een park te zetten (met een gaas) als jij even die twee niet in de gaten kan houden, dan kunnen ze niet bij elkaar en kan baby zich op een andere manier ook niet in nesten werken. Dat ga je natuurlijk niet kunnen blijven doen tot je kindje op de lagere school zit, dus op termijn is een hekje misschien wel nog nodig.

Waarom zou je Haku eigenlijk uit de zetel willen houden? Hij is nu net zo gek op kinderen, dus ik zou hem zeker zo veel mogelijk bij het kindje toelaten (onder toezicht natuurlijk) zodat hij het ook als positief blijft ervaren. Dit is trouwens echt een vraag hoor, want ik lees dat verschillende mensen dit beter vinden, maar ik zie niet direct een reden.
Door eelke
#3209360
Wbt de bank, mijn honden mogen op de bank, en mijn neefje, waar ik regelmatig een dag op oppas, uiteraard ook. Die is nu 8 maanden. Die zit echter alleen op de bank op schoot bij mij, of naast mij in een wippertje. Niet los ofzo. Dat is al een grens voor mijn honden eigenlijk, gaat prima.
We moeten nog even zien hoe dat gaat als neefje niet meer in een wippertje etc wil, maar nu leren de honden al wel dat ze niet bij hem op schoot kunnen zitten ;)

Bedenk je ook wel dat Haku nu kinderen leuk vind, maar wel heel beschermend is naar jou. Straks wellicht ook over je mensenpup, maar die mensenpup gaat wel vriendjes over de vloer krijgen waar ie ook wel eens ruzie mee zal krijgen... dus ik denk zeker dat je wat met dat gedrag moet.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3209364
Zou een ruime bench met zijn reistas erin misschien handig zijn?
Omdat hij een bench niet gewent is, maar zich veilig voelt in de reistas? Dan heeft hij toch wat meer ruimte en kan zich helemaal in zijn veilige tas terugtrekken als het allemaal teveel wordt.
Dan hoef je niet te 'hannesen' met hekjes en zo, dat lijkt me lastig als je bv een baby op je arm hebt. ;)

Mijn eerste hond mocht alleen op de bank als hij het vroeg en ik het goed vond. Hij ging zitten met 1 pootje op de bank en keek mij aan.

Ik heb hem geleerd met mijn konijn om te gaan door het konijn op schoot te hebben en hem op de grond. En hem telkens koekjes gegeven. Eerste keer heel kort, maar de tijd dat ik het konijntje op schoot had, heb ik langzaam opgebouwd. Hij is grote vrienden met mijn konijn geworden. :biggrin2:
Misschien kan je op dezelfde manier Haku leren wennen aan de baby-spullen? Maxi-cosy o.i.d. op de bank en Haku ernaast en belonen voor het rustig zijn en de maxi-cosy geen aandacht geven?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door