Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Hydra
#3208686
Wie heeft er ervaring met cesartherapie? Ik heb dit vroeger wel een tijdje gedaan voor mijn houding, maar het heeft me toen niet bijster veel geholpen (lag denk ik niet zo zeer aan de cesartherapeute of aan haar therapie). Ik wil dit nu weer gaan doen om 2 redenen:
- Mijn houding is sinds ik ben gaan sporten en een goede manueeltherapeut heb al ontzettend verbeterd, maar het kan zeker beter. Ik heb, vermoed ik, nogal snel last vans pierspanningen waardoor een goede houding lastiger wordt. Ik vraag me soms af of mijn spieren wel echt helemaal ontspannen.
- Ik heb zo nu en dan last van mijn astma, maar vaak is dat gelukkig niet! Toch adem ik redelijk oppervlakkig en vooral tijdens het hardlopen merk ik dat mijn ademhaling me tegenhoudt om meer te kunnen: mijn benen willen verder, maar mijn ademhaling is dramatisch.
Zou cesartherapie dan wat zijn? En is er nog iets waar ik op moet letten als ik een therapeut kies? Er zitten er in Nijmegen namelijk nogal wat. ;)
Door Mijati
#3208728
Mijn zoon heeft een aantal jaar cesartherapie gehad voor zijn houding en zijn schrijven. Wij hebben in die periode een enorme verbetering gezien. Het is alleen wel een lange weg, het is niet 1-2-3 opgelost.
Door Mowgli
#3208740
Ik heb jaren geleden (in 2001) cesartherapie gehad vanwege de nek- en schouderklachten en de vele hoofdpijnen die ik had. Achteraf gezien geloof ik dat het de klachten alleen maar heeft verergerd. De therapeute heeft geprobeerd te spieren tussen mijn nek en schouder op te rekken, omdat deze volgens haar te kort waren en heeft letterlijk mijn schouder naar beneden geduwd en terwijl ze mijn hoofd in haar hand had liggen. Kort na deze therapie gebeurde het keer op keer dat ik bij een normale beweging (bijvoorbeeld mijn haar borstelen) ineens een spier in de linker kant van mijn nek zo hebt verrekt, dat ik wekenlang gruwelijke pijn had. Ik kon mijn hoofd nauwelijks bewegen, ik kon niet opstaan als ik in bed lag; ik moest me dan eerst op mijn zij rollen en dan letterlijk mijn hoofd met mijn hand ondersteunen om omhoog te komen, 's nachts had ik zoveel pijn dat ik huilend onder de hete douche stond. Mijn ervaring is dus niet goed.
Door Hydra
#3208755
Mowgli schreef:Ik heb jaren geleden (in 2001) cesartherapie gehad vanwege de nek- en schouderklachten en de vele hoofdpijnen die ik had. Achteraf gezien geloof ik dat het de klachten alleen maar heeft verergerd. De therapeute heeft geprobeerd te spieren tussen mijn nek en schouder op te rekken, omdat deze volgens haar te kort waren en heeft letterlijk mijn schouder naar beneden geduwd en terwijl ze mijn hoofd in haar hand had liggen. Kort na deze therapie gebeurde het keer op keer dat ik bij een normale beweging (bijvoorbeeld mijn haar borstelen) ineens een spier in de linker kant van mijn nek zo hebt verrekt, dat ik wekenlang gruwelijke pijn had. Ik kon mijn hoofd nauwelijks bewegen, ik kon niet opstaan als ik in bed lag; ik moest me dan eerst op mijn zij rollen en dan letterlijk mijn hoofd met mijn hand ondersteunen om omhoog te komen, 's nachts had ik zoveel pijn dat ik huilend onder de hete douche stond. Mijn ervaring is dus niet goed.
Au! Dat klinkt niet best. :( Dat met die spier oprekken heeft de cesartherapeute vroeger bij mij ook gedaan, maar ik had er gelukkig geen last van. Sowieso wil ik daar echt komen voor mijn ademhaling en het leren ontspannen van mijn spieren, voor 'beukwerk' ga ik wel naar de manueeltherapeut of ik laat een mylogenics behandeling uitvoeren.
@ de rest: wat is nou precies het verschil tussen cesartherapie en mensendieck?
#3208766
Heel eerlijk, wat het verschil nou exact is weet ik ook niet. Ik had destijds een whiplash na een ongeluk (dat is gewoon alweer 20 jaar geleden) en vanwege alle pijn een totaal verkeerde houding. Ik was al bij een manueel arts en die heeft me naar de mensendieck therapeute gestuurd. Daar heb ik dus ontspanningsoefeningen geleerd en weer de juiste houding aan te nemen. Voor mij heeft dit prima gewerkt, ik heb weinig klachten meer.
Mijn moeder is 2 jaar geleden nog geweest, ook voor ontspanningsoefeningen en ademhaling. Ook zei was hier heel tevreden over. In het dorp waar mijn moeder nog steeds woont is alleen mensendieck, vandaar de 'keuze'
Door Lil
#3208770
Bij Cesar doet de therapeut de oefeningen voor en bij Mensendieck krijg je alleen mondelinge instructies. Verder zitten er nog wat kleine verschillen in en zijn er ook aardig wat overeenkomsten.

Ik heb het als kind gehad voor de scoliose: allemaal "rare" oefeningen. Er werd gezegd dat mijn rug goed verbeterd was (hij was krom en blijft ook krom?) maar voor mijn gevoel heeft dat allemaal geen ene bal geholpen. Tegenwoordig ga ik eerder naar de gewone fysio. Krijg je ook veel oefeningen en doen ze daarnaast nog duw en trekwerk zoals ik dat altijd noem (massage, tracties, bindweefselmassage etc).
Door Hydra
#3208818
Lil schreef:Bij Cesar doet de therapeut de oefeningen voor en bij Mensendieck krijg je alleen mondelinge instructies. Verder zitten er nog wat kleine verschillen in en zijn er ook aardig wat overeenkomsten.

Ik heb het als kind gehad voor de scoliose: allemaal "rare" oefeningen. Er werd gezegd dat mijn rug goed verbeterd was (hij was krom en blijft ook krom?) maar voor mijn gevoel heeft dat allemaal geen ene bal geholpen. Tegenwoordig ga ik eerder naar de gewone fysio. Krijg je ook veel oefeningen en doen ze daarnaast nog duw en trekwerk zoals ik dat altijd noem (massage, tracties, bindweefselmassage etc).
Dat van die fysio versta ik dus gewoon onder de noemer 'beukwerk' :P Hmm, het verschil is dus eigenlijk niet heel groot. Aangezien de keuze uit cesartherapeuten groter is, ga ik daar maar gewoon voor. :)
Door Lil
#3208872
Hydra schreef:Dat van die fysio versta ik dus gewoon onder de noemer 'beukwerk' :P Hmm, het verschil is dus eigenlijk niet heel groot. Aangezien de keuze uit cesartherapeuten groter is, ga ik daar maar gewoon voor. :)
Je moet een Googlen. Ik geloof dat het ene is ontstaan uit het andere of zo. Dus ik zou zeker gewoon zoeken op welke therapeut je bevalt.
Door Mowgli
#3208874
Hydra schreef:@ de rest: wat is nou precies het verschil tussen cesartherapie en mensendieck?
Mijn huisarts had het er destijds over dat mensendieck juist "zwaarder" als cesar is...
Gebruikersavatar
Door doranto
#3208959
Ik heb een aantal jaren geleden ook Cesartherapie gehad. Ik heb er heel veel baat bij gehad. Mijn houding is verbeterd en door bepaalde oefeningen kwamen vastzittende wervels in mijn bovenrug los.
Ik doe nu yoga en heb daar ook veel baat bij. Degene waar ik yoga van krijg, let speciaal op de ademhaling.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3209097
Ik heb vroegûh ook cesartherapie gehad, voor mijn houding. Mijn zithouding in de klas en hoe ik met sporten (hockey) me moest bewegen. Volgens mij heeft het weinig zin gehad, want ik heb nu eenmaal belabberde knieën dus met hockey mijn houding aanpassen zal een crime geweest zijn. Mijn sta/zit/werkhouding heb ik pas echt leren aanpakken toen ik al volwassen was tijdens mijn opleiding.
Ik denk dat een paar keer weinig zin heeft, je moet bij gedragsverandering toch altijd 3mnd/halfjaar ergens mee bezig zijn..
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door