Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3207071
Parelridder schreef:Vertel eens, als je wilt, wat komt daar uit?? (ik heb helaas de puf niet me door andertalige artikelen te ploeteren, maar ben er wel erg in geinteresseerd, vandaar dat ik een 'makkelijke weg' zoek ;) )
http://cgejournal.biomedcentral.com/art ... 015-0014-9: het komt heeeeeel in het kort hier op neer: door het selecteren van rashonden binnen een gesloten stamboek is de genetische diversiteit van bijna ieder ras naar de kl*ten geholpen. Hoge inteelt = Lage heterozygositeit = veel erfelijke ziektes binnen een ras. Er zijn op dit moment 396 ziektes geïdentificeerd waar een genetisch mechanisme aan ten grondslag ligt. En er zijn rassen waar veel ziektes in voor komen, waar (DNA) testen beschikbaar zijn maar waar de fokkers niet op testen (en waar dat ook niet verplicht is door de RV). Voorbeeldje: Bij de Golden Retriever zijn 58 ziektes/afwijkingen gedefinieerd. Er zijn twee testjes verplicht. Terwijl er nog 8 (!!) tests beschikbaar zijn. Labrador: 55 ziektes/afwijkingen, 2 verplichte onderzoeken en 12 gezondheidstesten beschikbaar. Maar, door alle betrokken honden maar uit de genenpoel te knikkeren, versmal je de genetische diversiteit alleen maar verder = hogere inteelt = lagere heterozygositeit = meer ziektes. Om ziektes te verhelpen die bijv. over het hele ras verspreid zijn (neem het uraatgruis probleem bij de Dalmatische Hond), zal een uitkruising gemaakt moeten worden naar een ras dat dit probleem niet kent. De toekomst van de rashond: uitkruisen met andere rassen bijv. die aan elkaar verwant zijn/op elkaar lijken. Verder moet er per ras door de Kennel Clubs (door de Raad van Beheren zeg maar) een limit worden gesteld aan hoe vaak een reu gebruikt mag worden. Dus DNA tests zijn geweldig maar moeten niet gebruikt worden om alleen maar honden uit te sluiten van de fokkerij. Het moet gebruikt worden in combinatie met andere screening methodes en met stamboom informatie en de selectie van fokdieren op basis van kenmerken in het genetisch materiaal en het mag dus niet alleen maar lijden tot een verarming van je genetische diversiteit (wat dus nu het gevaar er van is). Hier halen ze ook "designer dogs" nog een keer aan als niet de oplossing voor de problemen. En daar hebben ze gelijk maar op een andere manier. Wanneer je een nieuwe rashond ontwerpt en je gaat met een kleine hoeveelheid honden (founders) dit nieuwe ras fokken: loop je binnen no time weer tegen hetzelfde probleem aan, namelijk : te weinig genetische diversiteit. Ze schrijven ook dat uitkruisen zeker hetrozygositeit verhoogd maar je moet natuurlijk ook uitkijken welke twee ouders je voor de originele uitkruising bij elkaar zet. Kijk je naar de Labradoodle: zowel de Labrador als de Poedel hebben beide een grotere kans op gedeelde erfelijke afwijkingen zoals heup dysplasie, andere gewrichtsproblemen en diverse oogafwijkingen. Daarom moeten beide ouders aan allerlei tests worden onderworpen om gezonde puppy's te kunnen waarborgen.

http://www.instituteofcaninebiology.org ... hing-again: komt er in het kort op neer: het is een reactie van Carol Beuschat op een artikel in The Canine Chronicle van Attila Márton over "designer dogs". Attila waarschuwt voor "designer dogs" (de kruisingen van twee rassen zoals de Labradoodle, etc). Iedereen die een biologie heeft gehad op school weet dat het fokken met honden die aan elkaar verwant zijn het risico vergroot het risico op genetische afwijkingen aangezien aan elkaar verwante honden een grotere kans hebben op het delen van dezelfde mutaties. Dus, fokken die niet aan elkaar verwant zijn zoals twee verschillende rassen: verminderen de kans op genetische afwijkingen. Het onderzoek (Davis studie) dat Attila aanhaalt zou bewijzen dat rashonden net zo gezond zijn als kruisingen: dat klopt voor geen meter en bestaat niet, het onderzoek toont juist het tegenovergestelde aan. Kruisingen tussen twee rassen hebben vaker drie problemen: patent ductus arteriosis, ruptured cruciate ligament, verwondingen door aanrijdingen met auto's. Alle andere afwijkingen/ziektes genoemd in deze studie: daar waren rashonden slechter af. Ze verwijst dan ook naar andere artikelen die ze geschreven heeft.

De eerste is: http://www.instituteofcaninebiology.org ... davis.html.
De tweede is: http://www.instituteofcaninebiology.org ... sis-a-myth
De derde is: http://www.instituteofcaninebiology.org ... -healthier
De vierde is: http://www.instituteofcaninebiology.org ... rs-in-dogs
De vijfde is: http://www.instituteofcaninebiology.org ... your+lines
En de zesde is: http://www.instituteofcaninebiology.org ... rs-in-dogs

En eigenlijk zijn deze artikelen eigenlijk vet de moeite van het lezen waard. Niet alleen voor fokkers, voor iedereen die zich met honden bezig houdt. En Carol schrijft dan nog dat als we genetische afwijkingen in rashonden willen verminderen, moeten fokkers weten hoe het wetenschappelijk in elkaar steekt, of ze het nou geloven of niet.

En dan haal ik nog even een stukje van Carol aan : Purebred vs Mixed Breed Dogs: Various Disorders

Het klopt, een hond kruising van twee rashonden is niet altijd gezonder dan een rashond. Maar, diezelfde Davis studie weer: die laat zien dat rashonden een grotere kans hebben op het ontwikkelen van een erfelijke aandoening dan mixed breeds. En zeker ziektes die veroorzaakt worden door een recessieve mutatie: rashonden hebben een grotere kans daarop omdat de kans veel groter is dat zij twee kopieën van het zelfde defecte allel erven als gevolg van lijnteelt/inteelt. De meeste van de onderzochte afwijkingen betreft een polygenetische afwijking (meerdere genen betrokken). Voor de tientallen genetische aandoeningen die veroorzaakt worden door een enkele recessieve mutatie: zullen rashonden kruisingen met een veelvoud overtreffen (en dus ook kruisingen van twee rashonden).
Door Cindy de Wolf
#3207085
Jantina schreef:Lees het nu pas. Mooi kl*te zeg!!! Snap dat je het niet openbaar zet maar ga toch wel vanuit dat je recht hebt op vergoedingen van de fokker. Dat maakt het niet minder erg maar financieel wel iets draaglijker. Sterkte meis!
Daar heb ik wel om gevraagd, dus nog geeneens zelf aangeboden gekregen. Tot op heden, een volle week verder volledige radiostilte. Geen vraag hoe het gaat, geen medeleven, NIETS. De operatie is uitgesteld tot 4 april omdat vriendlief morgen geen vrij kon krijgen. En heb ik tegen die tijd niets gehoord, krijgt ze de rekening onder ogen met verzoek tot betalen en gebeurt er dan nog niets dan gaan we ons beramen op eventuele vervolg stappen. Want dit pik ik niet. Niet na alles wat ik belangeloos gedaan heb. Goh wat kan me zich vergissen in mensen zeg. En meer wil ik er wat dat betreft hier niet over zeggen Ik baal er al meer dan genoeg van.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#3207090
Cindy de Wolf schreef:Daar heb ik wel om gevraagd, dus nog geeneens zelf aangeboden gekregen. Tot op heden, een volle week verder volledige radiostilte. Geen vraag hoe het gaat, geen medeleven, NIETS. De operatie is uitgesteld tot 4 april omdat vriendlief morgen geen vrij kon krijgen. En heb ik tegen die tijd niets gehoord, krijgt ze de rekening onder ogen met verzoek tot betalen en gebeurt er dan nog niets dan gaan we ons beramen op eventuele vervolg stappen. Want dit pik ik niet. Niet na alles wat ik belangeloos gedaan heb. Goh wat kan me zich vergissen in mensen zeg. En meer wil ik er wat dat betreft hier niet over zeggen Ik baal er al meer dan genoeg van.

Zo herkenbaar helaas :'(
Door Lizzy
#3207102
Cindy de Wolf schreef:Daar heb ik wel om gevraagd, dus nog geeneens zelf aangeboden gekregen. Tot op heden, een volle week verder volledige radiostilte. Geen vraag hoe het gaat, geen medeleven, NIETS. De operatie is uitgesteld tot 4 april omdat vriendlief morgen geen vrij kon krijgen. En heb ik tegen die tijd niets gehoord, krijgt ze de rekening onder ogen met verzoek tot betalen en gebeurt er dan nog niets dan gaan we ons beramen op eventuele vervolg stappen. Want dit pik ik niet. Niet na alles wat ik belangeloos gedaan heb. Goh wat kan me zich vergissen in mensen zeg. En meer wil ik er wat dat betreft hier niet over zeggen Ik baal er al meer dan genoeg van.
Eerst even zakelijk: hoe laat moet jij 4 april in Eersel zijn/hoe laat wordt ze geopereerd?

En dan zeg ik verder alleen maar dit: :-X . Ik snap dat je baalt. En terecht. En ik zie een verandering in je houding en Cindy..... Ik denk dat dat in deze goed is. Sterkte meis :-*
Door Cindy de Wolf
#3207115
Lizzy schreef:Eerst even zakelijk: hoe laat moet jij 4 april in Eersel zijn/hoe laat wordt ze geopereerd?

En dan zeg ik verder alleen maar dit: :-X . Ik snap dat je baalt. En terecht. En ik zie een verandering in je houding en Cindy..... Ik denk dat dat in deze goed is. Sterkte meis :-*
Tussen 08.00-08.30. En op mijn verzoek kijkt hij haar eerst nog even klinisch goed na met name rug/heupen omdat ik namelijk nog altijd het gevoel heb dat dit niet alles is. Ik ken het gaan liggen om de 50-70m niet als klassiek symptoom bij ED-LPC. Wel bij achterhand problemen. Dus ik wil eerst, zover dat gaat, zekerheid dat dit alles is.
Verder blijven we er van a-z bij dus hoe laat operatie daadwerkelijk is weet ik niet, ik denk midden van de ochtend en als we dan geluk hebben mogen we rond 16.00-17.00 naar huis,

Ja Liz dat klopt, er is hier veel gebeurt, ook rechtszaak mbt de nieuwe caravan, op werk veel ellende dus ik zit er eerlijk een beetje doorheen. Maar door deze lakse houding heb ik wel weer iets van mijn oude vechtlust gevonden en ik weet gewoon dat ik alles met deze hond volgens het boekje gedaan heb. JUIST door de vorige ervaringen en de gevoeligheid van ED.
Door Jantina
#3207268
Zo dan. Ben je lekker mee. Hele dikke knuffel voor alle ellende en ik hoop dat jullie er uit gaan komen zeg... En dat het met het hondenkind 'goed' gaat komen.
Door Cindy de Wolf
#3209484
-Saskia- schreef:Hoe is het gegaan, Cindy? :-\
Helaas bleek uit het onderzoek voor de operatie dat ook haar rug niet goed is. De laatste wervel is onontwikkeld/te klein. Volgens Maarten kan ze hier wel een poosje mee vooruit maar feit blijft dat ook dat problemen gaat geven. Snelle sporten is nu sowieso al van de baan.

Wel de operatie doorgezet. Die verliep nagenoeg probleemloos met 1 crisis moment toen Quinty in ene keer omhoog probeerde te komen. Waardoor dat kan, geen idee. Ze lag aan het gas en de monitor liet in hartslag/adem/zuurstof geen indicatie zien. Hierbij trok ze het hele infuus eruit. Dus Maarten kon ook niet snel handelen, want en een hond die lag te stuiptrekken en de arthroscoop die erin zat en het infuus eruit. Maar op signaal van hem vlogen er uit alle hoeken en gaten dierenartsen en assistentes zijn kant op. Fenomenaal om te zien. Ik wist gelijk weer waarom ik daar heen ga. De professionaliteit ook in crisis en de geoliede motor; blijft mooi om te zien.

Verder was het een klassiek verhaal LPC en 100% erfelijk/aangeboren. Gevraagd waaraan hij dat kan zien. Dat is omdat als het erfelijk/aangeboren is dit ALTIJD op een vaste plaats zit en altijd een bepaalde weefselschade laat zien. Als het trauma/overbelasting is zie je een totaal ander beeld in en rondom het gewricht en de weefsels. Hij heeft continu uitgelegd wat hij aan het doen was en ook wat hij aantrof. Zoals een grijs gebied; was slecht doorbloedbotweefsel, dat zou later artrose geworden zijn. Een stukje geel dat was echt het LPC gedeelte dat liep ook in een puntje en dat deed natuurlijk bij bepaalde bewegingen godsgruwelijk zeer. Al met al heeft ze zo'n 2-3 uur op de tafel gelegen...(gelijk ook laten castreren, dat was 10min extra). Was super snel bij, wel heel veel kotsen. Rond 18.30 kregen we groen licht om naar huis te rijden. In de nacht ook nog veel gespuugd.

Voor nu mogen we niet klagen, ze staat vrij goed op die poot, gebruikt hem ook echt wel en de wondjes zien er mooi uit. Maar goed nu ligt er een lastig revalidatietraject voor ons.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door