Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jasmijn8
#3208199
Goede avond!

Toen ik vandaag thuis kwam van werk, merkte ik dat onze kleine Jazzy al haar eten heeft laten staan in haar (automatische voerbak) en zag ik ook dat ze gal heeft over gegeven. Ik voer haar normaal gesproken altijd KVV en Barf(in het weekend) en krijgt tussendoor snoepjes. Dit is eigenlijk al een lange tijd zo. Ik heb geen idee waarom ze nu vandaag ineens ziek is geworden. Ze wil niks eten, omdat ik denk dat ze misselijk is.. Vanmiddag was ze nog wel redelijk actief en is ook naar buiten geweest. Ze heeft wel een beetje gedronken.. Ook merkte ik vanmiddag dat haar ontlasting een beetje stonk. Vanavond vind ik haar nogal slap. Ik heb geprobeerd haar Okugest te geven, maar dit is niet echt gelukt. Nu maak ik me toch best wel zorgen.. Wat kan ik nu het beste doen?

Groetjes Jasmijn
Gebruikersavatar
Door koekje
#3208201
Ik ga er vanuit dat ze ouder dan een jaar is. Voor mij klinkt het als een gewoon maagdarmvirusje, maar ik ben geen dokter. Voor vanavond gewoon eten aanbieden, bij voorkeur geen bot maar allen spiervlees (kip ofzo, niet te zwaar of te vet) en morgen voor de zekerheid langs de dokter. Beterschap.
Door Jasmijn8
#3208204
Bedankt voor je reactie! Dat is iets wat ik wel geprobeerd heb vandaag, meerdere keren eten aanbieden, maar haalt overal haar neus voor op. Ik zal het blijven proberen.. Ik wilde haar nu vooral even met rust laten, omdat ze nogal boos op me was nadat ik die Okugest erin probeerde te krijgen. Is dit een goed idee of moet ik haar hiermee toch nog lastig vallen?
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3208208
Nu, op dit moment, zorgen dat ze goed drinkt en lekker knuffelen. :)

Kan het zijn dat ze buiten iets heeft opgepikt of opgegeten? Vandaag of misschien gisteren? Vanwege de stinkende ontlasting, dan zijn de darmen wellicht geprikkeld door iets.
Gal spugen wijst inderdaad op misselijkheid. Op zichzelf als het één keertje gebeurt hoeft het niet zo'n ramp te zijn. Bij meerdere keren gal spugen is er natuurlijk wel iets aan de hand.

Als ze morgenochtend nog misselijk lijkt en niet wil eten, lijkt het mij verstandig om de dierenarts te bellen. Een kat die meerdere maaltijden overslaat is misschien wel ziek.
Misschien ook iets om in de gaten te houden is of ze een droge, warme neus heeft (dat is niet goed, een kattenneus is nat en voelt koel aan), en of ze warmer of juist kouder aanvoelt dan normaal.

In ieder geval veel sterkte met je beestje. Ik hoop voor jullie dat ze morgen is opgeknapt!
Door Jasmijn8
#3208209
Haha zal ik doen!

Ja dat zou ook kunnen inderdaad, ze komt vrij veel buiten. We zullen het goed in de gaten houden! Geven morgen een update.

Bedankt! We hebben veel aan de informatie, maakt ons wat geruster.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3208254
Heb je ook overgegeven voedsel gevonden? Want gal overgeven kan ook gewoon van te weinig eten komen. Als ze vb gewoon stopt met eten zal ze na een tijdje ook gal gaan overgeven. En gewoon stoppen met eten vind ik erg verontrustend.
Als ze een maagdarminfectie heeft zou ik verwachten dat ze ook gewoon haar laatste maaltijd zou overgeven. Het kan natuurlijk wel zijn dat ze dat buiten gedaan heeft.

Als er vandaag nog gen verbetering op zit zou ik zeker een dierenarts willen zien. Maar morgen is het zondag en zit je bij de DA van wacht veronderstel ik? Als ik jou was ging ik dus nog vandaag bij mn eigen DA. Gewoon voor de zekerheid.
Door Jasmijn8
#3208274
Nee, dat heb ik niet gevonden alleen de gal. Ze is gisteren voor dat ik thuis kwam nog niet naar buiten geweest, dus is t alleen de gal geweest ga ik vanuit.. Heb voor de rest niks gevonden.
Vanochtend moest ze niks van de KVV hebben. Ze heeft daarna wel weer een beetje gal gespuugd, maar leek verder vrij in orde.. Was vanochtend best wel actief. Ik ben toen toch maar een kuipje voer van Sheeba gaan halen en daar heb ik haar de helft van gegeven. Hier had ze wel veel zin in.. Heeft alles opgegeten. Tot nu toe alles binnengehouden en is nu naar buiten gegaan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3208295
Oke, aparte gang van zaken.
Je hebt je zieke kat blik gegeven, terwijl ze dat normaal niet eet. Je hebt haar daarna naar buiten gelaten. Je bent niet naar de dokter geweest. Je kan nu niets doen of zien hoe ze zich voelt.

Niet om lullig te zijn, maar het zijn dingen die ik anders had aangepakt. Kan je mij vertellen waarom je tot deze keuze bent gekomen? Is ze weer beter dan gisteren? :)
Door Jasmijn8
#3208329
Ja ik dacht dan heeft ze in ieder geval iets gegeten, omdat ze voor de rest NIKS wil eten.. kijken of ze dit binnenhoudt en zo niet dan alsnog naar de dierenarts. Had haar idd niet naar buiten moeten laten, omdat ik het dan niet in de gaten kan houden.. Maar vanochtend was ze vrij actief en alert, dus dacht inderdaad dat het beter ging.. Heb net wel de ((spoed)dierenarts gesproken, omdat ze op zaterdag gesloten zijn) en die zegt lastig te beoordelen vanaf hier, maar dat ik op moest letten of ze door de kamer loopt en wat ze produceert en consumeert. En als het verslechterd dan langs te komen. Momenteel heb ik het idee dat het best met haar gaat.
Door frodo quin
#3208503
Een kat die niet helemaal oké is zou ik niet naar buiten laten, er van uitgaand dat het niet om een catproof afgezette tuin of terras gaat. Joran die is af en toe is een dagje ziek (heeft meestal met verstoppingen van haarballen te maken), de rest eigenlijk nooit. Bij mij is de regel: als het niet serieus lijkt mogen ze een dagje niet eten, maar als het langer duurt is het een da bezoek. Je hebt het over een voerautomaat, is dat met koelelement? Hoe gaat het inmiddels, is ze al helemaal opgeknapt?
Door Jasmijn8
#3208898
Uiteindelijk zondagochtend naar de dierenarts geweest, omdat ze zaterdagnacht toch weer gal had overgegeven en zondagochtend weer en was haar gal lichtrood.. Snel de (spoed)dierenarts gebeld en om half 10 langs gegaan. Hij heeft een foto gemaakt en zei dat alles er normaal uitzag.. Geen voorwerp in de maag en ook geen verstopping.. Gaf aan dat er waarschijnlijk een adertje was gesprongen in de maag vandaar dat de gal lichtrood was. Ze heeft een prikje gehad tegen het braken/misselijkheid en een ontstekingsremmend prikje. Hierna was ze gelijk al een stuk actiever heeft lekker gedronken en heeft laat in de middag een hapje kvv op. Ook heb ik antibraak pilletjes meegekregen 4 dagen lang, elke dag 1. Vanochtend mee begonnen, maar vandaag nog niet gegeten?? Dus net weer de DA(assistente) gebeld en die vertelde mij dat de DA mij straks terug belt voor overleg..
Gebruikersavatar
Door koekje
#3208906
Hmm, toch nog niet helemaal beter.
Voer geen (ongemalen) vleesbot zolang ze medicijnen voor haar maag krijgt. Spiervlees en kvv kan wel natuurlijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door