Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door CrazyJ
#3208244
Ik vraag me af of er mensen zijn die het nieuws van vandaag omtrent voeding (commentaar van de dierenartsen) heeft gehoord en vooral wat jullie commentaar hierop is.
Mijn honden krijgen nu ruim een jaar alleen maar BARF zonder enig probleem en ik ben dus ook vrij sceptisch over dit laatste nieuws maar ben wel zeer benieuwd naar jullie mening....

Groetjes Jasper
Door Lizzy
#3208287
Mijn reactie op de Volkskrant (en even daarvoor heb ik ongeveer deze brief gestuurd aan de Televraag):


Beste Volkskrant,

Met de allergrootste verbazing heb ik dit artikel van Aliëtte Jonkers gelezen. En het is zo makkelijk, de vorige keer dat de Telegraaf met zo'n flut artikel kwam heb ik met deze brief gereageerd en nu hoef ik alleen maar de naam van de krant en de schrijfster te veranderen en ik kan 'm zo weer posten! Daar komt die dan:

Wordt het de brokken-industrie en alle belanghebbende nu echt te heet onder de voeten, dat er zo’n anti-artikel aan te pas moeten komen? Want weet u, rauwe voeding voor hond en kat is niet van vandaag hoor. Ik heb ruim 13 jaar geleden het forum http://www.barfplaats.nl opgericht en inmiddels heeft dit forum meer dan 12.000 leden. Allemaal mensen die de volksgezondheid zogenaamd in gevaar brengen door hun hond of kat rauwe voeding te geven... Interessant wel, dat in die 13 jaar nog nooit iemand ziek is geweest op ons forum, geen hond, geen kat en geen mens. De cijfers en de doden die gevallen zijn brengt u nu in verband met honden en katten terwijl dit verband helemaal niet bestaat!

OK, 1 nieuwe opmerking dan: Ik dacht dat de Volkskrant zich niet tot het niveau kwaliteitsjournalistiek van de Telegraaf verlaagde, maar ja hoor, dus wel!

Goed, even naar de feiten kijkend: er is inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat honden die rauw eten daar niet ziek van worden. Er is inmiddels ook wetenschappelijk aangetoond dat kinderen die steriel opgroeien vaker last hebben van allergieën en astma. Het is wetenschappelijk aangetoond dat kinderen die veelvuldig in aanraking komen met bacteriën minder vaak last hebben van allergieën en astma. Het is inmiddels ook aangetoond dat niet alleen vers etende honden bacteriën in hun ontlasting hebben. En het is inmiddels over de hele wereld duidelijk dat brokken niet vrij zijn van bacteriën, schimmels en aflatoxine (interessant misschien: http://www.dogsnaturallymagazine.com/ca ... atoxins-fo…/ bevatten, kijkt u maar naar de hoeveelheid brokken die jaarlijks worden teruggeroepen. De zogenaamde “re-call”.

Het is niet voor niets dat steeds meer mensen rauwe voeding aan hond en kat gaan voeren. Komt u niet met verhalen “mijn hond is 16 jaar geworden op Lidl brokken”, ik ken ze allemaal al. Maar feit blijft dat je alleen logisch na hoeft te denken om te beseffen dat een brok nooit vrij kan zijn van schadelijke stoffen zoals conserveringsmiddelen en antioxidanten. Zou een brok niet goed geconserveerd worden, zouden die brokjes niet 2 jaar houdbaar zijn in een geplastificeerd zakje.... En zo zijn er natuurlijk vele redenen meer om dit spul niet meer te willen voeren (voor de mensen die het wel willen voeren: be my guest hoor, ik vind het prima!).

Ik vind het jammer dat geen hoor en wederhoor is toegepast omtrent dit onderwerp en de plaatsing van dit artikel. Zo had ik Aliëtte Jonkers graag de andere kant van het verhaal verteld en laten zien. Ik heb namelijk vier uiterst prachtige gezonde Dalmatische Honden rondlopen, waarvan twee honden derde generatie rauw gevoerd zijn en twee vierde generatie rauw gevoerd zijn. En dat wil dus zeggen dat de overgroot oma, oma, de moeder en zij zelf zijn afgespeend en groot gebracht op uitsluitend rauwe zelf samengestelde voeding. Twee van mijn Dalmatische Honden zijn inmiddels overleden, beide rauw gevoerd en de ene heeft de mooie leeftijd van 14 en de andere van 15 jaar (en een paar maanden) bereikt. En mijn man en ik? Zijn nooit ziek. Kent u deze? http://www.independent.co.uk/…/kissing- ... prove-your

Was ik de enige met alleen maar positieve ervaringen heeft met rauwe verse voeding, zou ik u niet met mijn commentaar lastig vallen... Er zijn echter duizenden mensen met dezelfde ervaring. En even voor alle duidelijkheid: ik heb nul commerciële belangen!

En hoe komt het toch dat de dierenartsen, de Corbee’s, de Plantinga’s en de Overgaauw’s ons en iedereen zo graag terug hebben op de brokjes? Overigens staat het door hen geschreven artikel hier: http://www.diergeneeskunde.nl/…/2015-st ... uwvleesvoe…. Leg dit en het artikel van de Volkskrant naast elkaar en zoek de verschillen. Maar goed, wat is het toch, dat wij allemaal terug naar brokken teruggetrapt moeten worden? Vanwege de volksgezondheid? Serieus? Ik ken de Corbee’s en de Plantinga’s nog uit de tijd dat zij zich druk maakte om rauwe zelf samengestelde hondenvoeding omdat de honden er ziek van werden en tekorten opliepen. Nu men deze argumenten niet overeind heeft kunnen houden, gooit men het over een andere boeg, namelijk de volksgezondheid.... En gaat men zelfs zo ver dat de rauw voerende mensen als de nieuwe paria’s van Nederland gezien moeten worden. Want wij brengen de wereld in gevaar.

Kom nou toch mensen, denk toch eens na! Als je bang bent voor bacteriën, moet je gewoon geen hond in huis nemen. Punt! Want honden doen wel ergere dingen hoor, dan rauw vlees eten! Ik zal u niet met de smerige details vermoeien. Maar werkelijk, het is onze angst voor bacteriën die deze planeet langzaam maar met treffende zekerheid om zeep helpt. Misbruik van antibiotica is zo maar 1 van de gevolgen van de angst voor ‘beestjes’. Maar het grappige is dus dat steeds vaker aangetoond wordt dat juist deze beestjes ons sterk en gezond kunnen houden! Dus nee, dit is het zoveelste flauwekul argument van de Corbee’s (die voor ieder klachtje een ander Royal Canin brokje verkoopt, neem zelf een kijkje op zijn website: http://www.dapschonauwen.nl) en de Plantinga’s (die rijk wordt met de ontwikkeling van brokjes op basis van kippenveertjes). U en ik moeten onze hondjes weer braaf brokjes gaan voeren. Want Royal Canin, Eukanuba, Hill’s en alle andere belanghebbende (u mag zelf invullen wie dat allemaal zijn) missen ons.

Ik zal de laatste zijn die zal beweren dat je niet hygiënisch om moet gaan met rauwe hondenvoeding. Nee, je moet je hond geen rauw vlees van de grond voeren om er daarna je baby overheen te laten kruipen. Nee, je moet geen pens op het aanrecht snijden om daarna met hetzelfde mes en snijplank je groenten te snijden. Maar je moet ook geen kip voor jezelf voor in de bami op dezelfde snijplank snijden om er daarna (zonder de plank eerst af te wassen) je groenten op te snijden. Je hoort dezelfde hygiëne maatregelen te treffen als dat je ook doet met je eigen vlees. En dan is er niks aan de hand. Kortom, laat u niet gek maken!
Door vagebond
#3208323
Helemaal met je eens! Het is te triest voor woorden, ik hoorde het bericht in de auto vanmorgen, echt belachelijk gewoon. En dat die dierenartsen daar achter staan, dat vind ik helemaal not done. Zij zouden beter moeten weten. En eerlijk gezegd, denk ik ook dat ze beter weten........maar ze houden hun klep dicht, die brokken brengen meer geld in het laatje.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3208328
Hoi mede-versvoerders,

ook ik kreeg vanmorgen het artikel onder de neus gedrukt. Door mijn vader, die zich afvroeg of ik wel wist waar ik mee bezig was? De zoveelste hype?

Ik vond het een naar stuk. Alsof wij versvoerders allemaal de volksgezondheid in gevaar brengen inderdaad. En daarbij onze dieren opzadelen met akelige dingen als botvergroeiingen, hartkwalen et cetera. Inderdaad geen enkele vorm van hoor-en-wederhoor, Lizzy. Wat een goed journalist wel zou moeten doen: zonder onderzoek geen recht van spreken. Een keertje googlen en ze hadden dit forum gevonden. Ze hadden Tannetje Koning gevonden en de dames van Oervoer. De wereld aan fokkers en dierenartsen - deskundigen dus! - die al jaren met succes vers voeren en precies weten waar ze mee bezig zijn. Een heel forum vol mensen - nieuw en door de wol geverfd - die actief bezig zijn met uitgebalanceerd en hygiënisch rauw voeren.
Kan nog wel een tijdje doorgaan met uitleggen waarom het journalistiek van het jaar nul is... Maar dat is tekstvulling en preken voor eigen parochie :) We voelen ons denk ik allemaal pispaaltjes na lezing van deze rommel.

Gelukkig kan ik papa en mijn omgeving heel precies uitleggen, dankzij dit forum en een aantal boeken, waarom ik vers voer en hoe ik dat doe. *Deelt bos pluimen rond aan forumgenoten.*

Ik probeer positief te denken en dit artikel te zien als een aanleiding voor goede discussies, want mensen spreken me er heus wel op aan. Klein lichtpuntje, maar toch... :bulb:
Door Lizzy
#3208465
:-*

Ik hoefde er deze keer niks voor te doen, ik heb gewoon mijn brief gepakt die ik de vorige keer naar de Televaag heb gestuurd, Televaag veranderd in Volks(verlakkerij)krant en de boel opgestuurd.
Door Parelridder
#3208471
Lizzy schreef:Beste Volkskrant,

Met de allergrootste verbazing heb ik dit artikel van Aliëtte Jonkers gelezen. (...) Kortom, laat u niet gek maken!
Wow!! Echt super heldere, goed onderbouwde en keurige reactie!!!!
't Voelt goed dat ze zo'n reactie ontvangen hebben.
Door MarSpit
#3209055
Hoi Jasper, ik heb het nieuws gehoord en weer evensnel terzijde geschoven. Natuurlijk loop je risico op kruisbesmetting en ziektes. Dat loop je ook als je je kip en sla op een plank klaarmaakt. Neem goede hygiene inacht. Was je handen (bij pens gebruik ik ook ontsmettingsgel omdat ik ander niet van die lucht afkom) en veeg desnoods even de hondebek schoon na het eten.
Verder mag ze me niet in mijn gezicht likken, gewoon omdat ik dat vies vind. Die bek zit altijd overal.
DA adviseren liever geen BARF omdat je ze dan ook verantwoordelijk kan stellen voor schadelijke effecten. Mijn zus (DA-ass) ziet regelmatig honden in de praktijk die te grote botten hebben gegeten, verstopping hebben of botsplinters. Denk maar aan het bekende mergpijpje wat om de onderkaak zit. Vandaar hun aversie tegen BARf.
Mijn DA (die ik alleen maar zie voor de enting en toen ze mank liep) probeerde het wel, brok adviseren. Maar dat liep al snel stuk. Vlees bevat nu eenmaal meer eiwit dan brok
Na acht jaar vers voeren zie ik alleen maar voordelen. Geen jeuk, geen diarree alleen een keer een flinke dosis lintwormen doordat ze gras eet waar schapen lopen
Af en toe ontwormen dus.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door