Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hydra
#3208110
Hoi!
Ik ben hier een tijdje niet meer geweest, maar eerder heb ik een aantal vragen gesteld over Owen en dan met name zijn darmproblemen. Inmiddels ben ik samen met de da tot de conclusie gekomen dat hij waarschijnlijk een prikkelbare dikke darm heeft, dus hij krijgt nu 4 (heel soms 3) keer per dag eten, ignatia en 1x per dag een halve maatschep Protexin (eerder waren dit twee halve maatscheppen). Ik heb overduidelijk verbetering bij hem gemerkt, dus daar ben ik blij mee. :) Iets wat Owen echter al een geruime tijd doet, maar wat ik vaak geneigd was om weer te 'vergeten' is een soort van kokhalzen. Toen hij nog brokken kreeg deed hij dit op een gegeven moment meerdere keren in de week en dan altijd s nachts of vroeg in de ochtend. Een keer deed hij het midden op de dag toen we door de universiteit liepen. :O 9 van de 10 keer kwam er niks uit, soms een klein beetje gal. Alleen die ene keer overdag kwam er wel wat meer uit. Toen hij kvv kreeg verdween het geregeld 's nachts kokhalzen, eens in de 2 maanden ofzo kwam het voor en altijd 's nachts. Ik heb me wel eens afgevraagd of hij misschien een lege maag zou hebben, maar dat leek mij niet erg aannemelijk aangezien hij altijd op verschillende tijden eten kreeg en ook op verschillende tijden 'kokhalsde'. Sinds hij 4 keer per dag eten krijgt komt het ook nog voor. Zijn laatste maaltijd is direct voor het slapen gaan, dus een lege maag lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Ik had het gevoel dat het de laatste twee maanden vaker voorkwam, ook al weet ik dit niet zeker omdat ik er meestal niet echt meer wakker van wordt, aangezien er 9 van de 10 keer niks uit is gekomen. Echter, van het weekend was ik bij mijn ouders en mijn vader vertelde 's ochtends dat hij gal op de vloer had zien liggen. Dinsdagochtend lag Owen rustig naast me op de universiteit toen hij ineens opstond, begon te kokhalzen en.. dit keer kwam er wel een hele lading uit. :( Dit was denk ik zo'n 2 uur na zijn ontbijt. Hij leek absoluut niet misselijk en ging na het braken ook weer rustig liggen. Gisteravond stond ik met hem in de bus en ook toen moet hij gebraakt hebben, al had ik het niet door vanwege het lawaai in de bus en omdat ik met iemand stond te praten. Er lag echter ineens geel gal in de bus en Owen stond, dus de conclusie was snel getrokken. Hij moest toen nog zijn avondeten krijgen. Ook voor gisteren gold: hij leek niet misselijk noch was hij uit zijn doen.
Ok, heel verhaal, maar mijn vraag lijkt me vrij duidelijk: wat zou dit kunnen zijn? Ik zie zelf echt geen logica, maar dat het nu 3 keer in een week voorkomt vind ik erg veel.
Alvast bedankt. :)
P.S. Ik ga maandag ook even met de da overleggen.
Door Lizzy
#3208118
Mogelijk komt dit toch omdat hij zo vaak per dag eten krijgt. Die maag krijgt nooit rust. Maar ja, ga je minder voeren, krijgt hij misschien weer last van zijn prikkelbare darmen en dan zou je dus door de hond of door de kat gebeten worden.... Ik vind het lastig. Misschien moet je gaan experimenteren met spijsverteringsenzymen, probiotica en maagcompositum-achtige kruiden van de Groene Os. Ik zou zelf eerst beginnen met spijsverteringsenzymen. Ik weet niet of in de USA bestellen problematisch voor je is? Dr. Mercola heeft mooie spijsverteringsenzymen voor honden.
Door Hydra
#3208124
Lizzy schreef:Mogelijk komt dit toch omdat hij zo vaak per dag eten krijgt. Die maag krijgt nooit rust. Maar ja, ga je minder voeren, krijgt hij misschien weer last van zijn prikkelbare darmen en dan zou je dus door de hond of door de kat gebeten worden.... Ik vind het lastig. Misschien moet je gaan experimenteren met spijsverteringsenzymen, probiotica en maagcompositum-achtige kruiden van de Groene Os. Ik zou zelf eerst beginnen met spijsverteringsenzymen. Ik weet niet of in de USA bestellen problematisch voor je is? Dr. Mercola heeft mooie spijsverteringsenzymen voor honden.
Aan die enzymen heb ik ook zitten denken. Teruggaan naar 2x per dag eten geven wil ik inderdaad niet, ook al is dat wel 10x praktischer. :P Het verklaart voor mij ook niet helemaal waarom hij het eigenlijk altijd al heeft gedaan en pas de laatste 2 maanden meer, terwijl hij al sinds oktober 4x per dag eten krijgt.
Aan de ene kant ben ik erg blij dat hij zich niet misselijk o.i.d. lijkt te voelen, maar aan de andere kant is dat toch ook wel merkwaardig? Zeker toen ik zag hoeveel er dinsdagochtend uit kwam, ik vermoed zijn hele ontbijt...
Door Lizzy
#3208128
Hydra schreef:Aan die enzymen heb ik ook zitten denken. Teruggaan naar 2x per dag eten geven wil ik inderdaad niet, ook al is dat wel 10x praktischer. :P Het verklaart voor mij ook niet helemaal waarom hij het eigenlijk altijd al heeft gedaan en pas de laatste 2 maanden meer, terwijl hij al sinds oktober 4x per dag eten krijgt.
Aan de ene kant ben ik erg blij dat hij zich niet misselijk o.i.d. lijkt te voelen, maar aan de andere kant is dat toch ook wel merkwaardig? Zeker toen ik zag hoeveel er dinsdagochtend uit kwam, ik vermoed zijn hele ontbijt...
Ja. Nou ja, nou kan die dinsdag ook te wijten zijn aan iets anders. Misschien een virusje. Wat je ook nog zou kunnen proberen is 3 keer per dag eten en 1 keer per dag rauwe geitenmelk met boombastmeel: http://www.sanavesta.nl/honden/suppleme ... ombastmeel. En eventueel zelfs terug naar 2 keer per dag voeding en 2 keer per dag rauwe geitenmelk. Het is altijd lastig, honden met een gevoelige spijsvertering. Vandaar dat ik ook aan de enzymen denk... Maar dan nog, dan nog zullen ze tijd van tijd problemen hebben en zul je je afvragen "wat nu weer?".
Door Hydra
#3208129
Lizzy schreef:Ja. Nou ja, nou kan die dinsdag ook te wijten zijn aan iets anders. Misschien een virusje. Wat je ook nog zou kunnen proberen is 2 keer per dag eten en 1 keer per dag rauwe geitenmelk met boombastmeel: http://www.sanavesta.nl/honden/suppleme ... ombastmeel. Het is altijd lastig, honden met een gevoelige spijsvertering. Vandaar dat ik ook aan de enzymen denk...
Hmm virusje denk ik zelf niet, aangezien hij verder nergens last van had en zijn ontlasting ook normaal was. Maar ik houd die enzymen zeker in mijn achterhoofd en zal het maandag ook aan de da voorleggen als ik hem bel.
En wat betreft die gevoelige spijsvertering.... Ik heb de hoop opgegeven dat dat ooit eens 100% normaal gaat doen bij hem. :P
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3208385
Hier hebben we afgelopen dinsdag toevallig ook 2 kotsers gehad, Fozzy had het nog fijn bij zijn fysio bijna op schoot gedaan. Maar ook Maci heeft kadootjes achtergelaten. EN ze waren verder gewoon fit, vrolijk etc.
ALs ie het niet blijft doen , dan zou ik er niet te veel achter denken. Als het blijft dan is het een ander verhaal natuurlijk
Door inni
#3208392
Eet hij altijd hetzelfde? (een mix van verschillende kvv bv.)? Als dat niet is gaat het misschien fout op iets bepaald van voer. Z'n maag raakt van slag en hij gaat braken of door een geirriteerde maag gal braken als die maag te lang leeg is. Schrijf 's een paar weken, maanden op wat hij eet en hoe hij het stelt want het is vaak niet onmiddellijk te zien of ze zich ongemakkelijk voelen van iets. Hopelijk kan je daar een patroon vinden. ik heb er hier ook die gevoelige darmen hebben.....ik ben stilletjes aan de 2de van 3 maaltijden aan 't minderen in hoeveelheid en ga toch proberen om hen op 2x per dag te krijgen om de maag ook rust te gunnen maar voorlopig kunnen ze niet zonder middageten (het is wel maar iets en maar net genoeg om hen tot 's avonds te leten wachten). Ik hoop dat je een oplossing kan vinden.
Door Hydra
#3208434
inni schreef:Eet hij altijd hetzelfde? (een mix van verschillende kvv bv.)? Als dat niet is gaat het misschien fout op iets bepaald van voer. Z'n maag raakt van slag en hij gaat braken of door een geirriteerde maag gal braken als die maag te lang leeg is. Schrijf 's een paar weken, maanden op wat hij eet en hoe hij het stelt want het is vaak niet onmiddellijk te zien of ze zich ongemakkelijk voelen van iets. Hopelijk kan je daar een patroon vinden. ik heb er hier ook die gevoelige darmen hebben.....ik ben stilletjes aan de 2de van 3 maaltijden aan 't minderen in hoeveelheid en ga toch proberen om hen op 2x per dag te krijgen om de maag ook rust te gunnen maar voorlopig kunnen ze niet zonder middageten (het is wel maar iets en maar net genoeg om hen tot 's avonds te leten wachten). Ik hoop dat je een oplossing kan vinden.
Hij krijgt zeker verschillende diersoorten en merken, dus ja: hij zou ergens op kunnen reageren... Maar op brokken kokhalsde hij ook al en die waren elke dag hetzelfde. ;)
Het zou ook goed een virusje kunnen zijn, aangezien hij een paar weken geleden 4x in 1,5 week stond te piepen, omdat ie naar buiten wilde vanwege diarree. Ook toen merkte ik verder niks aan hem. Maar goed, het gaat me ook een beetje om dat kokhalzen wat hij eigenlijk al 1,5 jaar doet (zolang is hij bij mij), maar de laatste tijd voor mijn gevoel dus meer...
Door sella
#3209251
Shay is ook aan de spuug, ook zonder verders wat te merken. Nu 2 dagen af en toe ergens een gal flats taai slijmerig.
Door Hydra
#3209397
Bij Owen was het wel iets meer dan een flets. :P Gisteravond heeft hij weer gespuugd namelijk.
Maandagochtend even contact gehad met de da en hij wil Owen toch even zien. Als het nu alleen dat kotsen zou zijn, zou ik me opzich niet druk maken, maar het is meer dat kokhalzen wat ie al zo lang doet en de laatste tijd dus meer en dit keer wel steeds productief. :(
Door Hydra
#3211580
Gisteren bij de da geweest: hij vond dat Owen in top conditie was, darmen waren mooi rustig en zijn maag was niet te voelen. Hij vermoedt dat Owen last heeft van maagzuur o.i.d. en heeft nu zitac voorgeschreven om een paar maanden te proberen. In een ideale wereld geef ik die zitac 20 tot 30 minuten voor het eten (zijn laatste maaltijd 's avonds), maar meneer blieft geen pilletjes, ook geen kleintjes en ook niet als er karnemelk bij wordt geserveerd. Dus dat wordt denk ik toch het pilletje in zijn vlees verstoppen, want dan eet ie het wel op!
Nu maar afwachten of het ook daadwerkelijk wat doet.
Door Too
#3211779
Kijk dan even hoe het gaat met de vertering van bot, als je zelf samenstelt , maagzuurremmers kunnen dat nogal verstoren.

Hopelijk is het iets van voorbijgaande aard

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Door inni
#3211787
Afwachten wat de reactie erop gaat zijn......... Kan je hem ook niet foppen door het pilletje in een klein beetje vlees te boetseren en hem een hapje te geven zonder pilletje , vlak erna het hapje met het pilletje en dan bijna tegelijk een grotere hap zonder pilletje voorhouden zodat hij een beetje gaat schrokken om alles te hebben. Ik kreeg ooit die tip maar bij Berre werkte het niet. Bij mijn twee nu kan ik het gewoon achteraan in de bek steken en iets van hun voer uit mijn hand als beloning.
Door Hydra
#3211824
Too schreef:Kijk dan even hoe het gaat met de vertering van bot, als je zelf samenstelt , maagzuurremmers kunnen dat nogal verstoren.

Hopelijk is het iets van voorbijgaande aard

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Dankje, dat had ik hier inderdaad ook al ergens gelezen. Hij krijgt voornamelijk kvv, maar zo nu en dan ook barf. Gelukkig heb ik momenteel vooral parelhoen in de vriezer liggen, dus dat is wel zacht. Maar ik houd het wel in de gaten en anders krijgt hij voorlopig even geen barf.
@ Inni: ja, zo heb ik het nu ook geprobeerd en dat gaat gelukkig goed. :) Dus nu ga ik gewoon steeds minder vlees bij dat pilletje geven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door