Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3207876
Ik vind dat onze Dunya de laatste tijd best hard 'slijt'. Ze is in januari 10 geworden (minstens, geschatte leeftijd, zou zomaar 11 kunnen zijn).
Ik zie dat de bespiering van haar schouders afneemt, de botten beginnen goed zichtbaar te worden. Ook haar bilspieren worden ietsje dunner. Ze is niet algemeen afgevallen, verder is ze zelfs een beetje mollig. Haar eetlust is geweldig goed, zoals altijd. Ze heeft geen andere gezondheidsproblemen.
Haar bewegingspatroon is iets aangepast aan haar leeftijd, maar 10 kilometer per dag doet ze nog met gemak. Dat gaat in rustig wandel-/scharreltempo.

Nou wil ik er niet direct een spuit met anabolen injassen, dussssss: is er nog iets wat ik met voeding of supplementen zou kunnen doen om spieropbouw te stimuleren of in elk geval verdere spierafbraak te remmen?
Door zurca
#3207957
Ziggy had na een lange periode ziek en zwak (bleek vergrote milt) spierverlies. Als ze een sprintje trok dan viel ze daarna bijna om omdat haar spieren zo verzuurde dat haar pootjes haar bijna niet meer konden dragen. Ik ben haar toen dit gaan geven; http://www.medpets.nl/phytonics+muscle+support/1624/ en dat heeft haar goed geholpen. Zodra ze nu bijgekomen is van haar schijdracht en weer normaal eet ben ik van plan haar dit weer te gaan geven. Ze is inmiddels zo'n 12 jaar oud en ik zie dat haar spieren minder worden.
Door Lizzy
#3208039
Ik zou nu zelf dus niks doen, maar ik heb onze Brutus Spier Support van de Groene Os gegeven. Hij werd er wel onrustig van. Maar, hij reageerde op alles niet goed. Supplementen niet, medicijnen al helemaal niet.
#3208045
Lizzy schreef:Ik zou nu zelf dus niks doen, maar ik heb onze Brutus Spier Support van de Groene Os gegeven. Hij werd er wel onrustig van. Maar, hij reageerde op alles niet goed. Supplementen niet, medicijnen al helemaal niet.
Wat is de reden dat je zegt : niks doen? Mijn man zegt namelijk ook niks doen, met als reden dat alle oudere honden minder bespierd raken (daar ben ik het wel mee eens) en dat ze nog niet door haar poten zakt. Daar ben ik het niet zo mee eens, want ik wil ten eerste niet wachten totdat het zover is - beetje laat naar mijn gevoel. En ten tweede zakt ze wel degelijk al af en toe door haar poten, heel subtiel en ook niet dagelijks, maar absoluut aanwezig. Ze struikelt af en toe, zit een beetje raar scheef als ze moet poepen, dat soort dingetjes.
Ik weet dat een oude hond is ( :'( ik wil er nog niet aan) maar vooral het tempo waarin het achteruit gaat baart me zorgen. Dus ik zoek iets om het af te remmen.
#3208047
Even een paar plaatjes - hoewel het moeilijk te zien is op de foto zit er ter hoogte van haar schouderbad echt een holte in plaats van een dikte en die billen, dat zijn geen windhondbillen meer. (ze kijkt er ook heel sip bij, maar dat heeft er niks mee te maken)

Afbeelding

Afbeelding
Door Lizzy
#3208051
Omdat ik steeds meer moeite krijg met vechten tegen de natuur...... Ondersteunen vind ik prima maar ik vind het inmiddels niet meer zo prima dat oudere honden met medicijnen zich soms kloteriger voelen dan zonder. Idem voor sommige supplementen. Ik zou met deze klachten eerder naar een osteopaat gaan. En kurkuma (met zwarte peper en extra vergine olijfolie of bio extra vergine kokosolie), dat vind ik ook wel een fijn supplement. Het hangt dus van de situatie en het supplement af en ik vind ook dat acceptatie van ouderdom erbij hoort. Ja, ik sta er een beetje dubbel in.....
#3208055
Tja, acceptatie van ouderdom, daar heb ik wel een beetje moeite mee (zei de vrouw die vol in haar eigen midlife-crisis zit ::) ).....
Ik heb dan weer veel minder moeite met overlijden door ernstige ziektes als kanker e.d. Zoals onze Dante en Leon - ik vind het makkelijker om te accepteren dat een hond (of een mens) nooit meer beter wordt. Oneerlijk misschien, maar wel duidelijk 'dit komt nooit meer goed'.
Maar die langzame slijtage van ouderdom, bah!
Laatst gewijzigd door Spikkelneus op vr 01 apr 2016, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3208077
Heuveltjes langzaam op voor achterhand, heuveltjes langzaam af voor voorhand. Heb ik van de dierfysio.
Dat doe ik nu met Kaio (12 jaar) 1 a 2 keer per week. Hij vindt dat ook leuk natuurlijk heuveltje op en af en paadjes, moet wel rekening mee houden dat de afstand die we dan kunnen afleggen wel korter is daardoor.
Ook kan het zijn dat hier en daar wat spieren vastzitten, dus fysio kan ook. Osteopaat kan ook.
Kaio had eerst last van zijn voorpoot, bij de fysio bleken er spieren flink vast te zitten, met name zijn schouder en nek spier, nu dat eenmaal alles los is is dat zo veel fijner voor hem en hij liep ok zo veel beter, maar ja ondertussen zijn wel zijn spieren wat afgenomen in de achterhand dus heeft ie het daar weer wat moeilijker mee. Maar toch nog steeds minder stram in het algeheel. Spieren krijg je er niet van bij van fysio, maar wel betere lichaamsbalans en goed gebruik van de spieren.
#3208102
Als ik één ding geleerd heb, is het níet behandelen voor er een duidelijke diagnose is. Dus misschien heel zinvol, een osteopaat of fysio, maar ik zou dan éérst een goede arts bezoeken. Er kan een hoop mis gaan middels onjuiste behandeling :(
Qua supplementen: ik heb de link die geplaatst was bekeken en mij viel op dat hier ondermeer in zit wat ik Daantje geef, tbv haar herstel, namelijk vit. E, magnesium en selenium. De laatste 2 puur vanuit voeding. Dagelijks een eierdooier, regelmatig koolvisfilet als spiervlees, dagelijks een theelepel fijn gemalen amandelen.. Vit. E supplementeer ik middels vloeibare vit E complex van Solgar, 1 druppel per dag.
Of het werkt weet ik niet, ik kan immers niet vast stellen hoe het herstel verlopen zou zonder, maar deze subtiele ondersteuning voelt voor mij goed.
Ik zou 'm ook passend vinden voor een ouder wordende hond: wellicht geeft het haar net een zetje om weer wat te herstellen in bespiering en wat langer in goede conditie te blijven, maar zo niet.. Afname van bespiering hoort - onvermijdelijk - bij het ouder worden. Daar zou ik niet meer mee willen doen dan extra goed letten op de voeding. Ik vind het 't 'recht' van een oudere (hond) om op zeker moment ook wat rustiger aan te mogen doen, iets níet meer te kunnen, als dat ondanks gezond eten en bewegen zo gaat.
#3208131
@Kaio : alle heuveltjes hier in de buurt zijn mul zand, dus dat lijkt me niet zo'n strak plan. Maar over 4 weken zijn we verhuisd, wie weet hoe het daar is! En ik merk direct wel aan Dunya of het wel of niet iets voor haar is.

@Parelridder: jij geeft toch ook groenten die de spieropbouw stimuleren? Of was het seleniumhoudende groenten? Dunya is dol op groenten, dus dat zou een hele fijne oplossing voor haar zijn. Wat betreft die eidooiers: het is maar een klein hondje, 14 kilo. Dus elke dag klinkt mij wat veel in de oren. Ze krijgt sowieso al 2 hele eieren per week, maar daar zou ik nog wel 2 extra dooiers (op andere dagen) bij kunnen doen.
#3208139
Spikkelneus schreef:@Parelridder: jij geeft toch ook groenten die de spieropbouw stimuleren? Of was het seleniumhoudende groenten? Dunya is dol op groenten, dus dat zou een hele fijne oplossing voor haar zijn. Wat betreft die eidooiers: het is maar een klein hondje, 14 kilo. Dus elke dag klinkt mij wat veel in de oren. Ze krijgt sowieso al 2 hele eieren per week, maar daar zou ik nog wel 2 extra dooiers (op andere dagen) bij kunnen doen.
Klopt! Broccoli is een aanrader vanwege de selenium. 2 Eierdooier er bij kan zeker geen kwaad bij 14 kilo. En je wilt niet weten hoe lekker alles er uit ziet met wat 'amandel crumb' :biggrin2:
#3208140
Parelridder schreef:Klopt! Broccoli is een aanrader vanwege de selenium. 2 Eierdooier er bij kan zeker geen kwaad bij 14 kilo. En je wilt niet weten hoe lekker alles er uit ziet met wat 'amandel crumb' :biggrin2:
Ah, ja, haute cuisine :D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door