Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Parelridder
#3207412
Ik heb vanmiddag bij een Islamitische slager een paar kilo lamslever gekocht. Bij thuiskomst zag ik dat één lever lichter van kleur is dan de rest en gebruikelijk, er zitten spikkeltjes op en het voelt ook iets anders.. Zou ik 'm als hondenvoer gekocht hebben dan ging 'ie zonder meer de kliko in, omdat het een afwijkende is, maar deze slager verkoopt geen 'hondenvlees', hij krijgt eens per week lever en nier geleverd en dat is voor menselijke consumptie. Je zou haast denken dat daar geen 'foute' tussen kan komen? :-\
(her)Kennen jullie wat ik bedoel met een bleke lever met 'spikkeltjes'? Weten jullie wat de oorzaak daar van is en vooral, of dat kwaad kan?
Door Parelridder
#3207487
Ik ook. Ik heb het gelinkte topic gelezen, ik begrijp dat er verschillende theorieen zijn over de oorzaak, maar eigenlijk niemand het weet. En ik heb besloten dat ik deze lever weg gooi. Vermoedelijk onnodig, immers bij de slager geleverd voor menselijke consumptie, maar het staat me niet aan, te meer omdat onzeker is hoe het komt
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3207495
Ik heb mijn collega even gevraagd, die is vleeskeurmeester en weet er echt alles van. :biggrin2:

Hij zegt dat dit een lever is geweest van een zwanger dier, of dat het dier pas zwanger is geweest. Die levers mogen namelijk wel verkocht worden. Er zit ook meer voedingswaarde in.

De lever kleurt ook zo als het een koortslever is. Maar dan is het dier dus ziek en mag het niet vlees verkocht worden.
Door Parelridder
#3207496
Hylos schreef:Ik heb mijn collega even gevraagd, die is vleeskeurmeester en weet er echt alles van. :biggrin2:

Hij zegt dat dit een lever is geweest van een zwanger dier, of dat het dier pas zwanger is geweest. Die levers mogen namelijk wel verkocht worden. Er zit ook meer voedingswaarde in.

De lever kleurt ook zo als het een koortslever is. Maar dan is het dier dus ziek en mag het niet vlees verkocht worden.
Oh dank!!!!! Dan gaat het NIET de kliko in (maar jemig, een recent bevallen dier slachten :-\ :'( )
Door jasmijn
#3207756
Parelridder schreef:Oh dank!!!!! Dan gaat het NIET de kliko in (maar jemig, een recent bevallen dier slachten :-\ :'( )
Ik weet dat het hard klinkt maar soms kan het voor het dier beter zijn, je moet niet vergeten dat veel boeren op hun tandvlees leven en geen cent kunnen missen.
Soms gebeurd er iets met een dier waardoor het beter is om het uit zijn lijden te verlossen, helaas is het voor de boeren dan als nog nodig om er geld aan te verdienen.
Dieren arts en inslapen kost geld en lever de kost prijs van het dier aan verlies op, als het dier geslacht word krijgt de boer tenminste nog een klein deel van de kostprijs terug.
Hard maar waar.
Gebruikersavatar
Door pike
#3208186
Hylos schreef:Ik heb mijn collega even gevraagd, die is vleeskeurmeester en weet er echt alles van. :biggrin2:

Hij zegt dat dit een lever is geweest van een zwanger dier, of dat het dier pas zwanger is geweest. Die levers mogen namelijk wel verkocht worden. Er zit ook meer voedingswaarde in.

De lever kleurt ook zo als het een koortslever is. Maar dan is het dier dus ziek en mag het niet vlees verkocht worden.
Maar kan de vleeskeurmeester dan zien of het om een gezonde lever van een zwanger dier gaat of dat het om een koortslever gaat? Want in het laatste geval zou hij (en al het andere vlees?) dus afgekeurd moeten worden toch?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door