Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3207170
Weet niet of deze vraag al eens is geweest, maar goed......

Wij hebben voor Appie (ruwharige standaard teckel) een tuigje en een gewoon riempje. Nu zijn er heelmveel discussies dat je beter een tuigje kan doen vanwege hernia dan een een riempje.
Maar waar ik tegenaan loop, is, dat ik denk, het gevoel heb, dat ik Appie beter kan corrigeren met riem en meer de overhand heb met een riemp dan een tuig. Ook trekt hij minder dan met een tuig. Met een tuig hangt hij er letterlijk in zodra hij een konijn ruikt bijvoorbeeld.

Sinds een week of 5 heeft hij een chemische castratie (liep echt uit de hand met loopse teefjes). En we moeten zeggen, dat hij een stuk rustiger is. Ik kan hem nog beter corrigeren en hij is niet zo gefocust op de geuren van een loops teefje.

Ik doe Appie z'n riem om als ik ik met hem loop, mijn man z'n tuig. Nu is z'n tuig op 1 plekje bijna kapot, dus we twijfelen of we een nieuw tuig moeten kopen of z'n riem moeten behouden. Aangezien er zoveel discussies zijn wat betreft hernia, weten we niet of het beter is om toch altijd zijn tuig om te doen, zijn riem of dat er een combinatie is riem met tuig aan elkaar (of zoiets)...... In onze omgeving zien we meer honden met tuig dan met een riem....

Wat is wijsheid, of beter?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3207178
Ik zweer bij een tuigje.
En wel om de redenen die Monique in dit artikel noemt http://www.moniquebladder.nl/halsband/

Maar er zijn veel verschillende soorten. Ik vind een Y-tuig het fijnst. Voor dagelijks gebruik heeft Scott een Ruffwear front range tuig, voor het speuren een Perfect Fit.
Beide hebben ook een ring aan de voorkant, maar deze gebruik ik eigenlijk nooit.
Hiervoor hebben we een Tre pontI en Hurtta tuig gebruikt maar die vond ik minder fijn.

De reden dat een hond met een halsband minder trekt is simpelweg omdat hij zich dan eigenlijk ophangt en dit een rotgevoel is. Scott deed dit als pup ook, tot kokhalzen en hoesten aan toe, daarom zijn wij heel snel naar een tuig overgestapt.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3207179
Ik heb natuurlijk een hond met de gevolgen van een zeer ernstige hernia, die loopt nooit meer aan de riem, dus daar kan ik niets over zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat Joeps fysio, Dominique Frohoff, echt een tuigje adviseert. Juist omdat bij een tuig de druk niet op de nek ligt. Joris heeft sinds een maandje of wat ook af en toe rugpijn en draagt sindsdien ook een tuig. Hier is de ervaring juist dat er met een tuigje om minder getrokken wordt.... Abbey van mijn vriendin heeft sinds twee weken ook een lichte hernia en is ook over naar een tuigje omdat dat beter is voor de rug.

Zij heeft speciale tuigjes met fleece gevoerd, ik wil er ook zo één voor Joris kopen. Hij heeft nu een rogz for dogz tuig, maar ik vind dat dus een onding. Geen schuurplekken of zo hoor, maar ik vind het hard en het zit niet helemaal goed. Dat is natuurlijk bij een lange hond wel lastig. Welk tuig heb je nu voor Appie?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3207183
Wij hebben een halsband, omdat Oscar een tuig duidelijk niet prettig vindt. Anders gebruikte ik liever een tuig.

Maar een halsband omdat dat makkelijker corrigeerd? Dan zou ik toch eens gaan nadenken over de manier waarop je je hond probeerd te vertellen wat je van hem verwacht. En over hoe effectief die correcties zijn, als je ze op regelmatige/dagelijkse basis nodig hebt. Misschien is het handiger je hond op een andere manier dingen aan te willen leren, of te accepteren dat een teckel nou eenmaal zijn neus achterna wil als hij een konijn heeft geroken.

Juist als je een halsband prettiger vindt ivm correcties, zou ik drie keer nadenken wat dit fysiek voor je (hernia gevoelige) hond betekend.
Door Lil
#3207235
Nu geldt dit voor een teckel niet, maar ik ben sinds een jaar niet zo blij met al die honden aan tuig. Let wel dit zijn grote en zware honden die uitvallen en de baas heeft met tuig geen controle over grote zware springende hond en die komt dus al uitvallend op 5 cm afstand van mijn monster eh tja. Ik zeg 1000% tuig; om meerdere redenen zooooo veel beter voor een hond, maar wel svp geen gevaar voor je omgeving opleveren. Maar goed een teckel is een kleine hond dus zeker een nieuw tuig kopen; er zijn heel veel verschillende dus he vindt vast eentje die wel fijn is. Op maat laten maken is bij een teckel misschien wel handig.
Door Mijati
#3207236
Lil schreef:Nu geldt dit voor een teckel niet, maar ik ben sinds een jaar niet zo blij met al die honden aan tuig. Let wel dit zijn grote en zware honden die uitvallen en de baas heeft met tuig geen controle over grote zware springende hond en die komt dus al uitvallend op 5 cm afstand van mijn monster eh tja. Ik zeg 1000% tuig; om meerdere redenen zooooo veel beter voor een hond, maar wel svp geen gevaar voor je omgeving opleveren. Maar goed een teckel is een kleine hond dus zeker een nieuw tuig kopen; er zijn heel veel verschillende dus he vindt vast eentje die wel fijn is. Op maat laten maken is bij een teckel misschien wel handig.

Met een halsband zouden die grote, zware honden ook heel dicht bij jou kunnen komen, controle zit niet tuig of halsband. Zelf gebruik ik ook het liefste een tuig voor onze boeven.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3207242
Mijati schreef:Met een halsband zouden die grote, zware honden ook heel dicht bij jou kunnen komen, controle zit niet tuig of halsband. Zelf gebruik ik ook het liefste een tuig voor onze boeven.
Nou bij een grote sterke hond kan tuig of halsband wel verschil maken in hoe makkelijk het dier fysiek te houden is. Dat wij liever trainen om het op een andere manier op te lossen lijkt me duidelijk, maar als ik weet dat ik ergens heen ga met bijvoorbeeld veel paarden, gaat Oscar niet aan een tuig. Als we voorbij het punt komen dat het op training en communicatie gaat, moet ik hem op fysieke kracht houden en dat lukt me met halsband veel beter dan met tuig.

Wat ook juist weer aangeeft wat een halsband voor heftiger effect op het lichaam heeft. Bij een teckel lijkt me dit in het geheel niet spelen, omdat ze zo klein zijn. Die moet iedereen (mits geen gezondheidsproblemen ofzo) prima kunnen houden. Hoe fanatiek ze ook aan een tuig trekken.
Door Lil
#3207245
Mijati schreef:Met een halsband zouden die grote, zware honden ook heel dicht bij jou kunnen komen, controle zit niet tuig of halsband. Zelf gebruik ik ook het liefste een tuig voor onze boeven.
Nee dat is absoluut niet waar. Die honden werden door de eigenaren prima in bedwang gehouden totdat ze een tuig om kregen, omdat dat beter is voor een uitvallende hond. Ik heb hier hetzelfde; mijn 55 kg hond loopt aan tuig totdat ik een andere hond zie, dan gaat hij aan de halsband, want dat houd ik niet. Met tuig schaats ik achter 55 kg hond aan, met halsband is het gemakkelijk om hem te houden. Even los van discussie trainen; heb mij de tandjes getraind en ik zou hem in 95% van de gevallen gehouden krijgen aan tuig, maar het gaat om die 5% dat meneer ondanks training toch nog in paniek raakt. 55 kg in paniek is niet te houden; dat gaat aan halsband nog maar net (aan tuig ben je dan nergens meer).

Dus nee ik kan mij absoluut niet in de bovenstaande stelling vinden. Niet mbt vreemde honden en eigenaren waarbij ik een verschil zie met halsband en tuig en niet tov mijn eigen zeer grote en zware hond vasthouden.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3207246
Kaela schreef:Nou bij een grote sterke hond kan tuig of halsband wel verschil maken in hoe makkelijk het dier fysiek te houden is. Dat wij liever trainen om het op een andere manier op te lossen lijkt me duidelijk, maar als ik weet dat ik ergens heen ga met bijvoorbeeld veel paarden, gaat Oscar niet aan een tuig. Als we voorbij het punt komen dat het op training en communicatie gaat, moet ik hem op fysieke kracht houden en dat lukt me met halsband veel beter dan met tuig.

Wat ook juist weer aangeeft wat een halsband voor heftiger effect op het lichaam heeft. Bij een teckel lijkt me dit in het geheel niet spelen, omdat ze zo klein zijn. Die moet iedereen (mits geen gezondheidsproblemen ofzo) prima kunnen houden. Hoe fanatiek ze ook aan een tuig trekken.
+1!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3207247
Lil schreef:Nee dat is absoluut niet waar. Die honden werden door de eigenaren prima in bedwang gehouden totdat ze een tuig om kregen, omdat dat beter is voor een uitvallende hond. Ik heb hier hetzelfde; mijn 55 kg hond loopt aan tuig totdat ik een andere hond zie, dan gaat hij aan de halsband, want dat houd ik niet. Met tuig schaats ik achter 55 kg hond aan, met halsband is het gemakkelijk om hem te houden. Even los van discussie trainen; heb mij de tandjes getraind en ik zou hem in 95% van de gevallen gehouden krijgen aan tuig, maar het gaat om die 5% dat meneer ondanks training toch nog in paniek raakt. 55 kg in paniek is niet te houden; dat gaat aan halsband nog maar net (aan tuig ben je dan nergens meer).

Dus nee ik kan mij absoluut niet in de bovenstaande stelling vinden. Niet mbt vreemde honden en eigenaren waarbij ik een verschil zie met halsband en tuig en niet tov mijn eigen zeer grote en zware hond vasthouden.
Helemaal mee eens. Alhoewel ik wel moet zeggen dat een ring op de borst het wel véél gemakkelijker maakt om de hond te beletten om uit te vallen. Dat werkt bij ons vrijwel even goed als een halsband.
ps Een heel goed passend tuig is dan wel een vereiste (wij hebben het perfect-fit tuig)
Door Parelridder
#3207248
pluk schreef:Ik zweer bij een tuigje.
En wel om de redenen die Monique in dit artikel noemt http://www.moniquebladder.nl/halsband/
Goed artikel!! En heel herkenbaar dat er niet een 'beste keuze' is, maar dat de voor jouw hond beste keuze bepaald wordt door een combi van factoren, waaronder de persoonlijke voorkeur van je hond.
Mijn oudste 2 kunnen geen halsband dragen, want glippen daar vanwege de vorm van hun hoofd zo weer uit. De oudste draagt zonder probleem een Hunter tuig, de beide anderen dragen liever geen tuig. Een jachtlijn is voor alle 3 prettig, máár mijn honden hebben geleerd om niet te trekken, dus ondervinden niet de nadelen die hier genoemd worden van een halsband..
En dat is eigenlijk dan ook mijn verbazing bij het lezen in dit topic: zou het niet veel prettiger zijn om aan te leren zonder spanning op de lijn lekker mee te lopen? Ik heb overigens altijd een balletje en gedroogd vlees op zak als ik wandel, óók met ruimschoots volwassen, opgevoede honden. Er kunnen altijd lastige situaties zijn waarbij het makkelijk is als ik heel eenvoudig hun aandacht kan vast houden zodat ze moeiteloos langs een verleiding kunnen óf als ik een uitvallende hond tegemoet ga, ik die eigenaar/hond het zo makkelijk mogelijk maken kan door mijn hond hen straal te laten negeren.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3207249
Parelridder schreef:Goed artikel!! En heel herkenbaar dat er niet een 'beste keuze' is, maar dat de voor jouw hond beste keuze bepaald wordt door een combi van factoren, waaronder de persoonlijke voorkeur van je hond.
Mijn oudste 2 kunnen geen halsband dragen, want glippen daar vanwege de vorm van hun hoofd zo weer uit. De oudste draagt zonder probleem een Hunter tuig, de beide anderen dragen liever geen tuig. Een jachtlijn is voor alle 3 prettig, máár mijn honden hebben geleerd om niet te trekken, dus ondervinden niet de nadelen die hier genoemd worden van een halsband..
En dat is eigenlijk dan ook mijn verbazing bij het lezen in dit topic: zou het niet veel prettiger zijn om aan te leren zonder spanning op de lijn lekker mee te lopen? Ik heb overigens altijd een balletje en gedroogd vlees op zak als ik wandel, óók met ruimschoots volwassen, opgevoede honden. Er kunnen altijd lastige situaties zijn waarbij het makkelijk is als ik heel eenvoudig hun aandacht kan vast houden zodat ze moeiteloos langs een verleiding kunnen óf als ik een uitvallende hond tegemoet ga, ik die eigenaar/hond het zo makkelijk mogelijk maken kan door mijn hond hen straal te laten negeren.
Geloof me, dat lukt helaas niet bij iedere hond.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3207251
Doranto schreef:Geloof me, dat lukt helaas niet bij iedere hond.
Nee, ik geloof ook niet dat je dat gaat redden bij een teckel die zijn neus achterna wil, achter een konijn aan.

Wat mij betreft is training altijd je basis. Daarom gaf ik dat in mijn eerste reactie ook aan. Ga eens nadenken over wát je dan aan het corrigeren bent met die halsband. Hoeveel effect heeft je correctie dan eigenlijk? Zijn er geen betere manieren om je hond aan het verstand te krijgen wat je van hem wilt, namelijk netjes aan de riem lopen.
En als je tot de conclusie komt dat sommige situaties erg hoog gegrepen zijn, zoals konijnensporen, kun je dan niet beter accepteren dat je een teckel hebt en dat die dat nou eenmaal prachtig mooi vinden?
Door Lil
#3207252
Doranto schreef:Helemaal mee eens. Alhoewel ik wel moet zeggen dat een ring op de borst het wel véél gemakkelijker maakt om de hond te beletten om uit te vallen. Dat werkt bij ons vrijwel even goed als een halsband.
ps Een heel goed passend tuig is dan wel een vereiste (wij hebben het perfect-fit tuig)
Heeft die perfect fit dan ook een ring op de borst? Ik heb u-lead en halti tuig uitgeprobeerd en Jones loopt daarmee gewoon rechtdoor alsof je hem helemaal niet vast hebt. :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door