Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3206855
Citaat: Maandag 21 maart kreeg het Recreatieschap bericht dat een hond is overleden na besmetting met de ziekte van Weil. Het is niet aantoonbaar waar de hond de ziekte heeft opgelopen maar mogelijk is dit in het Streekbos bij Bovenkarspel geweest. Zie verder http://www.recreatieschapwestfriesland.nl/

Ander bericht hierover: https://www.rtvnh.nl/nieuws/181973/twee ... e-van-weil

Interessant ter aanvulling: http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... e_van_Weil

Zaak dus om te overwegen of je hier nu je hond wilt laten lopen/zwemmen en zéker zaak om alert te zijn op de symptomen van Lepto (ook buiten dit bos natuurlijk..). Bij tijdige diagnosticering/behandeling is het herstel doorgaans volledig.

Overigens jammer dat het bericht niet vermeld of deze hond gevaccineerd was. Echter, de dierenkliniek meldt De ziekte van Weil zit standaard in de jaarlijkse vaccinatie van uw hond, de bescherming hiertegen na vaccinatie duurt een jaar. Je zou haast verwachten dat dit betekent dat de betreffende hond gevaccineerd was, aangezien ze dit standaard geven. Zie http://www.dierenkliniekheemskerk.nl/2- ... ekte-weil/
#3206859
Van Facebook:

Dierenkliniek Stede Broec
21 maart om 17:01 ·

Ziekte van Weil? Het bericht komt NIET bij ons vandaan! Er gaan berichten rond op Facebook over de ziekte van Weil in het Streekbos. In onze praktijk is de afgelopen weken bij geen enkel dier deze ziekte geconstateerd. Na wat rondbellen blijkt dat er een melding binnengekomen is bij het Recreatieschap West-Friesland (van een eigenaar), maar die melding moet nog nagetrokken worden. Er is tot nu toe geen enkele zekerheid dat het om de ziekte van Weil gaat. Neemt niet weg dat het om een ernstige ziekte gaat (voor hond en baas!), maar als je je hond jaarlijks laat vaccineren (Lepto 4), dan is de hond goed beschermd.

====

Het is tot op heden NIET bevestigt dat het hier inderdaad om de ziekte van Weil gaat. Even afwachten dus.

In de regel komt Lepto voor bij warmere temperaturen ja. Maar ja, met deze klimaatveranderingen en nul winters lijkt het erop dat die vlieger steeds minder op gaat.
#3206861
Daar tegenover staat in dezelfde post bij de reacties die van Jelle Blaauw NHD - Dagblad voor West-Friesland:

................................................Ziekte van Weil duikt op rondom het Streekbos

BOVENKARSPEL - In Oostelijk West-Friesland duikt regelmatig de Ziekte van Weil op. Dat meldt dierenarts Annemarie Lub na de dood van een hond aan deze ziekte, afgelopen weekeinde

Door Tanja Koopen - 21-3-2016, 16:49 (Update 21-3-2016, 16:49)
Elfjarige Lexie was zes weken ziek na een wandeling met zijn bazin Judith Kramer in het Streekbos. Volgens Dierenkliniek Enkhuizen lijkt het kleine ’vuilnisbakkie’ slachtoffer geworden van een besmette bruine rat. Die laat sporen achter langs de waterkant.

Het Hoogheemraadschap wil als waterbeheerder de sloot langs de Gouw extra laten doorspoelen. Ook wordt het Recreatieschap West-Friesland gevraagd waarschuwingsborden in het Streekbos te plaatsen. ,,Maar uiteindelijk is er weinig aan te doen. Het is een spijtig voorval. Weil is lastig te bestrijden. Honden aanlijnen en niet laten drinken uit sloten’’, aldus woordvoerder Marko Cortel. Volgens Lub is inenting de enige optie. ,,We zien hier steeds meer honden met Weil.’’
#3206862
Parelridder schreef:Daar tegenover staat in dezelfde post bij de reacties die van Jelle Blaauw NHD - Dagblad voor West-Friesland:

................................................Ziekte van Weil duikt op rondom het Streekbos

BOVENKARSPEL - In Oostelijk West-Friesland duikt regelmatig de Ziekte van Weil op. Dat meldt dierenarts Annemarie Lub na de dood van een hond aan deze ziekte, afgelopen weekeinde

Door Tanja Koopen - 21-3-2016, 16:49 (Update 21-3-2016, 16:49)
Elfjarige Lexie was zes weken ziek na een wandeling met zijn bazin Judith Kramer in het Streekbos. Volgens Dierenkliniek Enkhuizen lijkt het kleine ’vuilnisbakkie’ slachtoffer geworden van een besmette bruine rat. Die laat sporen achter langs de waterkant.

Het Hoogheemraadschap wil als waterbeheerder de sloot langs de Gouw extra laten doorspoelen. Ook wordt het Recreatieschap West-Friesland gevraagd waarschuwingsborden in het Streekbos te plaatsen. ,,Maar uiteindelijk is er weinig aan te doen. Het is een spijtig voorval. Weil is lastig te bestrijden. Honden aanlijnen en niet laten drinken uit sloten’’, aldus woordvoerder Marko Cortel. Volgens Lub is inenting de enige optie. ,,We zien hier steeds meer honden met Weil.’’
Ja, maar weet je wat het is? Ik kan niks met "Volgens Dierenkliniek Enkhuizen lijkt het kleine ’vuilnisbakkie’ slachtoffer geworden van een besmette bruine rat. Die laat sporen achter langs de waterkant".

Die hond: daar hadden ze dan sectie op moeten plegen of een titerbepaling moeten doen voor Lepto. En niet zomaar wat roepen, daar houd ik niet van. En het is ook heel vervelend dat niemand los wil laten of deze hond nou wel of niet was gevaccineerd. En dat vind ik dus helemaal HEEL eng.
#3206867
Helemaal eens, ik vind het ook vage uitspraken. nergens wordt duidelijk of het nou gewoon is vast gesteld of 'slechts' een aanname. wel vind ik het opvallend dat de beheerder maatregelen wil treffen 9die sloot extra door spoelen). Er lijkt een (h)erkenning, alsof men het al wist. Maar goed, ook dat is niet zeker, interpretatie.
En het blijft mij verwonderen dat bij zo'n bericht niet als vanzelfsprekend vermeld wordt of de hond al dan niet gevaccineerd was. Ik neem aan dat eigenaar en bezochte dierenarts daar over gesproken hebben, daar bij stil gestaan hebben. Lijkt me een logische gang van zaken, ook al is het niet terug te draaien, dat als de da denkt aan Weil, dat hij vraagt "Is uw hond gevaccineerd tegen Weil?" (zo dat niet in de kaart leesbaar is..). En als niet, dan zal die da ongetwijfeld wel iets zeggen daarover, hoeft niet rottig, maar benoemen vast wel. Andersom, als wél gevaccineerd lijkt het me ook logisch dat benoemd wordt "verdorie, hoe kan dat nou?" of "Ja, desondanks zie je toch soms..". Hoe dan ook, het moet ter sprake geweest zijn en hoe merkwaardig dat dit niet in zo'n bericht wordt opgenomen.
Ik denk dan dat de vaccinatie er wel was, want zou een da anders de kans niet aangrijpen er nog eens op te wijzen die echt te laten komen zetten? Maar wéten, nee...
#3206869
Parelridder schreef:Helemaal eens, ik vind het ook vage uitspraken. nergens wordt duidelijk of het nou gewoon is vast gesteld of 'slechts' een aanname. wel vind ik het opvallend dat de beheerder maatregelen wil treffen 9die sloot extra door spoelen). Er lijkt een (h)erkenning, alsof men het al wist. Maar goed, ook dat is niet zeker, interpretatie.
En het blijft mij verwonderen dat bij zo'n bericht niet als vanzelfsprekend vermeld wordt of de hond al dan niet gevaccineerd was. Ik neem aan dat eigenaar en bezochte dierenarts daar over gesproken hebben, daar bij stil gestaan hebben. Lijkt me een logische gang van zaken, ook al is het niet terug te draaien, dat als de da denkt aan Weil, dat hij vraagt "Is uw hond gevaccineerd tegen Weil?" (zo dat niet in de kaart leesbaar is..). En als niet, dan zal die da ongetwijfeld wel iets zeggen daarover, hoeft niet rottig, maar benoemen vast wel. Andersom, als wél gevaccineerd lijkt het me ook logisch dat benoemd wordt "verdorie, hoe kan dat nou?" of "Ja, desondanks zie je toch soms..". Hoe dan ook, het moet ter sprake geweest zijn en hoe merkwaardig dat dit niet in zo'n bericht wordt opgenomen.
Ik denk dan dat de vaccinatie er wel was, want zou een da anders de kans niet aangrijpen er nog eens op te wijzen die echt te laten komen zetten? Maar wéten, nee...
Dat is onzin hoor, doorspoelen doen ze wel vaker. Maar ze hadden een monster moeten nemen. Punt.
Maar goed, misschien heeft iemand zin die dierenarts even te bellen van de week?
#3206874
MarijeEnBoomer schreef:Ze 'moeten' natuurlijk ook wel met een actie komen om dat water 'schoon' te maken!
Daar heb je een punt, bij herlezen zie ik dat het idd meer lijkt op het kalmeren en tevreden stellen, dan om (h)erkenning van een probleem. Want er wordt ook gevraagd om waarschuwingsborden, dus de belofte "We gaan een extra keer spoelen" (hebben we wat gedaan, ondanks dat we al hebben uitgelegd dat we er weinig tegen kunnen beginnen) moet ik waarschijnlijk anders lezen dan ik deed.

@Lizzy, we weten toch niet welke da de hond heeft gezien of heb ik er overheen gelezen?
#3206896
Nou, ik neem aan deze:


BOVENKARSPEL - In Oostelijk West-Friesland duikt regelmatig de Ziekte van Weil op. Dat meldt dierenarts Annemarie Lub na de dood van een hond aan deze ziekte, afgelopen weekeinde

Door Tanja Koopen - 21-3-2016, 16:49 (Update 21-3-2016, 16:49)
Elfjarige Lexie was zes weken ziek na een wandeling met zijn bazin Judith Kramer in het Streekbos. Volgens Dierenkliniek Enkhuizen lijkt het kleine ’vuilnisbakkie’ slachtoffer geworden van een besmette bruine rat. Die laat sporen achter langs de waterkant.

Het Hoogheemraadschap wil als waterbeheerder de sloot langs de Gouw extra laten doorspoelen. Ook wordt het Recreatieschap West-Friesland gevraagd waarschuwingsborden in het Streekbos te plaatsen. ,,Maar uiteindelijk is er weinig aan te doen. Het is een spijtig voorval. Weil is lastig te bestrijden. Honden aanlijnen en niet laten drinken uit sloten’’, aldus woordvoerder Marko Cortel. Volgens Lub is inenting de enige optie. ,,We zien hier steeds meer honden met Weil.
#3206900
Ah! waar zit ik met m'n hoofd vandaag.. :sofa: Dat had ik (erg slordig dus) gelezen als wederom een da die een mening geeft, zoals ik al zo veel namen/klinieken zag passeren die iets melden over dit hondje.
Opvallend dat nou juist deze kliniek op FB niets meldt over deze patient of Weil.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door