Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sweet Dutchess
#3196056
Na verschillende onderzoeken is gebleken dat mijn oude roemeense dame Hepatocutaan syndroom heeft. Ze moet hiervoor een leverdieet krijgen .Nu heb ik elders op bp het lever dieet gevonden, maar zit toch nog met wat vragen.
Mag er wel pens gevoerd worden ? Eieren in zijn geheel of alleen eiwit. Granen voor de koolhydraten neem ik aan dat dat van te voren gekookt moet worden? Is gekookte rijst of pasta ook oke om te geven?
Een heel andere manier om te voeren nu ,maar wil wel het leverdieet gaan geven volgens barfmenu en niet wat er bij de dierenarts beschikbaar is.
Verder nog de vraag of ze nu geen tekorten gaat krijgen omdat rood vlees en orgaanvlees vermeden moet worden.
Alvast bedankt voor de antwoorden
Door bedaan
#3196282
Daan kreeg bij elke maaltijd gekookte havermout, verder voornamelijk witvlees. Hij kreeg van mij wel pens ed want hier was hij dol op. Ik zorgde ervoor dat hij zo min mogelijk vet kreeg, het meeste vet sneed ik eraf en dat kreeg Dieber dan bij haar voer. Hij kreeg ook mariadistel over zijn voer.
Daan deed het het beste op 3 keer per dag eten.

Ik denk dat ik het bij hem goed heb gedaan, hij heeft nog ruim 3 jaar geleefd met gigantisch hoge leverwaardes en meerdere dierenartsen waren erover verbaasd dat hij het zolang hoed bleef doen. Uiteindelijk is hij ruim 17 geworden.

Nadat ik zeer regelmatig het fornuis kon schoonmaken omdat de havermout was overgekookt ben ik over gestapt naar glazen yoghurtflessen met plastic dop. Hier deed ik de havermout in en goot er dan kokend water op, snel dop erop en even schudden en wegzetten, na een paar uur was de havermout dan klaar om te voeren. Zo had ik altijd voor een paar maaltijden gekookte havermout klaar staan.
Door bedaan
#3197101
Daan kreeg geen medicatie. Bewust nooit laten onderzoeken waar zijn verhoogde waardes vandaan kwamen. Hij was 13.5 toen de verhoogde waardes bekend werden, toen waren ze nog niet schrikbarend verhoogd, uit mijn hoofd 2 keer de maximale waarde. Toen begonnen met leverdieet en hij knapte enorm op, werd weer fit, vrolijk en blij. Toen hij 15,5 was moest hij voor zijn gebit onder narcose en heb ik eerst bloedonderzoek laten doen. Zijn leverwaardes waren toen ruim 3 keer de maximale waarde. Daan was niet de makkelijkste bij de dierenarts, bloedprikken bracht risico's met zich mee voor de dierenarts en iedereen die hem vast moest houden. Toen weer bewust gekozen om niet verder te onderzoeken om Daan niet te belasten met daarmee. Elke dag dat hij gelukkig was was er een en daar ging ik voor. Bij die laatste narcose voor zijn gebit was de keuze dat er kans was dat hij in de narcose zou blijven of dood zou gaan door de ontstekingen in zijn bekkie. Na die behandeling knapte hij weer op, eten ging beter.

Het laatste jaar van zijn leven kreeg hij phen-pred. We weten eigenlijk niet precies waarvoor, hij had onverklaarbare aanvallen van buikpijn. De phen-pred geprobeerd en het was duidelijk dat hij meer pret op pred had. Aangezien we toch geen lange termijn meer hadden vond ik de pred geen enkel probleem. We hadden maar 1 regel, vandaag moest hij gelukkig zijn morgen was een nieuwe dag. 1 dagje minder lekker mocht maar dag 2 moest hij opknappen. Elke keer als ik nieuwe pillen ging halen was de dierenarts verbaasd dat hij het nog steeds goed deed. Daan heeft tot de laatste dag van zijn leven genoten, na zijn overlijden besefte ik pas dat ik al heel lang 24/7 voor hem aan het zorgen was.
Door Lizzy
#3197156
Sweet Dutchess schreef:Na verschillende onderzoeken is gebleken dat mijn oude roemeense dame Hepatocutaan syndroom heeft. Ze moet hiervoor een leverdieet krijgen .Nu heb ik elders op bp het lever dieet gevonden, maar zit toch nog met wat vragen.
Mag er wel pens gevoerd worden ? Eieren in zijn geheel of alleen eiwit. Granen voor de koolhydraten neem ik aan dat dat van te voren gekookt moet worden? Is gekookte rijst of pasta ook oke om te geven?
Een heel andere manier om te voeren nu ,maar wil wel het leverdieet gaan geven volgens barfmenu en niet wat er bij de dierenarts beschikbaar is.
Verder nog de vraag of ze nu geen tekorten gaat krijgen omdat rood vlees en orgaanvlees vermeden moet worden.
Alvast bedankt voor de antwoorden
Qua pens is het punt: ik weet het niet, of pens wel/niet veel ammoniak produceert. Alle leverdieeten die ik kan vinden: die bevatten geen pens. Ik ga dit proberen voor je uit te zoeken.

Qua eieren: je kunt ze gewoon heel geven. Maar geef je ze rauw, dan zou ik af en toe voor de zekerheid wat extra dooiers toevoegen zonder eiwit. In verband met biotine.

Havermout schijnt echt het beste te zijn. Ik zou havermout geven. Gekookt. Of 24 uur geweekt. Geitenmelk mag je ook geven.
Gebruikersavatar
Door Sweet Dutchess
#3197290
Thanks.
Belle is 14 a15 jaar .Ze werd eerst verdacht van cushing ,dat bleek het niet te zijn, maar hepatocutaan syndroom wordt ik ook niet vrolijk.
Ik verwacht ook geen flinke levensverlenging ,maar wil wel proberen haar lever te ontlasten.
Ze krijgt nu wel pred,maar vraag me af naar het nut daarvan.Donderdag moet ze voor controle en dan wil ik daar even wat meer over weten.
Ze heeft wel huid ontstekingen erbij die niet weggaan. Zijn soort van puisten die open knallen en dan flinke korsten gaan geven. Dit was ook het eerste wat ons opviel bij haar dat er iets niet in orde was.
Ze ontstaan spontaan, jeukt haar niet,ze bijt of krast er verder ook niet aan ,maar overal op der lijf voel je verdikkingen en korsten zitten en omdat ze wit is ,zie je ook haar vacht overal verkleurd.
Der menu bestaat nu uit havermout, kip zonder vel, konijn , eend ( alhoewel ik hier erg om twijfel of dat wel oke is ? ) witvis, huttekase, geitenmelk, rauwe eieren .Pens is ze dol op dus zou dat er graag bij willen geven als dat geen kwaad kan.Orgaan en rood vlees is uit der menu.
Door bedaan
#3197378
Daan kreeg het laatste jaar relatief veel pens, hij had heel snel last van te harde ontlasting terwijl hij steeds minder bot kreeg. Door de pens bleef de ontlasting wat zachter en had hij er minder last van.
Daan kreeg het laatste jaar voornamelijk KVV aangevuld met spiervlees. Gewoon bot kreeg hij niet meer weg en verteerde hij niet meer goed. Ik had zelf het vermoeden dat er meer aan de hand was dan alleen zijn lever. Maar met een hond van 17 ga ik niet meer dokteren, uiteindelijk moeten ze ergens aan dood gaan en dan maar van elke dag een feestje maken. Daarom kreeg hij de laatste maanden ook wel rood vlees te eten, paard vond hij heerlijk net als hert en ree. En paprika chips vond hij het einde. Als ik nu terug kijk oo de laatste paar maanden kreeg hij alles wat niet echt binnen een verantwoord menu valt. Samen een pizza delen, samen een pannenkoek eten, ach we genoten daar samen van en dat was in die maanden het belangrijkste.
Gebruikersavatar
Door Sweet Dutchess
#3206038
Ik blijf nog altijd zoeken naar voeding of suplimenten die Belle zouden helpen met haar lever probleem.
Is het een idee om haar kurkuma te geven? Of is dat juist niet goed met hoger lever waarden?
Door Lizzy
#3206140
Sweet Dutchess schreef:Ik blijf nog altijd zoeken naar voeding of suplimenten die Belle zouden helpen met haar lever probleem.
Is het een idee om haar kurkuma te geven? Of is dat juist niet goed met hoger lever waarden?
Je geeft al mariadistel he?

Kurkuma moet samen met olie gegeven worden (kokos of olijf) en dat is voor leverpatienten natuurlijk weer geen goed idee....

Dit is van een mensenwebsite:

Gebruik leverondersteunende producten en kruiden, zoals haver(vlokken), gerst (vlokken), artisjok, asperges, broccoli, biet, grapefruit, radijs, rettich, tuinkers, prei, bosui, bieslook, waterkers, wortel, avocado, witlof, kamille, mariadistel, paksoi, paardenbloemblad of –wortel, knoflook, gember, geelwortel, rozemarijn, gekiemde zaden als taugé en alfalfa.

Nou goed, prei en bosui en bieslook moet je natuurlijk niet geven. Kurkuma (geelwortel) staat er wel bij. Maar ja, dat is dus minder werkzaam zonder olie.
Gebruikersavatar
Door Sweet Dutchess
#3206354
Lizzy schreef:Je geeft al mariadistel he?

Kurkuma moet samen met olie gegeven worden (kokos of olijf) en dat is voor leverpatienten natuurlijk weer geen goed idee....

Dit is van een mensenwebsite:

Gebruik leverondersteunende producten en kruiden, zoals haver(vlokken), gerst (vlokken), artisjok, asperges, broccoli, biet, grapefruit, radijs, rettich, tuinkers, prei, bosui, bieslook, waterkers, wortel, avocado, witlof, kamille, mariadistel, paksoi, paardenbloemblad of –wortel, knoflook, gember, geelwortel, rozemarijn, gekiemde zaden als taugé en alfalfa.

Nou goed, prei en bosui en bieslook moet je natuurlijk niet geven. Kurkuma (geelwortel) staat er wel bij. Maar ja, dat is dus minder werkzaam zonder olie.
Das natuurlijk ook weer waar.
Ik las dat het leverzuiverend is ,maar goed met olie erbij zou het waarschijnlijk meer kwaad dan goed doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door