Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hope
#3205704
Parelridder schreef:Een vlooienband is zeker niet ideaal. Niet alleen vanwege het ophanggevaar, maar ook komen ze als je 'm losjes genoeg doet om er uit te kunnen raken, met dat ding in de bek thuis of met en voorpoot er door gewurmd (hoe krijgen ze het voor elkaar??!!) met daardoor een volkomen open geschaafde oksel, met daarin die gifband.. Een band heft sinds die ervaringen mijn voorkeur niet meer.
Ik ben ook absoluut geen liefhebber van structureel gif toedienen, maar katten brengen zonder absoluut vlooien mee en dan zit vervolgens iedereen onder.. En kammen verwijderd wat je vangt, maar verhelpt niet het probleem.
Nee, dat dus. Laten we dat maar niet doen, zo'n band. Jimmy presteerde het gisteren om uit de kastanjeboom te vallen dus ik kan niet zeggen dat ze voorzichtig zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3205729
Mijn ervaring is dat vlobesmettingen sterk kunnen afnemen bij rauwe voeding. Net als bij honden. Ze hebben betere weerstand of de vlooien vinden ze minder lekker, maar sinds ze op vers staan heb ik vrijwel geen vlo meer gezien terwijl dat voorheen toch meerdere keren per jaar was.
Je geeft aan dat Nelson ook vlo-vrij blijft als je met hem wandelt? Ik ken toch genoeg honden die zonder behandeling ook steeds vlooien hebben. Brokkenhonden dus.
Of de claim dat katten gemakkelijker vlooien hebben dan honden,wel correct is, vraag ik mij dus af. Ik zou je katten ook minstens het voordeel van de twijfel geven en hen gewoon een tijdje regelmatig controleren ipv meteen met gif te overladen. Nelson komt op wandeling toch ook met vlooien in contact dus het is vast niet zo dat hij vlooien zou krijgen van de eerste vlo die je katten zouden oplopen. Ik zou gewoon kijken of je katten wel vlooien krijgen of niet. Als het wel zo is, is het logisch dat je gaat behandelen. En omwille van Nelson dan preventief ipv steeds de besmetting af te wachten.
Wat mijn ervaring ook is is dat elke anderhalve maand een pipet geven ipv elke maand wel zeker voldoende is. De bescherming neemt geleidelijk af en blijft zeker 45 dagen hoog genoeg. Dat scheelt toch ook al.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3205732
Hoi hoi,

herkenbaar probleem, bij mij zijn zowel een kat als één van de honden allergisch.
De situatie: ik woon bij mijn ouders boven het koetshuis. Ik heb twee buitenlopers (Fritz en Pung) die graag bij mijn ouders en hun hondjes 'buurten'. Ze vinden elkaar erg leuk! Ze kruipen zelfs samen op schoot. Ook spelen honden en katjes graag samen in de tuin. Gevolg: als er ergens één vlo zit hebben ze die krengen binnen no time allemaal, met alle vervelende gevolgen van dien voor de allergiepatiëntjes.

's Winters controleer ik alle katten regelmatig met een vlooienkam. Vind ik een vlootje, dan krijgen de katten Advantage >4kg (paars doosje) en de honden Advantix. (Niet omwisselen, katten kunnen absoluut niet tegen de hondenvariant, worden ze doodziek van... Ook niet geven als hond en kat echt vaak bij elkaar liggen.) Voor honden is er overigens ook Advantage, dat gaat wel goed samen. (Dank Parelridder voor die aanvulling.)

's Zomers is de vlooiendruk hier maximaal met veel buiten lopende buurkatten en -honden plus een onbekend aantal boerenkatten. Dan ga ik over op 'kalenderspuiten' en krijgen ze maandelijks een pipetje. Dit ter voorkoming van zowel vlooien als lintworm (er is er eentje die met vlooien meekomt).

Het is een beetje schipperen tussen mijn afkeer van preventief gif spuiten (op dieren en planten) en de nare gevolgen voor de allergiepatiënten. (Jeuk, kale of zelfs open plekken met uitslag, oorontstekingen.)
Met een jonge kat / wat ouder kitten kun je ervoor kiezen een mildere dosis te geven (Advantage < 4kg). Je DA heeft als het goed is een middel speciaal voor (jonge) kittens, dat kun je zonder afspraak vooraf kopen bij de balie.
Laatst gewijzigd door mariekes_katten op di 22 mar 2016, 12:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#3205735
Advantage is er ook voor honden, Advantix is de variant die tevens tegen teken werkt. En dát middel is levensgevaarlijk voor katten. Zodanig dat als je hond en kat echt close zijn, wordt afgeraden de Advantix bij je hond te gebruiken.

De Advantage kan ik hier probleemloos aan al mijn dieren geven, op Advantix heb ik 1 hond (de oudste van de 3) die misselijk wordt (kortdurend smakken) en 2 dagen nauwelijks wat wil eten. Oók bij lichte onder dosering (pipet voor honden tót 25 kilo, terwijl zij daar ietsje boven zit.

Mijn dieren zijn overigens allemaal rauw gevoerd, dus ook de katten die de vlooien mee brachten aten niets dan rauw. Ik ken meerdere verhalen van dit forum met dezelfde ervaring. En volgens mij at Mies ook volledig rauw? Om die reden nam ik het risico met Nelson niet (zoals ik dat zelf gedurende de koude maanden wel nam, maar dus met wisselend succes en dan baalde dat ik ze allemaal moest behandelen om er weer vanaf te komen..) en behandelde ik de katten 12 mnd. p/jr om herhaling te voorkomen.
Niet ideaal, bestrijdingsmiddelen, maar m.i. in deze situatie het meest ideaal. En laten we niet vergeten dat vlooienbeten voor de katten ook verre van een pretje zijn, buiten dat vlooien een vlooienallergie en lintworminfectie kunnen veroorzaken.
Door Martine-Tom
#3205900
dinky89 schreef:Nee, een vlooienband zou ik niet aandurven. Wat je zegt, ze kunnen zich ophangen of met poot er in komen. Zeker met stoeiende en ontdekkende kittens is dat geen prettig idee. Bovendien zou ik verwachten dat het ook een reactie bij Nelson kan geven als ze lekker tegen hem aan liggen met die band.

@martine: je hebt comfortis pillen voor de kat ;)
Ah super! Mij bevallen die echt prima, en Tom is super gevoelig voor vlooienzooi maar comfortis heeft ie geen last van :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3205922
Nelson is hier, in de twee jaar dat hij nu bij ons woont, 1x vlooien gehad. Ik was zo aardig geweest om een gedumpt tam konijn te vangen. Dat beestje had tegen mijn eigen konijnen aangezeten. Nelson zit ook altijd übergezellig te neuzen met de konijnen. Toen ik het gedumpte konijn gevangen had bleek het dier compleet onder de vlooien te zitten en bij nadere inspectie zat ook mijn auto (waar ik het konijn in vervoerd had) onze eigen konijnen en Nelson onder. Fijn.

Toen heb ik alles moeten behandelen en dat was geen feest. Nelson reageerde heftig op de jeuk dus daar ben ik redelijk huiverig voor.

Mies kreeg 100% barf en had compleet vlooien, maar die had ze al voor ik haar ving. Ze kwam niet bij de konijnen of bij Nelson en dus ging dat goed. Toen ik haar verzorgde hield ik er behoorlijk rekening mee en hebben we bij Nelson nooit een vlo gezien.

Onze eigen katten zijn de enige hier in de buurt, dat scheelt misschien. Ik kan ze regelmatig kammen maar tja, is dat niet een beetje mosterd na de maaltijd als ik dan een vlo vind? Want ja, wellicht zit er dan dan ook één binnen op het kleed die ik niet zie.

Maar ja, met gif strooien vind ik ook niet erg tof. Niet voor de katten en voor het milieu. Ik twijfel dus nog steeds.
Door frodo quin
#3206325
Moeilijke afweging. Toen ik nog bij mijn ouders woonde op pakweg 20 jaar één keer vlooien gehad en die waren met de hond meegekomen die tijdens onze reis bij mijn nonkel was gaan logeren. De katten hebben we nooit wat aan gezien, maar toen wel mee behandeld. Die katten kwamen vrij buiten. Nu jij hebt natuurlijk ook nog maar kort geleden Mies in de schuren gehad en de kans dat er nog vlooien in de omgeving zitten is reëel. Komt Nelson daar eigenlijk in de buurt? Indien ja, dan zou je toch eigenlijk verwachten dat hij ook vlooien heeft, wat niet het geval is
Gebruikersavatar
Door Hope
#3206328
frodo quin schreef:Moeilijke afweging. Toen ik nog bij mijn ouders woonde op pakweg 20 jaar één keer vlooien gehad en die waren met de hond meegekomen die tijdens onze reis bij mijn nonkel was gaan logeren. De katten hebben we nooit wat aan gezien, maar toen wel mee behandeld. Die katten kwamen vrij buiten. Nu jij hebt natuurlijk ook nog maar kort geleden Mies in de schuren gehad en de kans dat er nog vlooien in de omgeving zitten is reëel. Komt Nelson daar eigenlijk in de buurt? Indien ja, dan zou je toch eigenlijk verwachten dat hij ook vlooien heeft, wat niet het geval is
Nee, Nelson komt niet in de stal of in de opslagloods voor stro ivm zijn allergie. De katten vinden in het stro slapen het mooiste wat er is.
Door frodo quin
#3206343
En werden de katten tot nu toe doorlopend behandeld?

De vlooien zullen ook wel in de tuin enzo zitten, Mies kwam daar ten slotte ook, maar de schuur zal denk ik toch meer risico inhouden.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3206748
Nou, niks. Ik kam ze, vinden ze gezellig.

Maar eerder bleven ze echt tegen de muren van het huis aan, nu zitten ze in het stro.
Ze vangen wel echt goed muizen! De teller staat hier nu op 7
Door wijkje
#3206768
Ik ontvlooi mijn katten vaak (preventief) in voorjaar als het enigszins warm wordt..Dan een keer in juli/augustus..en bij een hele warme herfst/winter soms ook nog een keer. Met advantage..Soms denk ik wel dat ik met minder vlooienmiddel af kan maar ik wil niet wachten tot ik een heuse vlooienplaag in huis krijg. En ik doe het ook ivm lintworm..En er zit ook verschil tussen kat en kat..Ik heb 1 kat die toch gevoeliger blijkt voor besmetting met vlooien/lintworm/spoelworm dan de andere...Dit jaar hebben mijn katten een keer Stronghold gehad. Omdat een zwerver hier in de buurt ook oormijt bleek te hebben die hier regelmatig vertoefd..Dus uit voorzorg maar gekozen voor middel dat ook oormijt aanpakt..
Door Anne in Zweden
#3207457
Met vier honden zit ik er ook niet op te wachten dat de katten vlooien mee naar huis nemen, en hoewel de katzels van piep af aan rauw eten, lopen ze wel degelijk vlooien op. Nou vond ik die pipetjes vreselijk altijd, dus daar ben ik mee gestopt, en door te kammen hield ik in de gaten of er vlooien waren. Maar ja, dan kam je en dan blijken ze vlooien te hebben... Dan ben je dus al te laat, zeker met een allergieke hond als Nelson. En omdat ik wel iets beters te doen heb dan vier honden en een huis van drie verdiepingen minutieus van vlooien te ontdoen, krijgen de katten hier nu dus Comfortis. Ik breek de pillen in stukjes en doe ze dan door het voer, dat werkt hier het beste.

Nadeel van Comfortis: het is reteduur... Maar voor een goede gemoedsrust heb ik dat wel over. :biggrin2:
Door src_esther
#3207517
Anne in Duitsland schreef:Nadeel van Comfortis: het is reteduur... Maar voor een goede gemoedsrust heb ik dat wel over. :biggrin2:
Een voordeel van Comfortis is dat het geen neonicotinoïden als werkzame stof bevat. Spinosad, de werkzame stof van Comfortis, is ook giftig voor bijen, maar is geen synthetische stof, wordt op planten vrij snel afgebroken en (hopelijk) minder milieubelastend dan middelen die gebaseerd zijn op neonicotinoïden. Misschien dat TomsBorders iets over dat laatste weet?

Groet, Esther
Gebruikersavatar
Door Hope
#3207534
Anne in Duitsland schreef:Met vier honden zit ik er ook niet op te wachten dat de katten vlooien mee naar huis nemen, en hoewel de katzels van piep af aan rauw eten, lopen ze wel degelijk vlooien op. Nou vond ik die pipetjes vreselijk altijd, dus daar ben ik mee gestopt, en door te kammen hield ik in de gaten of er vlooien waren. Maar ja, dan kam je en dan blijken ze vlooien te hebben... Dan ben je dus al te laat, zeker met een allergieke hond als Nelson. En omdat ik wel iets beters te doen heb dan vier honden en een huis van drie verdiepingen minutieus van vlooien te ontdoen, krijgen de katten hier nu dus Comfortis. Ik breek de pillen in stukjes en doe ze dan door het voer, dat werkt hier het beste.

Nadeel van Comfortis: het is reteduur... Maar voor een goede gemoedsrust heb ik dat wel over. :biggrin2:
Als Nelson aan de apoquel moet vanwege jeuk, ben ik altijd duurder uit!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door