Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Benjy en Misty
#3204888
Help! Ik heb advies nodig over het BARF geven aan een kat. De kat van mijn moeder eet haar (blik)voer en brokjes niet meer. Ze heeft nierklachten en is 5 jaar.

De kat van mijn moeder weegt 3500gr Ik begin serieus te twijfelen aan mezelf want ik had de 2-3% aangehouden en kwam op 70-105gr uit. Wanneer ik dit afweeg voor mijn moeder in bakjes ziet het er wel als heel weinig uit!

Ik heb tot nu toe kippenhartjes, kipfilet, zalm en hert en ook nog gemalen rund maar twijfel sterk of ze dit zal eten want hier zit een klein beetje pens in.

Wanneer er niet volledig BARF gegeven gaat worden hoe vaak kan dit dan op een week gegeven gaan worden om toch enigszins aan een volledige maaltijd te komen? Voorop gesteld dat ze alles gaat eten. Kippenhartjes weet ik inmiddels dat ze dat eet.

Alvast bedankt
Door Khashoggi
#3204899
Hou er rekening mee dat niet alle katten pens lusten. Dus dat ze dit laat staan als dit er in zit. En verder maakt het niet uit hoe vaak je barf geeft. Vaak gegeven advies als je switched tussen barf en brokjes: 8 uur. Misschien iemand anders die dit beter kan vertellen/uitleggen. Had oa met vertering/zuur te maken.
Door Martine-Tom
#3204900
Ik zou de pens en de zalm er even uit laten, en 100 gram aanhouden, maar waarschijnlijk eet poezel wel iets meer (is althans mijn ervaring, 2,3% is meestal te weinig, de mijne aten 7% maar die waren dan ook nog jong).
Eventueel is kvv mss een leuke tussenstap, iets als carnibest ofzo :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3204929
Even snel, want druk hier. Vanavond later meer.
Iets eten is beter dan niets zeker, toch zeker in het geval van nierklachten. Voor een volwassen kat mag je zeker 4% rekenen. Jonge of hele actieve katten mogen meer, bejaarde bankaardappels kunnen soms met wat minder toe.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3204997
Er wordt wel eens gezegd dat als je minder dan 1/3 barf geeft, je niet direct een heel menu hoeft uit te rekenen. Daar zit wel een grote maar aan, want als je je die 1/3 alleen vleesbot geeft, heb je alsnog een erg scheef totaal menu.

Als poes als overig voedsel kvv eet, kan je wel 1/3 deel daarvan op weekbasis aan barf geven. Geef dan vooral hoogwaardig en goed kwalitatief spiervlees en eventueel een klein hapje lekker orgaan (pens lusten maar weinig katten). Geef diersoorten en onderdelen die bij voorkeur niet in de kvv zitten.

Hoe zit het met de nierproblemen? Is een nierdieet geïndiceerd?
Door Benjy en Misty
#3205068
Hartelijk bedankt voor het meedenken.

De kat van mijn moeder, Kayleigh, heeft geen nierdieet meegekregen. Ze had een paar weken ervoor een blaasontsteking gehad, at nog goed toen. Nu was de urine niet geconcentreerd genoeg en uit een urinetest en bloedonderzoek bleek dat het om de nieren gaat. Het zou een milde vorm zijn in een beginstadium.
Ze heeft wel blikvoer meegekregen dat erg geconcentreerd schijnt te zijn om weer op kracht te komen.
Door frodo quin
#3205615
Ik snap de vraag niet helemaal, wil je barf voeren of in combinatie met kvv? Wil je graag een vers nierdieet voeren? Vis laat je trouwens beter achterwege bij een nierkat, dagelijks visolie is wel aangewezen als suplement (ondersteunt bij nierinsufficiëntie).
Gebruikersavatar
Door koekje
#3205624
Waarom zou een kat op een nierdieet geen zalm oid mogen? Visolie is ook van vette vis gemaakt, waaronder zalm.
Door Benjy en Misty
#3205810
Mijn moeder wilt er uiteraard alles aan doen om haar kat te laten eten. Helaas wilt ze alleen maar kipfilet eten in een kleine hoeveelheid en kippenhartjes. Ik had gehoopt dat ze barf wel zou eten maar tevergeefs. Ze gaat weer terug met haar naar de dierenarts
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door