Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MDO
#3205369
Hallo allemaal,
Vraagje over gedroogde groentemixen:

Rauwe groentes wordt geadviseerd tussen de 5-15 % van de hoeveelheid voer per dag te geven.

Nu lees ik dat bij gedroogde groentes wordt geadviseerd:

Puppies en jonge honden : ca. 80% vlees – 20% groenten
Volwassen honden : ca. 2/3 vlees – 1/3 groenten (33%)
Oudere honden : ca. 50% vlees – 50% groenten

Nu zijn dit richtwaarden en kan varieren per ras, leeftijd enz... ook zal het afhankelijk zijn van beweging en of de hond moet afvallen...

Wat adviseren jullie in gedroogde groentes? ik vind 33 % best aan de hoge kant en 50 % voor oudere honden??

Ik hoor het graag....
Door Lil
#3205385
Ik houd hetzelfde aan als de barfrichijn en zit rond de 5%. Ik laat de gedroogde groentes eerst goed weken. Ik zie dat op mijn verpakking 10% staat dus dat lijkt mij helemaal in overeenstemming met wat wij hier doen.
Door MDO
#3205388
Ok, bedankt voor je reactie. Op de Anibio verpakking staat volwassen honden 1/3 groente. Nu is dat ook een algemene richtlijn, ook afhankelijk van ras, leeftijd, beweging. ... Maar lijkt mij ook veel....

Maar dus geen verschil in gedroogd en rauw dus?
Door Lizzy
#3205391
Ik vind gedroogde groentes niet zo geweldig en niet zoveel toevoegen eigenlijk.... Maar volgens mij staat er op de verpakking van de meeste gedroogde groenIk zag dat laatst tenminste toen ik aan het rondkijken was op medpets.
Gebruikersavatar
Door pike
#3205392
10% gedroogde groente staat toch in geen enkele verhouding tot 10% vers gemalen groente.
bijvoorbeeld:
andijvie bestaat voor 93% uit water
peentjes bestaan voor bijna 90% uit water
sperzieboontjes bestaan voor 86% uit water
Nou, stel dan dat je verse groente gemiddeld voor 90% uit water bestaat. Dan blijft er dus 10% over voor de droge stof.
Als je 10% verse, rauwe groente voert komt het er dus op neer dat dat gelijk staat aan 1% gedroogde groente. Dus als je normaal bijvoorbeeld 40 gram groente zou geven dan staat dat gelijk aan 4 gram gedroogde groente (die je eventueel laat wellen in 36 gram water).
Door Lizzy
#3205398
pike schreef:10% gedroogde groente staat toch in geen enkele verhouding tot 10% vers gemalen groente.
bijvoorbeeld:
andijvie bestaat voor 93% uit water
peentjes bestaan voor bijna 90% uit water
sperzieboontjes bestaan voor 86% uit water
Nou, stel dan dat je verse groente gemiddeld voor 90% uit water bestaat. Dan blijft er dus 10% over voor de droge stof.
Als je 10% verse, rauwe groente voert komt het er dus op neer dat dat gelijk staat aan 1% gedroogde groente. Dus als je normaal bijvoorbeeld 40 gram groente zou geven dan staat dat gelijk aan 4 gram gedroogde groente (die je eventueel laat wellen in 36 gram water).
Ja, dit dus ;D
Door Lil
#3205432
pike schreef:10% gedroogde groente staat toch in geen enkele verhouding tot 10% vers gemalen groente.
bijvoorbeeld:
andijvie bestaat voor 93% uit water
peentjes bestaan voor bijna 90% uit water
sperzieboontjes bestaan voor 86% uit water
Nou, stel dan dat je verse groente gemiddeld voor 90% uit water bestaat. Dan blijft er dus 10% over voor de droge stof.
Als je 10% verse, rauwe groente voert komt het er dus op neer dat dat gelijk staat aan 1% gedroogde groente. Dus als je normaal bijvoorbeeld 40 gram groente zou geven dan staat dat gelijk aan 4 gram gedroogde groente (die je eventueel laat wellen in 36 gram water).
Ja dat klopt exact! Ik schrijf ook laat het eerst wellen.
Door Lil
#3205632
MDO schreef:De richtlijnen die op de anibio verpakking staan gaan uit van het geweekte product, dus niet van de droge stof :-\
Ja en? Kun je het toch met bovenstaande info uitrekenen?
Door Too
#3205705
33 en 50% zijn imho heel bizarre percentages, dan komt je hond voedingsstoffen tekort
Ik zou mooi de barfnorm hanteren en als het mogelijk is verse groenen gebruiken
Door Lizzy
#3205714
Too schreef:33 en 50% zijn imho heel bizarre percentages, dan komt je hond voedingsstoffen tekort
Ik zou mooi de barfnorm hanteren en als het mogelijk is verse groenen gebruiken
+ 1
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door