Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Valerie
#3205491
Misschien een rare vraag ... Onze Zena was (toen de pups 6 weken waren) op een week tijd enorm "oud" geworden. Ze bleek een beste ontsteking te hebben op een spier en dat verklaarde natuurlijk een hoop. We hadden ook het idee dat bij haar alles pijn deed :( Na 10 dagen antibiotica en ontstekingsremmers kwamen natuurlijk de bijwerkingen ... Dikke lippen, veel drinken enz maar het positieve was dat je zag dat ze haar weer wat beter in haar vel voelde. De ontsteking deed nog wel pijn, maar ze was weer vrolijker. De koorts was gezakt, al wisselde het nog per dag (de ene dag 38.7 de andere weer 39.2)

Vorige week maandag kreeg ze de laatste antibiotica en sindsdien hebben we haar op een halve dosis rimadyl gezet. Maar jammer genoeg gaat het nog steeds niet goed. We hebben het idee dat ze enorm treurt ... Vorige week woensdag, donderdag en vrijdag is er een pup opgehaald en dat betekent dat ze sinds donderdag eigenlijk ook niet meer wil eten :( Soms met heel veel moeite krijg ik nog eens wat eten erin (een yoghurtje, wat rijst, houdbare worst van naturis, ...) Kortom we proberen van alles, maar krijgen haar niet aan het eten. We hebben al gezegd terug maar naar de dierenarts en bloed laten trekken, echo enz ... maar ja dan komt er waarschijnlijk weer antiobiotica bij en dat wil ik eigenlijk niet met al de bijwerkingen die ze gehad heeft.

Momenteel drinkt ze nog meer als normaal en ze is vrolijker als enkele weken terug, maar het is absoluut niet de oude ... Bovendien door het niet eten, wordt ze echt mager :-( Er zijn momenteel nog 4 pups hier (en 2 blijven hier :) ) Dus het is niet dat ze puppyloos achter blijft.

Heeft iemand ervaring hiermee?
Laatst gewijzigd door Valerie op wo 03 aug 2016, 13:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
#3205494
Ik heb in 20 jaar fokken nog nooit meegemaakt dat een moederhond treurt als haar pups weg zijn gegaan. Zeker niet als er nog pups bij haar zijn. Mijn advies is om terug te gaan naar de dierenarts want de hond is duidelijk nog niet in orde.
Door Parelridder
#3205576
Mijn teefje was een zéér toegewijde moeder, die het van begin tot eind zálig vond om te moederen, nóóit haar geduld verloor. aLs maar tutten met haar kroost.. Toen ze werden opgehaald, 1 per dag, heeft ze desondanks niet getreurd. Eéntje is gebleven en daar heeft ze vervolgens al haar moederdriften op gebotvierd :biggrin2:
Ik verwacht dus niet dat je hond somber is vbn de vertrokken pups, maar er iets anders loos is. Ik zou vervolgonderzoek vragen bij de arts, eventueel overleg met de afdeling voortplanting van Utrecht en als er niets anders dan die spier te vinden is een GOEDE fysio zoeken die je tips en behandeling bieden kan bij de behandeling daarvan.
Door Valerie
#3205594
Maagpijn zou ze inderdaad best kunnen hebben. Al heeft ze de antiobiotica initieel gekregen voor rommelende maag/darmen (aangezien naast de ontsteking dat het enige was wat de dierenarts kon vinden)en ontsteking. Op vrijdag ben ik toen bij de dierenarts geweest, op zaterdag in Velm voor een sessie orthomanuele therapie. Dit deed haar deugd maar ook daar kwam enkel uit dat de voorhand (met name 1 kant) overbelast leek te zijn (met ontsteking). Sowieso is er afgesproken om de spieropbouw terug in het zwembad te beginnen zodat er geen belasting van de gewrichten gebeurd maar ze toch weer wat spieren krijgt.

De week erop terug naar de dierenarts aangezien ik het nog steeds niet vertrouwde (en ja het was al iets beter), biopt genomen van die bult op de spier en puur vocht. Op kweek laten zetten en enkele dagen later de uitslag ... buiten ontstekingscellen niets te zien ....

Maar nog steeds loopt ze (slentert) als een oude hond. Het altijd vrolijke hondje van slechts 2 jaar oud, is nu te vergelijken met onze reu van 12 jaar :( Met veel moeite heeft ze vandaag wat gegeten (3 eendennekken en 350 gram rundertartaar). Aangezien ikzelf zoiets heb van zoveel medicijnen heeft ze nu (naast de spuit van de dierenarts) nog 10 dagen antibiotica gehad (1 gram Amoxiclav Sandoz per dag) en daarnaast 7 dagen volle dosis rimadyl en daarna de helft, gaan we nu gewoon eerst even een paar dagen zonder medicijnen door het leven en zien wat ze doet. In plaats daarvan geef ik haar Belgische Okugest (VSM Okoubaka) en collodiaal zilver, gewoon voor even tot rust te komen en zien wat ze doet. Vanavond heeft ze overgegeven (gal), gelukkig is ook het eten wat ze om 16.00 gegeten heeft gewoon binnen gebleven. Vanmiddag geen koorts, een perfecte 38,4 :)

Vrijdag moet ik sowieso weer terug met de pups naar de dierenarts, maar ik ben eigenlijk van plan om met haar terug naar men vaste dierenarts te rijden (ja, pups mogen niet mee ivm grens BE/NL) en dan maar een bloedonderzoek en een echo of zo te laten doen. Aangezien ik zelf ook last heb gehad van ontstekingen op de gewrichten, weet ik dat dit veel pijn kan veroorzaken waardoor je je echt oud voelt. Dat verklaart voor mij voor een stuk het slenteren en rustiger zijn ... maar dat niet eten he daar kan ik erg slecht tegen en dat vele drinken :-\ Dat geeft me een slecht gevoel. De reden dat ik vandaag niet gegaan ben naar de dierenarts is omdat ik gewoon wil dat ze toch een paar dagen "medicijnloos" is vooraleer er een vertekend beeld ontstaat en we weer aan het behandelen zijn wat het eigenlijk niet (echt) is. :'(

Pfff zoveel zorgen ... hoop dat ze binnenkort echt weer de oude is. Ondanks dat ze zelf niet goed is, doet ook hier het moederhart alles vergeten. Elke morgen krijgen de pups nog steeds hun dagelijkse wasbeurt en aandacht van moeders :) Vindt het echt onvoorstelbaar en ben zo trots op haar!
Door Valerie
#3205822
Lizzy schreef:Jeetje, wat afschuwelijk, wat een zorgen! Je weet zeker dat de bijwerkingen van de AB's die je nu geeft ook geen klachten kunnen geven zoals deze?

http://www.apotheek.nl/medicijnen/doxyc ... jwerkingen
Ja, vandaar dat ik nu ook liever niet naar de dierenarts terug ga, maar eerst die medicijnen uit haar lijf laat gaan. Vorige week maandag (14 maart) heeft ze voor de laatste keer de antibiotica gehad (10 dagen + spuit). Vanaf woensdag kwamen de dikkere lippen, vanaf donderdag at ze niet meer. Vanaf deze zondag (20 maart) zijn we gestopt met de rimadyl (7 dagen volle dosis + 7 dagen halve dosis) aangezien dat natuurlijk ook niet het beste is. Ik vrees dus ook dat de antibiotica een hoop bijwerkingen heeft gehad bij haar, vooral omdat haar lichaam natuurlijk al redelijk "op" was van het verzorgen van de pups.

Vanaf gisteren ben ik dan ook overgestapt op 3 x collodiaal zilver en 3 tabletten Belgische Okugest (VSM Okoubaka) ong een half uur voor of na het eten. Ik moet zeggen dat ik het idee heb dat het haar wel goed doet, vandaag ook weer geen koorts :) Vanmorgen heeft ze 3 eendennekken op tezamen met hazenvlees (300 gram), vanmiddag wat ongezonde koekjes (yoghurt, een eitje of zo wou ze niet) en vanavond heeft ze toch een 400 gram kipfilet op (. Dus ik hoop dat deze weg zich verder zet en dat ze blijft eten. Gemalen vlees/bot of KVV weigert ze om te eten, maar dat maakt me niet zoveel uit als ze maar wat eet ben ik al blij :) :)

Pfff te vroeg gejuicht ... alles net der weer uit van vanavond :-\ misschien morgen toch maar weer een ritje dierenarts want ze wordt zo mager :'(
Door inni
#3205827
oei, dat is spijtig. Als die ab al meer dan een week geleden is denk ik niet dat dat nu nog mag spelen. maar misschien de pijnstillers nog. Misschien heeft ze wel een virussje te pakken. Haar weerstand is natuurlijk beneden nul nu. Krijgt ze nog iets anders van supplementen waarop ze zou kunnen reageren?
Door Valerie
#3205831
inni schreef:oei, dat is spijtig. Als die ab al meer dan een week geleden is denk ik niet dat dat nu nog mag spelen. maar misschien de pijnstillers nog. Misschien heeft ze wel een virussje te pakken. Haar weerstand is natuurlijk beneden nul nu. Krijgt ze nog iets anders van supplementen waarop ze zou kunnen reageren?
Collodiaal zilver en Okugest krijgt ze nu voor de 2de dag, meer krijgt ze niet. Zou best een virus kunnen zijn, maar aangezien de lippen pas na het weekend zijn beginnen afnemen (en de klieren kleiner worden) dacht ik dat het nog wel eens de bijwerkingen kunnen zijn :-\ Haar weerstand is zeker beneden 0, maar durf eigenlijk niets meer te geven. Heb al gedacht aan echinacea forte (van bloem) of bv golden paste (kurkuma, kokosolie, zwarte peper) maar durf het eigenlijk niet.
Door Valerie
#3205834
Heb eigenlijk schrik dat als ik morgen naar de dierenarts ga, er een spuit ingezet wordt en weer antibiotica wordt voorgeschreven en dat zal haar natuurlijk ook niet ten goede komen.

Heel af en toe komt er wat ontlasting en deze is wel goed van structuur (tot op heden)
Door inni
#3205842
Kan ze eventueel een insectenbeet gehad hebben vorige week? of iets hebben opgegeten wat eigenlijk niet voor haar was. Je hoort tegenwoordig zoveel over gif dat neergelegd is voor vossen. Vogels nemen het soms mee en laten het vallen. Jullie wonen dan ook nog in een bosrijke omgeving als ik het goed onthouden heb. 't Is moeilijk maar ik zou niet te veel (echt zo weinig mogelijk) van supplementen geven. Net al het eten, alleen wat ze voorheen kreeg zodat je precies weet hoe ze reageert. Aan de ene kant wil je haar zo snel mogelijk weer fit hebben aan der andere kant weet je dat het even tijd nodig heeft. Kan je aan je da niet vragen om de eerste dagen nog geen ab te geven of anders toch zeker te overleggen. Als je bij een da hier in de streek gaat kan dat idd wel eens lastig zijn en moet je vaak sneller dan de wind reageren of de spuit zit er al in.
Door Valerie
#3205848
inni schreef:Kan ze eventueel een insectenbeet gehad hebben vorige week? of iets hebben opgegeten wat eigenlijk niet voor haar was. Je hoort tegenwoordig zoveel over gif dat neergelegd is voor vossen. Vogels nemen het soms mee en laten het vallen. Jullie wonen dan ook nog in een bosrijke omgeving als ik het goed onthouden heb. 't Is moeilijk maar ik zou niet te veel (echt zo weinig mogelijk) van supplementen geven. Net al het eten, alleen wat ze voorheen kreeg zodat je precies weet hoe ze reageert. Aan de ene kant wil je haar zo snel mogelijk weer fit hebben aan der andere kant weet je dat het even tijd nodig heeft. Kan je aan je da niet vragen om de eerste dagen nog geen ab te geven of anders toch zeker te overleggen. Als je bij een da hier in de streek gaat kan dat idd wel eens lastig zijn en moet je vaak sneller dan de wind reageren of de spuit zit er al in.
Zou in principe kunnen, maar er is me eigenlijk niets opgevallen. Hier zitten massa's vossen (zelfs in de tuin vrees ik aangezien vorig jaar mijn kippen netjes zijn verdwenen/opgegeten) Ik heb de tuin al speciaal kleiner gemaakt (ook ivm de pups). Het enige wat ze nog wel eens durfde te doen is de ontlasting van de pups opeten. Maar daar ben ik momenteel redelijk goed op aan het letten dat ze dat niet doet. Ze drinkt wel erg veel en dat heeft ze eigenlijk nooit gedaan.

Onze 2 Da zijn niet de beroerste wat dat betreft :) Voor de ontstekingen heb ik sowieso te horen gekregen dat ze min 4 à 6 weken nodig heeft vooraleer dat echt beter zou zijn. Vandaar dat ze zei geef Rimadyl zolang het nodig is of als het nodig is. Op zich denk ik wel eens hup naar de dierenarts zo'n spuit voor de maag erin. Maar dan begin ik ook weer te vrezen voor baarmoederontsteking ... en denk ik misschien beter om een echo weer te laten pakken. Ze vloeit natuurlijk nog steeds, al wordt dit wel aanzienlijk minder sinds ze geen melk meer geeft. Het is mooi rood en stinkt absoluut niet of zo.
Door Erna
#3205856
Ik snap best dat je niet graag naar de dierenarts gaat maar je hond is ziek en dan kun je wel een beetje aanklooien met allerlei alternatieven maar zolang er geen diagnose is gesteld is dat ook gewoon in het wilde weg schieten. Ondertussen eet je hond niet, is ze lusteloos, drinkt ze veel en vloeit ze ook nog.

Als ik even snel reken zijn de pups al ouder dan 8 weken en dan hoort een moederhond niet meer te vloeien. Reden te meer om naar een goede dierenarts te gaan en uit te laten zoeken wat ze mankeert. Pas dan kan een goede behandelmethode ingezet worden.
Door Valerie
#3205860
Erna schreef:Ik snap best dat je niet graag naar de dierenarts gaat maar je hond is ziek en dan kun je wel een beetje aanklooien met allerlei alternatieven maar zolang er geen diagnose is gesteld is dat ook gewoon in het wilde weg schieten. Ondertussen eet je hond niet, is ze lusteloos, drinkt ze veel en vloeit ze ook nog.

Als ik even snel reken zijn de pups al ouder dan 8 weken en dan hoort een moederhond niet meer te vloeien. Reden te meer om naar een goede dierenarts te gaan en uit te laten zoeken wat ze mankeert. Pas dan kan een goede behandelmethode ingezet worden.
En daar ben ik nu al 2 keer geweest met als resultaat dat ze vrolijker is maar zieker door bijwerkingen... Baarmoeder oke, melkfabriek oke, ontsteking op schouder inclusief bult op spier (dus daar maar een biopt van nemen => niets uitgekomen). Dierenarts vond het vloeien absoluut niet abnormaal zolang de teef nog melk geeft. Daarna moet het minderen en ophouden. Ook bevriende fokkers zeiden dat het bij sommige teven voorkomt. Moest er enkel opletten dat het mindert en niet stinkt en dat doet het absoluut niet. Van vlekken in huis tot nu bijna niets meer, dus op zich vind ik dat niet zorgwekkend. Ook is de melkfabriek op 2 weken tijd van geen melk meer geven naar enorm geslonken.

Zena reageerde enkel op maag en darmen en ook daar hoorde de dierenarts wat ¨gerommel¨. Dus antibiotica + ontstekingsremmers voor de maag/darmen en de ontsteking met als nadeel een hoop bijeffecten ...

Ik vind het prima om elke paar dagen bij een dierenarts te staan, maar dan moet het ook ten voordele zijn van de hond en dat gevoel heb ik absoluut nu niet! Heb eerder het gevoel dat er meer bijwerkingen van komen en dat Zena ook eens een paar dagen rust verdiend. De mensen die mij kennen, zeggen dat ik over de honden te bezorgd ben en misschien wel iets te vaak naar een dierenarts loop. Maar das nu eenmaal mijn aard. Dus om te zeggen dat ik in het wilde weg bezig ben, vind ik erg kort door de bocht.

Daarnet kwam ze weer schooien om eten, dus weer een halve kipfilet en wat hazenvlees heeft ze gekregen.... Ben benieuwd of ze het nu wel binnen houdt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door