Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door faya
#3205577
toen ik meerdere jaren geleden begon met eerst deels kvv en brok en daarna barf en kvv en uiteindelijk hoofdzakelijk BARF begrepen dat je bij het geven van spiervlees, bot, orgaan en af en toe wat groente en vis ( wat een van mijn dametjes dus beide niet moet ) geen supplementen hoefde te geven, begin ik nu te twijfelen, zijn de ideeen daarover veranderd? Moeten er andere mineralen, koolhydraten en supplementen bij? Momenteel geef ik wederom half kvv/ half BARF ( kvv van natuur en dier en van lotgering - is kwaliteit daarvan volgens de normen nog steeds minder of valt dit wel mee - hebben wel veel variatie tegenwoordig ) Kies dan voor Natuur en Dier kalkoen/parelhoen/paard compleet, heb van Lotgering vaak eend/lam, eend/paard en variatie rund/lam met wild ( ree, hert, haas ) geef dan enkelvoudig gemalen vlees van Dogmeat rund, rundpens, geit en heel soms lam, verder runderknars, eendkarkas, kalkoennek, kipkarbonades of kipkarkas, kipsnippers, paardsnippers, lamshart, paardlever ( ook wild willen ze meestal niet zo, vroeger lukte konijnkarkas, maar dat eten ze echt niet meer, net zomin als fazantkarkas, e.d. ) De ene dame is niet gelukkig met vis dus neem dan soms een kalkoen/vis enkelvoudig, verder probeer ik soms wat eieren, vette yoghurt en groente maar ook dat gaat met grote moeite ( meestal wortel, soms met sperziebonen, ijsbergsla, soms appel, banaan, bleekselderij ) Er wordt hier veel en vaak gras gegeten, komt dit dan door te korten? Konijnenkeutels zijn ook favoriet.....Is dit zo compleet genoeg of moet ik er toch wat bij gaan verzinnen?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3206128
De uitgangspunten zijn niet noemenswaardig veranderd volgens mij.

Ik ben vooral benieuwd naar je percentages. Persoonlijk vind ik de rekensom bij een half kvv, half barf erg lastig.

Op het eerste oog voer je voldoende diersoorten. Ik mis nier en lever in je verhaal, maar deze zullen in je kvv zitten. Over de kvv heb ik geen mening. Tav je spiervlees: snippers staan niet bekend om de hoge kwaliteit. Indien mogelijk nam ik hier iets anders voor. Dogmeat heeft meen ik ook paard sucade, dat zou mijn voorkeur hebben.

Hoe geef je de groente? Rauw gepureerd of gekookt? Hier zou je nog wat in kunnen proberen.

Biologisch of wild heeft ook mijn voorkeur. Zeker waar het orgaan betreft.

Maar tegen gras eten of konijnenkeutels gaat het niks doen. Mijn hond eet volledig barf, biologisch of wild, en hij snaait ook regelmatig gras en een keutel gaat er ook wel in.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3206198
Volgens mij is het geven van supplementen een beetje afhankelijk van waar je jezelf het prettigst bij voelt. Beide methoden (met en zonder) hebben zo hun advocaten en aanhangers.
Tom Lonsdale vindt supplementen bijvoorbeeld uit den boze omdat je dan de samenhang van de natuurlijke maaltijd meer verstoort dan aanvult. Hij gelooft meer in zorgvuldig samenstellen en kiezen uit wat de hond of kat van nature eet.
Tannetje Koning geeft in haar boek 'Voer voor Carnivoren' een mooie samenvatting van de verschillende ideeën over rauw voeren en supplementeren. Ik noem Lonsdale omdat ik zijn boek net heb gelezen en het dus nog vooraan in mijn brein zit.
Volgens alle boeken en sites die ik over het onderwerp 'vers / rauw voeren' heb nageplozen is variatie de belangrijkste sleutel tot volledigheid :)

Terug naar jouw vraag. Ik heb net op hetzelfde zitten puzzelen omdat twee van mijn katten op BARF aan het overstappen zijn, en er eentje half mee-BARFt en half kvv eet.
Eigenlijk wil ik ze 's ochtends het liefst op de kvv houden omdat ik vroeg moet vertrekken naar mijn werk. (Kwart voor zes opstaan.) Dan is nog een kwartier tot een halfuur eerder op voor de BARF-onder-toezicht niet zo aantrekkelijk.
Het meest tricky punt in jouw menu is - als ik dat zo lees - het orgaanvlees. Herkenbaar :D Ik heb het opgelost door verschillende kvv's te vergelijken wat samenstelling betrof. Vooral hart, lever en nier moet iedere hond of kat voldoende binnenkrijgen. Toen ik een kvv had gevonden die er redelijk compleet uitzag en waarvan mij behoorlijk duidelijk was wat erin zat, heb ik daar de BARF op afgestemd. Andersom lijkt me veel moeilijker ;)

Ik ben hierop uitgekomen (als voorbeeld):
KVV: momenteel Alroda. Ik voer het meest samengesteld uit hele dieren zoals wild gevogelte, konijn, haas en wilde zalm. Daar zit alles in, in de natuurlijke verhoudingen.
Spiervlees: onder andere ree, kip, rund, zalm, kalkoen
Snackjes: sprot, haring, eendagskuiken, kippennekjes
Vleesbot: karkas van duif of kwartel, kippennekjes (het zijn beginnende knagers).
Orgaan: kippen- of runderhart, kippenlever, runderlever, lamsniertjes. Vooral hart voer ik regelmatig iets van bij (taurine!), soms ook lever en een enkele keer niertjes.

Je menu ziet er in mijn ogen mooi gevarieerd uit. Ik zou hier en daar op de kwaliteit letten. Snippers zijn niet geweldig. Als je het kunt betalen en eraan kunt komen, zou ik naar biologisch vlees zoeken. Zeker de organen van biologisch gehouden dieren (of wild) zijn een stuk schoner, d.w.z. antibiotica- en hormonenvrij. Heb je al eens wild gevogelte geprobeerd zoals wilde eend, wilde gans of fazant?

Succes!
Laatst gewijzigd door mariekes_katten op do 24 mar 2016, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3206339
mariekes_katten schreef:.
Het meest tricky punt in jouw menu is - als ik dat zo lees - het orgaanvlees. Herkenbaar :D Ik heb het opgelost door verschillende kvv's te vergelijken wat samenstelling betrof. Vooral hart, lever en nier moet iedere hond of kat voldoende binnenkrijgen. Daarnaast is voor honden pens een belangrijk ingrediënt. Toen ik een kvv had gevonden die er redelijk compleet uitzag en waarvan mij behoorlijk duidelijk was wat erin zat, heb ik daar de BARF op afgestemd. Andersom lijkt me veel moeilijker ;)



Succes!
Dat zou ik niet zo willen stellen. De voedingswaarde van pens is uiterst gering, de goede bacteriën die er ooit inzaten zijn er doorgaans zo goed als allemaal uitgespoeld. Ze kunnen ook zonder pens.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3206341
Waarom wordt dat dan op diverse plekken zo stelling beweerd dat pens belangrijk / goed is voor honden? (itt voor katten die het vaak niet eens lusten)
Gaat het dan om de vuile pens?
Gebruikersavatar
Door pike
#3206345
Vuile pens heeft inderdaad nog waarde vanwege de bacterien voor de darmflora. Je moet er dan wel aan kunnen komen. Wat mij betreft, als hij schoon gespoeld is vind ik het uitsluitend goedkope vulling.
Door faya
#3207654
Even weer niet op forum geweest en nu toch wat reacties - fijn bedankt! Goed om te lezen dat het gras en konijnenkeutels eten niet perse aan mijn menu ligt...idd dat van die pens wist ik. Tot op heden konden wij aan pens komen, werd ook beweerd dat het vuile pens was ( werd echter wel gespoeld dus ja, lijkt me niet vuil ) zat wel gras wat verteerd materiaal tussen. Wel vinden honden pens of gemalen vlees waar pens inzit bijna altijd lekker en die van mij zijn niet echt makkelijke eters. Door de KVV's die ik geef bang om nog te veel orgaan los te geven, maar ik geef wel af en toe lever ( meestal paard want andere soorten blieven de dametjes niet ) hart ( lam of geit of eend of rund ) nier af en toe ( meestal rund ) Het verhaal van mariekes katten interessant ga ik me nog eens meer in verdiepen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door