Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Doedels
#320117
Petr eet ongeveer sinds februari vers. Daarvoor heeft hij brokken gegeten. Sinds hij vers eet lijkt het alsof hij last heeft van maagzuur op een lege maag. Hij wil dan naar buiten om gras te eten. Dat maakt het alleen maar erger. Hij wordt erg onrustig, maar gaat niet overgeven. Als ik hem iets te eten geef dan is het probleem direct over. Ik voer twee maal per dag. 's ochtends na de wandeling en 's avonds na de laatste wandeling. Tegenwoordig geef ik 's middags een klein hapje. Een kippennek is al genoeg. Vandaag eet Petr slecht dus ik heb hem niets gegeven. En ja hoor hij krijgt weer last om een uur of zeven. Na een kippennek ging hij weer rustig liggen. Komt dit vaker voor en gaat het na verloop van tijd over? Ik ben er niet zo voor om honden al te vaak te voeren. Kan ik iets anders doen om het te voorkomen?
Door Doedels
#320161
Nitus schreef: Kun je niet proberen zijn avond maaltijd voortaan iets eerder te geven?
Tja, daar zeg je wat. Blijkbaar ben ik een gewoonte mens. Ik ben gewend om de laatste maaltijd zo laat mogelijk te geven omdat ik dat altijd doe met pups zodat ze niet om vier uur 's nachts heel nodig moeten. Ok ,ik ga morgen kijken hoe hij reageert op eerder voeren. Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#320252
Doedels schreef: Tja, daar zeg je wat. Blijkbaar ben ik een gewoonte mens. Ik ben gewend om de laatste maaltijd zo laat mogelijk te geven omdat ik dat altijd doe met pups zodat ze niet om vier uur 's nachts heel nodig moeten. Ok ,ik ga morgen kijken hoe hij reageert op eerder voeren. Bedankt voor de tip.
Graag gedaan, ik hoop dat het helpt :).
Door Lizzy
#320291
Doedels schreef: Petr eet ongeveer sinds februari vers. Daarvoor heeft hij brokken gegeten. Sinds hij vers eet lijkt het alsof hij last heeft van maagzuur op een lege maag. Hij wil dan naar buiten om gras te eten. Dat maakt het alleen maar erger. Hij wordt erg onrustig, maar gaat niet overgeven. Als ik hem iets te eten geef dan is het probleem direct over. Ik voer twee maal per dag. 's ochtends na de wandeling en 's avonds na de laatste wandeling. Tegenwoordig geef ik 's middags een klein hapje. Een kippennek is al genoeg. Vandaag eet Petr slecht dus ik heb hem niets gegeven. En ja hoor hij krijgt weer last om een uur of zeven. Na een kippennek ging hij weer rustig liggen. Komt dit vaker voor en gaat het na verloop van tijd over? Ik ben er niet zo voor om honden al te vaak te voeren. Kan ik iets anders doen om het te voorkomen?
Het zou kunnen komen door de overschakeling. Brokken bevatten namelijk heel veel koolhydraat. En deze geven natuurlijk een 'snelle energie boost'. Tevens wordt de maag er wat slapjes van. Maar goed, wanneer je dus overschakelt naar vers, dan heeft de gemiddelde hond dus veel honger. En sommige honden moeten echt veel meer wennen aan een koolhydraat-arm dieet als de ander. Vaak krijgen ze van die honger last van misselijkheid, dat hen weer aanzet tot het eten van gras.

Vaak helpt het om voordat de 'aanval' begint een schaaltje yoghurt te geven. Ik weet trouwes niet hoeveel eten je geeft en of hij dik is of dun of precies goed? Maar vaak helpt het ook om gewoon meer eten te geven zodat hij dus minder honger heeft.
Door Doedels
#320515
Lizzy schreef:
Ik weet trouwes niet hoeveel eten je geeft en of hij dik is of dun of precies goed? Maar vaak helpt het ook om gewoon meer eten te geven zodat hij dus minder honger heeft.
Petr is altijd al vrij dun geweest. Sinds de cb is hij een beetje aangekomen, maar de ribben en de zitbeenknobbels zijn goed te voelen. Hij krijgt ca 500 g per dag. CB + kippennek, vleesbot, pens enz. Hij weegt 13,5 Kg. Dus 37 g/Kg lich.gew. Ik ben langzaam maar zeker steeds meer aan het voeren merk ik. Mijn andere hond moest op brokken altijd goed in de gaten worden gehouden om niet aan te komen. Een paar brokjes meer per dag en hij kwam al aan. Sinds het vers voer blijft hij prima op gewicht zelfs nu hij steeds meer krijgt.
Hoe lang kan het duren tot dat een hond gewend is aan een beperkte koolhydraat inname?
Door Doedels
#320591
:-X sssssst, niet hardop zeggen. Het is inmiddels 23.00 uur en Petr slaapt nog steeds. Dus geen last van zijn maag. Ik heb in de loop van de avond alleen maar een klein beetje biogarde gegeven. Het lijkt te helpen. Ik hoop wel dat hij uiteindelijk gewoon went aan twee maaltijden per dag. Moet toch genoeg zijn voor een hond.
Door Truus
#320593
Doedels schreef: :-X sssssst, niet hardop zeggen. Het is inmiddels 23.00 uur en Petr slaapt nog steeds. Dus geen last van zijn maag. Ik heb in de loop van de avond alleen maar een klein beetje biogarde gegeven. Het lijkt te helpen. Ik hoop wel dat hij uiteindelijk gewoon went aan twee maaltijden per dag. Moet toch genoeg zijn voor een hond.
Ik zal zachtjes praten :-X ;D maar fijn hoor ;). Twee maaltijden per dag is wel te doen ja. Ik geef 1 grote maaltijd rond 5 uur en dan hebben ze een lekker vol gevoel.
Door Lizzy
#320631
Doedels schreef: :-X sssssst, niet hardop zeggen. Het is inmiddels 23.00 uur en Petr slaapt nog steeds. Dus geen last van zijn maag. Ik heb in de loop van de avond alleen maar een klein beetje biogarde gegeven. Het lijkt te helpen. Ik hoop wel dat hij uiteindelijk gewoon went aan twee maaltijden per dag. Moet toch genoeg zijn voor een hond.

(OK, dat zou mooi zijn!)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door