Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3204690
Mijn lab Senna speelt graag met andere honden.
Ze is enorm in trek bij reuen (al is ze geholpen).
Ik laat haar nu zelf haar zaakjes regelen, maar doe ik dit wel goed?
Ze pikt het namelijk niet als vreemde reuen op haar willen.
Laat dit ook merken met een grom en rent dan al blaffend achter ze aan (waarna eigenlijk alle reuen bang wegrennen haha)

Maar nu wordt het raar..
Ik heb mijn golden (teef) haar al een paar keer zien berijden ( dit is zeker dominantie :???: ? )
Het rare is dat mijn lab dan gewoon blijft staan alsof het de normaalste zaak van de wereld is :2funny:
En mijn golden weet trouwens niet het verschil tussen de voor en de achterkant. :nono2:

Mijn vraag is: Moet ik hier wat aan doen??
#3204701
Onee het dominantie woord :P

Eerst even dit artikel
http://www.moniquebladder.nl/rijgedrag- ... verklaard/

Je teefje kan ook bereden worden omdat ze lekker ruikt en dat veel honden opgewonden wonden worden van haar. Maar ook dus dat als ze samen hebben gespeeld de opwinding bij de andere honden te groot wordt. Zou dan korter laten spelen. Is voor haar nl. ook niet leuk.
Waarom je eigen golden het bij haar doet? Is er wat opwinding? En waarom ze het toelaat van haar zou gewoon kunnen omdat het eigen hond is en ze er niet koud of warm van wordt. Ik zou je golden eraf plukken en afleiden.
#3204702
Het is weer voorjaar ;D

Hier rijdt Bisq op haar dochters. En de loopsheden zitten er weer aan te komen dus dat gaat zo meteen weer op elkaar rijden. Ik heb hier hele treintjes door de kamer lopen. Is het sinds kort, dat je teef zo fanatiek bereden wordt? Soms blijven ook gecastreerde teven heel aantrekkelijk, vooral rond de periode dat ze eigenlijk loops zouden moeten worden.

Frou en Fritz vinden het niet altijd een onverdeeld genoegen dat mams op hen rijdt. Dus dan haal ik Bisq eraf. Gewoon, met een "nee Bisq". Als je teef het geen bezwaar vindt: ja, ik liet het persoonlijk dan gewoon gaan. We snappen feitelijk maar zo weinig van hondengedrag.....
#3204705
Maar door het te laten gaan kan het ook meer en meer worden.
Ligt denk ik wel aan de reden, want als het loopsgeur is zou het ook weer na een tijdje vanzelf weg moeten gaan.

Met 3 reuen heb ik hier uiteraard ook wel treintjes hoor, als het 'spel' is en niet te heftig dan laat ik het gaan. Stopt dan heel snel vanzelf. Maar het gebeurt ook ooit anders en dan haal ik ze uitelkaar omdat het dan steeds heftiger wordt. En in somige situaties ben ik ze voor, en dat bedoel ik met het kan meer en meer worden. Dat ze dan een uitlaatklep hebben gevonden en hem steeds vaker gaan gebruiken omdat het ze een fijn gevoel geeft.
En oja ik heb er een die het op mij deed, maar dat is een veel ingewikkelder verhaal ;)
#3204706
Mijn oudste rijdt graag na de avondmaaltijd. Tevens het moment dat ze extra graag speelt en knuffelt. De middelste deelt die gevoelens, dus ze dollen dan samen.
Het rijden wil ik niet. De jongste wil het niet en dat wordt van meet af aan puur op haar mimiek gerespecteerd. De middelste vindt het niet erg, maakt er een dolletje van, maar ík wil het niet. Niet alleen vanwege de fysieke belasting van de middelste, ook gewoon omdat ik dat 'gedoe' niet in m'n woning wil. Als ik het rijden toe sta, neemt de opwinding n.l. verder toe, volgt er ook nog een intense poetsbeurt, wat de middelste ondergaat maar waaraan ze geen plezier beleeft. Ik geef de rijder dus de opdracht 'laag'. Na 1 tot max. enkele pogingen, neemt ze dan een giga spelbuiging aan, met de wang op de vloer en laat zich omvallen, zodat haar kameraad haar 'te grazen neemt'. Dan gaan ze samen met speeltjes liggen klooien, enorme lol. Dit rijden komt mij over als iets seksueels, zich enorm lekker voelen en hoe dan ook wat 'klefs' willen doen samen.
Dominant rijden accepteer ik overigens ook niet, niet van mijn honden en niet t.o.v. mijn honden. Dat speelt niet onderling overigens en de jongste 2 hebben zelfs de neiging nooit gehad. Ook dat is 'laag'. Stomweg omdat ik geen 'gedoe' wil, laat staan t.o.v. honden waar we niets mee te maken (hoeven) hebben. Ik heb dit 'afgekeken' van mijn 1e hond, die als we logeer-reuen hadden, het niet accepteerde als die op elkaar gingen rijden. Hij gaf een blaf en dan zakte men beschaamd weer met 4 poten op de grond. Hij voorkwam - zich altijd zeer verantwoordelijk voelend voor 'zijn' groep - op die manier 'gedoe'.
Deze reu was mijn 1e hond, een ongecastreerde reu die al zeer vroeg wist waar Abraham de mosterd haalt. Hij werd desondanks een enorme gentleman en dat wijt ik mede aan de grenzen die hij kreeg. Hij leerde dat hij niet op iedere lekker ruikende teef mag duiken, maar wél mocht spelen/verleiden. Dat legde hem geen windeieren, hij was een door teefjes en hun eigenaren gráág gezien gozer. Men prees hem om zijn spel, mopperde over andere reuen, terwijl hij en ik heel goed wisten dat hij het spel als vóórspel beschouwde :biggrin2: Maar iedereen blij: hij lekker geflirt, zij leuk gespeeld, baasjes lol gehad..
En nu ik teefjes heb accepteer ik het ook niet als ze 'bestegen' worden, wat ze niet fijn vinden. De oudste kan ze weg sturen, maar doet dat omdat het haar mateloos irriteert, ze is daarna dus nog een poosje gespannen (als we pal er na en volgende reu tegen komen is ze al bij voorbaat licht geirriteerd, ze moet zich uitschudden om de stress wat kwijt te raken). Ik wíl niet dat ze zich steeds boos moet maken, ook zij komt naar het bos om te ontspannen, níet om andermans honden op te voeden. Als de eigenaar er geen stokje voor stekt (99% doet níets aan het gedrag van de eigen reu, maar neemt wél de moeite mijn teef te prijzen als ze hem boos weg stuurt, kennelijk begrijpt men dus wel dat de reu zich vervelend gedraagt en meent dat haar boosheid aangemoedigd dient te worden, als word je voor je lol boos..).
Mijn beide andere teefjes snauwen niet en dat wil ik graag zo houden. Ik heb bij mijn 1e teefje gezien hoe ze in de loop der tijd een hekel kreeg aan veel reuen, al geirriteerd raakte als ze op opgewonden wijze naderden. En ze had gelijk hoor, dat wás dan ook idd volk wat haar wilde berijden, maar als je op 1 wandeling 20 van dat soort reuen tegen komt.. Sprong ze blij uit de auto, lekker wandelen, fijn spelen.. Liep ze na 5-10 minuten al een stuk minder blij en was er na een uur lopen weinig terecht gekomen van hetgeen waar we ons op verheugd hadden, wegens de opvoedingstaak die reu-eigenaren haar toe dichten.
Ik leerde daarom mijn reu waar te nemen, die inmiddels overleden was. Ik stuurde reuen die zich onbehoorlijk gedroegen weg. Wonderlijk genoeg hebben reu-eigenaren dáár moeite mee. Mijn teef mag zich vreselijk boos maken en wordt vervolgens daarover geprezen, maar als ik als eigenaar een dergelijke reu pal vóór het bespringen verbaal corrigeer, aan geef dat hij weg moet gaan, dan schiet men uit de slof.. Idem als ik te laat ben of de reu sch*t aan me heeft, zodat ik hem (zo mogelijk aan halsband of tuig) van mijn teef moet trekken. Dat schijnt ook heel ongepast van me te zijn :???:
Teefjes zijn niet ter wereld om reuen op te voeden. En ik vind het mijn recht én plicht hen te beschermen. Niet alleen tegen gevaar, maar ook tegen gedrag wat hun plezier aanzienlijk vergalt. Zoals ik mijn eigen honden er ook van weerhoud anderen hun plezier/ontspanning te hinderen: ik houd ze bij me als mensen/honden mogelijk niet gediend lijken te zijn van contact, ook in losloop gebied.

Lang verhaal.. Maar jouw vraag, of je er 'goed aan doet'..? Ik weet niet of er een 'goed' of 'slecht' is hierin. Zélf vind ik het gewoon niet fijn voor mijn maatjes als ze zo geirriteerd raken. Het is niet hun hobby om anderen de les te lezen, ze willen eigenlijk gewoon lekker rennen en spelen, zoeken een zodanig hitsige of imponerende hond of niet op. En ik wil graag dat ze oog houden voor de leuke honden, niet - zoals vaak gebeurt - op zeker moment alle reuen met argwaan gaan bekijken (discriminatie) in de verwachting dat ze weer lastig gevallen zal worden.
Binnen de eigen roedel is het maar net wat je zelf fijn vindt, voor zover de honden het onderling oké vinden. Ik voel me dankzij mijn reu vrij om het ze te verbieden. En heb ook gezien dat hij hiermee veel onderlinge rust creeerde. Voor mij de reden het ook niet toe te staan. Naast dat het heel gemakkelijk is als die norm duidelijk is vóór er een eventuele lichamelijke klacht is die geen rijden verdaagt, zoals mijn middelste een polsklacht heeft t.g.v. het auto-ongeval, waarbij van belang is dat ze geen zware last draagt. En mijn jongste een blessure aan achterpoot en rug heeft, die absoluut niet bereden mogen worden. Een zorg minder dat ze niet nu pas hoeven leren dat rijden 'not done' is.
#3204711
Lizzy schreef:Reuen trek ik trouwens van mijn teven af, als de eigenaar dat niet ogenblikkelijk zelf doet.
Ja dat doe ik ook, en meestal ben ik dat nog voor door de reu af te leiden of weg te sturen. Je leert al snel die blik herkennen als het over gaat van spelen naar iets andes. En aangezien onze jongste zichzelf niet goed weet te redden doe ik dat voor haar.
Onze oudste heeft over het algemeen aan een blik al genoeg om een reu op andere gedachten te brengen. Heel vervelende types vraag ik aan de baas of ik haar haar gang mag laten, dan jaagt ze ze één keer over het veld en proberen ze het bij haar ook nooit weer. :-*
#3204772
Mijn golden doet het alleen bij mijn lab als ze spelen, ook alleen binnen.
Misschien 1 keer per maand ( dat ik het zie) weet niet of ze het zonder toezicht vaker/ook doen.

Wij lopen op het strand wanneer andere er niet lopen. Meestal maar 5 tot 15 honden op het hele strand. Gisteren kwamen we 5 honden tegen, waarvan 1 reu die wou rijden. Ook in het bos gaan we waar je bijna geen honden tegenkomt. Ook proberen ze het gewoon het hele jaar bij d'r. Mijn golden heeft er nooit last van maar heeft ook een gedrag dat ze andere honden mijdt. Retrievers vindt ze wel prima omdat ze daar toen ze pup was vaak mee gespeeld heeft. Mijn lab is daarentegen een allemansvriend.

Dus rijden is stress lees ik?
#3204800
Retrievers schreef:Mijn golden doet het alleen bij mijn lab als ze spelen, ook alleen binnen.
Misschien 1 keer per maand ( dat ik het zie) weet niet of ze het zonder toezicht vaker/ook doen.

Wij lopen op het strand wanneer andere er niet lopen. Meestal maar 5 tot 15 honden op het hele strand. Gisteren kwamen we 5 honden tegen, waarvan 1 reu die wou rijden. Ook in het bos gaan we waar je bijna geen honden tegenkomt. Ook proberen ze het gewoon het hele jaar bij d'r. Mijn golden heeft er nooit last van maar heeft ook een gedrag dat ze andere honden mijdt. Retrievers vindt ze wel prima omdat ze daar toen ze pup was vaak mee gespeeld heeft. Mijn lab is daarentegen een allemansvriend.

Dus rijden is stress lees ik?
O.a., maar er bestaat ook positieve stress!
#3204850
Ik heb lang getwijfeld of ik zou reageren,omdat de meeste het als ondanks castratie toch als lekker ruiken voor reutjes zien. Dat heb ik met Radja nl ook altijd gedacht,totdat ik mij herinnerde dat er op een cursus met Radja werd gezegd dat 'aantrekkelijk' voor reutjes ook kan betekenen dat er een ontsteking zit,bijvb blaasontsteking. En dat was bij Radja(ook gecastreerd)dus steeds het geval! Ben ook vele reutjes dankbaar ;),wanneer ze haar weer besprongen en klappertandend aan het intens snuffelen aan haar trutje,was voor mij een teken dat ik weer naar de DA moest en dat had ze idd een blaasontsteking :-\

Dit wilde ik je even meegeven,dat het heel misschien ook wat anders zou kunnen zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door