Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3204614
Stel je hebt een reu op het oog die gepennhipt is, hoe kom je er in hemelsnaam achter hoe goed/slecht zijn heupen zijn? Ik kan op Internet eigenlijk ook niks zinnigs over de score vinden :-\ . Wie weet hoe het zit met de pennhip score? Ik heb het hier over een hond met 0.39 en 0.39. Geen flets idee wat het betekent! Iemand?
#3204661
ChantalKrijn schreef:Ik heb er een stukje over geschreven hoe je de uitslag moet interpreteren!

http://www.hawbucks.nl/gezondheidsonderzoeken/#tab-id-4
Oh super, dank je wel, dit is heel fijn!! Ik ga wel even vragen naar het officiële certificaat. Ik kan (na -tig rondjes google) niet vinden wat het gemiddelde van de Dalmaat is. Maar goed, met een 0.38 en 0.39 zou ik haast denken dat zijn heupen niet echt beroerd kunnen zijn toch?
#3204663
Lizzy schreef:Oh super, dank je wel, dit is heel fijn!! Ik ga wel even vragen naar het officiële certificaat. Ik kan (na -tig rondjes google) niet vinden wat het gemiddelde van de Dalmaat is. Maar goed, met een 0.38 en 0.39 zou ik haast denken dat zijn heupen niet echt beroerd kunnen zijn toch?
Dat ligt aan het ras. Dat is juist het mooie van Pennhip, je krijgt er een rasgemiddelde bij. Wat ik voor de Dalmaat kan vinden is het 0.40
http://www.hautbois.ca/Verge-PennHIP%20Breeding.pdf
#3204665
Voor mijn ras is ook rond de .40 perfect.

De universiteit van pensyvania wil graag dat elke pup op 16 weken gedaan wordt omdat je dan een mooie standaard op kan bouwen.
Echter ik en vele pupeigenaren met mij weigeren dat en de rv staat toe dat het tot 18 maanden mag dus dat doen we dan ook pas later.
#3204666
ChantalKrijn schreef:Dat ligt aan het ras. Dat is juist het mooie van Pennhip, je krijgt er een rasgemiddelde bij. Wat ik voor de Dalmaat kan vinden is het 0.40
http://www.hautbois.ca/Verge-PennHIP%20Breeding.pdf
Ik ga er meer over lezen want vooralsnog begrijp ik dan dat pennhip gedoe niet. Als je met een pennhip score een 0.60 hebt per heup en bij de normale manier van rongenten een HD A krijgt, dan kun je met een lagere pennhip score toch geen zeg HD B scoren? Nou goed, ik ga ff lezen :biggrin2:

Maar qua heupen zit deze reu dus wel goed, als 0.40 median voor de Dalmaat is dus dat is goed nieuws.
#3204668
Dat kan wel. Omdat ze verschillende dingen meten. PennHip meet de 'losheid' van de heup, dus hoe ver hij uit de kom kan. Naast wat vormveranderingen waar ze naar kijken.
De traditionele manier heeft om te beginnen natuurlijk al maar 1 foto ipv 3, en daar word meer op de diepte van de kom gelet en de vorm.
#3204675
Er is bij de oud duitse herder ook best wel veel stof opgewaaid dat met de normale foto hd A eruit komt en dat er met de penhip hd B.
Bij de gewone duitser is het in de wandelgangen heel bekend dat als je verwacht dat de heupen niet helemaal zuiver zijn dat je naar onze zuiderburen gaan omdat die "losser"beoordelen. En je daardoor hd b ipv hd c heupen had.
Het al gerust ook bij de oudduitser gebeuren of gebeurd zijn, daarom wilden we met de penhip het sjoemelen uitsluiten.
Het is duidelijk geworden dat er vele belangen zijn en niet alle belangen in het welzijn van ons geliefde ras zitten.
De penhip is met stille trom afgevoerd, voor mijn gevoel een groot verlies voor ons ras en vele andere rassen denk ik ook dat die er baat bij kunnen hebben.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door