Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#3204330
Onze nieuwe boxy heeft soms erg rode ogen. De (homeopatisch) da houdt rekening met cherry eye, maar nu ik daar meer over gelezen heb, vraag ik me af of dat het is. Ten eerste is het derde ooglid niet heel erg gezwollen; ik had in eerste instantie niet eens door dat het het derde ooglid was dat rood was, het leek mij het hele oogwit onder de pupil te zijn. Ten tweede heeft Lupi het aan beide kanten even erg, terwijl cherry eye toch eerst in één oog en daarna pas in het andere oog optreedt. Ten derde zijn haar ogen niet altijd even rood. Soms zijn ze lichtroze, soms donkerder rood. Ik moet nog even precies bijhouden wanneer ze lichter en wanneer ze donkerder zijn. Ik meen dat ze tijdens het wandelen lichter zijn en na het eten donkerder, maar dat moet ik dus nog consequent in de gaten gaan houden.

Weet iemand wat verder nog de oorzaak van rode ogen zou kunnen zijn?

Edit: heb er een fotootje van gemaakt. Door de flits lijkt het ene oog roder dan het andere, maar in werkelijkheid verschilt de roodheid niet. Maar het is dus ook absoluut niet dik, dat derde ooglid, wat bij cherry eye wel zo lijkt te zijn (afgaande op afbeeldingen op google).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op di 15 mar 2016, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#3204335
Ik heb het zelf altijd gezien als een vermoeidheidsteken. Dus bijvoorbeeld bij een spelletje, spelen is dat het teken om te laten stoppen. Na wat rust was het hier ook altijd wel weg.
Brutus had het wel altijd duidelijker dan Lola dat heeft, dus er zit wel verschil per hond in.
#3204339
constance.blokzijl schreef:Ik heb het zelf altijd gezien als een vermoeidheidsteken. Dus bijvoorbeeld bij een spelletje, spelen is dat het teken om te laten stoppen. Na wat rust was het hier ook altijd wel weg.
Brutus had het wel altijd duidelijker dan Lola dat heeft, dus er zit wel verschil per hond in.
Oké, dan ga ik daar ook eens op letten, of ze lichter zijn nadat ze heeft geslapen en donkerder nadat ze is wezen wandelen of heeft lopen spelen. Dank je!
Door tt-tjes
#3204340
Chendo heeft ook ooit eens zoiets gehad, dat is toen door Christiane Görig verholpen middels prednison injecties in zijn ogen.
Ik zou het topic ff op moeten snorren, moet hier nog ergens staan. Daar staat ook een foto bij
Door tessa
#3204345
Ik meen te hebben gezien dat ze ongepigmenteerde bindvliezen heeft toch? Dan ziet het er altijd roder uit dan een gepigmenteerd bindvlies. Een cherry eye is echt wel duidelijk hoor, dat ziet eruit alsof er een soort behoorlijke wrat in de ooghoeken zit. Sommige boxers hebben wat open oogleden en daardoor toont het vaak iets roder. Dierenartsen staan al snel klaar met zalf, druppels en zelfs operaties maar mijn ervaring is dat het meestal vanzelf minder wordt.
#3204348
tessa schreef:Ik meen te hebben gezien dat ze ongepigmenteerde bindvliezen heeft toch? Dan ziet het er altijd roder uit dan een gepigmenteerd bindvlies. Een cherry eye is echt wel duidelijk hoor, dat ziet eruit alsof er een soort behoorlijke wrat in de ooghoeken zit. Sommige boxers hebben wat open oogleden en daardoor toont het vaak iets roder. Dierenartsen staan al snel klaar met zalf, druppels en zelfs operaties maar mijn ervaring is dat het meestal vanzelf minder wordt.

Ongepigmenteerde bindvliezen... Ik ben geneigd te zeggen: ja. Want vergeleken bij Laika heeft Lupi veel lichtere bindvliezen. Laika heeft ook van die droopy boxerogen, bij haar zie je echt dat de oogleden hangen:
Afbeelding

Maar Laika heeft dus totaal geen rode ogen, ondanks die hangende oogleden.

Lupi heeft geen droopy oogleden, bij haar liggen die gewoon tegen het oog.
Door Lizzy
#3204352
Anne in Duitsland schreef:Foto toegevoegd. Nee, het lijkt niet te jeuken, ze wrijft nooit met haar ogen tegen haar pootjes oid.
Mij ziet het er niet uit als cherry eye. Sommige honden krijgen rode van stress.
#3204355
tt-tjes schreef:Chendo heeft ook ooit eens zoiets gehad, dat is toen door Christiane Görig verholpen middels prednison injecties in zijn ogen.
Ik zou het topic ff op moeten snorren, moet hier nog ergens staan. Daar staat ook een foto bij
Ieuw, injecties in de ogen! :nerves:

De da had het erover dat cherry eye eventueel operatief verwijderd kan worden, maar ze wilde eerst afwachten hoe het zich ontwikkelt.
#3204356
Lizzy schreef:Mij ziet het er niet uit als cherry eye. Sommige honden krijgen rode van stress.
Nee hè? Ik ga toch eens in de gaten houden wanneer de ogen donkerder en lichter zijn. Zou best met inspanning te maken kunnen hebben!
Door tt-tjes
#3204357
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... g#p2911340

Hier een foto van het oog van Chendo, dat begon ook met roodheid. In zijn andere oog had hij het onderin zitten.
Die injecties zijn gegeven met alleen plaatselijke verdoving in zijn ogen. Er werd een depot prednison in gespoten wat 6 weken werkte. Je zag dat ook langzaam minder worden. Het is daarna nooit meer teruggekomen.
Christiane Görig noemde het episcleritis.

Bij Chendo werd in eerste instantie bindweefsel ontsteking gezegd, maar het ging niet weg en werd alleen maar erger totdat hij die rare bult in zijn oog kreeg.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op di 15 mar 2016, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#3204362
tt-tjes schreef:http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... g#p2911340

Hier een foto van het oog van Chendo, dat begon ook met roodheid. In zijn andere oog had hij het onderin zitten.
Die injecties zijn gegeven met alleen plaatselijke verdoving in zijn ogen. Er werd een depot prednison in gespoten wat 6 weken werkte. Je zag dat ook langzaam minder worden. Het is daarna nooit meer teruggekomen.
Christiane Görig noemde het episcleritis.
Dank je! Ik hou episcleritis in m'n achterhoofd voor het volgende da-bezoek. Wisselde de roodheid ook bij Chendo, dat het soms minder rood was en soms erger?
#3204363
Als een hond koorts heeft, zie je ook dat het 3e-ooglid zichtbaar wordt en rood is. Maar dan had hij ziek moeten zijn.

Bandit krijgt in één oog een rood 3e-ooglid als hij stress gehad heeft. Bv met wandelen. Soms kom je alleen maar uitvallende honden tegen en dat geeft hem veel stress. Thuis zie je dan het 3e-ooglid zoals op jouw foto.

Maar misschien is het iets dat bij je hond hoort?
Heeft hij het altijd gehad?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door