Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3204060
Ja de titel zegt het al.
Ik heb mijn SLR camara weer ontstoft (krijg je ervan, naast het mik en klikken wil je ook weer echte foto's ;) :biggrin2: )
Maar wat me nooit goed is gelukt is om echt de scherpte te krijgen in de hond. (nouja wel eens maar niet continue zeg maar,er mislukken te veel )
Nou weet ik dat ik ongeveer de moeilijkste honden heb, eenkleurig waarvan 2 ook nog eens zwart.
Nu de vraag hoe stellen jullie je camera in voor bewegende honden zeg maar, en dan ook naar je toe bewegende honden? Bijv Av, TV met welke sluitertijden diafragma, wat voor lichtmeting, meervlaks, spot, deel? Iso? Focus? En gebruiken jullie de toestelscherpstelling of helemaal handmatig?
Als ik mijn camera bijv op sportstand zet pakt ie al snel torenhoge iso's bij wat minder weer bij mijn honden, 3200 wordt je nou ook niet direct warm van. Ik werk meestal met sluitertijdkeuze dan. Heb gewon het idee dat ie nogal snel hoge iso's wil :(
Ter info het is een EOS 600D met efs 55-250mm f / 4-5,6 IS.

Heb bij mijn foto's van net weer het idee dat ie meer op het gras scherpstelde dan op de hond ::) (daarnaast werkte mijn model ook niet heel erg mee, dat was nog bijkomend handicap :biggrin2:, is hem vergeven )

Ik weet veel oefenen :biggrin2: ,maar ik weet er zit hier veel kennis, dus kan er gelijk veel van leren ;) en meenemen en dan gericht oefenen
Dus shoot ! :D
Laatst gewijzigd door Kaio op ma 14 mar 2016, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Retrievers
#3204073
Ik gebruik de M stand.
Witbalans op zon of wolken.
De ISO gaat dan op 200 of 400.
De ontspanstand gaat op continue.
Scherpstelstand op AF-C.
Tracking op 3D.
Lichtmatrix op matrix.
Sluitertijd wordt minimaal 1/1250
Diafragma F8
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3204075
Ik stel alles handmatig in. Jij benoemd precies het probleem met deels instellen, de andere waardes gaan alle kanten op zonder dat je er controle over hebt.

Over het algemeen: mooi weer, sluitertijd van 1/1000, diafragma liefst ergens rond de F9 of hoger, ISO op 100 of 200. Ik wil nog wel naar ISO 400 gaan, maar met meer is het eigenlijk de moeite van een echt mooie foto al niet meer waard. Witbalans op het weertype dat je hebt.

Scherpstellen doe ik bij actiefoto's met 1 scherpstelpunt, automatisch. En dan is het maar net hoe de hond loopt. Voor je langs, of recht op je af. Wat mij meestal het beste bevalt is inschatten waar ze gaan lopen, 1 punt kiezen waarop je scherpstelt en als ze daar zijn klikken. En als ze een langere sprint maken, meebewegen en elke keer opnieuw mikken qua scherpstellen.

Maar om eerlijk te zijn, bovenstaande klinkt allemaal heel leuk, maar voor mij blijft actiefoto's een kwestie van véél klikken en hopen dat je er wat leuks bij hebt. Want los van de scherpte ben je zo ontzettend afhankelijk van het moment. Kijkt je hond een beetje leuk, is de houding leuk enz. Ik stik in zulke kiekjes met een voorpoot op de grond en kont in de lucht, want Oscar komt altijd recht op me af rennen. Zo charmant ::)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3204079
Ik stel mijn EOS op M in. Allereerst heb je echt goed licht nodig bij jouw soort honden. Beetje mottig weer en je bent al weg. Automatisch scherpstellen. Voor handmatig is toch vaak te weinig tijd. Iso op 100. Moet even zoeken hoe die heet, maar de meting staat op dat zwarte bolletje met streepje aan onder-en bovenkant. All focus, maar je kan ook all servo gebruiken. Qua belichting zul jij met je zwarte honden wel iets in de min moeten compenseren. Ik zet 'm ook wel op meerdere beelden per seconde, maar dan niet de allersnelste stand. Kleurinstelling staat op "faitfull" dat is simpel gezegd de enige stand waarbij de camera de kleuren niet naar eigen smaak aanpast. Als dat achteraf beter kan corrigeer ik dat in DPP.

MIjn honden zijn niet zo kolibri-achtig en daar kom ik met een shutterspeed vanaf 250 al heel leuk weg in de meeste gevallen. Is het licht minder, dan wil ik tot 800 iso compenseren en als dat niet genoeg is gaan we wel naar huis :biggrin2:


Ik weet niet of je DPP hebt? Het RAWbewerkingsprogramma van Canon? Kun je gratis downloaden op de canonsite, maar wellicht zat er ook een cdtje bij je camera toen je 'm kocht. Die kan jou naderhand ook laten zien waar de focus precies lag.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3204080
Kaela schreef:Ik stel alles handmatig in. Jij benoemd precies het probleem met deels instellen, de andere waardes gaan alle kanten op zonder dat je er controle over hebt.

Over het algemeen: mooi weer, sluitertijd van 1/1000, diafragma liefst ergens rond de F9 of hoger, ISO op 100 of 200. Ik wil nog wel naar ISO 400 gaan, maar met meer is het eigenlijk de moeite van een echt mooie foto al niet meer waard. Witbalans op het weertype dat je hebt.

Scherpstellen doe ik bij actiefoto's met 1 scherpstelpunt, automatisch. En dan is het maar net hoe de hond loopt. Voor je langs, of recht op je af. Wat mij meestal het beste bevalt is inschatten waar ze gaan lopen, 1 punt kiezen waarop je scherpstelt en als ze daar zijn klikken. En als ze een langere sprint maken, meebewegen en elke keer opnieuw mikken qua scherpstellen.

Maar om eerlijk te zijn, bovenstaande klinkt allemaal heel leuk, maar voor mij blijft actiefoto's een kwestie van véél klikken en hopen dat je er wat leuks bij hebt. Want los van de scherpte ben je zo ontzettend afhankelijk van het moment. Kijkt je hond een beetje leuk, is de houding leuk enz. Ik stik in zulke kiekjes met een voorpoot op de grond en kont in de lucht, want Oscar komt altijd recht op me af rennen. Zo charmant ::)

Afbeelding
Er zit een knop op...dat je dan meebeweegt en dat het eerder gekozen AF-punt vastgehouden wordt. Achterop, AF-ON heet die. Dan hoef je niet meer opnieuw te mikken en scherp te stellen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3204081
Angelique schreef:Er zit een knop op...dat je dan meebeweegt en dat het eerder gekozen AF-punt vastgehouden wordt. Achterop, AF-ON heet die. Dan hoef je niet meer opnieuw te mikken en scherp te stellen.
Weet ik. Maar stel dat de hond op je af komt rennen (dat doet Oscar dus altijd, het fenomeen niet-meewerkend-model is denk ik vrij universeel ;D ), dan zul je steeds opnieuw scherp willen stellen. De afstand tussen jou en de hond wordt immers steeds kleiner.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3204085
Kaela schreef:Weet ik. Maar stel dat de hond op je af komt rennen (dat doet Oscar dus altijd, het fenomeen niet-meewerkend-model is denk ik vrij universeel ;D ), dan zul je steeds opnieuw scherp willen stellen. De afstand tussen jou en de hond wordt immers steeds kleiner.

Die afstand zou niet uit moeten maken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3204087
Maar wat Kaela ook al heel terecht aanhaalde...vooral veel foto's maken, want technisch oké wil nog niet zeggen dat je een leuke foto hebt. Dus laat maar ratelen dat ding :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3204099
Ok, daar kan ik allemaal wat mee. :) :) :)
Sowieso M, dat heb ik wel al vaker gedaan, dan heb je idd meer regie over het licht . Dus voortaan oefenen met M.
Had wel laatst dat als je licht gaat compenseren dat ie 3 foto's maakt, -, 0 en + Dat wil ik ook niet direct met actie foto's denk ik.

DPP heb ik ook maar gebruikte het niet had LR. Dus nu ff DPP aangezet, ga ik ook mee kl**ien dan. Handig dat scherptepunt terugzien.
Dus iemand gaat morgen foto's van afgelopen jaar bestuderen morgen :biggrin2:

de meeting Angelique, welke? :biggrin2:
Afbeelding

kleuren op faithfull, oo dat moet dan bij mij natuurlijk zijn denk ik (staat in ieder geval een F bij in het icoontje :biggrin2: )


@kaela, ja dat heb ik ook met foto's veel, ja die is scherp, komen ze net neer in de beweging, en met die hoofden van de mijne :-X :o ::) :biggrin2:
Die AF-on die moet ik nog vinden... dacht dat met al servo dat ie telkens opieuw focussed maar er zou ook iets zitten om op een punt vast te stellen maar ben er niet achter hoe dat nou werkt.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3204104
@kaela, zoiets dus
Afbeelding
Ja scherp op zijn koppie :biggrin2:
Zie wel weer wat er fout gaat, scherptestelpunt midden en daar komen meestal de poten uit, vandaar scherpstellen op gras
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3204111
Kaio schreef:Ok, daar kan ik allemaal wat mee. :) :) :)
Sowieso M, dat heb ik wel al vaker gedaan, dan heb je idd meer regie over het licht . Dus voortaan oefenen met M.
Had wel laatst dat als je licht gaat compenseren dat ie 3 foto's maakt, -, 0 en + Dat wil ik ook niet direct met actie foto's denk ik.

Dan heb je 'm op "bracketing" gezet. Dan maakt die 3 foto's in 3 exposers. Leuk als je een HDR wil maken.

DPP heb ik ook maar gebruikte het niet had LR. Dus nu ff DPP aangezet, ga ik ook mee kl**ien dan. Handig dat scherptepunt terugzien.
Dus iemand gaat morgen foto's van afgelopen jaar bestuderen morgen :biggrin2:

de meeting Angelique, welke? :biggrin2:
Afbeelding

Precies die dus...meervlaksmeeting :biggrin2:

kleuren op faithfull, oo dat moet dan bij mij natuurlijk zijn denk ik (staat in ieder geval een F bij in het icoontje :biggrin2: )


@kaela, ja dat heb ik ook met foto's veel, ja die is scherp, komen ze net neer in de beweging, en met die hoofden van de mijne :-X :o ::) :biggrin2:
Die AF-on die moet ik nog vinden... dacht dat met al servo dat ie telkens opieuw focussed maar er zou ook iets zitten om op een punt vast te stellen maar ben er niet achter hoe dat nou werkt.
Heb even gespiekt op google, maar zie die AF-ON niet op de 600D zitten, igg niet waar die bij de mijne zit :-\


Edit: die lichtcompensatie stel je gewoon in met het tandwiel voorop, oogje op de zoeker :biggrin2: ipv dat je bij de instelling het streepje netjes in het midden zet, zet je 'm naar wens in de plus of min.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3204112
Kaela schreef:Oh dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ga ik eens uitproberen!

HIer een vergelijkbare situatie...oke met 2bener, maar het idee is hetzelfde.

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3204119
Da's leuk, die bracketing maar die komt dus in de M stand op en niet bewust vanuit mij, ooit heb ik hem misschien erop gezet, dus morgen weer ff zoeken ;D hoe dat aan en uit te zetten
Door zurca
#3204141
Ik kies er voor om niet alles handmatig in te stellen. Als ik mijn honden, in beweging, wil fotograferen dan zet ik mijn camera op de sluitertijdkeus. Ik bepaal de sluitertijd, de camera mag van mij het diafragma kiezen. Gezien de weersomstandigheden dat ik meestal fotografeer, genoeg licht, komt dat neer op een sluitertijd van zo'n 1/1250 (of hoger....ze gaan natuurlijk erg hard als ze echt gaan rennen) en het diafragma zit dan zo rond de 5.6. Witbalans staat bij mij altijd op auto omdat ik dat prima kan aanpassen in lightroom. Ik zet de scherpstelling vast op 1 punt zodat ik bepaal waar de scherpte komt te liggen. Er zitten van die leuke functies op als tracking enzo maar mijn ervaring is dat de camera dan een dichtsbijzijnde punt pakt om scherp te stellen en dat kan dan net een kont zijn en daar vind ik het nou net niet zo belangrijk ::)
En dan is het een kwestie van de kop in het scherpstelvlak krijgen (en dan ook opletten dat derest ook een beetje leuk in beeld komt) en dan klikken maar. Met zo'n hoge sluitertijd bevries je het beeld dus de vreemste houdingen kunnen ineens vast gelegt worden :biggrin2: Dus genoeg klikken en dan zit er zo ineens wel wat leuks bij ;)

Afbeelding
Afbeelding

Edit foto's zijn gemaakt met een telelensje van zo'n 150 euro. Kwaliteit zit in het glas met een lichtgevoeligere lens zouden foto's nog beter uit de verf kunnen komen maar voor mij is dit zo goed genoeg ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door