Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3203794
Hoi allemaal,

een vraag wegens doorslaand succes.

Ik heb vier katten die ik aan het overzetten ben op KVV, daarna hoop ik ze aan de BARF te krijgen.
Nu heb ik er eentje (uitgerekend mietemeut Hessel!) die helemaal uit zijn dak gaat van stukken rauw vlees en rauwe visjes (sprot). Je kunt het hem zo gek niet voorzetten... Net heeft hij wild enthousiast een reep hertenspiervlees zitten verscheuren ;D en vervolgens de portie hert die Meneer Jip niet bliefde.
Voor Hessel lijkt het mij het plezierigst om zo snel mogelijk over te stappen op BARF.

Nu lees ik hier op het forum dat vleesbotten voeren niet zomaar kan omdat de maaginhoud van de kat hier eerst behoorlijk zuur voor moet zijn.
Katten die net overgegaan zijn van blikjes op KVV hebben die heel zure maag nog niet, dat moet zich eerst opnieuw instellen. Die pH duikelt niet in één dag waarschijnlijk...

Mijn vraag is hoe lang de kat -ongeveer- op KVV moet staan voordat je ze veilig kunt laten oefenen met beginners-vleesbotjes?
Ze krijgen al wel uiteenlopende soorten spiervlees en hele sprotjes als snack.
#3203802
Ze hebben altijd weer dom verrassing in petto..
Je mag ook zonder tussenstap gaan 'barf-en' hoor
Beginnen met zachte beginners botten als kwartel, duif kippennek, konijnribjes .. de vertering moet zich aanpassen en veel katten moeten ook wat kaakkracht opbouwen, om het wat makkelijker te maken kun je wat harder bot in het begin ook een paar klappen met een (vlees)hamer geven dan is het al wat voorgekraakt.



Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Door Martine-Tom
#3203832
Precies wat Too zegt, je kan gelijk over hoor, ik zou geloof ik zelf ff platmeppen (de er een stevige zak omheen voor je dat doet :P ) maar kippenek, kwartel...het begin spul kan je prima geven.
Het grootste probleem zit hem bij katten doorgaans in de acceptatie van barf, daarom kan kvv een fijne eerste stap zij , maar als ie graag wil barfen zou ik die kans gelijk grijpen :)
#3203896
Mag echt geen probleem zijn om bijv. kwartel en duif te voeren: toen mijn katten nog brokjes kregen, vingen ze daarnaast zelf geregeld het e.e.a. en combineerden dus brok en 'barf'... Dat doen natuurlijk héél veel katten en levert geen enkel probleem op. Dus ga maar lekker genieten! ;)
#3203901
Ja, en toch raad ik het af om brok en barf te combineren.
Met de gebruikelijke manier van overzetten (kvv hoeft niet eerst, brok weghalen liever wel), hebben de meeste katten geen last. Maar er zijn er wel genoeg die toch vaker overgeven met brok en barf gecombineerd. Maagperforaties etc hoef je met een kat normaliter niet zo bang voor te zijn, omdat katten niet snel gekke dingen eten en meestal ook geen vleesbot (heel) naar binnen klokken wat te groot en/of te hard is.
Een kotsende kat wordt vrij normaal gevonden, maar tenzij een occasionele haarbal in de rui, is dat niet nodig. Katten geven wel makkelijk over, maar vaak is dat een beschermingsmechanisme. Als er vleesbot niet optimaal verteerd kan worden, gaat het beschermingsmechanisme aan.
#3203909
Brok? Krijgen ze al een tijdje niet meer. Had ook al vaker gelezen dat je brok en vleesbot echt niet moet combineren.

Ik heb nu twee ontdooi-emmertjes in de koelkast staan.
Eentje met KVV.
En nu net een nieuwe klaargezet met een heerlijk kippennekje voor Hesseltje. Wordt feest morgen :biggrin2:
#3203933
koekje schreef:Ja, en toch raad ik het af om brok en barf te combineren.
Ik bedoelde natuurlijk geen brok te promoten, maar wilde alleen aan geven dat een tussenstap van kvv om te komen tot ongemalen verse voeding niet nodig is, omdat héél veel katten dit op eigen initiatief al doen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door