Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3203110
Sinds eind 2015 ben overgestapt van KVV met BARF naar BARF. Ik loop echter tegen 1 groot probleem aan. Ik bestel steeds wat anders, maar blijf vinden dat ik te weinig variatie heb. Ik heb 1 hond die ongeveer 500 gram per dag eet.
Ik deel vlees en orgaan op in weekporties, die liggen bij mijn ouders. Bot verdeel ik meteen in dagporties. Eens per week deel ik weekporties dan in dagporties op.

Ik vind het moeilijk om met vlees en orgaan te wisselen. Pens lukt wel, dan wissel ik lams- en geitenpens af. Vlees is meestal een combinatie van 1-2 of soms 3 smaken. Ik heb nu net 5 kg. zwanenvlees gekocht, genoeg voor 2 maanden dus voorlopig een erg eentonig menu. Koop ik daar weer wat bij, ligt het langer dan 3 maanden in de vriezer.. Dit geldt ook voor de orgaan. Ik wissel het per keer wel af, maar hij eet dan wel een aantal weken achter elkaar hetzelfde...

Heeft iemand misschien een idee hoe dit makkelijker op te lossen is? De hond meer voeren helpt niet, blijft een mager scharminkel dat alleen maar meer gaat poepen ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3203124
Op zich is het niet erg als je enkele weken achter elkaar hetzelfde voert. Als je dan daarna dan maar weer iets anders geeft. In de natuur eten dieren ook niet elke dag anders maar eten ze datgene dat op dat moment in overvloed (gemakkelijk te pakken)aanwezig is.
Door TomsBorders
#3203150
hmm ja, ik voer zelf voor een wss wat lichtere border wel wat meer (vooral spiervlees) maar ik denk te lezen dat je vriezerruimte beperkt is?
Ik koop meestal enkele kilo's vlees van 3 à 4 diersoorten. Pens van 2 of 3 diersoorten, hart, lever en nier van 2 diersoorten per stuk (dus totaal aan orgaan is dan meestal iets van 5 diersoorten). Dan heb ik een serie vleesbotten waar ik maximaal 2 per week van heb.
Al met al gaat dit om een set van 8-10 diersoorten afhankelijk van de periode.
Ik heb 4 lades en heb dan per 5-6 weken ongeveer 20-25 kilo
Door malimaniac
#3203155
Misschien kun kilo verpakkingen bestellen. Dan kan je als je 5kg spiervlees nodig hebt van 5 diersoorten een kilo bestellen. Dan heb je al meer afwisseling. Als dat niet gaat en je zit voor een aantal weken op 5 a 6 diersoorten + vis, dan is dat geen ramp. Dan bestel je voor de volgende periode weer iets anders. Ik zou alleen wel proberen af te wisselen met vleesbot. Dus bv niet 5 weken alleen kipkarkas als vleesbot geven.
#3203459
ik bestel ineens voor 2 maanden en dan brengen ze heel wat bananendozen vlees
dan heb je wel een extra vriezer nodig maar heb je wel variatie en het is nog goedkoper ook
verzendkosten is er dan niet bij

misschien anders gebruik maken van lijntjes die hier op het forum staan zodat je kan delen en verdelen met andere
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3203471
Ik voer vijf dagen een andere soort vleesbot en 2 dagen dezelfde soort vleesbot (kipkarkas, parelhoenkarkas, konijnenkarkas, eendennek, reerib, zalmlijf)
Spiervlees voer ik vier dagen ook van verschillende diersoorten (konijn, kalkoen, paard en hert)
Orgaan van rund, kip en geit of lam geef ik drie dagen per week.
Dat doe ik al meer dan een jaar zo. Dan geef ik dus 10 a 11 diersoorten.
Daar lijkt me niks mis mee. Meer diersoorten kan ik haast niet voeren toch?
Wel koop ik alles per kilo (soms 2 kilo)
Volgens mij kun je dan toch met een kleine vriezer volstaan?
Ik koop bijna alles bij Animal Food Express (Kiezebrink)
Door Shanti en co
#3203693
Onze honden zijn volgens mij heel zielig, de afwisseling bestaat per week uit iets van 5-6 diersoorten en in totaal "maar" uit 8 ofzo. :P
Soms krijgen ze een paar weken maar 1 soort spiervlees als dat zo uitkomt, bij een volwassen hond maak ik me daar niet zo druk om zolang ze in totaal minstens 4 diersoorten krijgen. Wij kopen vooral bulk dus soms ligt iets wat langer in de vriezer, met bestellen proberen we het zo te doen dat het maximaal een half jaar in de vriezer ligt.
Het orgaan is vaak ook voor zo'n 2 maanden dezelfde mix met 1 soort nier, 1-2 soort(en) lever, 1-2 soort(en) hart en maagjes/ballen erbij. De soorten waar die mix uit bestaat probeer ik dan per 2 maanden af te wisselen.

Ik vind het dus geen probleem als er wat minder afwisseling in zit en vind het ook niet eentonig zolang ze van andere soorten vleesbot krijgen. Het minimum is 4 diersoorten in totaal dus zeker als je per langere periode nog extra afwisselt komt het wel goed. :)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3203697
Grappig dat je dat met honden kunt doen. Ik heb echt minimaal 4 soorten spiervlees en vleesbot in huis, anders weigeren ze op den duur gewoon. Niet eens als ik twee dagen hetzelfde geef, maar als ze het te vaak krijgen weigeren ze gewoon. Dan moet ik weer wat anders bestellen. Nu hebben ze weer een 'we-eten-geen-kip/eend'-periode. >:( Of met heeeele lange tanden. Eén soort spiervlees.. ik denk dat ze op dag drie of vier al in hongerstaking gingen. ::)

Met orgaan hebben ze dat minder maar ze krijgen sowieso iedere dag een andere soort orgaan en vaak heb ik ook wel twee soorten hart, twee soorten lever en één soort nier.
Door Shanti en co
#3203702
Er zijn vast honden die dan ook niet meer willen eten maar die van ons zijn niet zo kieskeuring, het hoeft niet eens eetbaar te zijn om op te eten volgens Boeke. ::)
En volgens mij hebben wij ook wel geluk met onze katten. Bij hun portioneren we het hele weekmenu voor 10 weken en daardoor hebben ze altijd wel afwisseling maar ik kan me niet voorstellen dat ze zouden weigeren als ze een tijdje hetzelfde krijgen. Mara houd niet van wild en paard maar eet wel gewoon wat als we het klein knippen, van losse organen houdt ze ook niet zo dus dan krijgen ze maar gemalen en voor de rest hebben we nog nooit problemen met eten gehad.
Door smulpaap
#3203723
Tja , stel je hebt veel vriesruimte . Maar met 500 gram ? Dan ligt het ook erg lang in de vriezer voordat alles op is
Je zou idd per kilo kunnen kopen , en op die manier kunnen kijken of je meerdere soorten kunt voeren
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3203727
smulpaap schreef:Tja , stel je hebt veel vriesruimte . Maar met 500 gram ? Dan ligt het ook erg lang in de vriezer voordat alles op is
Je zou idd per kilo kunnen kopen , en op die manier kunnen kijken of je meerdere soorten kunt voeren
Ik lees dat de hond 500 gram per dag eet. Dan ligt het toch niet te lang in de vriezer, ook als je meerdere diersoorten geeft?
Ik zou dan per kilo of twee bestellen.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3203728
Ik kom met bot wel op 4 diersoorten per week, normaal 5 maar hij krijgt nu even geen zalmkarkas.
Vlees en orgaan wisselt dus niet heel veel, maar gelukkig zijn er meerdere hondjes die dat hebben. En de smaken wisselen wel, alleen pas na een week of 4/5.. En soms is dat 1 smaak, soms is dat al een mix van 3 smaken, net hoe het uit komt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door